- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
stephan-0115
-
- 1358 berichten
- 2225 stemmen
Geen Bertens zegt ook wel genoeg. Maar die hele verkiezing is al jaren een lachertje. Voor mij zijn Dumoulin en Bertens gewoon sportman en sportvrouw van het jaar.
trebremmit
-
- 3015 berichten
- 1467 stemmen
Ik denk dat Herlings gaat winnen, lijkt me ook terecht omdat een Nederlandse wereldkampioen motorcross uniek is.
GoodOldJack
-
- 1339 berichten
- 4637 stemmen
Hoewel iedereen op die grotere lijst het wel zou verdienen is "ja geen Bertens en Dumoulin is een lachertje" voor mij dan weer een lachertje qua uitspraak.
Herlings domineert het motorcross zoals Antonio Cairoli en Stefan Everts zelden of nooit gedaan hebben en dat op een bijzonder jonge leeftijd nog steeds. Als je 13/20 grand prix wint en dan nog een aantal van die zeven niet kan winnen vanwege geen deelname, tja dan ben je buitenaards goed in je sport. Een sport ook met om en bij de 20? nationaliteiten in de koningsklasse alleen dus best internationaal te noemen.
Nuis: Een dubbele gouden medaille winnaar op de OS, meervoudige medaillewinnaar op het wk, en meervoudig wb winnaar in het afgelopen schaatsseizoen behoeft verder weinig uitleg denk ik.
Zonderland: Won met overmacht de belangrijkste titel dit seizoen in zijn sport, dit ondanks ook hier mondiale concurrentie van VS, China, Rusland, Japan, ... . En vooral de manier waarop dan ook nog, met een fantastisch moeilijke oefening met onder meer drie vlucht elementen op een rij, één van de weinige atleten die in de turnwereld al wel eens iets laat zien dat in de brede sportwereld veel weerklank krijgt (ik kan als occasionele turnvolger en Belg nog steeds perfect heel zijn Olympische oefening voor de geest halen). Dit alles dan ook nog op een leeftijd van 32 wat in het turnen erg oud is. Super knap.
Dumoulin: Twee overwinningen, twee tijdritten, één in de Tour, één in de Giro. Een Groenewegen heeft zo dus bv evenveel ritoverwinningen in grote rondes dit jaar (toegegeven een sprinter heeft ook meer kansen doorgaans dan een klimmer/tijdrijder die voor het klassement gaat op ritwinst in een grote ronde). Belangrijkste titels die hij kon pakken? Tour: Nope. Giro: Nope. WK tijdrijden: Nope. WK ploegentijdrijden: Nope. WK op de weg: Nope.
Neemt dat iets weg van zijn prestaties? Neen, want die waren uitmuntend maar het is perféct te verantwoorden waarom ze voor andere namen gegaan zijn.
Vrouwen dan:
Ter Mors, Olympische kampioenen én olympische medaillewinnares op een andere discipline, iets behoorlijks unieks (al mag je Ledecka wel straffer noemen op de afgelopen spelen uiteraard met goud in skiën en snowboard maar goed). Een wereldrecord gereden op de 3km aflossing shorttrack, de 500-100-1500 alle drie gepakt op het NK. Wereldkampioene sprint dit jaar door op elke afstand podium te rijden en beide 1000 meters te winnen. Kortom op alle belangrijke momenten stond ze er, én hoe.
Schulting: Ook een WR op de 3km aflossing shorttrack, olympisch kampioene én medaillewinnares op één en dezelfde Olympische Spelen, de vierjaarlijkse (of tweejaarlijkse als je winter en zomer allebei meeneemt) hoogmis van de sport. En meerdere winsten en medailles op wereldbekerwedstrijden. Voor mij wel de zwakste die er tussenstaat van alle genomineerden maar dan nog ook zij stond er wel degelijk op het belangrijkste moment van het jaar. Met een gouden & bronzen medaille op de Olympische Spelen én een WR op diezelfde spelen.
Van Der Breggen: Wereldkampioene, Ronde Van Vlaanderen, Strade Bianche, Waalse Pijl, Luik-Bastenaken-Luik, tweede in La Course (Tour De France rit op de Champs-Elysées) als je dat kan winnen in één seizoen ja dan ben je een héle grote.
Van Vleuten: WK tijdrijden, eindklassement wereldbeker, de Giro, La Course, tweede op het WK baanwielrennen, op nieuw dan heb je bij wijze van spreken iedere belangrijke koers van het seizoen gewonnen...
Bertens: Zeker mooi maar hoogste notering is 9de v/d wereld, ik zou iedere vrouw hierboven veel hoger plaatsen dan 9de v/d wereld in hun sport (of hun favoriete afstand toch minstens), Bertens heeft géén grand slam gewonnen (drie keer "ocharme" derde ronde aka laatste 32, één keer kwartfinale aka laatste acht en op die vier tornooien SAMEN won ze twee keer van een hoger geplaatste tegenspeelster). Op de masters ook weer meer dan ok maar halve finale is geen winst, is zelfs geen kans om voor winst te spelen, uiteindelijk won ze daar twee van haar vier partijen waarvan één via opgave van Osaka. Laatste weken verloren van: Sasnovich, Gasparyan, Siniakova, Pavlyuchenkova, Vondrousova, ... toch allemaal namen die enkel de echte tennisvolger veel gaan zeggen. Een keer of zeven-acht gewonnen tegen een top tienspeelster dat is de beste statistiek die Bertens kan voorleggen. En drie wta titels, waarvan één in Seoul, laagste WTA niveau waar ze 2de reekshoofd was, in Charleston wat het tweede laagste WTA niveau is en waar ze in vijf matchen één keer iemand verslaat die hoger staat dan zij zelf (Keys) en dan in Cincinatti veruit de mooiste titel maar of je met die ene grote titel (nog wel onder de mandatory wta tornooien, masters en uiteraard grand slams) dan per se die andere voorbijsteekt, lijkt me uiterst twijfelachtig.
Nu wil ik niks afdoen aan Dumoulin of Bertens want hadden ze wél genomineerd geweest had het ook geen regelrechte schande geweest maar ik zie geen reden waarom ze het meer zouden verdienen dan de huidige genomineerden. Hoewel ik veel liever tennis kijk dan motorcross of shorttrack.
Ik had net als mjk87 wel een Kramer verwacht maar goed
.
Graaf Machine
-
- 9911 berichten
- 1438 stemmen
Prima verklaring/uitleg van GoodOldJack.
Pecore
-
- 923 berichten
- 1691 stemmen
Kan ik mij ook helemaal in vinden. Wielrennen en tennis zijn natuurlijk populaire sporten, maar dat zou niet al te zwaar mee moeten wegen in een competitie als deze. Ik vind het ook wel wat hebben dat de 'kleinere' sporten als motorcross hierdoor wat meer aandacht krijgen.
Bovendien: mocht Dumoulin wel die grote ronde op zijn naam schrijven, Bertens een Grand Slam winnen of Verstappen wereldkampioen worden, dan zijn ze natuurlijk de gedoodverfde favorieten, in zo wereldwijd gedragen sporten. Hen nu al deze prijs toekennen zou een devaluatie van de prijs an sich betekenen.
Teunnis
-
- 769 berichten
- 519 stemmen
Het was weer heerlijk juichen voor onze Nederlanders in dé folkloresport. Maar liefst twee keer zilver uit tien afstanden! Morgen op de 10 km juichen voor een top-5 voor Bosker en kijken of de sprintploeg van de vrouwen weer het enige niet-Olympische onderdeel kan winnen en ondertussen allemaal individueel richting degradatie naar B-niveau
Op een serieuzere noot: dopeur of niet, Pavel Kulizhnikov is wel echt een genot om te zien
En ook goed om Bowe weer op niveau te zien. Met wat meer geluk had ze viervoudig Olympisch kampioen kunnen zijn. Benieuwd of ze over vier jaar nog steeds aan de top kan staan.
Graaf Machine
-
- 9911 berichten
- 1438 stemmen
De Vuelta 2020 gaat van start in Utrecht. Dat is natuurlijk weer mooi voor wielerminnend Nederland. Bijzonder is dat, naar ik las, Utrecht de eerste stad zal zijn die door zowel de Tour, de Giro als de Vuelta aangedaan zal zijn. Klopt dit wel ? Ik kan zo snel geen andere stad bedenken die al die drie ronden op bezoek heeft gehad.
Bijzonder hoe vaak de laatste pakweg 20 jaar een grote ronde in Nederland van start gaat. Ze houden van ons.
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Nederland in de WK hockeyfinale, morgen tegen de Belgen de finale. Was een bijzonder spannend slot. Australie dat 30 seconden voor het einde nog de 2-2 maakt. De shoot out serie waarin we voor komen, achter komen en uiteindelijk een matchpoint krijgen en benutten. Heb een aardig deel van de wedstrijd gekeken, leuk zaterdagmiddagvermaak.
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Bijzonder. Van Gerwen wilde beginnen aan zijn WK wedstrijd, gooit iemand bier over hem heen. Kan hij een ander shirt aan gaan doen en zijn gezicht uitspoelen. Toch nog nooit gezien bij darts.
stephan-0115
-
- 1358 berichten
- 2225 stemmen
Jammer dat idioten zich niet kunnen gedragen. Was zichtbaar aangeslagen maar alsnog 107 gemiddeld gooien de eerste set. Razendknap.
mjk87 (moderator films)
-
- 14611 berichten
- 4561 stemmen
Dumoulin gaat dus de Giro rijden, verstandige keuze en een reële kans op eindwinst. En ook wel mooi, de Italianen lijken ook wel van hem te houden.
En ik zou als ik hem was komende week afwachten wat het parcours van de Vuelta wordt. Tour niet doen en proberen in de Vuelta wat moois te doen nog. Misschien hebben ze daar ook wel 60+km aan tijdritten liggen.
eRCee
-
- 13450 berichten
- 1981 stemmen
Als wielerliefhebber maakt het me niet zoveel uit of hij de Giro of de Tour als hoofddoel rijdt, misschien zelfs wel een lichte voorkeur voor de Giro, maar in het kader van Nederlandse sporthistorie is het winnen van de Tour toch wel een must. En ik ben bang voor Bernal in de komende jaren.
IH88
-
- 9765 berichten
- 3190 stemmen
Als wielerliefhebber maakt het me niet zoveel uit of hij de Giro of de Tour als hoofddoel rijdt, misschien zelfs wel een lichte voorkeur voor de Giro, maar in het kader van Nederlandse sporthistorie is het winnen van de Tour toch wel een must. En ik ben bang voor Bernal in de komende jaren.
Ik moet het nog maar zien zonder de Sky-trein na 2019. Bernal is ongelooflijk goed, maar zonder het sterkste team achter zich is het toch meer een man tegen man gevecht. En ik heb de afgelopen jaren al ongelooflijk veel Zuid-Amerikaanse en Spaanse renners gezien die in een warm bad (Spaans of Italiaans team) geen deuk in een pakje boter meer reden. Quintana is als kopman toch ook een stuk minder dan als betrekkelijke nobody die iedereen verraste. Niet iedereen is een Valverde of Sagan
.
GoodOldJack
-
- 1339 berichten
- 4637 stemmen
Zal vooral afhangen van Sky ja, komt er een nieuwe "supersponsor" die al die lonen overneemt en iedereen kan houden of valt die ploeg uit mekaar in een kleinere ploeg (of stopt ze helemaal te bestaan zelfs) dan wordt het rondewerk een héél stuk leuker weer imo.
stephan-0115
-
- 1358 berichten
- 2225 stemmen
Fijn dat Tom de Giro rijdt. Op zijn lijf geschreven en kan daar zeker winnen (sterker: denk dat hij torenhoog favoriet is).
Zoals hierboven aangegeven zal ik ook wachten tot het parcours van de Vuelta. Mits deze ook een parcours heeft waar Tom kan vlammen, dan zal ik daar voor kiezen. Denk toch ook wel dat het voor hem een doel is alle 3 de grote rondes te winnen. En waarom dan voor de Tour gaan waar het zeer moeilijk te winnen is tegen Sky en niet voor de Vuelta? Net zoals Yates afgelopen jaar..
Maar goed, we zullen zien wat het wordt.
stephan-0115
-
- 1358 berichten
- 2225 stemmen
Zal vooral afhangen van Sky ja, komt er een nieuwe "supersponsor" die al die lonen overneemt en iedereen kan houden of valt die ploeg uit mekaar in een kleinere ploeg (of stopt ze helemaal te bestaan zelfs) dan wordt het rondewerk een héél stuk leuker weer imo.
Ik denk niet dat er een supersponsor is waardoor alles te houden valt. Heb het idee dat ze toch een heel stuk moeten inkrimpen. Zullen nog steeds wel de ploeg met de meeste sterren zijn en het grootste budget, maar denk niet meer zoals voorheen.
Maar de tijd zal het leren. Hopelijk moeten ze flink inkrimpen zodat een Poels, Thomas, Kwiatkowski etc. kopman kunnen worden bij een andere ploeg.
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Jones en Petersen missen beiden 6 matchdarts op rij. En dan na poging 7 en 8 vliegt 9 er wel in bij Petersen 
Graaf Machine
-
- 9911 berichten
- 1438 stemmen
Ben al lang blij dat die creep met die facepaintings en die hanenkam er uit ligt.
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen

Als je zo speelt, heb je op het PDC WK helemaal niets te zoeken.
j0enne
-
- 9610 berichten
- 3787 stemmen
Barney kan d'r maar beter per direct een punt achter zetten, wat een beschamende vertoning.
happie
-
- 6254 berichten
- 426 stemmen
Dramatisch gemiddelde ook. 89.57 en 23% op je dubbels. Kansen zat gekregen. Die Labanauskas was al bij de BDO geen hoogvlieger.
Gaat een lastig verhaal worden om dit jaar een mooie afsluiting te vinden. Hij moet allemaal vloertoernooien gaan spelen om straks de grote majors te spelen. Ook tussen de Premier League door. Hij zal denk ik wel een wildcard krijgen, maar die word hem niet op basis van zijn prestaties en die zijn niet al te best geweest.
Overigens mogen ze van mij die vrouwen ook gelijk weer afschaffen.
stephan-0115
-
- 1358 berichten
- 2225 stemmen
Ze moeten eerst vrouwen op de vloer inpassen. Ashton eerste set tegen Dekker 107 gemiddeld kon je wel zien dat ze het wel kan. Maar daarna komt gebrek aan wedstrijden kijken.
Gooien zo'n Ashton en Dombrosylova 2 jaar lang alle Players Championships zorg je direct al voor meer kwaliteit bij hun en ook voor meer interesse in potentiële vrouwelijke darters. Als ik Barry Hearn was zou ik de top-8 van weteldranglijst dames een Tourcard geven voor 2 jaar als experiment en daarna evalueren of het toekomst heeft.
Graaf Machine
-
- 9911 berichten
- 1438 stemmen
Ik zie geen enkele reden waarom bij darten niet gewoon vrouwen mee kunnen doen. Als ze goed zijn plaatsen ze zich, als ze niet goed zijn niet. Willen vrouwen beter worden, moeten ze van jongs af aan al aan toernooien mee kunnen doen waar ook mannen aan meedoen.
Een vrouw heeft geen fysieke beperkingen om niet net zo goed te kunnen darten als een man, maar als ze zich alleen op vrouwentoernooien richten, ontwikkelen ze zelf geen hoger niveau, omdat er eenvoudigweg veel minder vrouwen dan mannen darten, en dus ook minder goed gedart wordt op toernooien waar alleen vrouwen aan meedoen.
Dat er nu vrouwen aan dit WK meedoen die zich geplaatst hebben omdat ze vrouw zijn, is een slechte zaak.
happie
-
- 6254 berichten
- 426 stemmen
Kijk via de normale route is het wat anders en langdurig laten meedraaien. Out of te blue iemand mee laten doen is niet te doen. Toch denk ik dat de hoeveelheid toernooien al die vrouwen wel gaat nekken.
Uiteindelijk verliest Ashton van Dekker en dat is nou niet echt top 32 materiaal. Verre van. 107 starten en dan op 88 eindigen is niet heel best.
stephan-0115
-
- 1358 berichten
- 2225 stemmen
Nee, maar dat is gebrek aan ervaring. Ik ben voor een route dat vrouwen meedoen op de vloer en dan na 2 jaar ze 4 tickets te verdelen krijgen voor de beste 4 op de vloer.
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Barney kan d'r maar beter per direct een punt achter zetten, wat een beschamende vertoning.
Spijtig zo. Echt een geweldige ambassadeur van de Nederlandse dartssport. Maar zijn 2018 was wel heel treurig.
Haalt de glans van dit WK wel een beetje weg nu, ik ben wel fan van de man. Van Gerwen is beter, maar die vind ik niet altijd zo sympathiek of boeiend. Maar ik support uiteraard wel voor hem.
stephan-0115
-
- 1358 berichten
- 2225 stemmen
Onderste kwart is hilarisch eigenlijk.. Waar je overal wel de fatsoenlijke outsiders hebt is het in het onderste kwart NIETS meer na het uitvallen van Wright en in mindere mate Cullen.. Besef dat 1 van de volgende 6 de kwartfinale gaan halen..
Alcinas - Dekker - Long / nooit wat gepresteerd
Van de Pas - King - Dolan / hele jaar of al langer hopeloos uit vorm
En in het bovenste kwart doodleuk namen als Van Gerwen, Hopp, Lewis, Van Barneveld (weliswaar al uitgeschakeld maar toch), en in een ander kwart heb je al in de achtste finales de potjes Gurney - Jamie Lewis en Chisnall - Huybrechts. Bizar WK gaat dit worden..
Bovendien zo zonde dat Jeffrey de Zwaan uitgerekend Cross moest loten.. 1e ronde was bijna alles niet heel veel qua niveau, maar hij wel, en in de 2e ronde had hij meer dan de helft er ook af gegooid en dan was hij gevaarlijke outsider geweest voor kwartfinale. Jammer.
stephan-0115
-
- 1358 berichten
- 2225 stemmen
Whitlock vergooit z'n kansen op de Premier League zo.. Kans voor Barney is weer groter geworden.
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Jammer van die Asada. Had die drol van een James Wade er graag uit zien vliegen.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.