• 15.829 nieuwsartikelen
  • 178.409 films
  • 12.229 series
  • 34.010 seizoenen
  • 647.674 acteurs
  • 199.117 gebruikers
  • 9.378.480 stemmen

Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2

zoeken in:

eRCee

• 13443 berichten
  • 1979 stemmen

Ik denk dat goede klimmers morgen op de Tourmalet juist afstand gaan nemen van de favorietengroep. Misschien ontstaan er wel twee kopgroepen: één in het aanloopstuk en nog één in de eerste kilometers van de Tourmalet. AUE heeft ook niet veel over om het dan te controleren. Een man als Poels finisht vandaag op 5 minuten. Woods ging nog langer mee, die zat bij de beste 15 maar liet het nadien lopen.

starbright boy (moderator films)

• 22412 berichten
  • 5077 stemmen

Ik zie dat niet gebeuren daarvoor ligt het tempo bij de favorieten te hoog en op de laatste col is er ook weer zeker een minuut of zes voorsprong nodig om te winnen. Ook dat halen ze nooit. Ik denk dat de eerste drie dezelfde zijn als vandaag, in dezelfde volgorde zelfs. Poels kan zijn trui vergeten.

stephan-0115

• 1358 berichten
  • 2205 stemmen

Pogacar ❤

Morgen nog een keer de rit (of Vingegaard gunnen mits mogelijk - ook ivm bollen) als puntjes op de i. Zaterdag kan hij ook winnen maar hij hoeft niet vol vol, dus misschien dat er daardoor kansen liggen voor een Küng. Maar 100% dat hij morgen voor de bollen gaat na wat we hebben gezien op de Val Louron met dat ene puntje. 0 kans dat UAE een concurrent laat wegrijden, dat deden ze vandaag ook al niet. En wat controle betreft: 7 renners voor 2 cols is voldoende omdat Pogacar van ver durft te gaan en hij kan ook wel gokken want met een hongerklop op Luz Ardiden houdt hij alsnog minimaal 3 minuten over met 1 tijdrit te gaan. Nee, Pogacar heeft nu nog maar 1 doel en dat is de bollen en daarvoor is een topnotering morgen voor nodig. Jammer voor Poels, maar er is een wonder voor nodig om de bollen te behouden omdat Pogacar zijn zinnen er op heeft gezet.

Graaf Machine

• 9802 berichten
  • 1418 stemmen

starbright boy schreef:

Ik vraag me weleens af wat er eerder gaat gebeuren. Een Franse tourzege (voor het eerst sinds '85), een Nederlandse (voor het eerst sinds '80) of een Belgische (voor het eerst sinds '76). Als je gelooft dat Evenepoel (of misschien Van Aert) het kan misschien het derde, Maar er kunnen gekke dingen gebeuren. Hoewel Vingegaard als talent gold hadden weinig mensen hem op het podium verwacht. De Nederlanders hebben in 2017 nog een andere grote ronde gewonnen (mijn favoriete sportgebeurtenis ooit in mijn bewuste leven). Bij Belgen moet je dan terug naar 1978 en bij Fransen naar 1995. Fransen lijken problemen te hebben met druk en tijdrit. Maar hoeveel middelmatige renners zijn er op hun 23e al niet gebombardeerd tot de nieuwe Hinault. De recentste voorbeelden zijn in elk geval veel betere renners dan de meeste die met die druk rondreden. Ik hoop in elk geval alledrie, maar vooral een Nederlandse zege nog eens mee te maken.

Ik beschouw Hinault als de laatste winnaar uit de klassieke geschiedenis van de Tour de France. Daarna is het gebeuren van een (west) Europees feest geëxplodeerd tot een mondiaal evenement. Ja, de Colombianen waren er al twee jaar of zo, maar pas na 1985 ging het helemaal los. Sinds de laatste Franse winnaar hebben we winnaars gezien uit Amerika, Ierland, Denemarken, Duitsland, Australië, Verenigd Koninkrijk, Colombia, Slovenië... Het wachten is op een winnaar uit Afrika, en nee, dan reken ik Froome die geboren is in Kenia niet mee.

Het wordt alleen maar moeilijker om een nieuwe Franse winnaar te worden, want de sport is de laatste 35 jaar zo vreselijk mondialer geworden. En dat is wat mij betreft heel mooi.

In Wout van Aert zie ik overigens absoluut geen Tourwinnaar. Top tien, misschien een keer uitschieter naar top vijf, maar daar zal het bij blijven.

gauke

• 9852 berichten
  • 13069 stemmen

Ondanks alle opgetogen berichten hier vind ik het maar een uiterst saaie en voorspelbare tour..........

Graaf Machine

• 9802 berichten
  • 1418 stemmen

gauke schreef:

Ondanks alle opgetogen berichten hier vind ik het maar een uiterst saaie en voorspelbare tour..........

Dat begrijp ik echt niet. Ja, wie de Tour wint dat was al na de eerste halve week duidelijk.

Maar wie wint de bollen?

En hoezo saai met Cavendish die een historisch record evenaart en wellicht gaat verbeteren? Wie had dat nou voorspeld?

De mooie zeges van o.a. Van der Poel, Van Aert en gisteren nog die Oostenrijker, Konrad. Vandaag had ik ook niet verwacht dat Pogocar zelf voor de winst zou gaan, vele Tourwinnaars vinden het wel goed als ze vijf minuten voor staan in de laatste week.

Vingegaard, had ik nooit zo hoog verwacht. (Froome had ik nooit zo laag verwacht overigens).

Nee, als dit een saaie Tour is, dan is de Tour altijd saai.

Maar ieder zijn mening natuurlijk.

gauke

• 9852 berichten
  • 13069 stemmen

Uiteindelijk gaat het om de winnaar en de rest is iedereen over een maand al weer vergeten....

Graaf Machine

• 9802 berichten
  • 1418 stemmen

gauke schreef:

Uiteindelijk gaat het om de winnaar en de rest is iedereen over een maand al weer vergeten....

OK, je interesseert je niet voor wielrennen. Dat is geen schande natuurlijk, maar dat maakt een hoop duidelijk.

In werkelijkheid gaat de Tour om echt veel meer dan alleen de winnaar. Elke etappe is een wedstrijd op zich, en in elke etappe worden meerdere wedstrijden uitgevochten.

eRCee

• 13443 berichten
  • 1979 stemmen

stephan-0115 schreef:

Zaterdag kan hij ook winnen maar hij hoeft niet vol vol, dus misschien dat er daardoor kansen liggen voor een Küng.

Denk Van Aert zaterdag. Ook als Pogacar wel vol gaat.

• 22412 berichten
  • 5077 stemmen

Gewoon Pogacar, die geeft niets weg en is op dit moment te veel beter, Zowel vandaag als zaterdag.

happie

• 6236 berichten
  • 426 stemmen

Uran er al af op de Tourmalet. top 5 lonkt voor WIlco.

• 22412 berichten
  • 5077 stemmen

starbright boy schreef:

Gewoon Pogacar, die geeft niets weg

Zie vandaag. Mas mocht niet, terwijl Pogacar echt niet hoefde. Jammer van Poels. Hij deed zijn best, maar wat heb je eraan.

happie

• 6236 berichten
  • 426 stemmen

Kelderman is als hij dit binnen sleept in alle grote rondes een keer top 5 AK geworden.

Graaf Machine

• 9802 berichten
  • 1418 stemmen

Jammer voor Poels, maar wel terecht dat hij niet de bergkoning van de Ronde wordt, want hij is gewoon bij lange na niet de beste in de bergen, en punten sprokkelen in heuvelritten en op de eerste berg van zo'n etappe vind ik niet voldoende om met ere de bollen te dragen in Parijs.

Pogacar, die is wel echt de beste in de bergen, en dat hij de bolletjestrui heeft is dan ook volkomen verdiend. Wat een heerlijke veelvraat is het.

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

starbright boy schreef:

Overigens zou dit weleens de tour met het hoogste percentage uitvallers van de afgelopen 20 jaar kunnen worden.

2007?

• 22412 berichten
  • 5077 stemmen

Vind het ook mooi. Hoe hij niet denkt bij Mas "ik gun die man die zesde staat ook eens wat" maar "over mijn lijk" en erop en erover gaat. Ik hou ervan. Heb nooit zoveel met het verdelen van de buit als jij de trui ik de etappe waarvan vele voorbeelden zijn in wielrennen. Je moet als sportman alles willen. Ik hou van een beetje gemeen. Binnen zekere grenzen een beetje naar. Zoals Hinault die zich zogenaamd overgeeft aan Lemond in 1986 en ze komen hand in hand over de finish, maar Hinault zorgt wel dat hij een tikje eerder over de lijn is. Dat vind ik veel mooier.

• 22412 berichten
  • 5077 stemmen

AGE-411 2007 141 van de 189 rijden uit 48 van 189 25,39 procent uitgevallen

2021 136 van de 176 zijn nog in koers 40 van de 176 22,72 procent uitgevallen

Klopt, maar dat komt omdat in 2007 veel renners eruit gingen in de laatste week (19 stuks) en dit jaar tot nu toe minder (9). Als je de tweede rustdag als meetpunt neemt is 2021 hoger. Leg deze tour bijvoorbeeld eens naast 2019 toen 155 renners uitreden met hetzelfde aantal starters. Bijna het dubbele aantal uitvallers.

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

starbright boy schreef:

AGE-411 2007 141 van de 189 rijden uit 48 van 189 25,39 procent uitgevallen

2021 136 van de 176 zijn nog in koers 40 van de 176 22,72 procent uitgevallen

Klopt, maar dat komt omdat in 2007 veel renners eruit gingen in de laatste week (19 stuks) en dit jaar tot nu toe minder (9). Als je de tweede rustdag als meetpunt neemt is 2021 hoger. Leg deze tour bijvoorbeeld eens naast 2019 toen 155 renners uitreden met hetzelfde aantal starters. Bijna het dubbele aantal uitvallers.

Er zijn toch nog 144 renners in koers vandaag?

• 22412 berichten
  • 5077 stemmen

Klopt. IK maak een paar rekenfouten. Het is 144 van de 184 en er zijn zelfs maar 3 uitvallers in de derde week. Dus het is 40 van de 184.

• 22412 berichten
  • 5077 stemmen

Froome staat trouwens 135e en dus in de bottom 10. Lager dan Greipel, Eekhof en Danny van Poppel. Als hij daar eindigt en uitrijdt denk ik dat het de eerste keer in de geschiedenis is dat een ex-winnaar bottom 10 rijdt.

eRCee

• 13443 berichten
  • 1979 stemmen

Toch een beetje alles half gedaan vandaag door Poels/Bahrein. Jammer want hij liet nog wel een goede vorm zien. Kuss ook weer helemaal boven komen drijven.

Vond het gisteren wel een stuk enerverender dan vandaag.

De komende drie dagen zijn eigenlijk om des keizers baard. Dat scheelt kijktijd.

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

De vraag die bij me opkomt bij Froome is waarom in godsnaam? Dat is toch om haast (sportieve) compassie mee te krijgen? Waarom stapte die niet eerder anoniem uit de Tour met één of ander excuus? Geen haan die ernaar gekraaid zou hebben. Nu is het gewoonweg vernederend, nuja, ligt er iemand wakker van eigenlijk? Maar toch, waarom wil die perse uitrijden in dergelijke omstandigheden?

Het gaat elke dag beter, las ik nog twee weken terug. En, we geloven in het project Froome, dixit Verbrugghe na zijn valpartij in het begin van de Tour. Nou, dat viel toch dik tegen ... De Tour als voorbereiding op de Vuelta? Wie gelooft dat nu nog?

• 22412 berichten
  • 5077 stemmen

Niemand, Ik heb even nagekeken of het eerder gebeurd is. Zo'n extreem slecht resultaat van een ex-winnaar en verrassend genoeg is het antwoord: Ja

Ik ben zo te werk gegaan. Ik heb het slechtste resultaat genomen dat een tourwinnaar na zijn tourwinst had. Wel resultaten bij het uitrijden. Er zijn vooral voor de oorlog heel veel tourwinnaars die na hun winst nooit meer finishten of zelfs nooit meer van start gingen. Ook heb ik het aantal finishers meegenomen want dat waren er vroeger veel minder dan nu (vooral ook omdat er minder renners starten) en dan kon ik de volgende namen tegen die ooit rechterrijtje eindigden:

Henri Cornet 28/41

Louis Trouselier 38/54

Nicholas Frantz 45/57

Andre Leducq 31/40

Roger Walkowiak 75/78

Chris Froome nu 135/144

Het is lang geleden en de enige andere naoorlogse rechterrij, maar Walkowiak, algemeen erkent als een van de zwakste renners die ooit won is een nog wat extremer geval Hij werd dus twee jaar na zijn tourwinst in 1956, in 1958 75e van de 78. Recenter komt er niks in de buurt. En zijn Geraint Thomas zeer waarschijnlijk dit jaar, Vincenzo Nibali in 2019 en Cadel Evans in 2013 ook buiten de top 30 geëindigd. Allemaal een paar jaar na de laatste overwinning. Ullrich finishte altijd in de top 4 en Hinault en Merckx altijd in de top 2.

eRCee

• 13443 berichten
  • 1979 stemmen

Gisteren zat ik mis door m'n eieren in het mandje van de kopgroep te plaatsen, maar vandaag toch maar weer mooi de sprint ontlopen. Nu heb ik nog een Vinokourovje nodig op de Champs-Elysees. Mohoric zou dat weer kunnen zijn.

Graaf Machine

• 9802 berichten
  • 1418 stemmen

The Cavman gaat gewoon zijn 5e op de Champs-Élysées halen. In het groen, dat ziet er mooi uit.

Graaf Machine

• 9802 berichten
  • 1418 stemmen

starbright boy schreef:

1. Joop Zoetemelk

2. Jan Janssen

3. Hennie Kuiper

4. Tom Dumoulin

5. Jan Raas

6. Gerrie Knetemann

7. Adrie van der Poel

8. Wout Wagtmans

9. Jo de Roo

10. Bauke Mollema

11. Mathieu van der Poel

12. Steven Rooks

13. Jean- Paul van Poppel

14. Erik Breukink

15. Wim van Est

Een losse polspoging. Na nummer 6 zit een gaatje. Zeker Mathieu Van der Poel kan nog flink omhoog de komende jaren natuurlijk en is nog maar een groentje vergeleken bij een veteraan als Mollema.

Ik mis toch Johan van der Velde wel.

• 22412 berichten
  • 5077 stemmen

Hij haalt het net niet en zou ergens tussen 16 en 20 uitkomen denk ik, in de buurt van een Peter Winnen (voor wie ik zelf een groot zwak heb, vanwege drie schoonheden van etappezege's in de Tour in 81, 82 en 83 en iemand die ook een wielerklassieker heeft geschreven (Van Santander naar Santander)) en een Michael Boogerd. De grote eendagswedstrijden missen een beetje (zeker nadat hij zijn LBL zege verloor) bij zijn erelijst en een Erik Breukink, die dat ook niet zo heeft kwam toch een stuk dichter bij rondes winnen.

Graaf Machine

• 9802 berichten
  • 1418 stemmen

Voor mij tellen de drie paarse truien toch wel erg zwaar hoor. Alleen Moser en Sarroni hebben er elk eentje meer.

En de Dauphiné, Kampioenschap van Zürich, enkele mooie etappes (ook die die verloren heeft over de Gavia, toen Breukink won). Nog even Geel gedragen in de Tour. Ik plaats hem toch wel boven Peter Winnen, die ik als kunstenaar/schrijver hoger aansla dan als wielrenner.

Maar het blijft subjectief natuurlijk.

Edit: En hij hoorde natuurlijk tot het selecte groepje van 21 renners (van de 174 gestarte renners) die de Verschrikkelijke LBL van 1980 uitreed. Hij werd 9e.

Van Peter Winnen valt dan weer te zeggen dat hij de Ronde van Zwitserland (1989?) op 1 seconde na niet won.

eRCee

• 13443 berichten
  • 1979 stemmen

Fisico schreef:

De vraag die bij me opkomt bij Froome is waarom in godsnaam? Dat is toch om haast (sportieve) compassie mee te krijgen? Waarom stapte die niet eerder anoniem uit de Tour met één of ander excuus? Geen haan die ernaar gekraaid zou hebben. Nu is het gewoonweg vernederend, nuja, ligt er iemand wakker van eigenlijk? Maar toch, waarom wil die perse uitrijden in dergelijke omstandigheden?

Het gaat elke dag beter, las ik nog twee weken terug. En, we geloven in het project Froome, dixit Verbrugghe na zijn valpartij in het begin van de Tour. Nou, dat viel toch dik tegen ... De Tour als voorbereiding op de Vuelta? Wie gelooft dat nu nog?

Ik had niks beters verwacht (hij is een uitstekende kluns in mijn sportpools team). Ik vind het ook niet persé minder pijnlijk als hij zou zijn afgestapt. De praatjes over beter worden en er in blijven geloven zijn volgens mij voor de buhne. Hij dient gewoon zijn dikke contract uit en geeft zijn werkgever geen reden tot openlijk klagen. (NB: hij is eigenlijk nog minder goed dan in de Vuelta vorig jaar, of in elk geval geen steek beter geworden.)

Ik hoorde wel dat hij samen met Gilbert ergens op een col een toeschouwer uit een ravijn zou hebben gehaald, dus alsnog een geslaagde Tour zou je kunnen zeggen.

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

starbright boy schreef:

Het is lang geleden en de enige andere naoorlogse rechterrij, maar Walkowiak, algemeen erkent als een van de zwakste renners die ooit won is een nog wat extremer geval Hij werd dus twee jaar na zijn tourwinst in 1956, in 1958 75e van de 78. Recenter komt er niks in de buurt. En zijn Geraint Thomas zeer waarschijnlijk dit jaar, Vincenzo Nibali in 2019 en Cadel Evans in 2013 ook buiten de top 30 geëindigd. Allemaal een paar jaar na de laatste overwinning. Ullrich finishte altijd in de top 4 en Hinault en Merckx altijd in de top 2.

Merckx werd 6de in 1977.

Het probleem is dat renners niet tijdig stoppen. Froome had vorig jaar z'n fiets al aan de haak moeten hangen. Nibali zou zich moeten concentreren op eendagswedstrijden.

En wat Walkowiak betreft: In 2006 hebben we dat opnieuw gezien. Oscar Pereiro was mee in een vlucht die 29 minuten kreeg! "In de Alpen vallen die vluchters wel terug in het klassement".

Uiteindelijk bleek Oscar Pereiro een betere klimmer dan men gedacht had. Hij won de tour met 0'32 voorsprong op Andreas Klöden en 2'39 op Carlos Sastre.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.