• 15.787 nieuwsartikelen
  • 178.146 films
  • 12.220 series
  • 33.993 seizoenen
  • 647.196 acteurs
  • 199.047 gebruikers
  • 9.373.752 stemmen

Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2

zoeken in:

IH88

• 9731 berichten
  • 3184 stemmen

Onderhond schreef:

(quote)

Exact dat ja.

En jammer van de Belgian Cats, maar om dan weer twee keer te verliezen in de halve & bronze finale is ook niet je dat.

Mmha, Spanje was inderdaad wel te sterk geweest. Maar misschien dat Frankrijk verrassend van Spanje wint. Tegen Frankrijk hadden 'The Cats' wel een kansje gehad.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

IH88 schreef:

Pff, wat zonde van de Belgische basketbalvrouwen zeg. Een puntje verschil tegen de Japanse vrouwen.

Dank dat je ook met ons meeleefde, zo op 1 puntje echt wel kut. Niet goed voor het hart was die match maar wel knap basketbal.

Die Japanse hebben vooral gewonnen door enkele speelsters die 3-punters aan 75% maakten.

Graaf Machine

• 9794 berichten
  • 1412 stemmen

alexspyforever schreef:

(quote)

Dank dat je ook met ons meeleefde, zo op 1 puntje echt wel kut. Niet goed voor het hart was die match maar wel knap basketbal.

Die Japanse hebben vooral gewonnen door enkele speelsters die 3-punters aan 75% maakten.

OK, daar hoorde dat commentaar van jou. Ik was verbaasd over je reactie op mijn post.

IH88

• 9731 berichten
  • 3184 stemmen

Vergeet trouwens niet dat die wedstrijd om het brons altijd een rare wedstrijd is. De verliezer van Servië tegen de VS zal hevig teleurgesteld zijn, de Cats waren allang blij geweest om voor het brons te strijden. Hele andere 'mindset'. Maar goed, dat is achteraf praten.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

IH88 schreef:

Mmha, Spanje was inderdaad wel te sterk geweest. Maar misschien dat Frankrijk verrassend van Spanje wint. Tegen Frankrijk hadden 'The Cats' wel een kansje gehad.

Toch vooral een team dat er op de grote momenten niet écht staat.

Ik volg basketball niet echt van nabij, maar wanneer de hype hoog genoeg is dat ik eens een match van de Cats meepik, verliezen ze eigenlijk altijd wel.

kos

• 46693 berichten
  • 8850 stemmen

Ik snap dat gedoe over het aantal medailles nooit zo. Er zijn nu toch veel meer events dan vroeger en veel meer deelnemers? dus meer kansen op medailles? Of zit ik er naast.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)

Dat is zo, maar het is maar zo willekeurig, die medailles. Omdat iemand ooit bedacht heeft dat het er drie moeten zijn, tellen opeens alleen de eerste drie plaatsen mee in een klassement. Hadden er ook vijf kunnen zijn, of twee.

Onderhond had het laatst over dat in België wordt gekeken naar Olympische Diploma's, voor de eerste acht (ik meende de eerste zes, maar ga het niet opzoeken). Dat speelde in Nederland ooit ook een rol, namelijk bij de Winterspelen van 1984, toen we geen enkele medaille haalden, als schaatsland zijnde. Toen hadden de kranten het over dat Yvonne van Gennip de enige was die toch maar mooi met twee Olympische Diploma's naar huis ging.

Maar het blijft niet winnen.

De eerste plaats is de enige die zich onderscheidt van alle andere plaatsen, namelijk doordat het de titel "Kampioen" oplevert.

In elk medailleklassement worden ook eerst de gouden medailles geteld, en daarna gaat men schiften op zilver, en vervolgens op brons.

Van mij mogen die bronzen en zilveren medailles wel bij elkaar opgeteld worden, maar de gouden zijn dus uniek, omdat ze een titel opleveren.

In het oude Griekenland kreeg vermoedelijk enkel de winnaar de lauwerkrans. Bij de allereerste moderne OS in 1896 kreeg de winnaar een zilveren medaille en de 2de een bronzen en de 3de niets. Maar in de boeken staan wel gewoon goud-zilver-brons bij medaillestand voor die eerste editie. Waarom dat ooit is bedacht en waarom 3 en niet 4 of 5, misschien eens interessant om op te zoeken. Misschien iets religieus of zo, heilige drievuldigheid? Persoonlijk vind ik 5 logischer, 5 olympische ringen weet je wel. Maar er is er natuurlijk maar 1 persoon/team dat zich olympisch kampioen kan noemen.

IH88

• 9731 berichten
  • 3184 stemmen

Onderhond schreef:

(quote)

Toch vooral een team dat er op de grote momenten niet écht staat.

Ik volg basketball niet echt van nabij, maar wanneer de hype hoog genoeg is dat ik eens een match van de Cats meepik, verliezen ze eigenlijk altijd wel.

Haha ja, dat had ik een tijdje met de Nederlandse volleybalvrouwen. Deden het altijd voortreffelijk, maar als ik dan ging kijken verloren ze altijd.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)

OK, daar hoorde dat commentaar van jou. Ik was verbaasd over je reactie op mijn post.

Ja bij quoten gaat het nogal eens mis, nu dat er zo snel reacties komen

Graaf Machine

• 9794 berichten
  • 1412 stemmen

kos schreef:

Ik snap dat gedoe over het aantal medailles nooit zo. Er zijn nu toch veel meer events dan vroeger en veel meer deelnemers? dus meer kansen op medailles? Of zit ik er naast.

Welk gedoe heb je het eigenlijk over?

Zo kunnen we natuurlijk geen discussie voeren, als je al begint met niet duidelijk te maken wat je stelling is.

kos

• 46693 berichten
  • 8850 stemmen

Nou het gedoe of je meer of minder medailles haalt dan een ander jaar.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Dat ene moment in de 4 jaar dat ik naar paardensport zit te kijken. Da's me toch een saaie boel.

Graaf Machine

• 9794 berichten
  • 1412 stemmen

kos schreef:

Nou het gedoe of je meer of minder medailles haalt dan een ander jaar.

Snap nog steeds niet wat je met "gedoe" bedoelt.

Er zijn mensen die bijhouden hoeveel medailles er gehaald worden, en vergelijken dat met andere jaren. Maar is dat "gedoe"?

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

kos schreef:

Ja dat klopt wel, maar die bieden ook vooral aan de grote landen, China, USA en Rusland om nog meer medailles te halen. Daar zal niet snel verandering in komen.

Graaf Machine

• 9794 berichten
  • 1412 stemmen

alexspyforever schreef:

(quote)

Ja dat klopt wel, maar die bieden ook vooral aan de grote landen, China, USA en Rusland om nog meer medailles te halen. Daar zal niet snel verandering in komen.

Bij de winterspelen levert het juist Nederland meer kansen op, die ploegenwedstrijden en massastarts bij schaatsen. Maar leuker wordt het er toch niet door.

Voorts is de ene gouden medaille in mijn beleving ook niet evenveel waard als de andere. De gouden plak op de 100 meter sprint, of op de marathon, is wel wat anders dan die plakken die Anky indertijd haalde met paarddansen.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Ik vind het wel wat overdreven als je ziet hoeveel medailles je bij bepaalde sporten kan behalen. Voor elke 50 meter meer hebben ze dan wel weer een nieuwe medaille. Zo kun je tig landen blij maken, maar het speciale verdwijnt wel.

Sport moet speciaal blijven. Als ik naar mijn favoriete sport voetbal kijk slaan ze daar al jaren door. Landen krijgen er weer een Nations League bij (Oranje stond er in 2019 in de finale van, verloor en niemand boeide het iets) of nu een derde Europees clubtoernooi, zodat echt iedere flutclub Europees mag spelen. Ik word daar niet vrolijk van.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Wie is trouwens in hemelsnaam die NOS presentator met zijn ultra hippe bril?

kos

• 46693 berichten
  • 8850 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)

Er zijn mensen die bijhouden hoeveel medailles er gehaald worden, en vergelijken dat met andere jaren. Maar is dat "gedoe"?

Nou laat ik ipv gedoe zeggen 'vreemd enthousiasme'

Voelt een beetje aan als nu de topscorer van de Champions League met de meeste goals ooit te bewieroken terwijl er veel en veel meer wedstrijden zijn dan vroeger. Beetje vreemd.

Maar misschien zijn er helemaal niet zoveel meer events en deelnemers hoor, het komt in ieder geval wel zo op me over, vandaar de vraag.

Graaf Machine

• 9794 berichten
  • 1412 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Sport moet speciaal blijven. Als ik naar mijn favoriete sport voetbal kijk slaan ze daar al jaren door. Landen krijgen er weer een Nations League bij (Oranje stond er in 2019 in de finale van, verloor en niemand boeide het iets) of nu een derde Europees clubtoernooi, zodat echt iedere flutclub Europees mag spelen. Ik word daar niet vrolijk van.

Ik ben het, helaas, met je eens.

Wat mij betreft had er nooit een einde hoeven komen aan wat er tot begin jaren negentig was. Gewoon EK, WK, en dan Europacup 1 voor enkel de landskampioenen, Europacup 2 voor enkel de Bekerwinnaars, en Europacup 3 voor de club die ook even een beloning voor een goed seizoen wilden.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

kos schreef:

(quote)

Voelt een beetje aan als nu de topscorer van de Champions League met de meeste goals ooit te bewieroken terwijl er veel en veel meer wedstrijden zijn dan vroeger. Beetje vreemd.

Maar misschien zijn er helemaal niet zoveel meer events en deelnemers hoor, het komt in ieder geval wel zo op me over, vandaar de vraag.

Ik ben het hier wel met je eens ja.

Graaf Machine

• 9794 berichten
  • 1412 stemmen

kos schreef:

(quote)

OK, nu begrijp ik wat je bedoelt, nu kan ik ook zeggen dat ik het wel met je eens ben.

starbright boy (moderator films)

• 22407 berichten
  • 5072 stemmen

Sinds 2016 is het aantal medailles wel (met ongeveer 10%) toegenomen. Daarvoor was het heel lang ongeveer hetzelfde geweest omdat het IOC alleen nieuwe sporten toeliet als er andere verdwenen. Dus dat er veel meer zijn hangt van je definitie van veel meer af, maar dat zou ik een misvatting willen noemen. Niet te vergelijken met het voetbal.

Aantal medailles:

Sydney: 300

Athene 301

Beijing 302

London'302

Rio: 306

Tokyo: 339

Graaf Machine

• 9794 berichten
  • 1412 stemmen

starbright boy schreef:

Sinds 2016 is het aantal medailles wel (met ongeveer 10%) toegenomen. Daarvoor was het heel lang ongeveer hetzelfde geweest omdat het IOC alleen nieuwe sporten toeliet als er andere verdwenen. Dus dat er veel meer zijn hangt van je definitie van veel meer af, maar dat zou ik een misvatting willen noemen,

Weet niet of dat helemaal waar is. Bijvoorbeeld in Seoul (1988) waren er 237 onderdelen, en in Londen (2012) al 302. Toch aanmerkelijk meer.

Nu in Tokio zijn er 339 onderdelen. Al weer veel meer.

Het is een jaar of twintig even gestabiliseerd, maar daarvoor toch echt snel toegenomen.

• 22407 berichten
  • 5072 stemmen

Ja, maar dan ga je nog verder terug. Ik ging ervan uit dat kos het vooral over vanaf 2000 had omdat daar alle vergelijkingen over gaan. Voor 2000 nam het sneller toe in bepaalde periodes. En dat kwam doordat het toen bewust is afgeremd.

Graaf Machine

• 9794 berichten
  • 1412 stemmen

starbright boy schreef:

Ja, maar dan ga je nog verder terug. Ik ging ervan uit dat kos het vooral over vanaf 2000 had omdat daar alle vergelijkingen over gaan. Voor 2000 nam het sneller toe in bepaalde periodes. En dat kwam doordat het toen bewust is afgeremd.

Ja, ok. Als je wat ouder wordt gaat je gevoel voor "heel lang" ook langere tijden omvatten.

Je hebt wel gelijk wat vanaf 2000 betreft. Wat Kos bedoelt weet ik niet, die hult zich nogal graag in vaagheden.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Deze Spelen lijken ze erg aan het moderniseren te zijn, met 13 jarige meisjes die goud winnen met een skateboard enzo. Het is ze allemaal gegund, maar de waarde van bepaalde medailles neemt voor mij wel af.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)

Dat doe ik nu ook, niet zozeer om te gaan vergelijken met andere edities of welk land nu meer heeft dan een ander. Ik ben vooral geïnteresseerd in waar bepaalde landen hun focus ligt, waar ze succesvol in zijn daarom dat ik het ook per sport en discipline bijhoudt. Dat zijn dingen die me wel boeien.

Graaf Machine

• 9794 berichten
  • 1412 stemmen

alexspyforever schreef:

(quote)

Dat doe ik nu ook, niet zozeer om te gaan vergelijken met andere edities of welk land nu meer heeft dan een ander. Ik ben vooral geïnteresseerd in waar bepaalde landen hun focus ligt, waar ze succesvol in zijn daarom dat ik het ook per sport en discipline bijhoudt. Dat zijn dingen die me wel boeien.

Ik tel gewoon het aantal gouden medailles, en dan zoek ik het inwoneraantal op van het betreffende land. Dan weet ik hoeveel inwoners er nodig zijn voor een gouden medaille.

Zo weet ik welke landen de meest sportieve landen zijn. Gek genoeg zijn dat altijd de wat rijkere landen, of de landen met sjoemelsporten als gewichtheffen.

• 22407 berichten
  • 5072 stemmen

Ook het aantal landen nam natuurlijk toe. Ik ga een compleet lijstje maken. Daarbij moet opgemerkt worden dat je vroeger ook kunstmedailles had die ik niet meetel.

1896: 43 14 landen

1900: 95 24 landen

1904: 95 12 landen (de usa was wel heel ver toen, vliegen bestond nog niet)

1908: 110 22 landen

1912: 102 28 landen

1916 WO1

1920: 154 29 landen

1924: 126 44 landen

1928: 109 46 landen

1932: 116 37 landen (weer een teruggang als we naar de VS gaan)

1936: 129 49 landen (nazi duitsland was geen bezwaar)

1940: WO2

1944: WO2

1948: 136 59 landen

1952: 149 69 landen

1956: 145 67 landen

1960: 150 83 landen

1964: 163 93 landen

1968: 172 112 landen

1972: 195 121 landen

1976: 198 92 landen (het boycott tijdperk begint hier)

1980: 203 80 landen

1984: 221 140 landen

1988: 237 159 landen

1992: 257 169 landen (ondanks eerdere toenames eindigt het boycott-tijdperk pas hier)

1996: 271 197 landen

2000: 300 199 landen

2004: 301 202 landen

2008: 302 204 landen

2012: 302 204 landen

2016: 306 205 landen

2021: 339 204 landen

Ik geloof dat alleen Vaticaanstad eigenlijk nooit iemand stuurt tegenwoordig. Noord Korea (wilden niet) en Rusland (mochten niet onder eigen vlag) slaan dit jaar over.

Vroeger had je al piepjonge turnmeisjes. Ik snap niet zo goed waarom het toevoegen van sporten andere medailles minder waard maakt. Ik kan die gedachtegang ècht niet volgen. Of je nu blij bent met die sporten of niet, dat maakt me niet uit. Wat voor invloed heeft de deelname van skateboarders nou weer op pakweg polstokhoogspringers,

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Ik vind het wel wat overdreven als je ziet hoeveel medailles je bij bepaalde sporten kan behalen. Voor elke 50 meter meer hebben ze dan wel weer een nieuwe medaille. Zo kun je tig landen blij maken, maar het speciale verdwijnt wel.

Ik ben ook geen fan van die Nations league. Als zelfs een voetbalfanaat als jij er al door verzadigd geraakt, dat is al veelzeggend. Die Europese clubcompetities vind ik ook al overdreven. Van mij mogen ze bekerwinnaars ook afvoeren, beetje makkelijk om zo Europees te kunnen spelen zeker als de winnaar ervan het matig tot slecht heeft gedaan in de competitie. In het verleden was er zelfs een Europacup voor bekerwinnaars, gelukkig hebben ze dat afgeschaft.

En ja die veelheid aan meerdere afstanden dat mag ook wat minder. Maar daar zullen oa de zwemfans weer niet blij mee zijn en zeker de Australische sporters niet.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.