menu

Overig / Algemeen / Bekende criminelen (was: Scarface)

zoeken in:
Diesel schreef:
(quote)
Waarom doe je zo opgefokt? hou je koest.

Ik ben koest hoor.

(quote)
Ze zitten niet simpel in elkaar, heb dat ook nooit beweerd. Ik ben er wel van overtuigd dat ze in de geschiedenis boeken wilden komen. En al je wel is naar de bieb gaat weet je dat het ze gelukt is ook.

De bieb, weet je wel.

De bieb ja. Die inderdaad van alles bevat over beroemde gangsters. Als jij de beroemd geworden criminelen ziet en daar uit kan opmaken dat alle criminelen beroemd willen worden, tja.
Natuurlijk zal er een bepaald type publiciteitsgeile crimineel staan. Maar ja, om criminele acties te doen is de luwte beter, dus zullen veel criminelen niet zo dol zijn op publiciteit.
Het zal je raar in de oren klinken, maar de meeste criminelen doen het voor het geld.

(quote)
Mooie uitspraak. Eerlijk waar.

Dank je.

Diesel
Wouter schreef:
Er zijn vele miljonairs op de wereld die je uitlachen.
Ooit zullen die figuren last krijgen van hun geweten, als ze die hebben tenminste. Daar geloof ik heilig in. Dan zal ik ze eens even lekker uitlachen,

''Wie het laatst lacht, lacht het best.''

Wouter schreef:
Een geromantiseerd beeld van iets hebben is niet hetzelfde als een positieve kijk erop.
Als ik het goed begrijp, bedoel je dat ik me veel dingen verbeeld? en zoals je eerder al zei, fictie en realiteit door elkaar haal?

Niet mee eens.

Diesel
Wouter schreef:
Ik ben koest hoor.
Gelukkig maar.

Wouter schreef:
Maar ja, om criminele acties te doen is de luwte beter, dus zullen veel criminelen niet zo dol zijn op publiciteit.
Het zal je raar in de oren klinken, maar de meeste criminelen doen het voor het geld.
Geld speelt een groot rol, maar denk je niet dat veel gangsters willen dat mensen nog jaren over hen zullen praten?

Diesel schreef:

Geld speelt een groot rol, maar denk je niet dat veel gangsters willen dat mensen nog jaren over hen zullen praten?
Ik denk van niet. Dan worden ze wel acteur, presentator of doen ze mee aan idols ofzo.

niet als ze daardoor extra risico lopen om gepakt te worden.

Wat een discussie

Diesel schreef:
(quote)
Ooit zullen die figuren last krijgen van hun geweten, als ze die hebben tenminste. Daar geloof ik heilig in. Dan zal ik ze eens even lekker uitlachen,

''Wie het laatst lacht, lacht het best.''

Ik ben daar cynischer in. heb teveel criminelen gezien waarvan ik verwacht dat ze nimmer berouw zullen krijgen.

Niet persé meer dan veel andere mensen.

FisherKing
Ach ja, geld is het slijk der aarde zullen we mar zeggen. Wat ik over heb om rond te komen, besteed ik aan DVD's en filmbezoek enzo

Diesel schreef:

Waarom denk je dat die rustige, georganiseerde criminelen het nieuws niet zullen halen dan?

Omdat niemand weet wat ze doen, en ze intussen genoeg geld binnenbrengen om van te leven. Want daar ging het over, en niet per se over miljoenen, voorpagina's van kranten, en het (laten) omleggen van zoveel mogelijk mensen, maar over de vraag of er al dan niet genoeg mensen zijn, voor wie misdaad loont.

Diesel schreef:
Daar geloof ik heilig in.

Dat mag. Maar dat mag ik naïef vinden.

zwarte lijst

Wie zegt dat je niet van misdaad kan leven zonder op die zwarte lijst te staan? Die lijst is het topje van een ijsberg.

Diesel schreef:
je haalt het nieuws pas als je 'big time' bent.

Maar daar hebben we het helemaal niet over. Big time of niet big time doet niet ter zake. Loont misdaad of niet? Voor velen wel. Heel misschien niet voor diegenen die per se miljoenen willen verdienen, al vrees ik dat sommigen daar prima in slagen. Het is maar de vraag of Bruinsma ooit arm was.

Jij bent degene met dyslexie.

Zullen we maar ophouden dan? Je geeft geen argumenten, maar gaat wel schelden.

Weet je überhaupt wel wat 'big time' betekend?

Weet je überhaupt nog waar de discussie over gaat?

(quote)
Dacht dat ik een waslijst van gangsters had geplaatst die in de spotlights kwamen juist omdat ze zoveel moorden op hun naam hadden.

En in hoeverre is dat enige vorm van bewijs voor je stelling dat er GEEN mensen zijn voor wie misdaad prima loont?

Hoe weet jij dan dat er zoveel onbekende succesvolle gangsters zijn?

Lees maar eens rustig terug wat ik geschreven heb. Ik heb niet anders beweerd dan dat ik DENK dat er genoeg mensen zijn die prima leven van de misdaad, zonder neergeschoten of opgepakt te worden. Jij claimt voortdurend dat dat niet mogelijk is, en ik heb aangegeven dat geen van ons dat met cijfers kan staven, omdat ik het heb over het type crimineel dat NIET de kranten haalt (misschien ook helemaal die kranten niet wil halen). Het bestaan van die mensen laat zich niet zo eenvoudig bewijzen. Maar zomaar stellen dat misdaad niet loont, is veel te voorbarig. Het is in ieder geval geen feit, maar een veronderstelling, die meer te maken heeft met wereldbeeld dan met feitelijk meetbare juistheid.

Die zullen er zeker wel zijn maar zo succesvol als de beroemde mannen? Nee, zeker niet.

Maar de vraag was of er mensen zijn voor wie misdaad loont. In de krant of niet, een ton of een miljoen, zwarte lijst, big time, doet er niet toe. Iemand die met fietsen jatten een ton per jaar verdient doet het ook prima.

Gangsters willen de rest van de wereld duidelijk maken dat ze bestaan
Onzin. Als ik het criminele pad zou kiezen, zou ik gaan voor een aanpak waarbij je zo weinig mogelijk mensen hoeft te mollen, en zo onopvallend mogelijk zo veel mogelijk geld verdient. Zo zullen er meer zijn. Ooit van witte-boorden-ciminaliteit gehoord?

Om terug te keren naar Scarface; in mijn ogen vertelt die film eerder dat hoogmoed voor de val komt, dat mensen die op blinde ambitie varen en (mede daardoor) het zicht op de realiteit verliezen, en zich vervolgens verliezen in een soort waarde-loosheid, zichzelf onaantastbaar wanend, uiteindelijk op een punt zullen komen dat het afgelopen is.
Dat is heel wat anders dan dat misdaad niet zou lonen.
Sterker nog, Montana vond het misschien wel prachtig. Zegt in King of Comedy een van die crooks niet: "Better to be king for a night than schmuck for a lifetime"?

(quote)

Diesel schreef:
Jij formuleert je standpunt in ieder geval veel beter dan cornelis

Dat heb ik ook al eerder gezegd.
En als we toch persoonlijk worden: jij leest slecht, argumenteert buiten de stellingen om, en verwart voortdurend feiten met veronderstellingen.

Diesel schreef:

Criminelen beheersen de media niet

Moet je toch eens in Italië gaan kijken.

cornelis schreef:
(quote)

Moet je toch eens in Italië gaan kijken.

En drie vierden van Zuid-Amerika...

Diesel
cornelis schreef:
Wie zegt dat je niet van misdaad kan leven zonder op die zwarte lijst te staan? Die lijst is het topje van een ijsberg.
Je herhaalt mijn woorden.

cornelis schreef:
Het is maar de vraag of Bruinsma ooit arm was.
Je weet duidelijk weinig over 'De Lange'. Er was een tijd dat Bruinsma geen geld had voor schoenen, arm was hij dus zeker.

cornelis schreef:
Zullen we maar ophouden dan? Je geeft geen argumenten, maar gaat wel schelden.
Ik heb meer dan genoeg argumenten gegeven, het lijkt wel alsof je er overheen leest. En over dat ophouden, ik vind het best.

cornelis schreef:
Weet je überhaupt nog waar de discussie over gaat?
De discussie begint een vreemde vorm aan te nemen maar ik weet gelukkig nog wel waar het over gaat.

cornelis schreef:
En in hoeverre is dat enige vorm van bewijs voor je stelling dat er GEEN mensen zijn voor wie misdaad prima loont?
Heb nu al 4x duidelijk gemaakt waarom ik denk dat misdaad niet loont, begin het, eerlijk gezegd, een beetje zat te worden.

Je moet niet in hokjes denken, misdaad kan wel lonen in de vorm van geld, maar er zijn ook andere, belangrijkere zaken dan geld.

cornelis schreef:
Maar de vraag was of er mensen zijn voor wie misdaad loont. In de krant of niet, een ton of een miljoen, zwarte lijst, big time, doet er niet toe. Iemand die met fietsen jatten een ton per jaar verdient doet het ook prima.
Nu vergelijk je appels met peren. Ik heb het strict over of misdaad loont voor gangsters, ik heb niet over tasjedieven of domme inbrekers.

cornelis schreef:
Om terug te keren naar Scarface; in mijn ogen vertelt die film eerder dat hoogmoed voor de val komt, dat mensen die op blinde ambitie varen en (mede daardoor) het zicht op de realiteit verliezen, en zich vervolgens verliezen in een soort waarde-loosheid, zichzelf onaantastbaar wanend, uiteindelijk op een punt zullen komen dat het afgelopen is. Dat is heel wat anders dan dat misdaad niet zou lonen. Sterker nog, Montana vond het misschien wel prachtig. Zegt in King of Comedy een van die crooks niet: "Better to be king for a night than schmuck for a lifetime"?
Hmm, je hebt een punt moet ik toegeven.

(quote)
Ik heb meer dan genoeg argumenten gegeven

Ik heb er maar heel weinig gelezen.

cornelis schreef:
Heb nu al 4x duidelijk gemaakt waarom ik denk dat misdaad niet loont, begin het, eerlijk gezegd, een beetje zat te worden. [/quote]

Het enige valide argument dat ik heb gelezen is van een morele aard. Hun geweten zal ze achtervolgen. Dat zal zeker gebeuren bij een aantal criminelen. Veel van heen echter hebben er lak aan en nog meer denkt daadwerkelijk dat ze niet iets verkeerd gedaan hebben.

Diesel
Wouter schreef:
Ik heb er maar heel weinig gelezen.
Kom nou, heb zoveel dingen opgenoemd waardoor ik denk dat gangsters beroemd willen worden.

cornelis schreef:
Het enige valide argument dat ik heb gelezen is van een morele aard. Hun geweten zal ze achtervolgen. Dat zal zeker gebeuren bij een aantal criminelen. Veel van heen echter hebben er lak aan en nog meer denkt daadwerkelijk dat ze niet iets verkeerd gedaan hebben.
En dat verhaal over dat gangsters nooit gerust kunnen slapen, altijd achterom moeten kijken als ze op straat lopen en moeilijk kunnen genieten van hun bloedgeld omdat ze elk moment geliquideerd kunnen worden?

We beginnen weer helemaal opnieuw Wouter.

Diesel schreef:
(quote)
Kom nou, heb zoveel dingen opgenoemd waardoor ik denk dat gangsters beroemd willen worden.

Aan de hand van voorbeelden waar dat misschien inderdaad voor geldde. Op het argument dat dat slechts een minderheid is, heb je geen antwoord.

(quote)
En dat verhaal over dat gangsters nooit gerust kunnen slapen, altijd achterom moeten kijken als ze op straat lopen en moeilijk kunnen genieten van hun bloedgeld omdat ze elk moment geliquideerd kunnen worden?

Oja. Zulke momenten hebben sommigen inderdaad wel eens.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:30 uur

geplaatst: vandaag om 13:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.