- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
Graaf Machine
-
- 9835 berichten
- 1423 stemmen
Geen idee, volgens NRC in ieder geval niet divers genoeg.
Wat een bijzonder raar, onzorgvuldig en negatief geschreven artikel. Nou ja, roeien is niet de sport waar ik voor warm loop, maar mijn vraag blijft staan: is de stuurman/vrouw van een achtboot onderdeel van het team of niet?
Rotterdam@1
-
- 891 berichten
- 431 stemmen
Nou en of, omdat de stuurman/-vrouw van zeer groot belang is, o.a. voor bemoediging en motivatie.
Bovenal voor de juiste stuurrichting, de roeiers zitten immers met hun rug naar de toekomst.
Dus voluit, ja, ook een medaille 
Graaf Machine
-
- 9835 berichten
- 1423 stemmen
Nou en of, omdat de stuurman/-vrouw van zeer groot belang is, o.a. voor bemoediging en motivatie.
Bovenal voor de juiste stuurrichting, de roeiers zitten immers met hun rug naar de toekomst.
Dus voluit, ja, ook een medaille
zucht. Nou ja, ik zal moeite moeten doen de vraag beter te formuleren.
Pecore
-
- 923 berichten
- 1691 stemmen
Is de onderverdeling in sekse niet uitsluitend ingegeven door een verschil in kracht? En is het dan automatisch zo dat de stuurman/-vrouw in die verdeling niet meegenomen wordt omdat zijn/haar kracht niet van invloed is op de prestatie? Het lijkt mij dat de onderverdeling in mannen en vrouwen in de sport alleen gerechtvaardigd is als het een ongelijke strijd betreft. Men kan natuurlijk niet stellen dat de man beter kan navigeren/sturen (kom maar door met de flauwe grapjes) en motiveren dan de vrouw.
Hoe zit het met die onderverdeling in een denksport als schaken?
Graaf Machine
-
- 9835 berichten
- 1423 stemmen
Is de onderverdeling in sekse niet uitsluitend ingegeven door een verschil in kracht? En is het dan automatisch zo dat de stuurman/-vrouw in die verdeling niet meegenomen wordt omdat zijn/haar kracht niet van invloed is op de prestatie? Het lijkt mij dat de onderverdeling in mannen en vrouwen in de sport alleen gerechtvaardigd is als het een ongelijke strijd betreft. Men kan natuurlijk niet stellen dat de man beter kan navigeren/sturen (kom maar door met de flauwe grapjes) en motiveren dan de vrouw.
Hoe zit het met die onderverdeling in een denksport als schaken?
Al die vragen over roeien, ja daar kan ik dus geen antwoord op geven, want het zijn net de dingen die ik vraag.
In schaken is het simpel. Je hebt in belangrijke toernooien de open afdeling, waar iedereen aan mee mag doen. En je hebt de women-section, de vrouwen afdeling, waar alleen vrouwen aan mee mogen doen.
Niet dat dat mijn voorkeur heeft, en gelukkig had het ook niet de voorkeur van Judit Polgar.
Maar voordat ik daar weer meer over ga schrijven moet er een vraag zijn. Ik heb al te vaak iets geschreven voor de kat zijn viool, waar het schaken betreft.
Pecore
-
- 923 berichten
- 1691 stemmen
Wordt er in het schaken dan vanuit gegaan dat mannen en vrouwen op een andere manier denken? Of op zijn minst verschillend een denksport beoefenen? Zo ja, waar is die gedachte dan op gebaseerd? Zo nee, waar komt het onderscheid dan vandaan?
Graaf Machine
-
- 9835 berichten
- 1423 stemmen
Nou, in elk geval is Dumoulin gestopt, werd ook wel tijd.
goede renner, geweldige renner, maar doorgaan als je er geen geloof meer in hebt is onzin.
Ik dacht de vraag van Pecore al beantwoordt te hebben, maar blijkbaar is de verbinding tussen mijn mobiel en moviemeter niet perfect. Pecore, je krijgt nog een antwoord.
Graaf Machine
-
- 9835 berichten
- 1423 stemmen
Wordt er in het schaken dan vanuit gegaan dat mannen en vrouwen op een andere manier denken? Of op zijn minst verschillend een denksport beoefenen? Zo ja, waar is die gedachte dan op gebaseerd? Zo nee, waar komt het onderscheid dan vandaan?
In het schaken is er feitelijk geen onderscheid tussen mannen en vrouwen, en dan ook feitelijk wel weer. Alle toernooien, competities en matches zijn gewoon open voor spelers met voldoende rating (getoonde sterkte).
Maar voor vrouwen zijn er andere toernooien, de vrouwentoernooien, die lichtere ratingeisen stellen, en seksuele, of gender zoals dat tegenwoordig heet, eisen stellen.
Echt goede vrouwen, zoals Judith Polgar, of onze eigen Eline Roebers, doen gewoon alleen maar mee in de algemene klasse. Die hebben geen zin in de speelplaats.
En dat laatste is natuurlijk een enorme overdrijving van mij, maar ik hecht er wel aan.
Pecore
-
- 923 berichten
- 1691 stemmen
Ah, zoiets verwachtte ik ook wel. Zou in deze tijd ook niet meer te verantwoorden zijn, op het hoogste niveau een onderscheid in gender bij een denksport.
Graaf Machine
-
- 9835 berichten
- 1423 stemmen
Ah, zoiets verwachtte ik ook wel. Zou in deze tijd ook niet meer te verantwoorden zijn, op het hoogste niveau een onderscheid in gender bij een denksport.
Nou ja, het bestaat dus wel, maar zelfs een kloteschakertje als ik doet geen moeite meer het onderscheid te maken.
Ik doe wel eens mee aan een toernooi, en of de tegenstanders vrouw, doof/blind (ook zo'n ding) of gewoon slecht zijn (net als ik), dat doet er niet toe.
Graaf Machine
-
- 9835 berichten
- 1423 stemmen
We gaan even lekker met het kogelstoten, voor vrouwen.
Mooi om te volgen.
Graaf Machine
-
- 9835 berichten
- 1423 stemmen
klasse van Jessica Schilder, de portugese kwam er niet aan. Mooi, die sporten die je nooit ziet, en dan toch kijkt.
Graaf Machine
-
- 9835 berichten
- 1423 stemmen
Is goed hoor, die Gregory, maar de sporters waarover hij praat zijn nog beter. Hup Gregory.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Iemand een pronostiek voor de Vuelta? Verder dan een top3 kom ik niet:
1) Carapaz
2) Roglic
3) Ayuso
starbright boy (moderator films)
-
- 22415 berichten
- 5120 stemmen
1. Almeida
2. Roglic
3. Carapaz
Ik las trouwens dat meer dan 50 deelnemers nog in het jongerenklassement vallen. Ik vraag me af of dat ooit een grote ronde zoveel was. Vind dat wel leuk.
Graaf Machine
-
- 9835 berichten
- 1423 stemmen
Ik las trouwens dat meer dan 50 deelnemers nog in het jongerenklassement vallen. Ik vraag me af of dat ooit een grote ronde zoveel was. Vind dat wel leuk.
Wijst er ook wel op dat de Vuelta min of meer als "starters"Ronde gezien wordt. Of ze daar nou zo blij mee zijn in de organisatie weet ik niet. Het plaatst de Vuelta dan toch weer een beetje achter de Giro en de Tour.
Graaf Machine
-
- 9835 berichten
- 1423 stemmen
Echt wel leuk, dat multi-EK. Mag van mij wel uitgebreid worden en dan om de vier jaar. Het is een soort mini Olympische Spelen. Goed voor de sport.
-
- 22415 berichten
- 5120 stemmen
Wijst er ook wel op dat de Vuelta min of meer als "starters"Ronde gezien wordt. Of ze daar nou zo blij mee zijn in de organisatie weet ik niet. Het plaatst de Vuelta dan toch weer een beetje achter de Giro en de Tour.
Vuelta heeft de laatste jaren wel meestal een beter deelnemersveld dan de Giro. En het is de plek waar je vele topronderenners voor het eerst kon zien. Jonas Vingegaard en Tadej Pogacar debuteerden er. Chris Froome en Tom Dumoulin braken er door als ronderenner.
Graaf Machine
-
- 9835 berichten
- 1423 stemmen
En het is de plek waar je vele topronderenners voor het eerst kon zien. Jonas Vingegaard en Tadej Pogacar debuteerden er. Chris Froome en Tom Dumoulin braken er door als ronderenner.
Starters-ronde dus. Leuk dat men er doorbreekt of debuteert, maar de organisatie wil dat de top er meedoet voor de prijzen, niet de jeugd of de aanstormende talenten.
Althans is dat wat ik denk dat de organisatie wil.
happie
-
- 6240 berichten
- 426 stemmen
1. Almeida
2. Roglic
3. Carapaz
Als ik het zo zie heeft de Vuelta met de jongerentrui de zwaarste bezetting van de drie grote rondes.
-
- 22415 berichten
- 5120 stemmen
Althans is dat wat ik denk dat de organisatie wil.
ASO heeft de organisatie overgenomen. Dus de organisatie is dezelfde als de Tour. Ik denk dat ze het wel prima vinden.
Graaf Machine
-
- 9835 berichten
- 1423 stemmen
ASO heeft de organisatie overgenomen. Dus de organisatie is dezelfde als de Tour. Ik denk dat ze het wel prima vinden.
Daar heb je een punt. De Vuelta als "oefenronde" (minder denigrerend bedoeld dan het klinkt, maar ik kan even niets beters bedenken), en de Tour als hoofdmaaltijd.
Graaf Machine
-
- 9835 berichten
- 1423 stemmen
Hehe, eindelijk. De vierhonderd meter dames. Het gaat gebeuren.
Graaf Machine
-
- 9835 berichten
- 1423 stemmen
49,44 Wat een tijd. Femke Bol geweldig. Lieke Klaver vierde. Edit: Klaver zesde meen ik nu.
Femke Bol halve seconde sneller dan de rest.
otherfool
-
- 18534 berichten
- 3403 stemmen
Zelden liep een hinde gracieuzer richting finish 
Graaf Machine
-
- 9835 berichten
- 1423 stemmen
Nu weer even kogelslingeren. Dat dat niet verboden wordt zeg, werkelijk levensgevaarlijk voor deelnemers en toeschouwers. Bizarre sport.
Pecore
-
- 923 berichten
- 1691 stemmen
Prognose Vuelta:
1 Carapaz
2 Hindley
3 Landa
En een hele korte klassering voor Arensman.
happie
-
- 6240 berichten
- 426 stemmen
Mooi van Roglic. Jumbo wint de TTT en hij had al aangegeven Gesink, als eerste te laten finishen. Dus Gesink in de rode trui in NL. Mooie beloning voor deze teamplayer.
otherfool
-
- 18534 berichten
- 3403 stemmen
El Condor 
Toen ik hem halverwege voorbij zag zoeven, wist ik het eigenlijk al. Bij de bevestiging een klein traantje.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.