- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Interessant als iedereen zijn bevindingen en statistieken te kennen geeft op het einde, vind ik altijd interessant om te bestuderen 
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Deze Spelen lijken ze erg aan het moderniseren te zijn, met 13 jarige meisjes die goud winnen met een skateboard enzo. Het is ze allemaal gegund, maar de waarde van bepaalde medailles neemt voor mij wel af.
Sonja Henie de kunstschaatster was 11 toen ze meedeed aan de allereerste winterspelen (1924). Ze won toen geen medaille maar wel goud op de 3 edities die volgden. Maar zo een jonge meisjes leek me in die tijd toch wel een uitzondering. Bij turnen hebben ze op een gegeven moment een leeftijdsgrens moeten instellen omdat die meisjes alsmaar jonger werden.
Graaf Machine
-
- 9792 berichten
- 1412 stemmen
In het verleden was er zelfs een Europacup voor bekerwinnaars, gelukkig hebben ze dat afgeschaft.
The Cup winners Cup.
Een hele mooie. Om die te winnen moest je twee seizoenen achter elkaar elke tegenstander in de knock out verslaan.
Om kampioen van de competitie te worden kun je nog eens versagen, om de beker te winnen niet.
Doodzonde dat die beker niet meer bestaat.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 berichten
- 5072 stemmen
Bij zwemmen en atletiek zijn er zelfs nog veel meer afstanden. Maar een beperkt deel is nu olympisch. Bij zwemmen heb je bijvoorbeeld korte baan en lange baan kampoenschappen. Het hele korte baan gebeuren is niet olympisch. Bij atletiek heb je de supersprint van 60 meter bijvoorbeeld. Ook niet Olympisch. Nelli Cooman had daar ooit het wereldrecord in. Afstanden worden in de loop der tijd steeds minder gelopen als ze niet olympisch zijn. Voor een deel worden ze veel beoefend omdat ze olympisch zijn in plaats van andersom.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
The Cup winners Cup.
Een hele mooie. Om die te winnen moest je twee seizoenen achter elkaar elke tegenstander in de knock out verslaan.
Om kampioen van de competitie te worden kun je nog eens versagen, om de beker te winnen niet.
Doodzonde dat die beker niet meer bestaat.
Hm volgens mij is het toch een andere competitie die je dan voor hebt. Ik weet dat er in een bepaald jaar de finale Ajax tegen KV Mechelen was, winnaars van beker van België en beker van Nederland in het voorgaande seizoen. Volgens mij geen 2 seizoenen na elkaar hoor. Wat je daar zegt klinkt al interessanter. Was dat niet de beker voor jaarbeurssteden of zo? Dat heb ik niet meer meegemaakt.
Btw als je het aantal gouden medailles gaat verrekenen met inwoneraantal, hou doe je dat dan met teamsporten? Daar heb je met sporten zoals voetbal al een pak meer mensen voor nodig. Die krijgen elk een medaille als ze winnen maar in de medaillestand wordt dat uiteindelijk maar als 1 medaille geteld.
Graaf Machine
-
- 9792 berichten
- 1412 stemmen
Bij zwemmen en atletiek zijn er zelfs nog veel meer afstanden. Maar een beperkt deel is nu olympisch. Bij zwemmen heb je bijvoorbeeld korte baan en lange baan kampoenschappen. Het hele korte baan gebeuren is niet olympisch. Bij atletiek heb je de supersprint van 60 meter bijvoorbeeld. Ook niet Olympisch. Nelli Cooman had daar ooit het wereldrecord in. Afstanden worden in de loop der tijd steeds minder gelopen als ze niet olympisch zijn. Voor een deel worden ze veel beoefend omdat ze olympisch zijn in plaats van andersom.
Zo gaat het met meer sporten. Heiner baalt van zijn vierde plaats in de Finn-klasse, omdat hij geen herkansing heeft. De klasse is er volgende keer niet meer bij. Evenals de windsurfer Badloe. Volgende OS is er een ander soort windsurfen Olympisch. Bij het baanwielrennen verandert ook nog al eens iets. Bij het schermen is enkele edities een keuze van twee gemaakt tussen degen, floret en sabel. Nu zijn ze er alledrie weer bij.
De OS zijn geen vaste groep van sporten, maar, gelukkig, een wisselend arsenaal van bekende en onbekende sporten.
Graaf Machine
-
- 9792 berichten
- 1412 stemmen
Hm volgens mij is het toch een andere competitie die je dan voor hebt. Ik weet dat er in een bepaald jaar de finale Ajax tegen KV Mechelen was, winnaars van beker van België en beker van Nederland in het voorgaande seizoen. Volgens mij geen 2 seizoenen na elkaar hoor.
In het eerste seizoen moet je dus via knock out de beker in eigen land winnen, en het seizoen daarna via knock out de Europacup 2, de Cup winners Cup.
Dat is twee seizoenen achter elkaar elke tegenstander in de knock out verslaan. Zo bedoelde ik het.
-
- 22407 berichten
- 5072 stemmen
Ik zou het als wielrenliefhebber leuk vinden als bij het wegwielrennen de ploegentijdrit weer Olympisch wordt. Maar die kans is nihil vrees ik.
Graaf Machine
-
- 9792 berichten
- 1412 stemmen
Hangt van de lobby van de UCI af. In het baanwielrennen bestaat de ploegentijdrit, in het wegwielrennen is er een WK (weliswaar met teams, niet met landen), dus het is geen dood onderdeel.
Ik zou graag het All Round Toernooi bij schaatsen ingevoerd zien worden, maar die kans is nog nihiller vrees ik. Toch voor veel schaatser kan het een stimulans zijn. Als je niet tot de top op een afstand hoort, maar wel alles beheerst. Ik denk aan de Nederlanders Van der Duim, Ritsma (vooral hij) maar ook Roest. En dan ook nog vele buitenlanders.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Wat een schandalig slecht handbal van Oranje vandaag zeg. Vernederend.
Graaf Machine
-
- 9792 berichten
- 1412 stemmen
Ja, dat ben ik, helaas, met A&L eens. Dit is niet om aan te zien, heb het al vijf minuten ook niet meer aan staan. Doet pijn.
-
- 22407 berichten
- 5072 stemmen
in het wegwielrennen is er een WK (weliswaar met teams, niet met landen), dus het is geen dood onderdeel.
Dat WK is afgeschaft. Vandaar ook dat de kans me nihil lijkt. Er zijn zowat alleen nog maar ploegentijdritten als de organisatoren van grote rondes er een plannen en dat doen ze niet vaak meer.
Graaf Machine
-
- 9792 berichten
- 1412 stemmen
Dat WK is afgeschaft. Vandaar ook dat de kans me nihil lijkt. Er zijn zowat alleen nog maar ploegentijdritten als de organisatoren van grote rondes er een plannen en dat doen ze niet vaak meer.
Oh, dat was me dan ontschoten. Ik dacht dat het juist net een paar jaar geleden was ingevoerd. Zo zie je maar dat je alles strikt moet bijhouden, want anders loop je achter de feiten aan.
Jammer.
Ploegentijdrit bij wegwielrennen is prachtig. Ik meen dat in 2018 of 2019 er nog eentje was in de Tour. Jumbo deed het toen goed, maar ik moet googlen om te weten hoe goed dat was.
Ploegentijdrit is gewoon heel mooi kijken, de goede ploegen hebben een hele mooie gestroomlijnde trein die prachtig rouleert. Mijn liefde er voor is ontstaan in de jaren tachtig, toen de ploeg van Peter Post dat onderdeel uitmuntend beheerste.
IH88
-
- 9731 berichten
- 3184 stemmen
Anouk Vetter doet het goed op de zevenkamp zeg. Ik weet niet hoe goed haar laatste drie onderdelen zijn, maar zeker op de 800m moet ze dan terrein kunnen terugwinnen op bijv. Thiam. Leuke strijd Nederland-België op deze manier.
mister blonde
-
- 12694 berichten
- 5828 stemmen
Zeker! Knap en leuk. En ook nog brons voor vd Vleuten.
Hanbalsters is nu al een vrij kansloos verhaal.
IH88
-
- 9731 berichten
- 3184 stemmen
Ze gaan in ieder geval strijdend ten onder. Keeperswissel pakt ook niet slecht uit.
Graaf Machine
-
- 9792 berichten
- 1412 stemmen
hoe lang duurt dat handballen?
Die luitjes van maandag kwamen van een 8 punten achterstand nog terug tot een verlies met 1 punt verschil. Geef nooit op.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Komen ze weer terug, verpesten ze het weer in de slotminuten. Kansloos dit voor de 2e helft.
IH88
-
- 9731 berichten
- 3184 stemmen
Jammer nu. Het gat wordt weer groter. 5 verschil kan, 8 is echt te veel. Maandag was laatste groepswedstrijd volgens mij. Nederland speelde op halve kracht de wedstrijd uit. Het is wel klaar dit.
Graaf Machine
-
- 9792 berichten
- 1412 stemmen
Ja, over en uit, dat is duidelijk.
Graaf Machine
-
- 9792 berichten
- 1412 stemmen
Die val van die klimster is ook wel hemeltergend hoor. Wat moet ze ongelooflijk balen.
Heb niets met de sport, maar met ongelukkige sporters heb ik toch wel vaak medelijden.
IH88
-
- 9731 berichten
- 3184 stemmen
Het gaat zo snel dat ik soms het gevoel heb dat ze gewoon door dat touwtje naar boven worden getrokken 
Graaf Machine
-
- 9792 berichten
- 1412 stemmen
Het gaat zo snel dat ik soms het gevoel heb dat ze gewoon door dat touwtje naar boven worden getrokken
Haha, ja, dat dacht ik ook. Maar dat zou wel erg valsspelen zijn dus dat zal wel niet zo zijn. Ze is gewoon erg goed.
Wel grappig: dat trappelen met die beentjes na die val.
Graaf Machine
-
- 9792 berichten
- 1412 stemmen
Van Vleuten heeft brons bij het paardspringen.
IH88
-
- 9731 berichten
- 3184 stemmen
Volgens mij is die tweede keepster een stuk beter dan die eerste keepster. Niet dat het nu nog uitmaakt, maar was wel handig geweest om haar eerder in het doel te hebben...
Graaf Machine
-
- 9792 berichten
- 1412 stemmen
Teamsporten zijn altijd lastig. Als het even niet loopt, dan gaat het helemaal mis. Helaas nu bij de handbalsters, die toch echt wel wereldtop zijn. Maar soms ook bij andere landen, waardoor we in 2008 goud konden winnen bij het waterhandbal.
IH88
-
- 9731 berichten
- 3184 stemmen
Ja maar het lijkt wel of die Franse vrouwen 20 kilo meer spiermassa hebben. Vrouwen tegen meisjes. Nou moet Nederland het ook van hun snelheid hebben, maar dat zie ik nu ook niet.
happie
-
- 6234 berichten
- 426 stemmen
Van der Vleuten wel een echte verrassingsmedaille heb ik het idee. Vetter zal dat ook worden, als ze het red.
happie
-
- 6234 berichten
- 426 stemmen
Deze Spelen lijken ze erg aan het moderniseren te zijn, met 13 jarige meisjes die goud winnen met een skateboard enzo. Het is ze allemaal gegund, maar de waarde van bepaalde medailles neemt voor mij wel af.
Denk dat voor de sporters zelf de waarde van de medaille niet afneemt. Voor een buitenstaander kan dit misschien zo zijn, maar sommige sporters zijn ook blij met zilver en brons.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.