menu

Overig / Televisie / Lie to Me

zoeken in:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

http://i161.photobucket.com/albums/t226/seriejunkies/lietome.png

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

In deze op 21 januari gelanceerde serie – aankomende woensdag wordt in de VS aflevering vijf uitgezonden – volgen we Tim Roth als dr. Cal Lightman en zijn collega’s, allen deskundigen op het gebied van liegen en alles dat daarmee samenhangt. In de praktijk komt het erop neer dat ze in hun queeste naar de waarheid betrokkenen in vooral politiezaken observeren en overhoren.

Geen stembuiging gaat aan hen voorbij, hetzelfde geldt voor een enkele opgetrokken schouder, een specifieke handbeweging of een bepaalde stand van lippen en wenkbrauwen. Lightman kent na jarenlange studie zo’n beetje alle tienduizend gelaatsuitdrukkingen uit zijn hoofd en is zo in staat te zeggen of iemand liegt of niet. Zijn schone collega Ria Torres kan dat ook, met het verschil dat zij een natuurtalent is en dus geen jarenlange studie achter de rug heeft. Daarnaast bestaat het team uit Will Loker – een jongeman wiens levensfilosofie zich het best laat omschrijven door ‘radical honesty’ – en dr. Gillian Foster, wat mij betreft de minst charismatische van het stel.

Samen vormen ze een bont gezelschap, maar bovenal staan ze samen sterk. Te sterk. Het team is elke aflevering superieur. Waar blijft de uitdaging in de vorm van een ervaren pokerface? Misschien moet ikzelf maar eens auditie doen ( ). Hoe dan ook, elke aflevering kent zijn verrassingen wel, maar "als puntje bij paaltje komt" blijkt dat elke week hetzelfde trucje uitgevoerd wordt. Gebrek aan variatie dus, en daarnaast kan ik gaan zeuren over het gebrek aan personagediepgang, audiovisuele hoogstandjes en weet ik veel wat nog meer. Maar hoe interessant is dat als ik me gewoon goed vermaak? (Want daar gaat het uiteindelijk om, al die andere zaken zijn niet los te zien van het format van de serie, dat kon ik verwachten)

Liefhebbers van series als House en Mentalist – semirealistische series dus waarin de gave van de hoofdpersoon centraal staat – gaan hier absoluut van genieten. Het spel van de acteurs is sterk, de settings zijn aangenaam en het onderwerp is interessant. Gewoon kijken dus. Punt.

Tot slot nog wat links:
- http://www.fox.com/lietome/
- http://www.tv.com/lie-to-me/show/75671/summary.html
- http://www.imdb.com/title/tt1235099/
- http://en.wikipedia.org/wiki/Lie_to_Me_(TV_series)

kos
Bweh.. echt zo'n voortboorduursel van series als CSI enzo.
Zo 'n compleet voorspelbaar samengesteld 'divers' groepje experts die veel te knap zijn en steeds toevallig de juiste dingetjes vinden.

experts die veel te knap zijn
Zeg je wel vaker. Is het dan zo moeilijk even een knop om te zetten? Lijkt me niet dat je zulke series kijkt om zo waarheidsgetrouw mogelijke beelden te zien te krijgen. Ik vind het in ieder geval alleen maar prettig om niet constant een stel rotkoppen aan te moeten gapen.

Kritiek die bij deze serie ook niet echt op z'n plaats is trouwens. Alleen Raymund is een beauty.

kos
Apollinisch schreef:
Zeg je wel vaker. Is het dan zo moeilijk even een knop om te zetten?

Kennelijk. Ik weet niet wat je bedoelt met een knop omzetten. Ik zie een verhaal dat verteld wordt en karakters die daar bij horen. Als ik al meteen het idee heb naar iets oppervlakkigs te kijken dat totaal ongeloofwaardig is houdt het snel op.
Kijk, een Miami Vice of zo, had ook allerlei knappe mensen, maar die serie had iets over-the-tops in zich zodat je het accepteert.

Lijkt me niet dat je zulke series kijkt om zo waarheidsgetrouw mogelijke beelden te zien te krijgen.

Nee, maar wel om iets spannends of boeiends te kijken dat meeslepend is, en niet dat ik het gevoel heb naar een Veronica-tienerserie te kijken met neppe, plasticen personages.

Lelijke gezichten worden gewoon niet getolereerd in de film- en televisieindustrie. Als dit wel het geval is, is het al snel een filmhuisfilm of een serie van HBO o.i.d.

kos
Dat zijn dan ook veruit de betere series.

Tim Roth knap?

AchmedATM
Ben er net mee begonnen, ik ben een groot Fan van House en dit lijkt er erg op Zeker een kijkje waard!

De arrogante manier waarop Lightman (what's in a name) de onderzoeken verricht lijkt wel op de manier van House, ja. Dat vind ik ook heerlijk om naar te kijken. Ook de psychologie en de daarbij behorende lichaamstaal zijn leuk om te zien. Dat is iets waar ik altijd al veel interesse in heb gehad. Als je een aantal 'truukjes' kent, is het zelfs leuk om met je vrienden een gesprek aan te gaan en snel te merken wie er graag bijverzint.
Wat ik echter een groot minpunt vind, is de manier waarop de plot verloopt. Dat doet te veel CSI-achtig aan: vergezocht, inzoomen op een wieldop om daarna een haarscherp beeld te krijgen en dan de pupillen haarscherp vergroot weer te geven. Zucht .
Daarnaast vind ik Kelli Williams als Foster behoorlijk slecht acteren. Erg vlak en ze praat alleen maar, geen emotionele uitdrukkingen (kan niet de bedoeling zijn), intonatie voelt niet natuurlijk aan etc.
Soms moet je maar even de eerder besproken 'knop' omzetten en door dat soort minpunten heen kijken. Bij elke serie of film is wel iets te vinden. Over het algemeen vind ik dit nog wel een leuke serie. Maar zonder de psychologie had ik hem niet gekeken.

Ondertussen ben ik gestopt met het kijken van seizoen 2. De truukjes om het liegen te ontdekken verdwijnen langzaam naar de achtergrond en de CSI-plot neemt de overhand. Erg jammer.

Ik vind het nog wel lachen, tim roth kan goed acteren daardoor blijft het wel leuk..

Net het eerste seizoen gekeken. Best aardige serie, ergens tussen CSI en House inderdaad, alleen is de wetenschap minder boeiend dan in CSI en de karakters zijn minder scherp dan in House.

Aanrader voor fans van series over mensen met gaves die raadsels oplossen, verder een beetje dertien in een dozijn.

Leuke serie..alleen cliché na cliché stapeld zich op.

Na een tijdje is het gewoon een beetje repetitive..O ja zag je dat zijn oog maakte een beweging.

Of zag je dat hij trilt..

bla bla...
Steeds hetzelfde.

Ben een keer in slaap gevallen tijdens het kijken van deze serie.

606
Kijk zo wat elke zondag, en het is tot nu toe vermakelijk.

Mescaline (moderator)
Gister een stukje van gezien op rtl5, lijkt me best een boeiende serie.
Het hoofdpersonage lijkt me lekker sarcastisch, iets wat ik graag zie in series en films.

Ben de eerste 4 afleveringen aan het binnenhalen, ben benieuwd of ik dit kan blijven volgen of toch ga afhaken.

Mescaline (moderator)
Redelijke serie bij gebrek aan beter, heb nu 7 afleveringen gezien en het valt me op dat het niveau echt schommelt tussen de afleveringen in.

Iedere keer als je een leukere aflevering ziet lijkt de daar op volgende aflevering weer minder. Vond aflevering 7 ook de minste tot zover omdat ze daar het hele * ik kan zien dat je liegt* idee verder naar de achtergrond drukte, toen was wel te merken dat Lie to Me bijna volledig op dat concept en gedeeltelijk op Tim Roth leunt.

De serie is tot zover vermakelijk. niet van een zeer hoog niveau maar soms best spannend.

606
Tim vervult zijn rol erg goed en is dan ook erg sterk.
Bevalt me wel hoe de serie in elkaar zit, kijk nog steeds elke zondag.

Mescaline (moderator)
606 schreef:
Tim vervult zijn rol erg goed en is dan ook erg sterk.
Bevalt me wel hoe de serie in elkaar zit, kijk nog steeds elke zondag.

Het had zeker beter kunnen zijn, maar deze serie is kijkbaar

Mescaline (moderator)
Echt jammer dat Lie to Me niet iedere aflevering zijn niveau weet vast te houden sterker nog, het is 50/50 te noemen.

Diepgang komt pas aan het einde van een aflevering en iedere keer wordt het weer vaag afgesloten om vervolgens daar in de volgende aflevering niks meer mee te doen.

Lie to Me mist diepgang, maar mist ook zeker de nodige humor.
8 Afleveringen gekeken, heel misschien kijk ik het seizoen nog af maar ik ga liever aan wat anders beginnen.

ik vind het een goeie serie goed geacteerd. inderdaad geen vervolg maar wel meelopend met verhaal. ik hou wel van zulke series

3.0

Laatst één aflevering gezien. Zo'n serie waarvan het concept tijdens de eerste aflevering al begint te irriteren, de hele tijd dat overdreven die gelaatsuitdrukkingen in beeld brengen alleen al.. Verder kwam het allemaal erg overvlakkig en 'toevallig' over.

Ik heb dit uiteindelijk ook nog geen handvol afleveringen volgehouden volgens mij.

606
Ik blijf het wel volgen, vind het uitgangspunt juist leuk het is eens wat anders dan de standaard CSI gebeuren.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:15 uur

geplaatst: vandaag om 13:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.