- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
Onderhond
-
- 87627 berichten
- 12902 stemmen
maar is verder in alles voorbij gestreefd door de Giro en Vuelta, die gewoonweg veel zwaarder zijn.
Het zijn rondes die tegenwoordig qua parcours meer te bieden hebben en allicht wat zwaarder zijn, maar het circus van de Tour en de druk die daarmee gepaard gaat blijft onovertroffen. Je kan die andere rondes leuker, spannender, mooier vinden wat je wil, maar de Tour blijft het hoogste schavotje waar alle grootste renners op proberen komen.
Giro en Vuelta zijn dan een erg mooie tweede en derde.
Zandkuiken
-
- 1751 berichten
- 1441 stemmen
Eens met Onderhond. Het parcours van de Giro en Vuelta kan inderdaad misschien zwaarder zijn, maar het niveau ligt er ook lager. In de Tour wil alles en iedereen op topniveau presteren en is het elke dag weer vol strijd voor de dagzege (winst in een Tourrit is vandaag belangrijker geworden dan een semi-klassieker, enkel de topklassiekers staan daar nog boven).
Vraag me af of zo’n Dumoulin zijn keuze ook enkel moet laten afhangen van het parcours, is ergens een beetje een zwaktebod. Nog een keer naar de Giro gaan lijkt me ook niet zo interessant eerlijk gezegd, gewoon eens alles op alles zetten in de Tour en met het beste Sunweb-team aan de start komen. Loopt het mis, kan hij het nog altijd in de Vuelta proberen.
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Dumoulin kan tegenwoordig op ieder GT parcours winnen, daar heeft hij echt niet per se veel (individuele) tijdritkilometers voor nodig. Maar zie hem net zo graag in de Giro hoor. Denk niet dat hij wederom de Tour er dan achteraan plakt als ik hem laatst hoorde praten? Dus Giro-Vuelta of Tour-Vuelta.
stephan-0115
-
- 1358 berichten
- 2225 stemmen
Net als dat het gewoon niet waar is dat je maar een 'klein menneke' blijft als je de Tour niet hebt gewonnen. Zeker niet met de extreme dominantie van Team Sky, die alleen doorbroken kon worden door Nibali, nota bene in een jaar dat Froome uitviel.
Of wil je insinueren dat Quintana nu ook maar 'een klein menneke' is (figuurlijk, letterlijk is hij echt klein) omdat hij de Tour niet heeft gewonnen, alleen maar vanwege Team Sky..?
Graaf Machine
-
- 9910 berichten
- 1438 stemmen
Net als dat het gewoon niet waar is dat je maar een 'klein menneke' blijft als je de Tour niet hebt gewonnen. Zeker niet met de extreme dominantie van Team Sky, die alleen doorbroken kon worden door Nibali, nota bene in een jaar dat Froome uitviel.
Ja, daar heb je wel gelijk in. Was een beetje gechargeerd, die opmerking van mij.
eRCee
-
- 13450 berichten
- 1981 stemmen
Esmee Visser over haar 5 km: "Ik ben weggegaan op gewoon lekker rijden..."

mjk87 (moderator films)
-
- 14611 berichten
- 4561 stemmen
Thialf lijkt eindelijk weer eens sinds de verbouwing fatsoenlijke tijden te kunnen leveren.
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Die James Wade is wel het PSV van de dartswereld zeg. Geen bal aan, maar zo effectief. Van Barneveld is kansloos in zijn halve finale. Jammer.
Nog een ruime maand, begint gelukkig het PDC WK Darts weer.
Graaf Machine
-
- 9910 berichten
- 1438 stemmen
Morgen gaat het gebeuren, beste mensen, ben al helemaal opgewonden !
otherfool
-
- 18537 berichten
- 3404 stemmen
We verwachten wel toffe analyses hier...
Graaf Machine
-
- 9910 berichten
- 1438 stemmen
Dat was een lekker eerste potje om de match mee te beginnen.
In Londen zaten gisteren Wereldkampioen Magnus Carlsen (Oslo, N) en uitdager Fabiano Caruana (St. Louis, US) tegenover elkaar om de Titel der Titels te betwisten. Caruana zou de witte stukken gaan beroeren.
Voor het eerst sinds 1972 weer een Amerikaan die het mag proberen. Caruana is echter geen Fischer, dus er is geen heisa rond deze match, wat wel wat jammer is natuurlijk.
Een ongewone Siciliaanse opening leidde al snel tot een interessante stelling waarin Caruana zeer veel bedenktijd verbruikte. Vlak voor de tijdcontrole (zet 40), met nog maar seconden op de klok, maakte hij dan ook wat ernstige fouten. Carlsen wist daar overigens niet van te profiteren, want ook hij had zijn tijd hard nodig gehad.
Dan rond de 50ste zet of zoiets, was er een enkel toreneindspel ontstaan, met een pluspionnetje voor Carlsen. Mede door de goede positie van wits koning en doordat alle pionnen op één vleugel stonden, was het echter vrij duidelijk dat het remise zou gaan worden. Dat wilde Carlsen zich nog wel laten bewijzen, en speelde vrolijk nog een zetje of 60 door, zodat pas na bijna 7 uur spelen de vrede getekend werd.
Alexander1900
-
- 1708 berichten
- 563 stemmen
Die James Wade is wel het PSV van de dartswereld zeg. Geen bal aan, maar zo effectief. Van Barneveld is kansloos in zijn halve finale. Jammer.
Nog een ruime maand, begint gelukkig het PDC WK Darts weer.
Van Barneveld is ook geen bal aan. Hij heeft er nog maar zelden zin in. Hij moet nog minimaal 4 jaar darten want zo lang loopt zijn contract.
Met zo'n instelling is het niet zo vreemd dat hij van iedereen kan verliezen en hij wint zelden makkelijk, ongeacht wie het is. Dat zegt veel over zijn motivatie / instelling.
Van Gerwen doet het ook al rustiger aan en naar verwachting zal dat altijd zo blijven. Het is niet meer 'alles op alles' zetten om te winnen zoals vorig jaar. Maar dat is eigenlijk ook niet echt nodig en waarschijnlijk niet vol te houden. Hij staat nog steeds op nummer 1, Phil Taylor is weg en hij verdient lekker. Ik denk dat hij nu meer van zijn leven (en centen) geniet.
Graaf Machine
-
- 9910 berichten
- 1438 stemmen
Ook in de tweede partij van de WK-match was het zwart die de beste kansen had.
Carlsen opende met de d-pion, en er kwam een redelijk bekende stelling van het Damegambiet op het bord. Carlsen deed echter een paar onnauwkeurige zetjes, waarop Caruana het initiatief naar zich toe kon trekken en een pion kon winnen.
Net als in de eerste partij bleven we met een enkel toreneindspel zitten, waarbij de pionnetjes (4 voor Caruana, 3 voor Carlsen, later 3 tegen 2) op één vleugel stonden.
Caruana bleef niet zinloos urenlang door melken, zoals Carlsen een dag eerder wel deed, en besloot al voor de 50ste zet de vredespijp aan te steken.
Vandaag mogen beide heren zich vol laten lopen in één van de vele Londense pubs, of een rondje draaien in The Eye, want gespeeld wordt er niet.
Graaf Machine
-
- 9910 berichten
- 1438 stemmen
Haha, Magnus probeerde vandaag met de zwarte poppetjes weer een dood remise-eindspel uit te melken, maar Fabiano gaf doodleuk zijn laatste stuk weg waarna een standaard 200 jaar oud bekende remisestelling op het bord verscheen. Zelfs de Noorse Schaakkoning kon zich niet permitteren dat nog uit te spelen.
Morgen is het 14 november. Op 14 november kunnen er rare dingen gebeuren in de schaakwereld.
otherfool
-
- 18537 berichten
- 3404 stemmen
Haha, Magnus probeerde vandaag met de zwarte poppetjes weer een dood remise-eindspel uit te melken
Wat is de hogere tactiek hierachter? Gewoon Caruana uitputten naar de laatste potten toe?
Graaf Machine
-
- 9910 berichten
- 1438 stemmen
Ja, zoiets zal het zijn. Druk blijven zetten en wachten op een beslissend foutje dat een keer zal komen.
Graaf Machine
-
- 9910 berichten
- 1438 stemmen
Gisteren dan het voorlopig dieptepunt van de match. Na een Engelse opening wist Carlsen met de witte stukken helemaal niets te bereiken, en na 2,5 uur spelen was het al weer remise. Vanaf donderdag zal er uit een ander vaatje getapt moeten worden, anders ga ik mijn tijd niet meer besteden aan een kort verslagje.
Graaf Machine
-
- 9910 berichten
- 1438 stemmen
Ha, ze lijken met kleine oortjes geluisterd te hebben. Momenteel staat Caruana met de witte stukken een pionnetje voor, maar Carlsen staat toch wel iets actiever. Een licht onevenwichtige stelling, dat kan nog gaan spoken straks.
Later meer...
eRCee
-
- 13450 berichten
- 1981 stemmen
Zou best eens kunnen uitdraaien op een remise, als ik het zo hoor.
Graaf Machine
-
- 9910 berichten
- 1438 stemmen
Die kans is natuurlijk altijd aanwezig. De twee besten van de wereld tegen elkaar, in een match die bol staat van de spanning... ja, dan gaat voorzichtigheid ook een potje mee spelen.
Hoe verder de match vordert, hoe hoger de spanning, en op een moment bezwijkt er iemand aan.
Ik durf niet te zeggen wie. Carlsen is natuurlijk een door de wol geverfde matchspeler, maar Caruana is fan van Led Zeppelin, dus die kan ook wel wat verdragen.
Alastor
-
- 2634 berichten
- 3018 stemmen
maar Caruana is fan van Led Zeppelin, dus die kan ook wel wat verdragen.
Graaf Machine
-
- 9910 berichten
- 1438 stemmen
Nu toch wel een leuke stelling. Hoewel Stockfish, de computer, nog zegt dat de stelling min of meer gelijk is, gaat Carlsen doodleuk met zijn koning het bord over wandelen. Dat zie je niet vaak. Met allerlei stukken op het bord staat de zwarte koning al op c3. Fijn.
Graaf Machine
-
- 9910 berichten
- 1438 stemmen
Schrijf de remise maar weer op.
Maar wel een attractieve remise dit keer, zo blijft het leuk schouwspel voor de geïnteresseerden.
Graaf Machine
-
- 9910 berichten
- 1438 stemmen
Op mentaal vlak heeft Carlsen vandaag duidelijk gemaakt aan Caruana dat hij (Carlsen) als hij wil gewoon door de tuin en de woonkamer van Caruana kan banjeren, zonder dat die Amerikaan hem iets kan maken.
Een psychologische plus voor Carlsen derhalve.
Graaf Machine
-
- 9910 berichten
- 1438 stemmen
En de zesde partij was tot nog toe het hoogtepunt van de match. Carlsen opende met 1. e4, waarop Caruana zich van het Russchisch bediende. Normaal gesproken is dat voor veel topspelers een remisewapen, en ook gisteren leek het lange tijd een bloedeloze remise te worden... totdat Carlsen er genoeg van had, en doodleuk een stuk offerde tegen 3 pionnen. Wat later waren dat nog 2 pionnen.
Een bijzonder offer, want eigenlijk was het niet heel sterk, en Carlsen moest heel nauwkeurig spelen om niet te verliezen. Alleen Caruana had winstkansen, schijnt zelfs een mat in 38 zetten over het hoofd gezien te hebben, maar dat overkomt mij ook wel eens.
Waarom Carlsen dan dat offer deed? Stelling verkeerd ingeschat misschien, of gewoon bluf: "Kijk Caruana, tegen jou kan ik zelfs een stuk offeren en dan nog win je niet van me". Het was in elk geval een prachtig enerveren einde van een partij die alweer meer dan 6 uur duurde. Wel remise, maar een spannend gevecht.
otherfool
-
- 18537 berichten
- 3404 stemmen
Alleen Caruana had winstkansen, schijnt zelfs een mat in 38 zetten over het hoofd gezien te hebben, maar dat overkomt mij ook wel eens.
Kijk, met dit soort pareltjes houd je de fans tevreden 
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Wat vinden de MM-sportliefhebbers eigenlijk van dat hele esports-gebeuren dat overal de kop opsteekt? Ik vind het bizar hoe serieus het allemaal wordt genomen en hoeveel kijkers het trekt. 'Gewoon een computerspelletje' is al snel m'n natuurlijke houding, maar het zal wel een generatiedingetje zijn.
Als ik dan een interview met zo'n Mercedes F1-esporter zie waarin hij zijn team bedankt voor al het harde werk krab ik toch even achter m'n oren.
Graaf Machine
-
- 9910 berichten
- 1438 stemmen
Flauwe zevende partij. Weer Carlsen met wit (in de tweede helft van de match verwisselen de kleuren), en weer een degelijke, bijna foutloze partij.
"Tja, maar als de ander geen fouten maakt, dan kan je moeilijk winnen..."
Dat klopt, maar je kunt fouten bij de tegenstander proberen te forceren door scherp en gedurfd te spelen. Als je alleen maar veilige zetten doet waarop de tegenstander gemakkelijk het antwoord kan vinden, dan blijf je binnen de remisemarge manoeuvreren.
Met nog vijf partijen te gaan wordt de druk op met name Caruana wel opgevoerd. Als het na twaalf partijen nog gelijk staat, komen de tie-break partijen, met beperkte bedenktijd, en het lijkt me dat Carlsen daarin toch een stukkie beter is.
Nog drie partijen met wit voor Caruana om het te proberen. Ik verwacht een winst voor de Amerikaan in partij 10, en een eindstand in de match van 6,5 - 5,5 in zijn voordeel. Het wordt in elk geval tijd dat het tijdperk Carlsen ten einde komt, want zo geweldig als hij 5 jaar geleden speelde toen hij tegen Anand de wereldtitel veroverde, zo slap en inspiratieloos is hij de laatste 2 jaar bezig.
otherfool
-
- 18537 berichten
- 3404 stemmen
Wat vinden de MM-sportliefhebbers eigenlijk van dat hele esports-gebeuren dat overal de kop opsteekt?]
Zielig in al haar facetten.
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Heb jaren de e-sports gevolgd in het fighting game genre. Het is leuk om te volgen op Twitch. Veel dezelfde jongens, grappige en goede commentatoren, maar zodra het te groot wordt, is het niet zo leuk meer.
Anyway, even de laatste fase van de GSOD-finale gezien. Blijkbaar is elkaar uitdagen belangrijker dan gewoon goed gooien. Beetje jammer. Maar goed, na het stoppen van Taylor is de sport wel breder geworden omdat er niemand meer bovenuit steekt, dus veel verrassingen tegenwoordig. Kan een mooi WK worden zo.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.