menu

Overig / Algemeen / Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2

zoeken in:
kos schreef:
Dat heeft niks te maken met 'bewust' maar omdat de NBA vrij snel er na begint.
Zelfde als op de OLympische Spelen en daar zonden we ook van alles van uit niet?

Basketball is in aardig wat landen bijna net zo populair als voetbal hoor, het is gewoon een grote sport.
Waarom zenden we tennis wel veel uit bvb?

Ach in heel Europa zijn het vooral de clubs die de namen van de grote voetbalclub broer dragen, waardoor er enige status is. Die Grieken steunen bijvoorbeeld alle ploegen massaal van hun club. Voetbal, basketbal, waterpolo, volleybal.... Het is puur vanwege de club, de sport maakt hun echt geen donder uit.
Zo geldt dat voor heel veel (basketbal) clubs.
Wellicht dat de NBA er vlak na begint. Maar dit zegt natuurlijk ook weer genoeg over de status van het WK basketbal. Ze houden geen rekening met elkaar... Het WK kan die NBA spelers ook werkelijk aan hun reet roesten.
Dat er ook weer verschillen in de regels tussen de NBA en de rest van de competities zijn is ook veelzeggend. Het WK is gewoon een veredelde b-competitie zonder de groten der aarde.
Nederland won laatst ook van de VS met honkbal. Die sturen dan ook een c-team naar zo'n toernooi toe. Datzelfde gevoel overheerst ook bij het basketbal. Wat voor waarde heeft zo'n toernooi als de beste basketballers van de wereld steevast niet meedoen? Ik heb gelijk geen interesse om te kijken dan. En als ze wel meedoen dan is het niveauverschil ook weer te groot en zijn ze aan hun stand verplicht te winnen (zie OS). Het blijft toch een Amerikaanse sport.

En daarom kijken we wel naar die Grand Slams bij tennis. Het zijn in principe een soort van prestigieuze mini-WK's waar de beste tennissers ter wereld aan meedoen. En iedereen wil er ook aan meedoen. Dan is zo'n toernooi al een stuk interessanter om naar te kijken. Want de besten strijden met elkaar.

Ben overigens niet anti-basketbal hoor. Ben vaak genoeg bij Donar geweest. Maar krijg gewoon zo'n enorm b-sport gevoel bij alles behalve de NBA. In Nederland leeft het gewoon niet. Ook al zijn de stadions in andere landen groter en beter gevuld dan NL.

IH88 schreef:
Wielrennen wordt ook heeeeeel veel uitgezonden.

Heb je de Belg nog niet gezien

kos schreef:
Ik heb bvb niet veel met ijshockey maar ook dat is wereldwijd zo'n immense sport dat ik het graag op tv wil volgen. 100 keer liever dan dat suffe rondjesrijden.

Dan neem je een pay-tv betaalabonnement. Nogal logisch dat ze hier uitzenden waar door de massa naar wordt gekeken. En da's niet basketbal (ook meestal nog eens midden in de nacht als je het over NBA hier hebt) of ijshockey. Hier willen we voetbal, tennis, wielrennen, darts en schaatsen zien. Van mij mag je het wielrennen ook meteen van de buis halen, maar schijnbaar kijken er velen.

Niet altijd zo tegen de stroom in willen gaan joh. Als het hier zo had geleefd dan had een zender het wel uitgezonden.

Ik weet niet of dat echt zo is. Denk dat het aanbod deels de vraag creeert. Paar jaar geleden werd er ineens tamelijk veel rugby uitgezonden met enthousiaste analisten, en toen leefde dat ineens ook wel.

kos
Precies dat.

Jezus Evenepoel..

Opvallend toch. Vorig jaar wint hij nog het EK (en WK) bij de junioren. Hij slaat gewoon de beloftencategorie over en pakt direct goud bij de profs.
Kan hij ook het WK binnenhalen in September? Ik vermoed dat de concurrentie iets te stevig zal zijn

Als je met concurrentie Van de Poel bedoelt, dan heb je denk ik gelijk.

eRCee schreef:
Als je met concurrentie Van de Poel bedoelt, dan heb je denk ik gelijk.

Ik had het over het WK tijdrijden. Geen idee of Dumoulin tijdig fit geraakt en of Froome, Roglic, Dennis of Campenaerts meedoen. Maar je kan aannemen dat Evenepoel daar niet zal winnen. (Mits een off-day van een van de voorgenoemden sluit ik een podiumplaats niet uit).

Wellicht rijdt Evenepoel de wegrit niet. 280km is net iets te veel voor een 19-jarige.

Rob Cross doet het ook op de Brisbane Masters weer goed. Straks halve finale tegen Daryl Gurney en als hij die wint, is de kans dat hij deze editie van de World Series wint. Ondanks dat het (nog) geen veelwinnaar is, zet hij zich na een wat moeizamer jaar 2018 toch wel weer op de kaart met o.a. de winst in de World Matchplay en finales bij de UK Open en Premier League.

Natuurlijk: voor de nummer 2 van de wereld mag hij wat meer gaan winnen en nog wat constanter worden, maar dit is pas zijn 3e jaar als prof. En in je 2e jaar als prof ineens overal starten als favoriet is niet niks natuurlijk. Vooral qua aandacht (niet meer in de luwte) en een veel voller programma met World Series, demonstratietoernooien etc.

Vooral winst in World Matchplay zeer belangrijk voor hem, daardoor kan er druk van hem afvallen want er werd natuurlijk geroepen dat hij wel weer wat moest winnen. Zeker omdat het na het WK het meest prestigieuze toernooi is.

Van Gerwen een wat mindere periode qua resultaten, en ik hoop echt dat Michael Smith dit jaar zijn 1e major wint. Die jongen gun ik het echt, maar heeft net als Wright altijd de pech dat er één beter is..

Damon Heta (wie kent hem niet?) wint de Brisbane Darts Masters door James Wade, Gary Anderson, Simon Whitlock en Rob Cross te verslaan. En dat op zijn verjaardag.

Je hebt verrassingen, je hebt surprises en je hebt sprookjes. Maar dit is alles overtreffend. Geweldig.

gauke schreef:
(quote)

Het is een fraai rijtje:
121. Robin Haase
198. Tallon Griekspoor
301. Jelle Sels
335. Botic van de Zandschulp
342. Gijs Brouwer
345. Igor Sijsling
380. Tim van Rijthoven
409. Scott Griekspoor
563. Thiemo de Bakker

Virtueel plek 154 inmiddels. Mocht Tallon Griekspoor het Challenger toernooi van Vancouver winnen, dan nadert hij hem tot een paar plekken.

Benieuwd hoe hij zijn restant van het seizoen gaat indelen, want dat kan weleens kwalificaties worden voor de Australian open begin volgend jaar.

happie schreef:
(quote)

Virtueel plek 154 inmiddels. Mocht Tallon Griekspoor het Challenger toernooi van Vancouver winnen, dan nadert hij hem tot een paar plekken.

Dat was wel een hele optimistische gedachte...........

Yup. Was ook een grote als. Die tennissers achter Haase zijn zo grillig als wat. Griekspoor versloeg dit toernooi eerst nog Steve Johnson, dat is toch wel een behoorlijke speler. Ze zijn allemaal goed op ITF niveau, maar op Challenger niveau redelijk met soms een uitschieter. Zoals Sels nu.

Ben benieuwd naar de Vuelta die zodadelijk gaat beginnen. De kans is zeer aanzienlijk dat er weer een verrassende renner gaat zegevieren i.v.m. een deelnemersveld met nagenoeg enkel outsiders.

Roglic is topfavoriet, maar ik denk dat M.Á. López gaat winnen, en het zou hem gegund zijn. Maar het kan zomaar een jonge renner uit de 2e lijn zijn. Vlak een Majka, D.F. Martínez, Aru, Latour en Chaves ook maar niet uit. Kruijswijk en Quintana (en toch ook wel Uran, Fuglsang en Valverde) staan ook op het lijstje potentiële winnaars, maar ik denk dat bij hen de Tour parten gaat spelen tegen de frisse renners. Poels verwacht ik als (schaduw)kopman niet veel van.

Wel zeer benieuwd naar Aru (terug van weggeweest, wat kan hij nog), Pogacar (supertalent, gaat met Evenepoel dienst uit maken verwacht ik), Formolo (kan hij eindelijk grote resultaten boeken). Ook van Carthy, na zijn ijzersterke 3e week in de Giro en zijn wereldoverwinning in de Tour de Suisse. Sprintetappes worden ook leuk, met weinig echte sprinters maar meer potentiële sprints dan voorgaande jaren. Een beetje de 2e rij, zo, op Gaviria en in mindere mate Bennett.

Mijn gevoel zegt ook MAL, maar het parcours moet Roglic volgens mij eigenlijk beter liggen. Ik verwacht daarnaast de wederopstanding van Chaves, Aru en Latour als klassementsrenner.

Kelderman maakt een goede indruk, en hij zit in het team van Finisterra, dus het zal wel goed zitten voor Wilco.

Kruijswijk alweer klaar voor het klassement. Zal wel met de val van gister te maken hebben; last van zijn schouder. Door een kinderbadje. Man man.

Kan 'ie misschien nog eens voor een rit gaan ergens en verder lekker knechten voor Rogla. Het was en is geen parcours voor Kruijswijk, en een extra top-10 plek voegt gewoon heel weinig toe aan z'n huidige palmares. Nu investeren in Roglic kan hem volgend jaar misschien wat opleveren.

Fijn ritje trouwens. Begonnen alle rondes maar zo.

eRCee schreef:
Kan 'ie misschien nog eens voor een rit gaan ergens en verder lekker knechten voor Rogla. Het was en is geen parcours voor Kruijswijk, en een extra top-10 plek voegt gewoon heel weinig toe aan z'n huidige palmares. Nu investeren in Roglic kan hem volgend jaar misschien wat opleveren.

Volgend jaar Tour de France. 1e etappe lastig, maar wel voor de sprinters. 2e etappe kunnen de renners direct met de billen bloot. Doe maar vaker een start vlak bij de bergen

eRCee schreef:

Ik had Steven wel top 5 zien rijden, in het kielzog van Roglic.

Nu vooral knechten en er lang bijhangen idd. Rit binnenhalen zou mooi zijn, maar een echte winnaar is hij nooit geweest. Lijkt me sterk.

Lees net dat Kruijswijk opgegeven heeft. Zeer spijtig. Knieproblemen vanwege het kinderbadje. Ook heel beroerd voor Roglic, een superknecht als Kruijswijk heb je er graag bij.

Gelukkig is er nog Sjorsj. Die lijkt wel in vorm.

Alejandro!! Wat blijft het toch een opperheld. Die man spot gewoon met de wielerwetten door ik weet niet hoelang op topniveau te blijven. En oh oh oh wat gun ik die man nog eens een grote ronde.

Wens is vader van de gedachte, maar de slotweek is niet superzwaar en hij zakt er in de laatste week vaak doorheen i.v.m. zwaarte. De bergetappe van zaterdag win je de Vuelta waarschijnlijk niet mee, dus op dinsdag moet het verschil gemaakt worden. Aangezien het deelnemersveld minder is dan voorgaande jaren, belooft het nog een spetterende 1.5 week te worden. En als Valverde er op de 2e rustdag nog steeds florisant voor staat.. Maar ik droom te ver weg.

Ik blijf mijn geld zetten op M.Á. López. Maakt nu al voor de 3e keer indruk, had alleen net als Valverde de pech zondag dat hij net de verkeerde slag heeft gemist. Roglic daarentegen had ik het gevoel dat het vandaag van niet beter kunnen was. Quintana, tja, zondag al de mindere van Valverde en vandaag weer. Die zie ik niet écht als concurrent van López en Roglic (en wie weet Valverde). De rest is al wel zo goed als uitgeschakeld voor de eindwinst. Zondag en dinsdag kan de Vuelta zomaar in een plooi vallen waardoor we een vrij saaie laatste 1.5 week tegemoet gaan.

De afslachting in de Vuelta gaat door. 2 renners die m.i. weinig kans maakten op de eindoverwinning (Roche en Urán), maar wel in aanmerking kwamen voor een top-10 notering. En 2 renners (Carthy en De la Parte) die kans maakten op een dagzege.. Sowieso trieste dag voor EF Education First: naast Carthy en Urán raken ze waarschijnlijk Van Garderen ook nog kwijt. Higuita en D.F. Martínez staan er nu alleen voor, en dat terwijl het zo'n sterk blok van 5 was..

Who's next?

De autosport, met in het bijzonder de formule 1, wat kan het prachtig zijn. Blij met poleposition voor Ferrari op Spa Francorchamps, met een goede uitgangspunt om mogelijk de eerste overwinning van het seizoen te behalen, maar geschokt door de mega crash in de formule 2 waarbij Anthoine Hubert is overleden. Wat wordt dat morgen een race met een dubbel gevoel in de formule 1. Het kan prachtig zijn, maar voor nu is het als een mokerslag die keihard aankomt.

Gang_Star schreef:
Blij met poleposition voor Ferrari op Spa Francorchamps, met een goede uitgangspunt om mogelijk de eerste overwinning van het seizoen te behalen, maar geschokt door de mega crash in de formule 2 waarbij Anthoine Hubert is overleden. Wat wordt dat morgen een race met een dubbel gevoel in de formule 1. Het kan prachtig zijn, maar voor nu is het als een mokerslag die keihard aankomt.

Dan zijn er nog TennisKenners die denken dat Bertens ooit een GS wint.

Graaf Machine schreef:
Dan zijn er nog TennisKenners die denken dat Bertens ooit een GS wint.

Sneu voor haar, maar om ver te komen in een GS mist ze de mentale veerkracht.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:23 uur

geplaatst: vandaag om 11:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.