• 15.829 nieuwsartikelen
  • 178.409 films
  • 12.229 series
  • 34.010 seizoenen
  • 647.671 acteurs
  • 199.116 gebruikers
  • 9.378.387 stemmen

Algemeen sporttopic (geen voetbal)

zoeken in:

eRCee

• 13443 berichten
  • 1979 stemmen

Pitakaas schreef:

Is dat zo dan? Volgens mij namelijk niet als je kijkt naar de 10 kilometer.

Op de 10 km zijn er deze editie van de spelen vijf kanshebbers voor de medailles (waarvan er één de absolute favoriet is) en die zijn afkomstig uit drie landen. Dat houdt inderdaad niet over, en vandaar dat er ook al langer over nagedacht wordt wat er met de 10 km moet gebeuren.

Maar we hebben het dan niet meer over het niet internationaal zijn van de sport schaatsen, maar van één bepaald onderdeel van het schaatsen.

Timmy757

• 3365 berichten
  • 598 stemmen

otherfool schreef:

(quote)

Kijk haar nou weer beesten, manmanman. Gaat gewoon 3x goud worden, wat een heldin!

Zou zo'n heersende biatleet nou niet ook in de langlaufnummers terecht kunnen? Hebben we een expert in de zaal die daar wat licht op kan schijnen?

Een expert zou ik mezelf niet willen noemen, maar:

Ik denk dat het wel zou kunnen, maar dat de combinatie om het allebei te doen simpelweg te zwaar is. Als je naar de tijden kijkt zie je dat Bjoerndalen de 10km sprint won in een tijd van +/- 24 en een halve minuut. Bij het langlaufen gisteren was de snelste ronde op de 10km relay door de winnaars (Zweden) afgelegd in een tijd van ongeveer 21 minuten (in de vrije stijl). Wanneer je bij Bjoerndalen de tijden van het schieten, zegmaar 2x 40 seconden, en zijn strafronde, laten we zeggen 30 seconden, eraf zou trekken kom je op een tijd 22 minuten en 40 seconden. Hiermee zou hij dus zeker mee kunnen doen in de top bij het langlaufen. Dit geld dan natuurlijk ook wel voor een Fourcade en andere toppers.

Voor zover ik weet is Boerndalen overigens ook de enige biatleet die ook ooit een wereldbeker won in het langlaufen.

Ik denk dat voor een top Biatleet echter weinig te halen is in het langlaufen, Biathlon is in het vergelijk toch min of meer de koningsdiscipline door de combinatie van ijzeren conditie en opperste concentratie en controle over het lichaam met het schieten.

otherfool

• 18519 berichten
  • 3403 stemmen

Ah ok, interessant. Dus biatlon wordt hoger ingeschat zeg maar? Ik kwam er trouwens achter dat dat jonge Nederlandse biatlontoppertje al in een speciaal NOC/NSF traject loopt, dus wie weet in Korea over 4 jaar...

Knisper

• 13038 berichten
  • 1279 stemmen

otherfool schreef:

Zou zo'n heersende biatleet nou niet ook in de langlaufnummers terecht kunnen? Hebben we een expert in de zaal die daar wat licht op kan schijnen?

Dat kan zeker. Gössner (dit jaar vanwege blessures niet aanwezig op de Olympische Spelen) was vorig jaar 4e bij een afstand op het WK langlaufen.

Knisper

• 13038 berichten
  • 1279 stemmen

otherfool schreef:

Ah ok, interessant. Dus biatlon wordt hoger ingeschat zeg maar? Ik kwam er trouwens achter dat dat jonge Nederlandse biatlontoppertje al in een speciaal NOC/NSF traject loopt, dus wie weet in Korea over 4 jaar...

Ja, Sloof heeft ook twee broers trouwens die ook aan Biatlon doen. Ze wonen trouwens in Zweden.

otherfool

• 18519 berichten
  • 3403 stemmen

Ja ze hebben met z'n drietjes ook een site, sloofbiathlon.com Leuk om ze te volgen de komende jaren.

Apollinisch

• 21297 berichten
  • 0 stemmen

otherfool schreef:

(quote)

Tja, als je 100 Chinezen op de Olympics laat tafeltennissen heb je de hoogste kijkcijfers ter wereld.

Ik zou wel eens wat cijfers willen zien trouwens, of de Noordse Combinatie en skeleton zoveel beter scoren.

Ja dat wil ik ook wel zien. Beetje makkelijk roepen zo. En waar kan ik die olympische eisen vinden? Want die moet je natuurlijk ook met een korrel zout nemen. Stel dat de marathon daar niet meer aan zou voldoen? Die ook maar afschaffen dan?

Pitakaas

• 2962 berichten
  • 246 stemmen

Apollinisch schreef:

(quote)
Ja dat wil ik ook wel zien. Beetje makkelijk roepen zo. En waar kan ik die olympische eisen vinden? Want die moet je natuurlijk ook met een korrel zout nemen. Stel dat de marathon daar niet meer aan zou voldoen? Die ook maar afschaffen dan?

In het hypothetische geval dat hardlopen helemaal niet meer populair is behalve in Sudetenland, dan zou het hypothetisch kunnen dat de marathon wordt afgeschaft dan.

Is dat vreemd ofzo?

Eigenlijk zijn er de volgende criteria:

- De sport moet een eigen zelfsturende bond hebben (bv. ISU)

- 2/3e van IOC moet akkoord stemmen

- De sport moet wijdverbreid over de wereld worden uitgeoefend.

De kans dat de marathon wordt afgeschaft is niet heel groot.

De kans dat een sport wordt afgeschaft waar maar 6 landen aan meedoen, waarvan 2 nu zelfs besluiten het niet meer te proberen, is aanwezig.

Ook het pingpong voorbeeld is dus vrij makkelijk te counteren: als er alleen Chinezen gaan pingpongen wordt het een lastig verhaal.

PS, nog belangrijk: IOC zegt niets over kijkcijfers OF over dominantie in de sport. Dus als we daar gewoon eens mee kunnen kappen, bvd.

Ik ben ook wel benieuwd naar hoeveel landen er voldoeen aan de criteria van diverse sporten. Dat is wel een uitzoekwerkje ben ik bang

Montorsi

• 9716 berichten
  • 2378 stemmen

Er doen 9 verschillende landen mee aan de 10. Wat er 10 hadden moeten zijn natuurlijk, maar veel is dat niet. Maar daarbij moet wel aangetekend worden dat er al betrekkelijk weinig startplekken te verdienen zijn.

otherfool

• 18519 berichten
  • 3403 stemmen

Pitakaas schreef:

Eigenlijk zijn er de volgende criteria:

- De sport moet een eigen zelfsturende bond hebben (bv. ISU)

- 2/3e van IOC moet akkoord stemmen

- De sport moet wijdverbreid over de wereld worden uitgeoefend.

Die laatste is natuurlijk het hete hangijzer. Maar de Winterspelen zijn van oudsher een feestje van de Westerse landen + oostblok. Geen Afrikaan of Zuid-Europeaan te zien. Niet zo gek gezien de voorwaarde voor sneeuw en ijs natuurlijk, maar zo'n (vaag) criterium moet je maar met een korreltje zou nemen.

De kans dat de marathon wordt afgeschaft is niet heel groot.

De kans dat een sport wordt afgeschaft waar maar 6 landen aan meedoen, waarvan 2 nu zelfs besluiten het niet meer te proberen, is aanwezig.

Er mogen zich nu eenmaal maar 16 personen kwalificeren, als dat verdeeld wordt over 10 landen (en nota bene 4 continenten) is dat best verspreid dus. Als er 16 mensen aan een marathon mee mogen doen komen ze sowieso allemaal uit Afrika, en de kanshebbers allemaal uit Ethiopië en Kenia. Dus tja...

Ook het pingpong voorbeeld is dus vrij makkelijk te counteren: als er alleen Chinezen gaan pingpongen wordt het een lastig verhaal.

Het pingpong voorbeeld was alleen ter counter van 'de kijkcijfers'. Een sport die alleen in China wordt beoefend wordt beter bekeken dan een sport die in heel Europa wordt beoefend, wilde ik maar zeggen. Zo is het WK Cricket enorm goed bekeken gezien de populariteit in India.

PS, nog belangrijk: IOC zegt niets over kijkcijfers OF over dominantie in de sport. Dus als we daar gewoon eens mee kunnen kappen, bvd.

Sorry maar je begon toch echt zelf over de kijkcijfers van het schaatsen...

Pitakaas

• 2962 berichten
  • 246 stemmen

Maar er zijn zat landen die een atleet kunnen aandragen die de Olympische limiet voor de marathon (2:15.00) kunnen lopen.

Apollinisch

• 21297 berichten
  • 0 stemmen

Pitakaas schreef:

(quote)

In het hypothetische geval dat hardlopen helemaal niet meer populair is behalve in Sudetenland, dan zou het hypothetisch kunnen dat de marathon wordt afgeschaft dan.

Is dat vreemd ofzo?

Ja, want een Olympische Spelen zonder marathon is volstrekt ondenkbaar. Dat gaat nooit gebeuren. Zo moet het ook wel heel gek lopen wil schaatsen de olympische status kwijtraken. Je zegt dat schaatsen steeds minder populair wordt. Waaruit blijkt dat? In ieder geval niet uit het feit dat er sinds 1928 geen onderdelen zijn verdwenen. Er zijn alleen maar onderdelen bij gekomen, vrij recent zelfs nog.

otherfool

• 18519 berichten
  • 3403 stemmen

Pitakaas schreef:

Maar er zijn zat landen die een atleet kunnen aandragen die de Olympische limiet voor de marathon (2:15.00) kunnen lopen.

Ja koekoek, die limiet is arbitrair natuurlijk... als er maar 16 mee mogen doen gaat die limiet naar 2:08 en doen er 2 landen mee. Met alle respect maar dit is geen manier van discussiëren maar gewoon willekeurig dingen opnoemen waarvan slechts een kwart relevant en/of waar is. Je reageert gewoon helemaal niet op tegenargumenten.

Pitakaas

• 2962 berichten
  • 246 stemmen

Apollinisch schreef:

(quote)
Ja, want een Olympische Spelen zonder marathon is volstrekt ondenkbaar. Dat gaat nooit gebeuren.

Vandaar mijn hypothetische opmerking. Tuurlijk verdwijnt de marathon nooit... Ondenkbaar.

Apollinisch schreef:

Je zegt dat schaatsen steeds minder populair wordt. Waaruit blijkt dat? In ieder geval niet uit het feit dat er sinds 1928 geen onderdelen zijn verdwenen. Er zijn alleen maar onderdelen bij gekomen, vrij recent zelfs nog.

Waar dat uit blijkt? Wereldwijd bijv. is niemand geinteresseerd in 10.000m schaatsen, of nog erger, de allround kampioenschappen (die tellen echt nergens mee). Samen met de 10 km een Nederlands-Noorweegs onderonsje.

De 500m daarentegen, dat is ten minste spectaculair. Dat is nog leuk. Dat blijkt ook uit de stijgende populariteit van shorttrack bijv.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

@ NR

Hahaha, het leukste aan De Speld zijn buiten de vaak grappige berichten wel de berichten van dat domme volk die niet snappen dat het een satirische site is.

Voor wie wil lachen:

Sven Kramer meldt zich af voor 10 kilometer | De Speld

Pitakaas

• 2962 berichten
  • 246 stemmen

otherfool schreef:

(quote)

Ja koekoek, die limiet is arbitrair natuurlijk... als er maar 16 mee mogen doen gaat die limiet naar 2:08 en doen er 2 landen mee. Met alle respect maar dit is geen manier van discussiëren maar gewoon willekeurig dingen opnoemen waarvan slechts een kwart relevant en/of waar is. Je reageert gewoon helemaal niet op tegenargumenten.

Excuus.

Ik bedoel gewoon te zeggen dat een 10 kilometer wereldwijd door zeeeer weinig mensen wordt bedreven. De marathon wordt door veel mensen gelopen en is wereldwij populair.

Qua populariteit niet te vergelijken in mijn mening.

Maar jullie moeten zelf toch ook wel inzien dat het IOC in deze vorm de 10 kilometer nooit gaat accepteren voor de volgende OS? Er moet gewoon wat gaan veranderen. Mass start marathon op natuurijs aub!

Nicolage Rico

• 20220 berichten
  • 2365 stemmen

The Oceanic Six schreef:

@ NR

Hahaha, het leukste aan De Speld zijn buiten de vaak grappige berichten wel de berichten van dat domme volk die niet snappen dat het een satirische site is.

Voor wie wil lachen:

Sven Kramer meldt zich af voor 10 kilometer | De Speld

Ze probeert het nu goed te lullen door te zeggen dat ze zelf ook een grap maakte.

We weten wel beter.

Apollinisch

• 21297 berichten
  • 0 stemmen

Pitakaas schreef:

(quote)

Vandaar mijn hypothetische opmerking. Tuurlijk verdwijnt de marathon nooit... Ondenkbaar.

Mijn punt is dus dat de marathon zelfs een olympische discipline blijft als de sport niet meer "wijdverbreid over de wereld wordt uitgeoefend".

Pitakaas schreef:

(quote)

Waar dat uit blijkt? Wereldwijd bijv. is niemand geinteresseerd in 10.000m schaatsen, of nog erger, de allround kampioenschappen (die tellen echt nergens mee). Samen met de 10 km een Nederlands-Noorweegs onderonsje.

Dat is geen antwoord op mijn vraag. Waaruit blijkt dat de tien kilometer in het verleden populairder was. En waarom je de allround kampioenschappen erbij haalt... Dat is dus het onderdeel dat na de Spelen van 1928 is geschrapt.

De 500m daarentegen, dat is ten minste spectaculair. Dat is nog leuk.
Tja, dat vind jij. Ik vind de lange afstanden veel boeiender.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Nicolage Rico schreef:

(quote)

Ze probeert het nu goed te lullen door te zeggen dat ze zelf ook een grap maakte.

We weten wel beter.

Haha ja. Net als FC Den Bosch meteen wist dat de nep-sjeik niet echt was

De Speld staat vol met dom volk zoals die Sylvia. Ik lees de berichten altijd bijna lachend. Dat mensen zo beperkt kunnen zijn zeg.

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3703 stemmen

Lol die canadees valt weer.

Pitakaas

• 2962 berichten
  • 246 stemmen

Apollinisch schreef:

Mijn punt is dus dat de marathon zelfs een olympische discipline blijft als de sport niet meer "wijdverbreid over de wereld wordt uitgeoefend".

Worstelen wordt gezien als de centrale sport van de Olympische Spelen zoals dat in de Griekse tijd werd uitgeoefend.

Precies een jaar geleden wilde het IOC die sport ook schrappen. Het is wel teruggedraaid, maar jouw gedachte dat een sport altijd een olympische sport zal blijven vanwege de status is gewoon pertinent niet waar.

Dus het is heus wel mogelijk.

Apollinisch schreef:

Tja, dat vind jij. Ik vind de lange afstanden veel boeiender.

Ah ok, nou ik zal het doorgeven aan het IOC.

otherfool

• 18519 berichten
  • 3403 stemmen

Pitakaas schreef:

(quote)

Excuus.

Ik bedoel gewoon te zeggen dat een 10 kilometer wereldwijd door zeeeer weinig mensen wordt bedreven. De marathon wordt door veel mensen gelopen en is wereldwij populair.

Qua populariteit niet te vergelijken in mijn mening.

Het programma op de volgende OS is al bekend en er wordt gewoon een 10K gereden. Je hoort mij nergens zeggen dat dat voor altijd zo zou zijn. Volgens mij zegt ook niemand dat.

En, al eerder gezegd, elke wintersport heeft een veel hogere instapdrempel, qua faciliteiten en noem maar op. Er doen wereldwijd 700 mensen aan skeleton... als ik een rondje hier door het park ren kom ik al meer hardlopers tegen.

Ondertussen zijn de feiten gewoon dat er schaatsers uit 4 continenten straks de 10K gaan rijden. Ik heb werkelijk nog geen enkel argument kunnen lezen waarom 'het schaatsen' van de Spelen zou moeten, als dat ook niet geldt voor zeker 10 van de 14 overige onderdelen.

Graag voor dat laatste logische en consistente argumenten, anders is dit behoorlijk zinloos.

otherfool

• 18519 berichten
  • 3403 stemmen

Er is 1 ding mooier dan biatlon en dat is biatlon terwijl het sneeuwt! Wat een beelden, prachtig... En dan straks de revanche van Sventastic voor de schande van Vancouver, het wordt weer een mooi Olympisch dagje. Werkachterstand begint problematische vormen aan te nemen zo

Nog 1 keer deze klassieker, dan hebben we het er nooit meer over:

http://www.replytoall.nl/wp-content/uploads/2010/02/Kemkers_fun_Carevolution.bmp

Pitakaas

• 2962 berichten
  • 246 stemmen

otherfool schreef:

Het programma op de volgende OS is al bekend en er wordt gewoon een 10K gereden. Je hoort mij nergens zeggen dat dat voor altijd zo zou zijn. Volgens mij zegt ook niemand dat.

En, al eerder gezegd, elke wintersport heeft een veel hogere instapdrempel, qua faciliteiten en noem maar op. Er doen wereldwijd 700 mensen aan skeleton... als ik een rondje hier door het park ren kom ik al meer hardlopers tegen.

Ondertussen zijn de feiten gewoon dat er schaatsers uit 4 continenten straks de 10K gaan rijden. Ik heb ondertussen werkelijk nog geen enkel argument kunnen lezen waarom 'het schaatsen' van de Spelen zouden moeten, als dat ook niet geldt voor zeker 10 van de 14 overige onderdelen.

Hoezo blijf je hardlopen erbij halen? Tuurlijk is hardlopen populairder dan skeleton, hardlopen is de populairste sport ter wereld.

Maar vooruit, mijn argument waarom de 10 kilometer binnenkort geen Olympische sport meer is:

- Steeds minder landen in staat een atleet af te kunnen vaardigeren voor deze afstand.

- Dalende kijkcijfers voor deze afstand, men ziet liever kortere afstanden.

Dus zowel de aanbod kant als de vraag kant is dalende. Dat is geen goed teken.

Schaatsen als sport afschaffen heb ik gelukkig nergens geroepen.

Apollinisch

• 21297 berichten
  • 0 stemmen

Pitakaas schreef:

(quote)

Worstelen wordt gezien als de centrale sport van de Olympische Spelen zoals dat in de Griekse tijd werd uitgeoefend.

Precies een jaar geleden wilde het IOC die sport ook schrappen. Het is wel teruggedraaid, maar jouw gedachte dat een sport altijd een olympische sport zal blijven vanwege de status is gewoon pertinent niet waar.

Dus het is heus wel mogelijk.

Ik vind het alleen maar tekenend dat worstelen nog steeds op de olympische agenda staat. Laat staan dat zoiets zou gebeuren met de marathon, wat toch het symbool van de Olympische Spelen is. Maar waar het mij meer om ging is dat die criteria volgens mij niet absoluut zijn. Dat zou jij met me eens moeten zijn, aangezien schaatsen/de tien kilometer (wat volgens jou geen olympische discipline hoort te zijn) nog gewoon een olympische discipline is en blijft.

Pitakaas schreef:

Ah ok, nou ik zal het doorgeven aan het IOC.

Wat doe je nou sneu dan?

En ondertussen wacht ik nog steeds op cijfers waaruit blijkt dat schaatsen minder populair is dan in het verleden.

otherfool

• 18519 berichten
  • 3403 stemmen

Pitakaas schreef:

Schaatsen als sport afschaffen heb ik gelukkig nergens geroepen.

Pitakaas schreef:

Jammer dat mensen niet lijken te willen zien dat schaatsen feitelijk geen Olympische sport mag zijn (...) Ik ben niet van mening dat het moet worden afgeschaft omdat er maar 1 land domineert, maar omdat schaatsen gewoon niet meer aan de Olympische eisen voldoet.

Roeptoeteren zonder consistente argumentatie, eerst is dominantie een probleem, dan weer niet, dan gaat het over het aantal banen, dan is dat opeens geen criterium meer, dan gaat het over wereldwijd, maar dat speelt in elke wintersport, dan gaat het over kijkcijfers, maar die zijn niet voorhanden, dan gaat het weer alleen om de 10K, dan weer de hele sport, enzovoort enzovoort.

Roel-

• 1978 berichten
  • 584 stemmen

otherfool schreef:

edit: ik reageerde op Roel die dacht dat Pitakaas het alleen over de 10K had. Dat verschilt dus nogal.

Mja, hoewel Pitakaas de neiging heeft wat inconsequent te zijn in zijn woordkeuze was voor mij duidelijk dat hij in feite de hele tijd op de 10km doelt. Houdt overigens niet in dat ik het met hem eens ben of zijn argumentatie steek vindt houden.

otherfool

• 18519 berichten
  • 3403 stemmen

Ja zeg ik had de edit net weer weg-ge-edit

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.