• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.969 films
  • 12.204 series
  • 33.972 seizoenen
  • 646.997 acteurs
  • 198.990 gebruikers
  • 9.370.997 stemmen

Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2

zoeken in:

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Wel mooi dat ze daar gewoon met de Russische vlag zwaaien en het Russische volkslied zingen (dwars door de hemeltergende Olympische hymne). Dat gelul de hele tijd met 'Olympische atleten uit Rusland'... Gek word ik ervan. Go Russia!

Teunnis

• 769 berichten
  • 519 stemmen

kos schreef:

(quote)

Nee hoor. Wielrennen is juist pas leuk omdat het een massa richting de finish is, zoals dat bij schaatsen dus kennelijk ook is.

De enige overeenkomst is dat het een wedstrijd naar de finish is. Voor de rest alleen maar (vrij essentiële) verschillen:

- De afstand. Wielrennen is veel meer een lange slijtageslag. Een wielerwedstrijd duur zo'n 5-6 uur.

- Het parcours. Grootste nadeel van de massastart is dat het altijd dezelfde rondjes zijn. Dit zorgt voor een zeer voorspelbaar verloop en weinig dynamiek. Wat dat betreft is het alleen vergelijkbaar met een biljartvlakke wielerwedstrijd, met 20 keer hetzelfde rondje. En indoor. Oh wacht, dat is baanwielrennen...

- Ploegenspel.

- Aantal deelnemers.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Nee, als je het wilt vergelijken, dan moet je het gaan vergelijken met baanwielrennen. Sterker nog, ik raad de ISU aan om eens goed te kijken naar de puntenkoers in het baanwielrennen, want daar kunnen ze nog veel van leren. Of die punten helemaal afschaffen en er een scratch van maken. Al zal het altijd minder leuk zijn dan baanwielrennen - en dat is al niet echt fantastisch - omdat het op een schaatsbaan een stuk moeilijker is om een rondje voor te komen. Dan heeft een keirin of afvalkoers meer potentie op de schaatsbaan.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Mijn top 5 van gedenkwaardige Nederlandse momenten van deze Spelen.

1. De Nederlaag van Sven op de 10 kilometer. Niet zomaar met een paar seconden, maar een historische nederlaag. Wanneer werd Sven voor het laatst 6e op een stayersafstand ? Dat moet in de tijd zijn geweest dat zijn vader nog schaatste.

2. De 1000 meter van Suzanne Schulting. De halve finale vond ik nog mooier dan de finale, maar in die laatste rit pakte ze natuurlijk de plak.

3. De 4e gouden individuele plak voor Ireen Wüst, op evenzoveel Spelen.

4. Kjeld Nuis wint met vierhonderste van Lorentzen.

5. Koen Verweij die de schande ondervindt geduwd te moeten worden tijdens de ploegenachtervolging.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

1) Esmee Visser en Suzanne Schulting (met afstand).

.

.

.

.

2) Shorttrack dames die alsnog brons winnen (vooral dat beteuterde gezicht van de reserve vrouw naast al die blije gezichten is nu al legendarisch).

3) Sven's 10km.

4). Kjeld Nuis wint de 1000m en 1500m.

5. Jorien ter Mors wint in een fenomenale rit de 1000m.

Teunnis

• 769 berichten
  • 519 stemmen

Paar hoogtepuntjes in chronologische volgorde:

- Johannes Høsflot Klæbo.

Koning van de Spelen. Anderen zullen zeggen Fourcade - want meer individueel goud - maar Klæbo deed aan minder onderdelen mee, Fourcade zakte een paar keer door het ijs en Klæbo was nog indrukwekkender. Bij de sprint rende hij even een heuveltje op. Poeh he, dat was van een buitenaardse klasse. De estafette heb ik (met voorkennis) slechts in samenvatting gezien, waardoor de spanning er wel af is. Alsnog met open mond naar Klæbo gekeken. Die is over acht jaar de meest succesvolle Winterolympiër ooit. En graag ook, want een klein dieptepuntje deze Spelen was dat Bjørgen haar landgenoot Bjørndalen voorbij is gegaan

- De finale van de halfpipe snowboarden (mannen).

Shaun White werd naar nog grotere hoogte geduwd door het jonge talent.

- De historische 10 km schaatsen.

Al maanden werd er over gesproken. En het werd een verhaal. Ik bleef achter met een dubbel gevoel, want de wens voor een gouden medaille voor TJ Flowers was net zo groot als de wens dat Kramer eindelijk zijn 10 km zou winnen. Maar om heel eerlijk te zijn: ik juichte.

- Boe vs. Fourcade op de 20 km biatlon.

Boe was op de skies bizar snel, maar Fourcade leek toch te winnen dankzij foutloos schieten. Tot de laatste twee schoten. Desalniettemin was Fourcade de grote winnaar deze Spelen (3x goud) en Boe de grote verliezer (3x compleet kansloos). Daardoor kwam er maar op één van de vier individuele onderdelen de voorspelde strijd tussen de Fransman en de Noor.

- Esmee Visser.

De nieuwe Sablikova is opgestaan. Een genot om naar te kijken. Schaatstechnisch bedoel ik in dit geval.

- De Super-G bij de vrouwen.

Eerst kon ik al juichen omdat Vonn faalde. Daarna juichen dat Veith/Fenninger, Weirather en Gut het podium werd. En toen was daar plots nog Ledecka.

- Massastart biatlon (mannen).

Fourcade won met een kleine teen verschil van Schempp.

- De gouden Kodaira.

Op de 1.000 meter ging het nog net mis, nadat Takagi hetzelfde overkwam op de 1.500 meter. Dat Kodaira de 500 meter won met een tijd onder de 37 seconden maakte dit goud extra bijzonder. Misschien nog wel mooier dan het goud van Bloemen.

- De Nederlandse succesdagen bij het shorttrack.

Eerst was daar het onverwachtse brons en WR op de estafette. Blijkbaar de mentale opsteker die nodig was voor Schulting. Twee dagen later was ze grandioos. Daarmee werden deze Spelen (in mijn ogen) definitief succesvoller dan Sochi. Op de schaatsbaan was de concurrentie tien keer zo sterk en bij het shorttrack zijn we definitief een serieus land geworden.

- Het spektakel bij de estafette biatlon (vrouwen).

De harde wind zorgde voor bizarre taferelen bij het biatlon. Zo ging Italië van de vijftiende naar de eerste plek toen iedereen en alles mistte. Soms moesten de dames gewoon meer dan een halve minuut wachten omdat de windvlagen maar aanhielden. Je zag de geweren continu zwabberen. En dan was daar koningin Domracheva. In het verleden wel eens bizarre fouten gemaakt, maar nu was ze mentaal ijzersterk.

- Koning Kjeld.

Het was aangekondigd, maar je zult het toch eerst moeten waarmaken. De 1.500 meter was al onthoofd door het ontbreken van Yuskov, maar hij viel nog meer tegen dan verwacht. Gelukkig werd Nuis op de 1.000 meter wel uitgedaagd (voornamelijk door de starter) en toonde zich de koning van het schaatsen. De koningin van het schaatsen is iets onduidelijker. Er is een aftredende koningin (Wüst) en er zijn drie Japanse keizerinnen. En dan hebben we nog de koningin die geen koningin mocht worden, omdat ze maar één afstand reed.

- Aziatische demonstratie curling.

De halve finale bij de vrouwen (Zuid-Korea vs. Japan) was van een enorm hoog niveau. Extra mooi dat het land waar ik al jaren geleden fan van werd - ik moet hierbij bekennen dat dit destijds deels om de looks van één van de vier dames te doen was - won en daarmee verrassend de finale haalde. Ook nu was het geen straf om naar de Zuid-Koreaanse skipper te kijken. De finale was geen moment spannend. De finale bij de mannen helaas gemist.

- Zuid-Koreaans goud bij het schaatsen.

Genoeg gezeurd over de mass start, gelukkig was de uitslag prachtig. Zuid-Korea schaatste al het hele toernooi goed, maar had nog geen goud. Extra mooi dat het dan Lee is die het doet. En nog mooier dat dit hem niet gelukt was zonder het beulswerk van een 16-jarige. Want dat is toch wel hoe het Koreaans schaatsen er nu voor staat: een paar oude helden en jonge talenten die in de toekomst nog heel vaak de Nederlanders zullen verslaan. Ik zag laatst wat uitslagen bij de junioren en als dat een voorbode is dan neemt Zuid-Korea bij de mannen snel de rol van Nederland over.

En dan waren er nog genoeg andere mooie momenten op het ijs en in de sneeuw. Zoals de gouden schaatsende Noren, meer mooie wedstrijden bij het biatlon en langlaufen, de kleine schans, etc. Prachtige OS waren dit (En een geluk dat ik zoveel kon kijken.)

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Teunnis schreef:

- De gouden Kodaira.

Op de 1.000 meter ging het nog net mis, nadat Takagi hetzelfde overkwam op de 1.500 meter. Dat Kodaira de 500 meter won met een tijd onder de 37 seconden maakte dit goud extra bijzonder. Misschien nog wel mooier dan het goud van Bloemen.

Dit vond ik ook een heel mooi moment. Fraai ingeleid door de NOS trouwens, want we kregen al een paar dagen het meest sympathieke beeld van Kodaira voorgeschoteld. En de arm om Sang-hwa Lee nadien maakte het helemaal af, kippenvel.

Puur naar de ritten gekeken vond ik die van Ter Mors denk ik de mooiste.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Ook vrij stom, die baanwielrenners. Kom ik er nota bene vandaag pas achter dat er in mijn bijna achtertuin het WK Baanwielrennen gehouden wordt. Ja, ik houd niet alles bij, maar die lui doen er zelf dus ook weinig aan om hun sport te supporten. Nou ja, maar lekker kijken nou.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Geweldig, Kirstin Wild, wat een mooie wereldtitel.

mjk87 (moderator films)

• 14514 berichten
  • 4510 stemmen

Graaf Machine schreef:

Ook vrij stom, die baanwielrenners. Kom ik er nota bene vandaag pas achter dat er in mijn bijna achtertuin het WK Baanwielrennen gehouden wordt. Ja, ik houd niet alles bij, maar die lui doen er zelf dus ook weinig aan om hun sport te supporten. Nou ja, maar lekker kijken nou.

Nog dichterbij in mijn achtertuin . In 2011 ben ik toen wel geweest, maar ik vind de sport niet leuk genoeg om uren op een plastic stoeltje te zitten. Thuis is het goed te doen, met krantje tussendoor of andere dingen die je kan doen. Maar als dit echt je ding is, is het jammer.

Geen idee of je weleens een wielerbaan hebt gezien in het echt, maar die bochten zijn hoog en steil, daar word je bang van.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Nee, nooit gezien. Hier in de buurt is een 400 meter overdekte schaatsbaan, een 50 meter overdekt sportzwembad, een eersteklas atletiekstadion, maar helaas geen fietsstadion, erg jammer. De kans bestaat dat ik komend weekend naar Apeldoorn ga, maar dat is niet zeker.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Nu krijgen we de huldiging van Kirsten Wild. De regenboogtrui. Dan mag ze daar een jaar in rijden en een jaar in trainen. Hup Kirsten, en trek je niets aan van zeurpieten als ik. Nu zie ik weer een ploegje dat gewoon een wereldprestatie levert. Mooi.

mjk87 (moderator films)

• 14514 berichten
  • 4510 stemmen

Nadal gaat dus niet spelen in Acapulco en verliest 300 punten. Federer verliest er 45 uit Dubai. Maar dat geeft wat lucht voor Miami en Indian Wells om eventueel voor het gravelseizoen nog steeds eerste te staan (en daarna dus ook). Want hij mag wat punten verliezen in Amerika zo. Federer heeft komende tijd (en voor hem is dat zelfs tot het grasseizoen) 2000 punten te verdedigen, Nadal 690. Maar in het gravelseizoen is het 0 om 4680.

AHWA

• 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Premier League gaat vanavond niet door ivm weersomstandigheden.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Interessant nieuws qua uitzending van Formule 1 weekends, F1 TV:

Formula 1 launches new ad-free streaming service for 2018 - F1 - Autosport

Lijkt me interessant om met de rijders van jouw keuze mee te kunnen rijden of 2 te vergelijken. In België komt het zeker, in Nederland is het onzeker.

Roel-

• 1978 berichten
  • 584 stemmen

Nadal speelt niet in Californië en Miami. Die wacht gewoon op het gravelseizoen om daar prijzen te kunnen pakken. Federer moet tenminste 710 punten halen om #1 te blijven (bijvoorbeeld twee halve finales is voldoende). De vraag is nog steeds of hij wederom het gehele gravelseizoen over gaat slaan of toch een aantal zal gaan spelen.

mjk87 (moderator films)

• 14514 berichten
  • 4510 stemmen

Roel- schreef:

Nadal speelt niet in Californië en Miami. Die wacht gewoon op het gravelseizoen om daar prijzen te kunnen pakken. Federer moet tenminste 710 punten halen om #1 te blijven (bijvoorbeeld twee halve finales is voldoende). De vraag is nog steeds of hij wederom het gehele gravelseizoen over gaat slaan of toch een aantal zal gaan spelen.

Of 1 toernooiwinst aldaar dus. En Nadal moet vrijwel alles winnen en sowieso de ATP 1000 en Roland Garros om niet verder achterop te raken voor het grasseizoen.

Ik betwijfel wel of Federer gravel gaat pakken. Vorig jaar zag je het eind van het seizoen al dat hij moe werd. p het supersnelle hardcourt van Shanghai ging dat nog prima en is deze Federer onklopbaar, maar hij moet uitkijken. En het zware trage gravel is niet bevorderlijk. Hij zal twee grastoernooien spelen en dan richting Cincinatti, Toronto en New York gaan werken is mijn gok.

otherfool

• 18519 berichten
  • 3403 stemmen

Britse atletieklegende Bannister (88) overleden | NOS

RIP Roger De man van het meest epische wereldrecord aller tijden. Voor altijd een fenomeen

otherfool

• 18519 berichten
  • 3403 stemmen

Wat een hallucinant mooie beelden uit Amsterdam, zeker uit de nok van het stadion

otherfool

• 18519 berichten
  • 3403 stemmen

Danteske taferelen hoor! Als zelfs Sventastic het op de 5 al lastig heeft

mjk87 (moderator films)

• 14514 berichten
  • 4510 stemmen

Kijkt kos ook? Dit is echt sport. al geef ik stiekem er wel voorkeur aan dat de omstandigheden voor iedereen gelijk zijn

gauke

• 9852 berichten
  • 13069 stemmen

Voor mij een anticlimax dat wk schaatsen in de regen; enkel de droog zittende tv-commentatoren lijken het echt leuk te vinden

kos

• 46688 berichten
  • 8845 stemmen

mjk87 schreef:
Kijkt kos ook? Dit is echt sport. al geef ik stiekem er wel voorkeur aan dat de omstandigheden voor iedereen gelijk zijn

IK kijk hier uiteraard niet naar wegens nul interesse, maar dit openlucht gebeuren is inderdaad talloze malen mooier dan in de hal.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Zou geweldig voor de Noren zijn. Na al die magere jaren nu goud op de OS, bij de WK sprint en bij de WK all round. Het is ze gegund.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

gauke schreef:

Voor mij een anticlimax dat wk schaatsen in de regen; enkel de droog zittende tv-commentatoren lijken het echt leuk te vinden

Het grootste deel van het publiek zal het fantastisch vinden, en wat dacht je van al die voormalige wereldkampioenen, voor hen moet het ook geweldig zijn. Dan zijn er nog tal van schaatsers voor wie het onvoorstelbaar is om voor zulke gevulde tribunes te schaatsen. Alleen Marchetto schijnt er niet echt blij mee te zijn.

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Sja. Zo wil je geen kampioen worden lijkt me. Wat er met Kramer aan de hand is mag Joost weten, snap ook niet dat hij niet op die nieuwe schaatsen heeft geprobeerd, want je moet toch aanvoelen dat het niet goed gaat komen als je doorgaat op de weg van de laatste maanden.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Wat een drama, dit is te erg voor Pedersen. Duidelijk de sterkste man dit weekend.

Wat Kramer betreft: ik denk dat zijn tijd gewoon over is.

mjk87 (moderator films)

• 14514 berichten
  • 4510 stemmen

Kramer is simpelweg niet in vorm, om wat voor reden dan ook. Een een stukje mentaal dat een 2e plek of lager niet is waar hij voor rijdt. Dat bleek op de Spelen al, dat krijg je niet terug zo snel.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Kramer is al te lang niet in vorm om simpelweg niet in vorm te zijn. Al op het OKT werd hij op zijn sterkste afstand verslagen. Hij is dus al 2,5 maand "niet in vorm".

mjk87 (moderator films)

• 14514 berichten
  • 4510 stemmen

Die 5 was niet bijzonder gereden maar de tijd was heel behoorlijk, de 10 reed hij prima daarna zelfs.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Juist dat. Als het lichaam zijn grenzen bereikt heeft zijn incidentele topprestaties nog mogelijk, die zullen wel steeds sporadischer worden. Ik ga er echt vanuit dat het tijdperk Sven over is, al zal hij nog best hier en daar afstanden winnen, komende jaren. Een allroundtoernooi winnen zal heel moeilijk worden. Met dat zijn tijd over is bedoel ik natuurlijk ook het laatste, niet dat hij nu opeens van niveau Bokko is.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.