• 15.761 nieuwsartikelen
  • 178.096 films
  • 12.215 series
  • 33.986 seizoenen
  • 647.094 acteurs
  • 199.024 gebruikers
  • 9.373.012 stemmen

Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2

zoeken in:

starbright boy (moderator films)

• 22407 berichten
  • 5072 stemmen

alexspyforever schreef:

Buiten de grote (wieler)landen denk ik niet dat baanwielrennen door heel veel landen serieus wordt genomen.

In Azie is het groter dan wegwielrennen. In Japan is het bijvoorbeeld vrij populair. China is in opkomst.

kos

• 46691 berichten
  • 8849 stemmen

Basketball is natuurlijk over de hele wereld een enorm grote sport, groter dan hockey, handbal en schaatsen bij elkaar.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

kos schreef:

Basketball is natuurlijk over de hele wereld een enorm grote sport, groter dan hockey, handbal en schaatsen bij elkaar.

Als je in Nederland schaatsen en handbal van het hockey aftrekt, is hockey nog steeds groter dan basketball. De rest van de wereld is dan niet heel interessant meer. Je kijkt toch vanuit je eigen positie.

kos

• 46691 berichten
  • 8849 stemmen

Waarom? Ik kijk vooral hoe groot de sport wereldwijd is. Dat er hier nou niemand basketballt betekent toch niet hoe boeiend de sport is? Anders kunnen we allemaal wel korfbal gaan kijken. En kaatsen.

• 22407 berichten
  • 5072 stemmen

Basketbal is ook een straatsport. Na voetbal en skateboarden zie je het hier in Rotterdam het meest in het openbaar. Talloze mensen die het buiten het verenigingscircuit vaak spelen. Het is in NL groter dan het lijkt.

kos

• 46691 berichten
  • 8849 stemmen

In grote sportlanden als Spanje, de voormalige Joegoslavbie landen, Rusland, Argentinie, Australie etc is basketball enorm groot. In Spanje zijn er al net zoveel basketbalveldjes als voetbalveldjes op straat.

Montorsi

• 9716 berichten
  • 2375 stemmen

IH88 schreef:

(quote)

Volgens mij wonen er in India 1,3 miljard inwoners. Naast cricket de grootste sport daar. Tel daar Argentinië, Australië, Nieuw-Zeeland en veel Europese landen bij op, en het is gewoon een wereldwijde sport. Plus Pakistan, hoewel het daar nu beroerd gaat. En het is weliswaar in Japan, China en Zuid-Korea niet zo'n grote sport, maar ze doen alleraardigst mee. De VS worden ook zeker niet weggespeeld ieder WK. Alleen Zuid-Afrika blijft de slemiel.

Veel europese landen? Dat vind ik dus niet. Nederland, Duitsland, GB, Belgie? Heel misschien Spanje een beetje.

En als ik me niet vergis, dan heb je van al die landen maar 1 land, namelijk Nederland, waar hockey echt relatief veel beoefend wordt.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

kos schreef:

Waarom? Ik kijk vooral hoe groot de sport wereldwijd is. Dat er hier nou niemand basketballt betekent toch niet hoe boeiend de sport is? Anders kunnen we allemaal wel korfbal gaan kijken. En kaatsen.

OK, je hebt gelijk. Ik moet voor mezelf spreken en niet voor anderen. Ik kijk gewoon vanuit mijn Nederlandse wortels. Kan daar verder niet veel aan veranderen.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

starbright boy schreef:

(quote)

In Azie is het groter dan wegwielrennen. In Japan is het bijvoorbeeld vrij populair. China is in opkomst.

Tja dan zit je ook weer bij grote sportlanden tout court.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Het zijn trouwens 6 landen die de afgelopen 40 jaar het WK Hockey hebben gewonnen. 14 WK's, 6 verschillende winnaars. Geen slechte score. En daar zitten dan niet eens Argentinië (Olympisch winnaar) of Engeland bij.

Ter vergelijking. WK Basketbal, 18 WK's, ook 6 verschillende winnaars (als je de Sovjet-Unie en Joegoslavië als verschillende winnaars ziet).

• 22407 berichten
  • 5072 stemmen

alexspyforever schreef:

(quote)

Tja dan zit je ook weer bij grote sportlanden tout court.

Maar dan zeg je eigenlijk precies niks. Het is niet populair in kleine landen die niet om wielrennen geven. Wow.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Montorsi schreef:

(quote)

Veel europese landen? Dat vind ik dus niet. Nederland, Duitsland, GB, Belgie? Heel misschien Spanje een beetje.

En als ik me niet vergis, dan heb je van al die landen maar 1 land, namelijk Nederland, waar hockey echt relatief veel beoefend wordt.

Als ik de mannen en vrouwen bij elkaar optel kom ik op Nederland, Belgie, Engeland, Ierland, Spanje, Duitsland, Wit-Rusland, Rusland, Wales en Schotland. Waarbij die laatste vier niet veel voorstellen, maar dat heb je in elke sport.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

IH88 schreef:

Het zijn trouwens 6 landen die de afgelopen 40 jaar het WK Hockey hebben gewonnen. 14 WK's, 6 verschillende winnaars. Geen slechte score. En daar zitten dan niet eens Argentinië (Olympisch winnaar) of Engeland bij.

Ter vergelijking. WK Basketbal, 18 WK's, ook 6 verschillende winnaars (als je de Sovjet-Unie en Joegoslavië als verschillende winnaars ziet).

Er zijn anderzijds maar negen landen die de finale van het WK Hockey bereikt hebben, in al die jaren. Daarbij tel ik West Duitsland en Duitsland voor het gemak maar als 1 land.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12842 stemmen

Graaf Machine schreef:

Dit ben ik sowieso met je eens, maar als je geen waardig rivaal hebt, kun je nog wel topsporter zijn. Die twee dingen staan los van elkaar.

Tuurlijk, maar "topsporter" zijn interesseert de meeste toeschouwers niet zo. Daar zou je an sich ook niet veel geld mee kunnen verdienen.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Onderhond schreef:

(quote)

Tuurlijk, maar "topsporter" zijn interesseert de meeste toeschouwers niet zo. Daar zou je an sich ook niet veel geld mee kunnen verdienen.

Dat is elkaar herhalen. Natuurlijk ben ik het ook weer met Onderhond eens, maar ik reageerde in eerste instantie op Montorsi's opmerking over "topsport".

Dat sport gebaat is bij rivaliteit, en dat de favoriet en de underdog allebei hun eigen grote aanhang hebben, dat is natuurlijk een open deur. Sport kijk je voor de strijd, niet voor de mooie acties. Daar heb je het circus voor.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Montorsi schreef:

Ik kijk veel liever naar competitieve sporten als atletiek als baanwielrennen, dan naar zo'n sport als hockey waar in Nederland over het algemeen 5 tot 10x zo veel beoefenaars zijn dan in welk deelnemend land dan ook. Nu zegt dat natuurlijk niet alles maar je kan bij zo'n sport met 3 of 4 landen die de laatste 50 jaar de titels verdeeld hebben toch amper van topsport spreken? .

Maar is voetbal volgens jou dan een mondiale sport? 21 WK, maar 8 verschillende winnaars waarvan 5 Europese landen. De laatste vier WK's, vier Europese winnaars. India, VS, Rusland, Australië, het hele continent Afrika, midden Amerika etc. Nergens te bekennen. Poeh wat een "topsport" .

Flavio

• 4896 berichten
  • 5228 stemmen

Voetbal heeft natuurlijk wel in vrijwel elk land een hoop beoefenaars. Veel mondialer dan voetbal wordt het niet.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

IH88 schreef:

(quote)

Maar is voetbal volgens jou dan een mondiale sport? 21 WK, maar 8 verschillende winnaars waarvan 5 Europese landen. De laatste vier WK's, vier Europese winnaars. India, VS, Rusland, Australië, het hele continent Afrika, midden Amerika etc. Nergens te bekennen. Poeh wat een "topsport" .

Ik dacht even: "maar er komen toch grote spelers uit die landen?"

Ook dat is niet zo. Waar zijn de grote Australische, Amerikaanse, Indiase, Chinese voetballers? Uit Afrika komen ze wel, maar ook niet heel veel. Zuid Amerika, en Europa, dat zijn de voetbalcontinenten.

mister blonde

• 12694 berichten
  • 5828 stemmen

Blijft toch een merkwaardig fenomeen, dat benadrukken van de kleine schaal van een sport als we er net mee gewonnen hebben. Nu ook weer baanwielrennen, hockey natuurlijk weer eens. Het is toch logisch dat niet alle sporten op de OS het mondiaal zo goed doen? Ik vraag me echt af of dit soort discussies ook spelen in andere landen. De verdeling van NL medailles over verschillende sporten en van verschillende grote is netjes deze OS.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

mister blonde schreef:

Blijft toch een merkwaardig fenomeen, dat benadrukken van de kleine schaal van een sport als we er net mee gewonnen hebben. Nu ook weer baanwielrennen, hockey natuurlijk weer eens. Het is toch logisch dat niet alle sporten op de OS het mondiaal zo goed doen? Ik vraag me echt af of dit soort discussies ook spelen in andere landen. De verdeling van NL medailles over verschillende sporten en van verschillende grote is netjes deze OS.

Oh, sorry. Ik weet niet of ik tot je doelgroep behoor, maar ik geniet echt volop van de sporten op de OS, ook als we winnen. maar sommige sporten vind ik gewoon niet zo boeiend.

Natuurlijk zijn we ongekend breed wat topsport betreft. Nederland spreekt een heel groot woord mee in de sportwereld. Absoluut.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Ja maar het gaat erom dat Montorsi schreef dat in Hockey 3-4 landen de dienst uitmaken. Dat zijn er 6. Als je naar verhouding kijkt zijn er in het voetbal ook maar een paar landen die de dienst uitmaken.

Ps. Dit is alleen om een beetje te plagen hoor. Ik weet heus wel dat voetbal groter is dan hockey. Maar hockey als kleine sport omschrijven, dat irriteert me enorm.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Heel mooi, zo'n lichtblauw shirtje en dan dat paars/roze haar erbij. Heel modieus.

• 22407 berichten
  • 5072 stemmen

Oranje is niet mijn lievelingskleur maar zo'n nationale kleur vind ik wel heel leuk. Je pikt de Nederlanders er altijd zo uit. Geen ander land doet oranje. Er zijn wel meer landen behoorlijk herkenbaar. Maar er is ook een heel resum landen dat in kleding met veel wit sport. Of rood of Blauw.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

starbright boy schreef:

Oranje is niet mijn lievelingskleur maar zo'n nationale kleur vind ik wel heel leuk. Je pikt de Nederlanders er altijd zo uit. Geen ander land doet oranje. Er zijn wel meer landen behoorlijk herkenbaar. Maar er is ook een heel resum landen dat in kleding met veel wit sport. Of rood of Blauw.

Ja, zo vind ik de Italianen met hun azuurblauw ook altijd tof.

Flavio

• 4896 berichten
  • 5228 stemmen

Over grote/ kleine sporten gesproken, dit is wel een leuk lijstje: World's most popular sports

Staat hockey toch op een verdienstelijk 20e plaats met 3 miljoen beoefenaars wereldwijd. Kennelijk ook groot in Kenia.

• 22407 berichten
  • 5072 stemmen

Flavio schreef:

Over grote/ kleine sporten gesproken, dit is wel een leuk lijstje: World's most popular sports

Staat hockey toch op een verdienstelijk 20e plaats met 3 miljoen beoefenaars wereldwijd. Kennelijk ook groot in Kenia.

Vind dit een logische lijst. En het is zelfs een top 100. ook mooi.

mister blonde

• 12694 berichten
  • 5828 stemmen

Goed punt trouwens wel van IH88. Bij voetbal notabene kun je ook beargumenteren dat het meestal zo ongeveer dezelfde landen zijn die winnen. En dat buiten een aantal landen in Europa en Zuid Amerika het niet veel voorstelt. Als die Chinezen en Amerikanen er werk van maken ze alles winnen. Grote onzin natuurlijk, maar die punten worden wel gebruikt om aan te tonen dat sporten waar wij veel mee winnen niets voorstellen.

En de eenvoudigheid waarmee wordt aangenomen dat bepaalde sporten geen interesse hebben gaat me ook te snel. Hoe weet men dit per land? Wanneer is interesse genoeg? Interesse voor hockey is minder in een land als je nooit wint, kunnen wij niets aan doen. En dat er grotere sporten zijn in een land (wat dan aan moet tonen dat daar de interesse ligt ) is ook een kul argument eigenijk ten opzichte van andere sporten. Dan kun je het houden bij Atletiek, zwemmen, wielrennen en nog een balsport of wat.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Goed van Hassan, maar duidelijk zat er nooit goud in. Mooie gouden hoor van die winnares (kan de naam niet zo even herhalen, Kipjego of zoiets).

• 22407 berichten
  • 5072 stemmen

Brons was inderdaad het maximaal haalbare. Mooie race wel als neutrale toeschouwer.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Die Gregory Sedoc, hij zal vast veel verstand hebben van atletiek, maar buiten dat praat hij heel mooi. Hij zou het niet slecht doen als nieuwslezer bij het NOS-journaal.

(en dat is geen grapje)

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.