• 15.775 nieuwsartikelen
  • 178.124 films
  • 12.218 series
  • 33.989 seizoenen
  • 647.188 acteurs
  • 199.039 gebruikers
  • 9.373.531 stemmen

Het grote muziektopic

zoeken in:

hellboy.ray

• 2056 berichten
  • 2100 stemmen

merijn82

• 1931 berichten
  • 460 stemmen

Onlangs SX uit Belgie ontdekt, had het in Nederland nog niet voorbij horen komen. Erg lekkere synthipop, voor bijvoorbeeld de liefhebbers van de soundtrack van Drive.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

Spelen straks in het voorprogramma van Muse. Yay

merijn82

• 1931 berichten
  • 460 stemmen

O nice, wel even andere muziek dan Muse. Las dat ze ook al getoerd hebben met Yeasayer, in hun voorprogramma. Hoor bij vlagen ook wel wat van Yeasayer terug in de sound van SX.

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Dat nummer van Stromae dat dimi303 post is vet! Geweldige combi ook met die clip, bijzonder.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

SX en Balthazar waren redelijk genant. Daarom geen slechte muzikanten, maar de muziek is niet veel, en op zo'n groot podium, zonder show voor vier man en een paardelul staan spelen is gewoon wat droevig.

Muse daarentegen is qua show in ieder geval wel aantrekkelijk.

merijn82

• 1931 berichten
  • 460 stemmen

Nou ik zie/luister ze beide toch liever dan Muse moet ik zeggen.

Maar dan wel in Paradiso ofzo (met name SX). Gaat niet werken in grote ruimtes inderdaad. Sowieso opmerkelijk voorprogramma voor bij Muse.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

Gekke keuze was het zeker, al hadden ze volgens mij ook wel verwacht dat er op die moment nog niet teveel publiek aanwezig zou zijn. Vond er verder ook helemaal niks aan. Paar dwergjes op een podium die blijkbaar erg hard in hun eigen muziek opgingen, maar verder niks brachten om allemaal met de neus in dezelfde richting te gaan staan.

merijn82

• 1931 berichten
  • 460 stemmen

Maar je vind het waarschijnlijk op plaat ook niet veel toch? Dan kan ik begrijpen dat het in een dergelijke setting als voorprogramma van Muse, al helemaal averechts werkt.

Ik hoor zelf lovende verhalen namelijk over de intiemere optredens van bijvoorbeeld SX. Maar goed dan komen mensen ook puur daar voor, ook een enorm verschil. Voorprogramma's worden maar zelden echt uitbundig ontvangen is mijn ervaring.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

Nee, op plaat vind ik het ook niks. Muse ook niet trouwens, maar die maken het qua show in ieder geval nog deels goed. Verder niet bekend met het festivalcircuit, dus geen idee hoe het er normaal aan toegaat.

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3701 stemmen

Probleem is ook bij dit soort grote concerten is dat er nog best veel tijd zit tussen de bands en het optreden. (helemaal de eerste band van de twee) Bij kleinere concerten gaat het redelijk snel na elkaar en dan is het meeste publiek ook wel binnen. Dan wil het voorprogramma zeker nog wel werken. Maar hier inderdaad zelden. Daarbij komt dat fans van grote bands als deze erg intolerant zijn tegenover andere muziek. Had ooit eens kaartjes gewonnen voor Coldplay. Daar stond Bat For Lashes in het voorprogramma. Nou dat was al een brug te ver voor de mensen die daar stonden hoor. Is ook dag en nacht verschil qua publiek als dat je een band bezoekt in Paradiso. Ik kies liever voor de laatste.

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

Ken je dat? Je graaft per ongeluk iets op dat je al lang vergeten was.

In een vorig leven luisterde ik nogal veel metal. En af en toe passeren de betere bands nog eens de revue (Metallica, Slayer, Iron Maiden, Judas Priest, Mercyful Fate, ...)

Een genre dat ik nooit gemogen heb (wel geprobeerd) is Black Metal. Een album dat ik destijds geprobeerd had was 'De Mysteriis Dom Sathanas' van Mayhem. Vond het toen niet echt de moeite, maar vandaag kon het mij wel bekoren.

Reden? Om de een of ander reden moest ik vandaag aan het album denken ... dus probeerde ik het nog eens.

Staat mooi op mijn playlist, tussen Bob Dylan, The Beatles, The Who en Pink Floyd

Let op het gregoriaans gezang van 1:40 en de Latijnse strofen.

Ook live de moeite: Freezing Moon.

brymj

• 758 berichten
  • 829 stemmen

Black Metal is dan ook een vrij puberaal genre, dus wel logisch, Mayhem is dan op zich nog wel leuk ja

kos

• 46692 berichten
  • 8850 stemmen

Mayhem .

Montorsi

• 9716 berichten
  • 2375 stemmen

Onderhond schreef:

Nee, op plaat vind ik het ook niks. Muse ook niet trouwens, maar die maken het qua show in ieder geval nog deels goed. Verder niet bekend met het festivalcircuit, dus geen idee hoe het er normaal aan toegaat.

Muse vind ik nou net een van de allersaaiste livebands. Daar verandert die lichtshow niet zoveel aan.

Finisterra

• 15532 berichten
  • 4694 stemmen

De goede hedendaagse BM lijkt me alles behalve puberaal. Probeer eens wat uit dit rijtje: The Ruins of Beverast, Lunar Aurora, Deathspell Omega, Negura Bunget, Nokturnal Mortum (vooral het album 'The Voice of Steel'), Peste Noire,...

Vind dit vaak veel beter dan de oudere BM. Mayhem altijd maar een matige band gevonden. Oude Satyricon (The Shadowthrone!) of Darkthrone (A Blaze.../Transilvanian Hunger) kunnen me dan meer bekoren.

kos

• 46692 berichten
  • 8850 stemmen

Deathspell Omega en Peste Noire zijn idd top. Gorgoroth en Marduk vind ik ook nog wel leuk.

Evenals Hate Eternal.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

Montorsi schreef:

Muse vind ik nou net een van de allersaaiste livebands. Daar verandert die lichtshow niet zoveel aan.

Niet? Wat doet een boeiende liveband dan volgens jou?

Finisterra

• 15532 berichten
  • 4694 stemmen

Gorgoroth of Marduk inderdaad ook niet te versmaden op z'n tijd, zeker live. Hate Eternal lijkt me toch eerder Death Metal, als je dezelfde band bedoelt.

In de orthodoxe sfeer kan ik dan ook nog Funeral Mist aanraden. Zelfde zanger als Marduk nu, één van de beste BM vocals van allemaal.

Maar bovenstaand lijstje zijn toch duidelijk mijn favorieten. Nokturnal Mortum's The Voice of Steel en Rain Upon the Impure van The Ruins of Beverast heb ik echt maanden aan een stuk geluisterd. Verslavend spul. Al moet je bij die laatste wel door de ruizige productie heen luisteren, al heeft dat natuurlijk ook weer z'n charme.

Finisterra

• 15532 berichten
  • 4694 stemmen

Even enkele voorbeeldjes:

Vooral het stuk dat begint na iets meer dan 4 minuten: snijdende riffs in combo met geweldige vocals.

Speciale band trouwens. Tot dit album slechts redelijk matige tot goede albums met een dubieuze NSBM achtergrond. En dan kwam dit meesterwerk plots alle BM releases van de laatste jaren wegblazen. Geweldige songwriting met veel afwisseling en andere genre-invloeden. Ohja, van de NS-invloed hebben ze ook al een tijdje afstand gedaan, en gelukkig maar.

Montorsi

• 9716 berichten
  • 2375 stemmen

Onderhond schreef:

(quote)

Niet? Wat doet een boeiende liveband dan volgens jou?

Live goed spelen, gevarieerd, met overtuiging. Een cd-tje kunnen opnemen is nog wat anders dan live 10 nummers op niveau neerzetten. Muse is zo'n band die zelf niet bepaald opvalt op het podium en dan met een hoop randzaken de aandacht probeert te houden bij het podium. Erg vlakke optredens altijd. Het helpt ook niet echt bij een live optreden dat ik Muse uberhaupt na pakweg 3 nummers helemaal gehad heb (ook op cd), want op zichzelf zijn de nummers zelden heel vervelend.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

Montorsi schreef:

Live goed spelen, gevarieerd, met overtuiging. Een cd-tje kunnen opnemen is nog wat anders dan live 10 nummers op niveau neerzetten.

Inderdaad. Het ene vergt orginaliteit, visie en inzicht terwijl het andere gewoon skill is. Van het live bespelen van instrumenten en/of live zang word ik zelden tot nooit warm. In de meeste gevallen is het ook vooral slecht.

Los daarvan wordt Muse volgens mij toch aanzien als één van de betere live bands, maar da's verder ook maar een statement dat ik overneem van anderen. Ik was in ieder geval blij dat er ook wat te zien was.

Montorsi

• 9716 berichten
  • 2375 stemmen

Dat is nogal kort door de bocht, alsof live spelen geen originaliteit, visie en inzicht vereist. Integendeel zelfs.

Ik ken de status van Muse als liveband, maar kan daar totaal niet in mee gaan. Heb ze een keer live op Sziget gezien en twee keer op tv maar geen enkele keer heb ik het uit kunnen kijken. Eigenlijk waren het ook alledrie praktisch dezelfde optredens waar ze 3x niks onverwachts deden en elke keer met zo'n lichtshow kwamen aanzetten. Vooral interessant voor mensen die toch al heel visueel ingesteld zijn bij optredens denk ik, ik heb dat veel minder.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

Vooral interessant voor mensen die toch al heel visueel ingesteld zijn bij optredens denk ik

Da's het ironische hé ... uiteindelijk staan er toch nog altijd wat ventjes op een podium. Veelal geen bal aan te zien, dus waarom staan ze er eigenlijk? En iedereen staat er ook echt naar te kijken. Maar het is helemaal mijn scene ook niet natuurlijk ...

Dan liever gewoon een visuele show erbij, dan heb je ook echt wat te zien. En net als bij films kan het visuele de muziek erg mooi aanvullen (Etienne de Crecy blijft een erg goed voorbeeld).

JacoBaco

• 10573 berichten
  • 2405 stemmen

Was laatst bij een optreden van Rammstein. Fantastische show. Wanneer een band een goed live optreden kan geven zowel vocaal, instrumentaal en show, is dat veel beter dan luisteren vanaf een CD'tje.

Montorsi

• 9716 berichten
  • 2375 stemmen

Dat je naar de artiesten kijkt wil toch niet zeggen dat je visueel ingesteld bent? Vreemde beredenering

Uiteindelijk zal het gros van de mensen naar een optreden gaan om goeie livemuziek te horen, bij voorkeur ook nog eens niet een 1 op 1 kopie van hoe het op de cd gespeeld wordt. Dat er dan interactie is tussen publiek en artiest(en) is ook erg mooi meegenomen. Dat is nog wat anders dan wat lampen het werk laten doen en verder plichtmatig je optreden afwerken.

Bij film is het natuurlijk compleet anders, en ik snap ook best dat mensen wat visuele aandacht interessant vinden bij een optreden, maar het kan nooit een matig optreden redden als je het mij vraagt.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

Montorsi schreef:

Dat je naar de artiesten kijkt wil toch niet zeggen dat je visueel ingesteld bent? Vreemde beredenering

Als je er bent voor de muziek hoef je toch geen artiesten te zien? Het is jammer dat het de laatste jaren wat veranderd is, maar DJs en live electronic artiesten horen gewoon ergens in een bootje te zitten en niet teveel aandacht op te eisen. Ik ben er voor de muziek, niet om naar één of andere vent op een podium te kijken.

Montorsi schreef:

Dat is nog wat anders dan wat lampen het werk laten doen en verder plichtmatig je optreden afwerken.

Geen idee wat jij daar verder onder verstaat, maar ze waren best energiek en actief. 't is niet dat ze de hele tijd op hun tegel zijn blijven staan.

maar het kan nooit een matig optreden redden als je het mij vraagt.

Niks kan een optreden redden waarvan de muziek je al niet aanspreekt, maar het is absoluut een bonus dat er twee uur lang wat te zien valt. Anders is het helemaal niks (cfr Balthazar en SX een paar uurtjes eerder). Verder kan een goeie visualisering bijdragen aan de muziekbeleving, net zoals een goeie soundtrack bijdraagt aan een visuele beleving bij film.

Montorsi

• 9716 berichten
  • 2375 stemmen

Zoals ik zei, interactie... Wat Muse betreft, die zijn inderdaad wat ik er van gezien heb erg energiek, maar qua livespel is het erg eentonig. Veel show dus. Vind ik geen eigenschappen van een goed optreden.

Verder kan een band die goeie muziek maakt ook nog wel een matig optreden verzorgen, heeft dus niet perse wat te maken met de muziek die je wel of niet aanspreekt.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

Geen flauw idee, ik mijd sowieso liefst live optredens

Interactie hoeft er voor mij maar van één kant te komen. Groep/DJ moet zien hoe hij het publiek het best kan bespelen, het omgekeerde is mijn ding niet echt.

dimi303

• 3418 berichten
  • 3665 stemmen

Dit weekend memories party, back to the old days. Lang geleden dat ik nog eens naar zo iets ben geweest. En hier om op te warmen

Vergeet pull over of pannik maar luister naar Speedy J's Punnik

Phuture - Acid tracks

Mooie verwijzing naar The Phantom ride voor het eerst gebruikt door G.A. Smith in zijn film 'The Kiss'

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.