- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal)
Algemeen sporttopic (geen voetbal)
Joy4ever
-
- 4613 berichten
- 1836 stemmen
Amerika vs Canada op de ploegenachtervolging 
Team USA gaat gewoon verder waar het al mee bezig was qua schaatsen 
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Het blijft toch een onderdeel dat me persoonlijk niet helemaal kan bekoren.
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Basketbal zit volgens mij nog achter NFL daar. En ik denk dat in NL schaatsen redelijk na voetbal komt. Dus zo gek is de vergelijking niet.
Deze snap ik niet echt.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3702 stemmen
De nummer 2 nationale sporten van elk land met elkaar vergelijken is toch niet zo gek. In Amerika stelt schaatsen niks voor, maar Basketbal hier dan weer totaal niet. Dus doen wij qua Basketballen nergens aan mee. En Amerika doet qua schaatsen nergens aan mee. Maar dan moet je als land niet gaan huilen daarover. Daar ging het hele gesprek over. Zij vonden dat we maar 1 dingen konden en alles wonnen. De Nederlander zegt als jullie er meer geld insteken winnen jullie ook. Maar dat doen ze niet. Tijdens de OS wint het US dreamteam altijd omdat daarin geld zit.
Roel-
-
- 1978 berichten
- 584 stemmen
Hahaha, die Noren. De 10km overslaan om vervolgens in de kwartfinale uitgeschakeld te worden.
Joy4ever
-
- 4613 berichten
- 1836 stemmen
Ligt Noorwegen er nu al uit
. Goeie beslissing om de 10 km te skippen en alles op de ploegenachtervolging te gooien
.
Oef, kwamen die Fransen nog dichtbij op het laatst..
Timmy757
-
- 3365 berichten
- 598 stemmen
Korea zag er wel heel snaak uit....
Animosh
-
- 4665 berichten
- 538 stemmen
@ Macmanus: je hebt me nieuwsgierig gemaakt, dus ik heb het eens opgezocht, en schaatsen staat wat betreft beoefenaars in Nederland blijkbaar op de 16e plaats (bron). De eerste zes zijn fitness, zwemmen, wandelen, wielrennen, hardlopen en voetbal (al doen veel mensen de eerste vijf niet competitief uiteraard). Hockey staat blijkbaar pas op de 23e plaats, terwijl Nederland daar ontzettend goed in is.
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
De nummer 2 nationale sporten van elk land met elkaar vergelijken is toch niet zo gek. In Amerika stelt schaatsen niks voor, maar Basketbal hier dan weer totaal niet. Dus doen wij qua Basketballen nergens aan mee. En Amerika doet qua schaatsen nergens aan mee. Maar dan moet je als land niet gaan huilen daarover. Daar ging het hele gesprek over. Zij vonden dat we maar 1 dingen konden en alles wonnen. De Nederlander zegt als jullie er meer geld insteken winnen jullie ook. Maar dat doen ze niet. Tijdens de OS wint het US dreamteam altijd omdat daarin geld zit.
Oo aha zo.
Goed punt.
Roel-
-
- 1978 berichten
- 584 stemmen
@ Macmanus: je hebt me nieuwsgierig gemaakt, dus ik heb het eens opgezocht, en schaatsen staat wat betreft beoefenaars in Nederland blijkbaar op de 16e plaats (bron). De eerste zes zijn fitness, zwemmen, wandelen, wielrennen, hardlopen en voetbal (al doen veel mensen de eerste vijf niet competitief uiteraard). Hockey staat blijkbaar pas op de 23e plaats, terwijl Nederland daar ontzettend goed in is.
Tja, dat is wel een lijst van beoefenen en op het eerste gezicht een vrij subjectieve lijst. Je gaat mij niet vertellen dat fitness het meeste gedaan wordt, tenzij je het gros meetelt dat een abonnement hebben op een sportschool als fitnesse ziet. Daarnaast wordt er echt niet zoveel actief gezwommen buiten de zomervakantie om. Kortom: die lijst is niet representatief voor wat Macmanus bedoelt.
Edit: die lijsten die er onder zijn geven al een beter beeld. Had verder moeten kijken dan me neus lang is.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3702 stemmen
Doelde meer op televisiezendtijd. EK, WK os winterspelen, wereldbeker wedstrijden zijn toch wel vaak te zien op tv. Na voetbal, (wielrennen?) toch wel de best bekeken (populairste) sport in NL. Dat lijkt me in deze vergelijking ook wel de beste maatstaaf.
Animosh
-
- 4665 berichten
- 538 stemmen
Ik weet niet of dat de beste maatstaf is voor wat jij bedoelt. In die discussie met die Amerikaan zegt Anema dat de VS niet goed is in schaatsen omdat ze er weinig in investeren, d.w.z. omdat de beste atleten allemaal naar andere sporten gaan en dus schaatsen niet beoefenen. Hoeveel zendtijd schaatsen in de VS krijgt staat daar in principe los van, toch? Nederland is bijvoorbeeld ook goed in hockey en zwemmen, maar dat kijken de meeste mensen ook alleen maar bij de olympische spelen (en misschien een EK of WK).
Wat betreft beoefenaars is schaatsen relatief gezien volgens mij niet bijzonder populair in Nederland, maar omdat in het buitenland nóg minder mensen het doen verslaat Nederland alsnog iedereen.
Animosh
-
- 4665 berichten
- 538 stemmen
Het Sociaal Cultureel Planbureau beweert trouwens dat de volgende sporten het meest beoefend worden:
1. Fitness Cardio / Kracht
2. Zwemsport (Excl. Waterpolo)
3. Hardlopen / Joggen / Trimmen
4. Bowling
5. Wielrennen / Mountainbiken / Tourfietsen
6. Veldvoetbal
7. Wandelsport / Nordic Walking
8. Tennis
9. Biljart
10. Aerobics / Steps / Spinning
Bron: Factsheet Sportdeelname in Nederland.
Zo'n lijst is inderdaad wat arbitrair (wat telt als "beoefenen"?), maar het zegt wel iets. In deze lijst staat schaatsen wederom niet in de top 10, dus de nummer twee sport van Nederland is het wat betreft beoefenaars zeker niet. Maar wat betreft kijkcijfers misschien wel. Dat zou kunnen.
Je gaat mij niet vertellen dat fitness het meeste gedaan wordt
En wat dat betreft: dat denk ik welzeker (het zou goed kunnen in ieder geval). Mensen boven de 30 beoefenen vaak geen competitieve sporten meer, dus voor die (enorm grote) groep zijn zaken als fitness, zwemmen, hardlopen en fietsen aantrekkelijk (al beoefenen mensen onder de 30 die sporten evengoed). En fitness kan uiteraard even goed thuis op een matje worden gedaan.
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Ook omdat men alleen schaatst als de sloten bevriezen. Qua indoor schaatsen is het vast en zeker nogal droevig.
Timmy757
-
- 3365 berichten
- 598 stemmen
Ook omdat men alleen schaatst als de sloten bevriezen. Qua indoor schaatsen is het vast en zeker nogal droevig.
Daar kan je je nogal in vergissen, ik schaats 2/3x per week op kunstijs, steevast druk 's-avonds op de baan, soms zelfs té druk.
j0enne
-
- 9607 berichten
- 3777 stemmen
Bowlen boven voetbal. Tuurlijk. Een uitje één keer in 't jaar wordt zeker ook geteld als beoefend? 
En dat vreselijke golf staat dus gewoon als tweede qua belangstelling. Dat had ik dus totaal niet verwacht.
Animosh
-
- 4665 berichten
- 538 stemmen
Bowlen boven voetbal. Tuurlijk. Een uitje één keer in 't jaar wordt zeker ook geteld als beoefend?
Dat verbaasde mij ook, maar misschien zijn er wel veel 40+'ers die dat regelmatig doen? Geen idee. Het SCP is in ieder geval vrij stellig:
Maar het SCP legt nergens uit wat ze onder "beoefenen" verstaan, dus ik weet niet hoe strikt ze dat nemen. Voetbal is in ieder geval wel de populairste sport onder middelbare scholieren:
Weer ontzettend veel bowling, dus waarschijnlijk nemen ze "beoefenen" toch vrij ruim. Of ik moet gewoon enorm weinig enthousiaste bowlers in mijn kennissenkring hebben. Ik ken er geen een. 
Edit: al staat minigolf er dan weer niet in. Dat heb ik vroeger minstens zo vaak gedaan als bowlen.
Edit2: opvallend trouwens dat mannen veel meer dan vrouwen (35% versus 15%) aan teamsport doen. Misschien een evolutionair overblijfsel van het samen jagen, of de mannelijke competitiedrang? 
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Het Sociaal Cultureel Planbureau beweert trouwens dat de volgende sporten het meest beoefend worden:
1. Fitness Cardio / Kracht
2. Zwemsport (Excl. Waterpolo)
3. Hardlopen / Joggen / Trimmen
4. Bowling
5. Wielrennen / Mountainbiken / Tourfietsen
6. Veldvoetbal
7. Wandelsport / Nordic Walking
8. Tennis
9. Biljart
10. Aerobics / Steps / Spinning
Ik 'beoefen' 9 van de 10, lol. Maar dat gaat idd van 2x per jaar tot 5x per week... beetje vaag lijstje.
Ik mis 'sjoelen' overigens. Wie doet dat nu niet rond oud en nieuw?
mjk87 (moderator films)
-
- 14535 berichten
- 4519 stemmen
Niet eens darten? Dat is juist zo makkelijk, gewoon op de zolderkamer.
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Verrassend makkelijke zege op de Amerikaansen. Wat zijn die collectief afgegaan zeg, niet te filmen.
Animosh
-
- 4665 berichten
- 538 stemmen
beetje vaag lijstje.
Eens. Het schetst (in combinatie met de andere lijst die ik aanhaalde) wel een ruw beeld van het aantal deelnemers per sport, maar het is duidelijk geen rocket science.
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Je gebruikt der term rocket science verkeerd, maar ach
.
Animosh
-
- 4665 berichten
- 538 stemmen
Fair enough.
Ik bedoelde inderdaad niet dat het makkelijk is om zo'n onderzoek te doen, maar dat het onderzoek niet bijzonder nauwkeurig is omdat de termen zeer breed zijn en niet precies zijn gedefinieerd.
Nicolage Rico
-
- 20220 berichten
- 2365 stemmen
Het blijft toch een onderdeel dat me persoonlijk niet helemaal kan bekoren.
Toch wel mooi om te zien hoe ze gehakt maken van de Polen.
mjk87 (moderator films)
-
- 14535 berichten
- 4519 stemmen
Dat viel wel mee, de tijd van Nederland was lang na niet heel goed. Ik denk wel dat ze de laatste rondjes niet voluit zijn gegaan, maar vooral de Polen deden rustig aan.
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Fair enough.
Ik bedoelde inderdaad niet dat het makkelijk is om zo'n onderzoek te doen, maar dat het onderzoek niet bijzonder nauwkeurig is omdat de termen zeer breed zijn en niet precies zijn gedefinieerd.
Uiteindelijk ben ik van mening dat Europeanen eens moeten kappen met dat American Football afkraken. Hier is het alleen maar voetbal, voetbal en nog eens voetbal. Daar hebben ze ijshockey, basketbal, american football en baseball. En niemand zit daar socces belachelijk te maken (het is nog in opkomst ook). Ik snap niet meer wat het idee achter zulke uitspraken is als een interviewer je vraagt waarom Amerikanen geen goede OS hebben op schaatsgebied opeens maar de hele sportcultuur aan te pakken daar...
Maar ach, laten we morgen maar weer gewoon 2x goud pakken. Iedereen tevreden.
Apollinisch
-
- 21297 berichten
- 0 stemmen
Aantal leden per sportbond: NOC*NSF - Ieder zijn Olympische droom - nocnsf.nl
Hier is het alleen maar voetbal, voetbal en nog eens voetbal. Daar hebben ze ijshockey, basketbal, american football en baseball.
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Dat is niet waar. MLB is ong. 65% van NFL en NBA 30% van de NFL. Gezien de stadia niet heel vreemd.
In de USA is de aandacht voor sporter iig VEEL diverser dan hier.
Daar kan je je nogal in vergissen, ik schaats 2/3x per week op kunstijs, steevast druk 's-avonds op de baan, soms zelfs té druk.
Waar schaats je? Dikke kans dat het één van de weinige banen is in de hele provincie... Het feit dat bv. Uithof, wat redelijk centraal ligt, in 2010 failliet is verklaard is niet een heel gezond teken aan de wand.
Daarnaast kan het ook nog zo zijn dat er, zoals hier in het dorp, iedereen lid is van de natuurijs vereniging, maar niemand elk jaar kan schaatsen... Zo ben ik ook lid en zou ik dus als actief schaatser kunnen worden meegeteld.
Nicolage Rico
-
- 20220 berichten
- 2365 stemmen
Dat viel wel mee, de tijd van Nederland was lang na niet heel goed. Ik denk wel dat ze de laatste rondjes niet voluit zijn gegaan, maar vooral de Polen deden rustig aan.
Snap ik. Het mooie is natuurlijk dat Nederland direct de 1e ronde liet zien wie de baas is en dat dat genoeg was, zodat Polen het lieten lopen - net als Nederland in de laatste rondes.
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Wow zeg, duimendik kippenvel bij de Oekraïense biatletes. Moment van de Spelen!
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.