menu

Overig / Televisie / Top 2000 a gogo

zoeken in:
SelmaDuim schreef:
Op een paar gedrochten of nummers die we nu onderhand wel gehoord hebben na, al een veel betere lijst dan de top 100 van de top 2000.

Veel beter ja, ook gebalanceerder.

Ayres schreef:
Komt ook doordat er in de lijst van Brussel veel meer hedendaagse muziek staat. Op de een of andere manier wilde top 2000 dit niet. Je kan niet eens stemmen op Queens of the stone age, editors, arcade fire enz. Ja, als vrije keus, maar dat gaat de lijst nooit halen.

Echt hedendaags is het toch niet. De gemiddelde leeftijd is toch niet wat het geweest is: Ligt dit jaar op 24,6 jaar.
(In 1999 was dit nog maar 14,6 jaar.)

Desalniettemin blijven de jaren '90 dominant aanwezig: 38 noteringen!
Tegenover 18 noteringen voor zowel jaren '70 en '80. En slechts 8 stuks voor de jaren '60.
De jaren '00 hebben 16 noteringen, en de jaren '10 zijn vertegenwoordigd door 2 nummers.

Maar toch. Ik heb de indruk dat de tijdloze iets ouder wordt. Zo waren er in 2011 nog 18 nummers uit de jaren '00. En de nummers uit de jaren '00 die er wel nog in staan dalen vooral.

Dit jaar waren er 2 nieuwe nummers, en 6 re-entry's.
Dus vielen er ook 8 nummers uit de lijst:
* Coldplay - Viva la Vida
* Coldplay - The Scientist
* AC / DC - Highway to Hell
* White Stripes - 7 Nation Army
* U2 - Sunday Bloody Sunday
* John Lennon - Imagine
* Green Day - Basket Case
* Verve - Bittersweet Symphony

Coldplay, AC/DC en U2 hadden vorig jaar nog 3 noteringen. Vooral voor die laatste is dat spijtig, want sinds het begin van de lijst (1987) stonden ze er altijd met minstens 3 nummers in!

Ook opvallend dit jaar: Voor 't eerst in 7 jaar is er een nieuwe nummer 1! De Tijdloze krijgt vaak kritiek dat de lijst nogal vastgeroest is! (Maar de smaak van de mensen wijzigt ook niet drastisch in een jaar tijd). Toch waren er dit jaar enkele opvallende stijgers te zien.

De nummers 1 doorheen de jaren:
Deep Purple - Child In Time: 1987, 1990, 1993, 1994, 1996, 1997, 1998
The Rolling Stones - Angie: 1988, 1991, 1992, 1995
Gorky - Mia: 2003, 2004, 2005
Nirvana - Smells Like Teen Spirit: 1999, 2000, 2001, 2002, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012
Led Zeppelin - Stairway to Heaven: 2013

JustMike schreef:
Ja, dat was een grappig stukje

Ze laat een enorme leegte achter..

Hij droeg trouwens een leuk t-shirt vond ik.

eRCee schreef:
Veel beter ja, ook gebalanceerder.

Als er één lijst met éénrichtingsverkeer is. Volgens mij is die top 2000 van jullie nog een stuk gevarieerder.

En ook zo enorm depri voor de laatste dag van het jaar. Altijd blij als deze onzin weer een jaar lang de kast in mag.

Als je als alternatieve jongerenzender, zoals stubru zich graag profileert, met zo'n top-lijstje naar buiten komt dan mag je je best erg diep en hard schamen

Ik luisterde onlangs naar de t2000 en hoorde de hurricane van dylan. Het nummer daarop was de killertrack van borsato over die dochter van hem

moviemafketel schreef:
Luisteren er nog anderen naar de top 2000 of ben ik de enige oude zak die er elk jaar weer van kan genieten?

Haha, hier nog een oude zak (van 32) hoor! Wij genieten altijd met volle teugen van de Top2000 en proberen er zo veel mogelijk van mee te pikken. En dan 'afkicken' met Top2000 A Gogo via tv on demand op Nieuwjaarsdag, haha!

Natuurlijk is niet alles wat voorbijkomt onze eigen smaak, maar juist die afwisseling maakt deze lijst voor ons zo leuk.

BenicioDelToro schreef:
(quote)

Haha, hier nog een oude zak (van 32) hoor! Wij genieten altijd met volle teugen van de Top2000 en proberen er zo veel mogelijk van mee te pikken. En dan 'afkicken' met Top2000 A Gogo via tv on demand op Nieuwjaarsdag, haha!

Natuurlijk is niet alles wat voorbijkomt onze eigen smaak, maar juist die afwisseling maakt deze lijst voor ons zo leuk.

Gelukkig maar, voel me opeens weer stukken minder oud

Het mooiste van die hele top2000 vind ik nog wel de groep die zich er actief tegen verzet... 'Kijk mij, mijn muzieksmaak is zo volwassen dat ik de hele top2000 commerciële meuk vind'.
Lekker blijven afzetten tegen de massa jongens!

Ga toch naar anouk en marco luisteren!

Pitakaas schreef:
Het mooiste van die hele top2000 vind ik nog wel de groep die zich er actief tegen verzet... 'Kijk mij, mijn muzieksmaak is zo volwassen dat ik de hele top2000 commerciële meuk vind'.
Lekker blijven afzetten tegen de massa jongens!

Het lijkt me toch vrij normaal dat er een heleboel mensen zijn die een andere muzieksmaak hebben dan de gemiddelde belg/nederlander en die zo'n top-lijst helemaal niks vinden?

Mat_ schreef:
(quote)

Het lijkt me toch vrij normaal dat er een heleboel mensen zijn die een andere muzieksmaak hebben dan de gemiddelde belg/nederlander en die zo'n top-lijst helemaal niks vinden?

Uiteraard, maar dan is het toch geweldig om te lezen 'ja ik vind die Top2000 maar commercieel'.
Hallo, wat verwacht je als half Nederland stemt op hun favo nummer.

Ik vind het een beetje irritant rebels. Volgens mij heet dat tegenwoordig hipster.
Dat zijn trouwens dezelfde types die er van walgen als hun favoriete artiest die niemand kent opeens op 3FM wordt gedraaid. Want dan is het opeens niet meer tof, maar commercieel

Ik vind het wel prettig om aan het einde van het jaar even de Top2000 op werk aan te knallen. Hoor je weer eens verschillende nummers ipv 3x per dag Pitt Bull. De andere 51 weken luister ik andere muziek (want ja mijn muzieksmaak is ook superalternatief hoor jongens ). Modest Mouse vind ik trouwens een toffe band Mat

Ja, op die manier. Dat soort mensen die op allerhande fora en sociale media willen koketteren met hun goeie smaak en neerkijken op alles dat als commercieel wordt bestempeld, en dan hun eigen topliijst volsteken met jaren 70 en 80 (hard)rock megabands genre deep purple, ac/dc en guns n' roses etc. Dat soort "muziekliefhebbers" die beweren dat er de laatste 20 jaren enkel rommel werd gemaakt omdat ze zelf niet verder willen kijken dan hetgeen wat de toplijsten hen voorschotelen

moviemafketel schreef:
Na de jaren 70 zeker nog wel tot de jaren 90. Daarna veel van hetzelfde of je moet die wazige undergroundmuziek bedoelen die je bij het muziektopic hier op moviemeter hoort. Nee ik vond de muziek vroeger duidelijk beter en dat wordt alleen maar meer naarmate ik zelf ouder wordt.

Je doelt wellicht op de commerciële muziek (top 40).

Er wordt nu veel meer muziek gemaakt dan toen. Meer slechte - zoals je zegt - maar ook meer goede.

Nicolage Rico schreef:
(quote)

Je doelt wellicht op de commerciële muziek (top 40).

Er wordt nu veel meer muziek gemaakt dan toen. Meer slechte - zoals je zegt - maar ook meer goede.

Top 40 is idd over het algemeen bagger. Maar heel soms komt er ook wel een nummer voorbij dat ik mooi vind. Vroeger alleen vaker.
Ik was(en soms nu nog) helemaal in de HipHop en dat is echt totaal wat anders dan de jaren 70/80 haha, dus tuurlijk zijn er interessante stromingen bijgekomen in de loop der jaren.
Wanneer ik in de sportschool ben, vind ik het weer perfect dat er vooral Trance etc. wordt gedraaid. Wanneer er dan zo'n oud nummer opeens tussendoor komt kak ik meteen in op de crosstrainer

Mat_ schreef:
Als je als alternatieve jongerenzender, zoals stubru zich graag profileert, met zo'n top-lijstje naar buiten komt dan mag je je best erg diep en hard schamen

StuBru is al lang niet meer de alternatieve zender die het jaren geleden was. En toch zijn er aanzienlijke verschillen met de doorsnee lijstjes (in zowel NL als VL): Zo zie je er geen kitscherige nummers als 'Summer of '69' en 'Paradise By The Dashboard Life' in.

Ik vind de StuBru-lijst eigenlijk goed overeenkomen met de algemene muzieksmaak op Musicmeter.

Er zijn idd verschillen, maar hun toplijst staat ook vol met jaren 70/80 hardrock zoals deep purple, led zep, ac/dc die je ook terug vind in een doorsnee toplijstje van een "commerciele" zender. En ik vind dat er best nog een redelijk groot verschil zit tussen de tijdloze en de algemene muzieksmaak op MuMe, vooral dan wat betreft die hardrock en een enorm gebrek aan recentere muziek in de tijdloze.

Verder heb ik niet echt veel problemen met al die hardrock in die lijst, ieder zijn ding, maar om dan te pretenderen dat de lijst zo geweldig is en neerbuigend te doen over alles wat "commercieel is" vind ik wel opvallend als je ziet dat de helft van de lijst gewoon overlapt

Mat_ schreef:
Er zijn idd verschillen, maar hun toplijst staat ook vol met jaren 70/80 hardrock zoals deep purple, led zep, ac/dc die je ook terug vind in een doorsnee toplijstje van een "commerciele" zender. En ik vind dat er best nog een redelijk groot verschil zit tussen de tijdloze en de algemene muzieksmaak op MuMe, vooral dan wat betreft die hardrock en een enorm gebrek aan recentere muziek in de tijdloze.

Verder heb ik niet echt veel problemen met al die hardrock in die lijst, ieder zijn ding, maar om dan te pretenderen dat de lijst zo geweldig is en neerbuigend te doen over alles wat "commercieel is" vind ik wel opvallend als je ziet dat de helft van de lijst gewoon overlapt

Daarbij gepaard hebben we altijd de discussie: Hoort recente muziek thuis in zulke lijst? Of moet een nummer eerst altijd wat 'rijpen'?

Ik bedoel met recent de laatste 20 jaar. Als je de lijst bekijkt lijken er in de laatste twintig jaar slechts twee groepen geweest te zijn: radiohead en dEUS

Gast
geplaatst: vandaag om 22:27 uur

geplaatst: vandaag om 22:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.