• 12.930 nieuwsartikelen
  • 169.057 films
  • 11.073 series
  • 31.731 seizoenen
  • 629.268 acteurs
  • 196.142 gebruikers
  • 9.176.435 stemmen

De 9 Dagen van de Gier

zoeken in:

Freud

• 10772 berichten
  • 1153 stemmen

Volgens mijn broer is dit een van de geniaalste dingen die ooit op een nederlandstalige tv-zender verschenen zijn. Maar dat vindt híj natuurlijk he

hugohei

• 2149 berichten
  • 2347 stemmen

Dit is inderdaad een topserie, geschreven door Carel Donck en Willem Capteyn, met een geweldige cast en een intrigerend meerlagig verhaal.

Ik heb 'm op dvd, en heb de hele serie een keer achter elkaar gezien. Dat was een hele zit, maar puur genieten. Vervelend genoeg is de serie (een beetje overdreven gezegd) te goed voor televisie. Hoeveel kijkers zijn bereid en in staat om al die acht delen elke week te volgen ? Dat is natuurlijk uitgezocht door betrouwbare kijkcijfermensen, en het resultaat is bedroevend.

Wie blijft er tegenwoordig nog thuis om naar een (doorlopende) serie te kijken ? Dat wordt niet meer gedaan. Sterker nog : het kost mij ook grote moeite om iedere week naar 24 of Angels in America te kijken. Er is altijd wel iets wat er tussen komt. Er moet (bijvoorbeeld) ook gewerkt worden.

En dus is het parool : heel korte series (3,4 delen) met een doorlopend verhaal... of series met afleveringen die je goed afzonderlijk kunt bekijken.

De 9 Dagen van de Gier is absoluut de laatste in zijn soort. Jammer, en eeuwig zonde. Niemand is meer bereid om te investeren in iets wat kwalitatief in alle opzichten perfect is.

'Voor het geld van een zo'n aflevering kunnen we vier Baantjers maken' krijg je dan te horen.

Wouter

• 18689 berichten
  • 3036 stemmen

Saai...

hugohei

• 2149 berichten
  • 2347 stemmen

Onzin...

feanaro surion

• 5765 berichten
  • 1746 stemmen

Wat vond je er saai aan dan? Wat ik me er nog van herinner vond ik hem erg goed.

Webby

• 861 berichten
  • 846 stemmen

Heb de serie een tijdje geleden op dvd aangeschaft. De eerste twee afleveringen bekeken, maar tot op heden kon het me niet erg veel boeien... Wel hele mooie beelden en prima spel, maar het verhaal is nogal van de hak op de tak. Moet maar eens gauw de rest kijken, want vele zijn heel erg positief over de serie.

Alleen een matig begin, het zet je niet echt aan om verder te kijken...

wobro

• 37 berichten
  • 58 stemmen

Schokkend zelfingenomen serie. Eigenlijk een vrij rechttoerechtaan politiethriller waar vijf keer zo lang over wordt gedaan als normaal. Score is het ergst, begint te 'strijken' als de personages iets voelen vooral ook of misschien wel juist dan als wij als publiek onze interesse helemaal aan het verliezen zijn. Een 2 voor het mooie licht.

Wouter

• 18689 berichten
  • 3036 stemmen

Mooi wellicht, maar helpt wel mee de serie koel en afstandelijk te maken.

Maar verder absoluut eens.

hugohei

• 2149 berichten
  • 2347 stemmen

'... een vrij rechttoerechtaan politiethriller...'

Dat kun je niet serieus menen, Wobro.

En dat je alleen maar twee punten over hebt voor het LICHT en geen enkele punt voor de acteurs die daarvoor (of daarin) stonden, vind ik nogal idioot.

Om niet te zeggen schokkend.

En zelfingenomen.

Wouter

• 18689 berichten
  • 3036 stemmen

Waarom vind je dat zelfingenomen?

hugohei

• 2149 berichten
  • 2347 stemmen

Zie boven.

donnie B.

• 632 berichten
  • 0 stemmen

dusssss...

hugohei

• 2149 berichten
  • 2347 stemmen

Alles goed, Donnie ?

Wouter

• 18689 berichten
  • 3036 stemmen

hugohei schreef:

Zie boven.

Dat zag ik dus juist niet....

wobro

• 37 berichten
  • 58 stemmen

Wouter heeft helemaal gelijk, weer eens in de esthetische val getrapt, dom,dom, dom. Zoals van Gogh zei, de gesel van de mildheid. Half punt eraf dus, we moeten streng zijn.

hugohei

• 2149 berichten
  • 2347 stemmen

Klinkt mooi, Wobro. Leg de zweep er maar es over - over dat slappe zootje hier ! Dankjewel.

Nivola

• 42 berichten
  • 954 stemmen

wobro schreef:

Wouter heeft helemaal gelijk, weer eens in de esthetische val getrapt, dom,dom, dom. Zoals van Gogh zei, de gesel van de mildheid. Half punt eraf dus, we moeten streng zijn.

Wat een onzin. Sinds wanneer is het verkeerd als iets er goed uit ziet? Ik zie al genoeg onesthetische bagger op tv. Laten we nou niet weer gaan roepen dat alleen het verhaal heilig is en alle films net zo goed bij bestaand licht op mini-dv gedraaid kunnen worden.

Ik ben het in deze toch heel erg met Hugo eens!

Wouter

• 18689 berichten
  • 3036 stemmen

Natuurlijk mag iets er mooi uitzien, maar het is wel de bedoeling dat het drama er mee geholpen wordt. Het is mij wel vaker opgevallen dat men bij bepaalde hele afstandelijke Nederlandse films of series men het licht of de art direction roemt, terwijl die net zo hard meedoen om die afstand te creeeren. Zie bijv. ook Unter den Palmen.

wobro

• 37 berichten
  • 58 stemmen

Heb wel eens gehoord dat alle schrijvers masochisten zijn, in ieder geval zelfkwellers maar dat ze daar doorgaans niet mee te koop lopen, Hugohei! Maar als je het echt lekker vindt en tekort komt, ben je welkom.

hugohei

• 2149 berichten
  • 2347 stemmen

Dank je.

Waar haal je de onzin vandaan trouwens.

Wouter

• 18689 berichten
  • 3036 stemmen

Vanwaar zo onvriendelijk, wobro?

Knip

• 1 berichten
  • 0 stemmen

Wat een prachtige serie. Ik had hem op televisie niet gevolgd, maar dit is zo ongeveer de beste film die ik ooit gehuurd heb. Geweldige acteerprestaties van o.a. Jan decleir, mooi plot, de verschillende verhaallijnen die door de film lopen geven een extra dimensie. De gier geeft de film nog een mistiek tintje. In één woord: briljant!

olano

• 138 berichten
  • 429 stemmen

Webby schreef:

Heb de serie een tijdje geleden op dvd aangeschaft. De eerste twee afleveringen bekeken, maar tot op heden kon het me niet erg veel boeien... Wel hele mooie beelden en prima spel, maar het verhaal is nogal van de hak op de tak. Moet maar eens gauw de rest kijken, want vele zijn heel erg positief over de serie.

Alleen een matig begin, het zet je niet echt aan om verder te kijken...

Je moet echt gewoon blijven kijken, in het begin vond ik het ook maar gewoontjes, maar dan veranderd dat echt na een tijd. Dan word het echt top en spannend dat je gewoon wilt blijven kijken tot het volledig uit is. 4*

Quido

• 14641 berichten
  • 6072 stemmen

Nu voor 17,99 bij Rodisc !!

gondwana

• 1212 berichten
  • 1464 stemmen

By far beste nederlandstalige serie toch !

In vlaanderen nog nooit zoiets goed gezien hoor...

robertus65

• 1130 berichten
  • 0 stemmen

Met moeite uitgekeken deze serie, erg langdradig en veel te veel zijwegen.

wte

• 4 berichten
  • 2 stemmen

Erg indringende tv-serie, heb er erg van genoten... pRACHTIG in beeld gebracht. Helaas nergens meer te koop tot mijn grote spijt... Ben je uitgekeken op je dvd, ik hou me aanbevolen!!!

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.