• 16.103 nieuwsartikelen
  • 179.414 films
  • 12.312 series
  • 34.166 seizoenen
  • 650.140 acteurs
  • 199.405 gebruikers
  • 9.400.700 stemmen

Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2

zoeken in:

stephan-0115

• 1358 berichten
  • 2224 stemmen

Pinot met ernstige uitputtingsverschijnselen naar het ziekenhuis gebracht aldus Franse media. Zegt genoeg hoe ziek deze Giro is geweest. Dumoulin en Froome de meest constante, allebei het verlies bergop beperkt gehouden en zichzelf nooit opgeblazen. Alleen Froome had gisteren nog wat extra's over en wint daardoor de Giro, en Tom hoeft zich niet te schamen binnen een minuut te staan van dit fenomeen. Het is namelijk lang geleden dat iemand nagenoeg gelijkwaardig was aan Froome in een grote ronde.

Hopelijk volgend jaar weer een duel Froome - Dumoulin, maar dan in de Tour

Graaf Machine

• 9909 berichten
  • 1438 stemmen

Er is dit jaar in deze Giro feitelijk geen duel Froome - Dumoulin geweest. Dumoulin had dat duel kunnen aangaan, maar hij wachtte op een ander (Reitenbacher), die hem ook niet kon helpen.

starbright boy (moderator films)

• 22484 berichten
  • 5148 stemmen

Graaf Machine schreef:

Zo veel mogelijk uit je carriere halen lukt alleen maar als je de Tour rijdt. Het is niet zo dat je zelf je carriere kunt bepalen, het publiek en de media doen dat, en die willen de Tour.

Natuurlijk bestaat de kans dat Froome de Tour niet rijdt, niet om verschillende redenen, maar om één reden: zijn pufjes in Spanje. Maar dat is reden te meer voor Dumoulin om de Tour juist wel te rijden.

Zoveel mogelijk uit je carriere halen is daar meedoen waar je een hoofdrol kunt spelen. En dat zie ik hem niet doen over zes weken in de Tour. Er zijn erg weinig renners die dat de laatste 20 jaar wel hebben gedaan. Ik zie 'm echt liever voorin meestrijden in de Vuelta dan een bijrolletje spelen in de Tour, want dat is waar je vrijwel zeker voor tekent. Quintana heeft het vorig jaar geen goed gedaan om teveel opgesteld te worden om maar eens een voorbeeld te noemen.

En er zijn meer redenen (al heeft het bijna allemaal te maken met het pufje). ASO schijnt (volgens geruchten) niet te willen dat hij meedoet als zijn onderzoek niet is afgerond tegen die tijd. Sky heeft als voorschot op wat er komen gaat en in de wetenschap dat het puf-balletje ging rollen heel gretig het door de Giro beschikbaar gestelde startgeld geind om 'm in de Giro opgesteld en Froome en ploeg hebben ook in eerdere seizoenen al weleens geroepen dat hij een seizoen de tour zou skippen om de Giro (en eventueel de Vuelta) te winnen.

Graaf Machine

• 9909 berichten
  • 1438 stemmen

Tja, buiten liefde van de liefhebbers, kun je echt alleen maar carriere maken, als ronderenner zijnde, in de Tour. De Vuelta zal altijd een mindere impact hebben.

Jouw tweede alinea geeft duidelijk aan dat het dus wel maar één reden is. Het pufje. Als Froome zeker zou zijn de Tour te kunnen rijden, dan doet hij dat. Daar ben ik van overtuigd.

Graaf Machine

• 9909 berichten
  • 1438 stemmen

En buiten dat: Waarom zou je de Tour niet kunnen rijden na de Giro. Ik geloof al die verhalen over te grote inspanningen niet. Lijkt me eerder iets psychologisch. De Tour is nog ver genoeg weg om te kunnen herstellen.

Ik denk dat de combi Giro - Tour nog makkelijk haalbaar is, ook in het zogenaamde "huidige" wielrennen.

• 22484 berichten
  • 5148 stemmen

Graaf Machine schreef:

Tja, buiten liefde van de liefhebbers, kun je echt alleen maar carriere maken, als ronderenner zijnde, in de Tour. De Vuelta zal altijd een mindere impact hebben.

De tour winnen heeft natuurlijk meer impact als de Vuelta winnen. Dat spreekt voor zich. Maar die vergelijking gaat niet op. Het is waarschijnlijk de keuze tussen een bijrol in de Tour en een hoofdrol in de Vuelta.

Jouw tweede alinea geeft duidelijk aan dat het dus wel maar één reden is. Het pufje. Als Froome zeker zou zijn de Tour te kunnen rijden, dan doet hij dat. Daar ben ik van overtuigd.

Froome doet het ook alleen als hij denkt te kunnen winnen. Als uit de cijfertjes van Sky iets anders gaat blijken dan stellen ze 'm niet op. Al zou die het wel mogen. Als er een ploeg berekenend op dat gebied is zijn zij het wel.

En buiten dat: Waarom zou je de Tour niet kunnen rijden na de Giro. Ik geloof al die verhalen over te grote inspanningen niet. Lijkt me eerder iets psychologisch. De Tour is nog ver genoeg weg om te kunnen herstellen.

Ik denk dat de combi Giro - Tour nog makkelijk haalbaar is, ook in het zogenaamde "huidige" wielrennen.

Er zijn er best wel wat die het geprobeerd hebben in de afgelopen 20 jaar en vrijwel nooit werkte het. Diep gaan in de Giro is bijna altijd een ondermaatse Tour. Dat is meer dan psychologie (wat zeker ook een rol speelt), maar dat is ook omdat trainingsmethoden anders zijn, het aantal wielrenners veel groter is. Het werkt gewoon niet als je naast een renner start die zijn seizoensopbouw op een piek in de Tour heeft afgestemd. Het zou best kunnen als alle toppers ook de Giro gaan rijden. Maar we gaan heel weinig van de hoofdrolspelers hier in Frankrijk zien.

Zelfs in het oude wielrennen waren er niet zoveel renners die Giro-Tour goed reden. Er zijn nogal wat grote Italiaanse wielrenners die je zelden in de Tour zag en heel wat Tourrenners van naam hebben nooit een Giro gereden (of slechts een of twee). Eigenlijk zijn pas de laatste jaren de startlijsten in beide rondes redelijk aan elkaar gewaagd.

En vaak moesten ze dat ook toen terug betalen. Zoals Roche die in 1987 beide won (en het WK) maar in 1988 een ontzettend slecht seizoen had vol blessures (en nooit meer zo goed werd als hij was)..

Graaf Machine

• 9909 berichten
  • 1438 stemmen

Roche... ja, dat was in die tijd. De tijd van Fignon, mijn all time favourite. Oh, nu ga ik dromen. Wat was dat een fijne wielrentijd. Roche, Kelly, Fignon..... heerlijk. En ja, zwaar onder de dope natuurlijk.

• 22484 berichten
  • 5148 stemmen

De generatie van het zware verzet was het ook. Een heleboel al met pensioen (of flink op hun retour) op de leeftijd die Froome nu heeft omdat ze hun knieën aan gort hadden getrapt,

Graaf Machine

• 9909 berichten
  • 1438 stemmen

Maar voor die tijd...oh wat was dat fijn, Kelly, Roche, Fignon, en Hinault. Dat waren geen zeikers, dat waren wielrenners. Ook niet dat gedoe met oortjes en ploeginstructies. Gewoon trappen als je de macht had. Ja echt, toen was wielrennen nog een ding. Nu is het een toch wel veel meer een ploegenspelletje met computeranalyses en berekenende aanvallen. Het is dezelfde sport, maar zeker niet dezelfde beleving.

otherfool

• 18537 berichten
  • 3404 stemmen

Vroegâh was alles betâh.

Wat een fantastische Giro was dit. Drie weken echt puur genieten.

Dumoulin geweldig gestreden. Met weinig tijdritkilometers en 8 aankomsten bergop bijna winnen... amai...

• 22484 berichten
  • 5148 stemmen

Tussen twee haakjes: Pinot start morgen niet, Uitdrogingsverschijnselen en koorts. Begin steeds meer het gevoel te krijgen dat dit gewoon de zwaarste grote ronde in vele jaren was.

Graaf Machine

• 9909 berichten
  • 1438 stemmen

otherfool schreef:

Vroegâh was alles betâh.

Wat een fantastische Giro was dit. Drie weken echt puur genieten.

Dumoulin geweldig gestreden. Met weinig tijdritkilometers en 8 aankomsten bergop bijna winnen... amai...

Inderdaad een geweldige Giro. Helaas met een kleurloze Dumoulin. Hopenlijk gaat dat in de toekomst weer beter worden.

Graaf Machine

• 9909 berichten
  • 1438 stemmen

starbright boy schreef:

Tussen twee haakjes: Pinot start morgen niet, Uitdrogingsverschijnselen en koorts. Begin steeds meer het gevoel te krijgen dat dit gewoon de zwaarste grote ronde in vele jaren was.

Misschien wel, maar zoals altijd: Niet het parcours bepaalt hoe zwaar de koers is, maar het peloton.

Als dit de zwaarste grote ronde in jaren was, dan heeft het peloton wat laten liggen in andere jaren.

Ik geloof ook niet in die flauwekul: Dit was een mooie Giro, met een verdiende winnaar, en voor de Nederlanders een teleurstellende afloop. Vooral dat laatste maakt dat veel Nederlanders er iets speciaals van willen maken, zoals de Zwaarste Ronde van de Laatste Jaren.

Nee, Froome was gewoon slimmer en beter dan Dumoulin. Punt.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Maak daarvan Sky was slimmer dan Sunweb in 1 bepaalde koers voor de rest vond ik Froome zelf ook niet zo opzienbarend hoor.

Trouwens was je zelf wielrenner Graaf Machine dat je denkt dat de wielrenners alle grote ronden moeten kunnen rijden en goed kunnen presteren?

eRCee

• 13449 berichten
  • 1981 stemmen

Marathonlopers die doen ook maar een paar volledige marathons per jaar op competitieniveau toch? En dan heb je het over een inspanning van nog geen 2,5 uur...

• 22484 berichten
  • 5148 stemmen

Heeft niks met Dumoulin te maken dat ik dat zeg,. Maar ik kan me geen ronde herinneren (en ik volg het al sinds mijn kleutertijd, letterlijk) waarin renners zo laat en zo extreem door het ijs gingen. De nummer 1 en 4 van donderdagavond staan nu op 22 en 16. Op 1 uur 15 en op 46 minuten. Tijdsverschillen tussen klassementsrenners zoals gisteren waren er zelfs in de jaren '60, '70 en '80 vrijwel niet. Het was een extreme ronde.

Ben ook niet meteen teleurgesteld. Dumoulin heeft het voor mij boven verwachting gedaan, het is alleen jammer dat hij net niet goed genoeg was. Het is jammer dat ik hier vooraf geen voorspelling heb neergezet (wat ik bij de tour wel bijna altijd doe), maar dan had ik Dumoulin ergens rond de vijfde plek gezet wegens het gebrek aan tijdritkilometers en het overschot aan bergritten (met meerdere bergen) waar hij sowieso de schade moet beperken. Dumoulins beste bergritten zijn die met een relatief vlakke aanloop.

Ik had overigens ook niet gedacht dat Froome het zou redden. Ik had Pinot gegokt. Goed voorseizoen en een parcours dat 'm zou moeten liggen, maar ik begin toch te twijfelen of Pinot niet altijd tekort zal komen om een grote ronde te winnen. Bardet, al is dat een nog slechtere tijdrijder, heeft dan als Fransman meer kans.

Dumoulin was stabieler dan vorig jaar, pieken waren wat minder hoog en zijn dalen wat minder diep. Dat kun je kleurloos noemen. Het zal internationaal wat minder in het collectieve geheugen blijven hangen dan Froome of Yates. Dat is waar. Maar een van de dingen die ik ook leuk vind aan grote rondes is de stabiliteit die je als renner over drie weken moet hebben. Ik vind zo'n schema als dat van Dumoulin die een dag roze had en een dag derde stond en voor de rest de hele ronde tweede was schoonheid hebben.

eRCee

• 13449 berichten
  • 1981 stemmen

Froome, Dumoulin, Lopez was wel mijn top-3, maar goed, daar staat tegenover dat ik de prestaties van Yates weer helemaal niet had voorzien en dat ik veel meer verwacht had van Chaves en van Aru.

Pinot is het inderdaad net niet, die conclusie was eigenlijk na vorig jaar al te trekken.

starbright boy schreef:

Dumoulin was stabieler dan vorig jaar, pieken waren wat minder hoog en zijn dalen wat minder diep. Dat kun je kleurloos noemen. Het zal internationaal wat minder in het collectieve geheugen blijven hangen dan Froome of Yates.

Volgens mij spreekt Dumoulin internationaal juist erg aan. Vanaf die Vuelta al.

Pecore

• 923 berichten
  • 1691 stemmen

Uiteraard spreekt Dumoulin internationaal erg aan. Als je die prachtige overwinningen van hem terugkijkt met Engels commentaar, dat is geweldig. Zo'n grote en sterke jongen, die als geen ander kan beuken in de tijdritten, kan bergop mee met die kleine dunne mannetjes, dat is indrukwekkend.

Deze Giro hebben alleen Yates en Froome voor meer spektakel gezorgd, maar dat was bij vlagen. Al die andere gc mannen was hij elke keer de baas. Die prestatie afdoen als kleurloos en afwachtend vind ik gewoon flauw. En het enthousiasme van velen over die prestatie afdoen als chauvinisme is een dooddoener.

Tot slot: het is ronduit raadselachtig hoe je de combinatie Giro-Tour zo makkelijk kunt onderschatten. Dumoulin is nog lang geen Froome, en zal dat wellicht nooit worden (gelukkig maar). Het is wel een ontzettend veelzijdige renner die voor veel vertier zorgt bij wielerliefhebbers, niet enkel de Nederlandse.

• 22484 berichten
  • 5148 stemmen

Feitjes ik ben er dol op. Ik las net dat als Sam Oomen morgen zonder problemen over de finish komt, hij de negende Nederlander wordt die in de eerste grote ronde die hij uitrijdt bij de eerste 10 finisht.

Marinus Valentijn (werd tiende in de allereerste Vuelta in 1935), Jan Limbrichts, Rini Wagtmans, Joop Zoetemelk, Jos Schipper, Jo Maas, Peter Winnen en Robert Gesink deden dat ook. Gesink en Wagtmans waren iets jonger. De rest ouder.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Ik moet ook Pecore bijtreden. Het was misschien niet echt spectaculair wat Dumoulin deed, maar hij is uiteindelijk wel de enige die het meest constant tot het einde heeft gepresteerd en had zonder die rare etappe van vrijdag de giro gewonnen. Ik had het hem volledig gegund.

Froome tja ja het is een grote maar moet ik het hem daarom gunnen, als hij en zijn ploeg wat sympathieker en niet zo controversieel waren zou ik het nog kunnen.

stephan-0115

• 1358 berichten
  • 2224 stemmen

Dumoulin geeft aan dat hij hoogstwaarschijnlijk gaat starten in de Tour omdat ie het wel ziet zitten. Dan wel als bonus, dus als knecht voor Kelderman en rittenkaper in de etappes die hem liggen gok ik zo.

Had toch liever gehad dat hij zich zou richten op de Vuelta om vervolgens het WK mee te pakken. Want hij is door dat klimmetje in de tijdrit daar gewoon weer topfavoriet voor.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Ricciardo wint eindelijk de GP van Monaco yes!

stephan-0115

• 1358 berichten
  • 2224 stemmen

Waren dit geen 49 seconden die Froome na Dumoulin eindigde?

Zandkuiken

• 1751 berichten
  • 1441 stemmen

Spectaculaire Giro gezien! Of hij er nu bij mocht zijn of niet, door de aanwezigheid van Froome lag het niveau toch nóg hoger. De Ronde van Italië hijgt meer dan ooit in de nek van de Tour qua kwaliteit.

Over Froome: het ziet er niet uit, hij is verre van de meest charismatische wielerkampioen, maar puur fysiek wel (veruit) de sterkste ronderenner van zijn generatie. Hoe hij en Team Sky dat dan ook voor mekaar mogen krijgen... Stelt eigenlijk als enigste topper nooit teleur, moet mentaal gigantisch sterk zijn.

Prachtig podium ook, met de bevestiging van Dumoulin. Iets meer tijdritkilometers en hij wint hier opnieuw, en ik zie hem zeker nog grote rondes winnen in de toekomst. Ook de Tour. Geweldige kerel trouwens, wat een genot om ‘m bezig te zien tijdens interviews. Miguel Angel Lopez iets minder flitsend dan gehoopt, maar wel op z’n kousenvoeten naar zijn eerste podium. Benieuwd of hij in de toekomst nog een extra stap kan zetten.

Nu al likkebaardend uitkijken naar de Tour!

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

Die Haase blijft toch ook een enorme slapzak (hij zou familie kunnen zijn).

mjk87 (moderator films)

• 14602 berichten
  • 4557 stemmen

Ik heb met een vriend een soort running gag op maandag (meestal is het maandag) een printscreen van teletekst te sturen welke bewoording men nu weer heeft als hij in de eerste ronde eruit ligt.

gauke

• 9852 berichten
  • 13069 stemmen

McSavah schreef:

Arrogant zonder ook maar de minste ruggengraat, dat is funest in sport.

happie

• 6254 berichten
  • 426 stemmen

Haase gedraagt zich als een top 10 speler, maar er zijn vlagen in zijn tennisjaar waarin hij totaal niks klaar maakt. Dan zit hij alleen maar te klagen en ligt het aan alles behalve hemzelf. Wel moet ik zeggen, dat hij al jaren in en rond de top 50 bivakkeert. Hij heeft een degelijke carriere, maakt op de GS weinig klaar en regelmatig in sommige toernooien ook. Af en toe heeft hij wel een goede uitschieter en die enkele keer, dat hij uit de top 100 dreigde te vallen heeft hij lekker wat Challengers lopen spelen.

Uiteindelijk heeft hij nog wel wat uit zijn carriere kunnen halen. Waar veelbelovende generatie genoten helemaal niks of bar weinig hebben klaar gespeeld, zoals Huta Galung, Sijsling, van de Duim en met stip op 1 Thiemo de Bakker.

Ook de volgende generatie, die ook degelijke tennissers kunnen worden heeft nog een lange weg te gaan en dan gaat het om van Rijthoven en Tallon Griekspoor.

otherfool

• 18537 berichten
  • 3404 stemmen

Je vraagt je idd af hoe een speler die mentaal zo ontiegelijk zwak is en zich al jaren achtereen van relletje naar gedoetje sleept, qua ranking toch nog een alleszins aardige carrière heeft gehad.

McSavah schreef:

Nathan?

TornadoEF5

• 5617 berichten
  • 1735 stemmen

Mijn favoriete Svitolina eruit. Hopelijk wint Kontaveit of Halep... .

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.