- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote boekentopic
Het grote boekentopic

HALVE TAMME.
-
- 13307 berichten
- 1115 stemmen

Brix
-
- 19099 berichten
- 4570 stemmen
De Tarzan liefhebbers komen niks tekort tegenwoordig.
Het ene na het andere boek verschijnt, met toestemming van de erfgenamen van schrijver Edgar Rice Burroughs, en er komt nog meer aan..
En ook al blijft Burroughs uniek als schrijver van de oorspronkelijke verhalen, de hedendaagse auteurs kunnen er ook iets van.
Gelukkig gaan ze te werk met respect voor de originele boeken van Burroughs, en vinden het hoofdpersonage niet opnieuw uit.
De twee boeken die ik las zijn uitstekend, de andere twee bestelde moeten nog binnenkomen.
Dit eerste boek past perfect in de Tarzan canon van Burroughs zelf, en is gesitueerd net voor diens laatste voltooide roman: Tarzan and the Foreign Legion
http://i63.tinypic.com/280vdrk.jpg
http://i65.tinypic.com/sqjqes.jpg
http://i63.tinypic.com/2zfjzb8.jpg

SergioMalick
-
- 902 berichten
- 1555 stemmen
Momenteel ben ik bezig met het lezen van de boeken van Karl Ove Knausgard. Eigenlijk heb ik weinig ervaring met literatuur, maar zijn boeken verleiden mij om in de toekomst meer boeken te gaan lezen. Het is bij vlagen redelijk somber, maar leest toch behoorlijk vlot. Zijn reeks, getiteld Mijn Strijd (echt waar), wil ik zeker aanraden aan degenen die graag autobiografische literatuur lezen en niet vies zijn van wat somberheid.

Pecore
-
- 807 berichten
- 1568 stemmen
SergioMalick, hoe ver ben je inmiddels? Ik heb die reeks destijds werkelijk verslonden. Het is verslavende kost.

SergioMalick
-
- 902 berichten
- 1555 stemmen
SergioMalick, hoe ver ben je inmiddels? Ik heb die reeks destijds werkelijk verslonden. Het is verslavende kost.
Ah fijn, nog iemand die het weet te waarderen! Ik heb zijn eerste twee boeken gelezen en zoek nog een moment om aan het derde te beginnen. Aangezien ik geen grote en snelle lezer (er zit soms een pauze van een week tussen, totdat ik weer 100 bladzijdes lees) ben is dit voor mij al een behoorlijke prestatie.
Maar het zijn echt fantastische boeken! Wat is jouw favoriete deel?

Pecore
-
- 807 berichten
- 1568 stemmen
Dan staat je nog een hoop leesplezier te wachten, lichtelijk jaloersmakend. Ik heb niet echt een favoriet deel. Als ik er één moet kiezen dan is dat het deel over zijn studententijd (deel 4?), maar dat heeft wellicht te maken met het feit dat ik toen zelf nog maar net student-af was.
Ik vind het moeilijk te beschrijven wat me zo trekt in het werk van Knausgard, maar wat me in ieder geval bij is gebleven is dat hij door mij ervaren gevoelens en emoties, waar ik me zelf vaak maar half bewust van ben, perfect weet te vangen in woorden. Hoewel het een sombere en zwaarmoedige man is, is het heerlijk vertoeven in zijn gedachten en herinneringen. Ook zijn beschrijvingen van landschappen zijn wonderschoon.

Roger Thornhill
-
- 5383 berichten
- 2106 stemmen
Grappig, Brix, ik heb net de special edition-DVD van Zulu op de kop getikt...

Brix
-
- 19099 berichten
- 4570 stemmen

Roger Thornhill
-
- 5383 berichten
- 2106 stemmen
https://covers.openlibrary.org/w/id/7148858-M.jpg
Heel lang geleden voor het eerst gelezen, maar toen teleurgesteld omdat ik meer plot had verwacht. Nu met heel andere verwachtingen herlezen en aanzienlijk meer gewaardeerd. Zeven verhalen waarin de voor de Engelse Geheime Dienst gerecruteerde schrijver Ashenden voor missies naar het vasteland wordt gestuurd, min of meer gebaseerd op of geïnspireerd door Maughams eigen ervaringen tijdens de Eerste Wereldoorlog. De opdrachten bestaan echter voornamelijk uit het aansturen van informanten, en het lijkt er soms op dat beide partijen sowieso al op de hoogte zijn van elkaars pionnen. De glamour is in ieder geval ver te zoeken, en van sommige agenten vraag je je af wie ze eigenlijk proberen te misleiden – de vijand of zichzelf.
Geschreven in een soort "dode" stijl, zakelijk en onderkoeld en als zodanig perfect passend bij de afstandelijke en licht sardonische observator die Ashenden is. Het contrast met de frêle menselijke wezens die hij gebruikt en de soms tragische consequenties van hun handelen wordt daardoor des te schrijnender, maar Maugham houdt bijna altijd afstand. En de MovieMeter-connectie: twee van deze verhalen werden door Hitchcock in 1936 verwerkt in The scret agent (de reden waarom ik deze bundel indertijd aanschafte), een derde werd gebruikt in de episodenfilm Trio (1950).

Don Homer
-
- 437 berichten
- 1298 stemmen
Voor het eerst ben ik The Lord of the Rings aan het lezen. In het Engels. Eerder al wel de hobbit in het Nederlands gelezen, maar dit is het echte werk. Een lang verhaal Prachtig geschreven: uitgebreid worden omgevingen en personages beschreven. Tolkien heeft een Shakespeariaans idioom en het boek bevat meer diepte dan de film. Een mooie quote: '[...] Yet such is oft the course of deeds that move the wheels of the world: small hands do them because they must, while the eyes of the great are elsewhere.'.