- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote gamestopic
Het grote gamestopic
megaman
-
- 1484 berichten
- 229 stemmen
De PS3 is inderdaad een gaaf en monsterlijke console qua power. Maar nog steeds vind ik 600 euro veel te duur voor een spelsysteem met de nodige snufjes en opties. Ook de games zien er, ondanks de prachtige graphics, te standaard uit. Weer een Tekken, weer een Formula 1 game...enz...enz. Mooiere graphics maar in princiepe hetzelfde spel als jaren geleden. Daarnaast werkt de controller niet zoals het moet qua bewegelijkheid (in tegenstelling tot de Wii-remote) en mist de rumble-functie volledig. Mocht ik ooit zo gek zijn om dit bakbeest van een PS3 aan te schaffen (als er meer must-have titels uitkomen en de prijs daalt) dan wil ik eerst antwoord op de volgende vragen (voor degene die ze kunnen beantwoorden uiteraard):
- Is het mogelijk om PSX en PS2 games af te draaien op de PS3 net zoals ik dat doe met Cube games op m'n Wii?
- Zo ja, hoe sla ik de gegevens van oudere games op. Want in de PU was volgens mij geen opnening zichtbaar voor memory cards van de PS2 en PSX. Enkel slots voor SD-kaartjes.
- Ben je verplicht om een HD-TV (of in ieder geval een TV van deze tijd) aan te schaffen of kun je de PS3 ook nog gewoon aansluiten op een oudere TV die alleen maar 50/60 Hertz ondersteund?
Alvast bedankt (wie dan ook)
FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3400 stemmen
- Ja
- Ik dacht USB sticks.
- Ik denk dat het op een oude tv ook nog kan maar dat dit vanzelfsprekend ten koste gaat van de beeldkwaliteit.
Als hij idd in prijs daalt en vette titels komen wil ik hem ook wel kopen. Titels die ik nu interessant vind zijn onder andere MotorStorm, Assassin's Creed en GTA IV. En alleen MotorStorm is pas uit. Dus die PS3 hoef ik voorlopig nog niet te halen. Ook het online gebeuren spreekt me erg aan en wordt duizendmaal beter aangepakt dan op de PS2.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3285 stemmen
- Ben je verplicht om een HD-TV (of in ieder geval een TV van deze tijd) aan te schaffen of kun je de PS3 ook nog gewoon aansluiten op een oudere TV die alleen maar 50/60 Hertz ondersteund?
Op een oude tv werkt het prima maar als je geen full HD tv hebt kan je net zo goed een Xbox 360 aanschaffen, veel goedkoper en het ziet er dan net zo goed uit.
De huidige PS3 spellen kunnen trouwens ook nog helemaal geen 1080p aan heb ik gelezen, dus nu een PS3 kopen is eigenlijk gewoon geld weggooien.
maar ben ik niet in geinteresseerd aangezien ik GTA veel liever met controller speel
Waarom dat nu weer? Het speelt echt zo oneindig veel beter met muis en toetsenbord dat het niet grappig meer is. Ik kan me écht niet voorstellen dat iemand daar anders over kan denken.
FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3400 stemmen
Ik speel vanaf de eerste 3D GTA (III) (PS2) de game met de vertrouwde controller. Ik ben niets anders gewend en hoef ook niets anders.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3285 stemmen
Probeer de pc versie eens, er gaat een wereld voor je open.
robin00787
-
- 322 berichten
- 750 stemmen
Ahhh, k moet er niet aan denken: GTA met een muis en toetsenbord. Bovendien wil ik gewoon lekker op de bank/bed gamen.
FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3400 stemmen
Ik heb Vice City op de PC gespeeld. Dat was 10 minuten en toen ben ik weer lekker op de PS2 verder gegaan. Ik vond de controls wennen, maar tuurlijk was het ook goed te doen. Ik vind GTA alleen meer een consolegame (gevoel) en op de PC speel ik het liefst RTS/FPS/Adventure.
sinterklaas
-
- 11820 berichten
- 3320 stemmen
Shit, sinds ik in 2005 een nieuwe computer heb, doen Max Payne 1 en Hitman 2 het niet. 
Goodfella_90
-
- 10408 berichten
- 2596 stemmen
met een mapsize 6 keer de grootte van San Andreas,

Ik zou er niet eens aan willen beginnen.
FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3400 stemmen
@sinterklaas
Idd. Ik baalde er ontzettend van toen één van de beste games aller tijde, Max Payne, niet meer deed. Terwijl hij eerder wel deed op dezelfde PC. Erg vaag, Max Payne is ook nooit officieel getest op XP. Maar deed het eerst wel bij mij, nu niet meer helaas 
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3285 stemmen

Ik zou er niet eens aan willen beginnen.
Leuk juist, nóg meer te doen
.
Ik ben nu trouwens bezig met Shivering Isles, ik laat STALKER nog maar even voor wat het is om deze Oblivion expansion te verkennen.
sinterklaas
-
- 11820 berichten
- 3320 stemmen
@sinterklaas
Idd. Ik baalde er ontzettend van toen één van de beste games aller tijde, Max Payne, niet meer deed. Terwijl hij eerder wel deed op dezelfde PC. Erg vaag, Max Payne is ook nooit officieel getest op XP. Maar deed het eerst wel bij mij, nu niet meer helaas 
Ik zal eens vertellen wat er gebeurt bij mij...
Ik instaleer hem: dat gaat goed.
Na het instaleren spel opstarten: gaat ook goed.
Druk op New Game: Er is een fout enz enz, verzenden/niet verzenden.
Maar hij draait denk wel op xp want op mijn oude computer(uit 2000) deed ie het wel met xp. De nieuwe computer komt ongeveer uit april 2005.
Maar waarom Hitman 2 het niet doen snap ik geen reet van. Want Hitman: Codename 47 en Contracts doen het weer wel.
FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3400 stemmen
Bij mij deed Max Payne het volgens mij op dezelfde PC als waar ik nu achter zit. Ding stamt uit midden 2006 en heeft XP. Hij installeert wel, maar als ik hem daarna opstart krijg ik een foutmelding. Ik krijg het menu dus niet eens te zien. Ik heb ook al ingesteld dat ie op W98 moet draaien maar dat doet ie ook niet. Over een tijdje nog maar eens proberen...
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3285 stemmen
Bij Max Payne moet je eens een crack downloaden en dan kijken of je het wel kan spelen.
sinterklaas
-
- 11820 berichten
- 3320 stemmen
Hoe zit dat nou met Hitman 2, want die doet het ook niet maar hij deed het wel op de oude computer.
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Iemand al Command & Conquer 3 gedaan? Ik heb de demo gedaan, en die beviel me. Helaas ben ik opgegroeid met de Dune en Warcraft spellen ipv met C&C dus ik was niet echt thuis in het universum.
Maar niet getreurd, want ik heb nu Command & Conquer The First Decade weten te bemachtigen waar alle tot nog toe verschenen games uit de reeks in zitten (ook Renegade, de Red Alerts + uitbreidingen en Generals).
Ik heb inmiddels beide campaigns in C&C 1 (Tiberian Dawn) gespeeld dus nu ben ik bezig met Tiberian Sun
. Vind deze nogal tegenvallen (lelijk isometrisch, Mechs), de eerste vond ik wel goed (maar die leek ook nog het meest op Dune 2).
Als ik van Tiberian Sun ook beide campaigns heb gedaan, plus de campaigns uit Firestorm (de uitbreiding) ga ik me aan C&C 3 wagen. Dan ben ik helemaal op de hoogte van het verhaal en de speltechnische aspecten. 
sinterklaas
-
- 11820 berichten
- 3320 stemmen
Nou ik ga maar Gta: San Andreas weer op de computer zetten en weer bij de punt proberen te komen waar ik was. Phooooeee dat word een barre tijd. 
megaman
-
- 1484 berichten
- 229 stemmen
Tomb Raider Anniversary voor de PS2 is voor mij zeker wel een must-have titel. Waarom...omdat het een remake is van het legendarische Tomb Raider 1 uit 1996 die m'n zus helemaal grijs heeft gespeeld. Van de donkere gewelven in Caves en City of Vilcabamba tot de griekse mythologie in Palace Midas en Colosseum. De eerste vijanden die je tegen kwam...de vleermuisjes. Daarna de wolven, een enkele beer en zelfs raptors en een uit de kluiten gewassen T-Rex in The Lost Valley.
De sfeer in TR was dreigend en de settings zowel indrukwekkend als sinister. Juist de hoeveelheid indoor-levels maakte dit deel zo beklemmend qua sfeer. De later delen in de serie kregen meer buiten-levels..wat natuurlijk minder impact heeft aangezien het "middle of nowhere" gevoel veel minder is als bij TR 1. TR: Legend was weer back-to-basic...alleen wat te kort naar m'n zin. De soundtrack was mooi maar iets te paradijs-achtig.
De muziek van TR 1 was meer mysterieus en dreigender..het deed meer met je. Met gregoriaanse mannenkoren, harpen en andere instrumenten was de muziek mooi en creepy tegelijk. En nu met Anniversary in aankomst hoop ik wederom dezelfde tombes, gewelven, tempels en valleien te bewandelen als 11 jaar geleden. Alleen dan met een behoorlijke grafische update. In mei komt hij uit!
Hannibal
-
- 9365 berichten
- 3287 stemmen
Tomb Raider is voor mij ook altijd een must geweest, maar ik begin er een beetje genoeg van te krijgen nu. Ik ben nou al een jaar met Legend bezig, en ben nog niet eens op de helft. Grootste reden is dat ik weinig tijd heb, maar ook vooral omdat ik een ander spel heb ontdekt die ik zo mooi vind dat ik er bijna niet van af kan blijven en dat is Dreamfall:The Longest Journey. Wat een ongelofelijk mooie adventure is dit. Ik heb bij dit spel hetzelfde gevoel als ik bij de eerste Tomb Raider had...
Ik vind dat elke adventure-liefhebber dit spel moet spelen.
FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3400 stemmen
Had hem ongeveer vijf minuten gespeeld en toen niet meer. Het verhaal klonk me gelijk saai in de oren. Misschien nog een keer proberen een keer.
En nu niet zeggen dat ik meer geduld moet hebben of zo want ik ben een die hard adventure fan 
Hannibal
-
- 9365 berichten
- 3287 stemmen
Het verhaal is allesbehalve saai. Voor een die-hard adventure fan is het spel misschien wat eenvoudig, want de puzzels in Myst zijn bijvoorbeeld vele malen moelijker, maar het is ook wel eens lekker om niet continu vast te zitten. Speel hem iets langer dan 5 minuten, en ik weet zeker dat je wordt meegezogen in het verhaal.
FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3400 stemmen
Ik geloof je graag 
En Myst vind ik btw dan weer niet leuk. Dat verhaal vind ik niet leuk en de puzzles zijn soms erg onlogisch vind ik. Ik vind komische adventures het leukste. Denk aan Broken Sword en vooral Monkey Island. Maar ik heb ook een erg leuke tijd gehad met Syberia 1 + 2, Post Mortem, Secret Files, Runaway 1 + 2, Day of the Tentacle, Sam & Max, Full Throttle en vele andere. Ik hoop dan net als vele andere nog steeds op een Monkey Island 5, kijk uit naar de nieuwe Secret Files en bid voor een Full Throttle 2 
Hannibal
-
- 9365 berichten
- 3287 stemmen
Myst vond ik ook niks aan, inderdaad onlogische en moeilijke puzzels. De Syberia-delen en Monkey Island heb ik ook gespeeld en die zijn wel erg mooi. Beyond Good & Evil was trouwens ook fantastisch. Ik speel niet vaak games, maar als ik speel, is het een adventure, en tot nu toe vind ik Dreamfall het mooiste wat ik ooit heb gespeeld.
FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3400 stemmen
Beyond Good & Evil is ook zeer mooi en ik kon me echt prachtig inleven in het verhaal. Al is dat meer een action-adventure ipv een traditionele ''zoek het voorwerp en combineer het met andere voorwerpen zodat die ongelofelijk ingewikkelde onlogische puzzle op onverklaarbare wijze wordt opgelost-adventure'' 
Hannibal
-
- 9365 berichten
- 3287 stemmen
Klopt, maar het adventure- element zit er ruimschoots in en ook erg veel humor. Dreamfall is eigenlijk ook geen 100% adventure, soms moet je ook vechten (wat ik het enige nadeel vind in dit spel, het vechten is vrij beroerd)
megaman
-
- 1484 berichten
- 229 stemmen
Tomb Raider is voor mij ook altijd een must geweest, maar ik begin er een beetje genoeg van te krijgen nu. Ik ben nou al een jaar met Legend bezig, en ben nog niet eens op de helft. Grootste reden is dat ik weinig tijd heb, maar ook vooral omdat ik een ander spel heb ontdekt die ik zo mooi vind dat ik er bijna niet van af kan blijven en dat is Dreamfall:The Longest Journey. Wat een ongelofelijk mooie adventure is dit. Ik heb bij dit spel hetzelfde gevoel als ik bij de eerste Tomb Raider had...
Ik vind dat elke adventure-liefhebber dit spel moet spelen.
Een jaar bezig met Legend? Dat is best knap voor een game die je in een wip uit kunt spelen en veeeel te makkelijk is vergeleken met de oude TR delen. Dat waren ook de grote minpunten van Legend: De speelduur en de veel te makkelijke moeilijkheidgraad. Daarnaast ook nog eens de mansion die rechtstreeks uit de films komt en niet de versie die we kennen van TR 1, 2 en 3.
En TR (althans deel 1) was voor mij ook een must...en de latere delen konden mij niet of minder bekoren. Maar Anniversary mag je als TR-fan zeker niet overslaan. Al was het alleen al vanwege het feit dat deze remake wel degelijk verschilt met het origineel. Niet alleen de graphics en de gameplay....maar ook...eh..ik verklap niks
.
Daarnaast is het gewoon tof om bepaalde levels weer terug te zien in een nieuw jasje (en grootser opgezet dan die van TR 1). Het is iets speciaals en zeker een eerbetoon aan de originele TR. Palace Midas, The Cistern..ik kan niet wachten!
En als je van adventure games houdt....nog nooit van Ocarina of Time gehoord toevallig? Meesterwerk! Het nieuwste deel in serie, Twilight Princess genaamd, is ook zeker geen spel wat je kunt laten liggen.
Hannibal
-
- 9365 berichten
- 3287 stemmen
Een jaar bezig met Legend? Dat is best knap voor een game die je in een wip uit kunt spelen en veeeel te makkelijk is vergeleken met de oude TR delen.
Dat heeft niets met het spel te maken maar met mijn gebrek aan tijd om ermee te spelen. Bovendien heb ik het spel op Playstation 2, en ik neem vaak niet de moeite om de kabels weer te verwisselen, maar ik speel hem nog wel eens uit, ooit.
Dat was ik ook zeker niet van plan, maar deze keer koop ik wel de pc versie. Ik had alleen gehoopt Legend te hebben uitgespeeld zodra Anniversary uitkomt, maar ik ben bang dat ik dat niet ga halen. 
Ik ben ook zeer beniewd, zeker omdat TR1 het enige spel is dat ik meerdere malen heb uitgespeeld.
Nooit van gehoord, met mijn speelfrequentie kom ik daar over een jaar of 10 wel aan toe. 
Edit: Net even wat screenshots van de door jou genoemde games bekeken, maar ze lijken me eerlijk gezegd geen donder aan. 
FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3400 stemmen
Ik heb persoonlijk niks met Zelda. Ik heb er vroeger wel eens mee gespeeld maar ik vond het niks bijzonders. Als ik een Cube of Wii zou hebben was ik er misschien meer mee bezig geweest.