• 12.936 nieuwsartikelen
  • 169.077 films
  • 11.077 series
  • 31.734 seizoenen
  • 629.297 acteurs
  • 196.148 gebruikers
  • 9.176.367 stemmen

Serious radio voor Congo

zoeken in:

kos

• 46411 berichten
  • 8632 stemmen

kos schreef:

Tja, ik ben normaal toch vrij cynisch ingesteld wat betreft media en zogenaamde wereldverbeteraars, maar in dit geval vind ik het toch een heel positief gebeuren hoor.

Oke, bedrijven willen soms hun naam verbinden aan giften en veel mensen zullen wat geven om zichzelf goed te voelen, maar ik zie daar niet zo'n groot probleem in.

De uitzendingen getuigen toch van een hoop medeleven, informatie omtrent de situatie waar het allemaal voor gebeurt en bovendien een hoop geld dat gewoon anders niet zo snel binnenkomt.

Inmiddels ben ik er toch een beetje van teruggekomen, het begin wel erg schaamteloos te worden allemaal.

Sluit me helemaal aan bij deze kerel:

Ze moesten eens weten, die kleine negertjes

Hee Giel! Zaterdag begint het weer: jouw 3FM-actie Serious Request. Samen met twee van je kornuiten zamel je geld in voor aidswezen uit de derde wereld. Petje af hoor: jezelf zes dagen lang, enkel coca cola drinkend, laten opsluiten in het Glazen Huis. En dan ook nog eens in Eindhoven, een stad waar je nog niet dood wilt worden gevonden.

ze-moesten-eensDe regering heeft al aangekondigd het ingezamelde geldbedrag niet te zullen verdubbelen. Jij boos, maar ik snap het wel. Eerst 1 miljard bezuinigen op ontwikkelingshulp, en vervolgens onder luid gejuich een paar miljoen schenken aan Serious Request. Dat zou wel heel veel schone schijn zijn, dus daar past het kabinet Rutte voor.

Ach, was Eindhoven maar zo principieel. De Brabantse gemeente doneerde 250.000 euro aan Serious Request om gaststad te mogen zijn. Ze hebben alles doorgerekend: het Glazen Huis trekt in de week voor kerst 200.000 extra bezoekers naar de Eindhovense binnenstad. Die spenderen daar naar schatting 7,3 miljoen euro, dus tel uit je winst. Kassa! Ja Chiel, een stukje city-marketing over de ruggetjes van aidswezen. Je moet er maar op komen.

Hetzelfde laken een pak voor Coca Cola. De multinational voert deze weken een reclamecampagne waarin het consumenten oproept lege statiegeldflessen in te zamelen. Dat leverde vorig jaar 160.000 euro op voor Serious Request. Mooi, denk jij - maar weet je ook dat de reclamecampagne zélf minstens het tienvoudige kost? Kan Coca Cola beter dát bedrag aan Serious Request schenken. Of ben ik nu gek? Maar zo werkt het blijkbaar niet. Heel Nederland moet en zal weten hoe betrokken de multinational is.

Geven om er zelf beter van te worden. Serious Request is verworden tot een ordinair commercieel format. Een gedrocht. Aids in dienst van het eigen imago, aids als city-marketing. Ze moesten eens weten, die kleine negertjes; papa en mama zijn niet voor niets gestorven.

Het is een uitvergroting van vroeger tijden, toen mensen zilverpapier inzamelden voor Afrika. De chocolade peuzelden ze lekker zelf op, het zilverpapier was voor de zwartjes. Maar goed, beste Giel, misschien vind je dat ik zeur omdat het doel de middelen heiligt. Beter een zilverpapiertje dan helemaal niets. Ook een redenatie. Kijk, daar stopt de spiksplinternieuwe Coca Cola kersttruck al bij het Glazen Huis. Nog een colaatje dan maar?

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Ook in Vlaanderen is er een gelijkaardige actie bezig en een half uurtje geleden was de eerste tussenstand van Music For Life 2010 bekend: 791.231 euro!

Dit onder de slogan: Laat een weeskind niet alleen. (voor de circa 15 miljoen aids-weeskinderen)

Het Glazen Huis Life

http://www.stubru.be/

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Maar kos toont natuurlijk iets aan waar ik me ook sappig om kan maken: er worden natuurlijk kinderen geholpen, maar WEL uit winstoogmerk.

merijn82

• 1920 berichten
  • 446 stemmen

Ik vind het onzin. Zie het als een win-win-situatie. Met deze 'hierboven genoemde kritiek kan je bijvoorbeeld het hele bedrijfsleven wel ter discussie stellen.

Naast dat er veel geld naar een goed doel gaat, worden er nog meer mensen/steden/instanties beter van ja. Maar is dat erg? Ik vraag me af wat die azijnpissers zelf allemaal doen voor andere mensen..

Madecineman (moderator films)

• 7484 berichten
  • 1708 stemmen

Ramon K schreef:

Maar kos toont natuurlijk iets aan waar ik me ook sappig om kan maken: er worden natuurlijk kinderen geholpen, maar WEL uit winstoogmerk.

Op zich heb ik met dat gegeven niet eens zo veel problemen maar het is de schijnheilige nonsens eromheen. Maar ja dat is kerst he tegenwoordig...

Knisper

• 13015 berichten
  • 1261 stemmen

Tja, natuurlijke heeft iedereen die bij zo'n Serious Request meedoet een dubbele agenda, want tijd en aandacht op tv en radio staat meteen gelijk aan publiciteit.

Maar ja, uiteindelijk is het Rode Kruis er wel beter mee af, dan als er helemaal geen actie zou zijn. Dus ja, beter iets dan niets denk ik dan. Er zit natuurlijk toch een zekere druk achter, omdat mensen die graag een plaatje willen aanvragen minimaal 10 of 15 euro moeten betalen. Dat zet toch meer zoden aan de dijk dan die euro die je aan de collecte geeft.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Ik vind het onzin. Zie het als een win-win-situatie.

Dat probeer ik ook wel. Maar ik weiger naief te zijn verder. Dat Coca Cola gedoe is wel heel schrijnend! Ik vind het een farce, maar ben wel blij dat er mensen geholpen worden (de individuen die bijdragen doen dat uit goede wil verder). Maar ik sta niet te huilen en te jubelen bij alles.

Madecineman (moderator films)

• 7484 berichten
  • 1708 stemmen

Volgens mij gaat het in dat bericht van Kos plaatst om het feit dat bedrijven en gemeenten, veel meer geld investeren in de publiciteit rond de actie dan dat ze uiteindelijk naar het goed doel overmaken. Prima dat bedrijven hun maatschappelijke belang willen nakomen en publiciteit zoeken maar presenteer je dan niet als een onbaatzuchtige instelling.

Doet niets af aan de inzet en donaties van al die andere mensen die hun plaatje aanvragen op de radio.

merijn82

• 1920 berichten
  • 446 stemmen

@Ramon K.

Ik ook zeker niet hoor. Daarnaast vind ik het ook gewoon prima tv/radio, kijkt lekker weg. Leuk sfeertje wel. Wel luister ik meer naar StuBru.

kos

• 46411 berichten
  • 8632 stemmen

Dat is sowieso het verhaal. Iedereen vind het 'gezellige feelgood radio/tv' , geven wat geld om een plaatje te laten draaien met vooral alle in social network geïntegreerde applets en progjes die meteen overal laten zien wie ergens iets gestort heeft. En vooral wegzappen bij die saaie items over Afrika en zo totdat Giel weer in beeld is als ie gek staat te doen.

Allemaal prima hoor. Het zal me verder worst wezen alleen is het tamelijk pijnlijk om mee te maken.

merijn82

• 1920 berichten
  • 446 stemmen

Maar daarom vroeg ik eerder al, wat zouden die mensen die deze kritiek leveren zelf doen aan 'een betere wereld'? Kijk als de mensen die kritiek hebben net terug zijn uit Afrika en maandenlang voor niks ontwikkelingswerk hebben gedaan, tja.. Dan vind ik die kritiek gegrond. Maar meestal (is een aanname van mij) zijn het vrij rechtse mensen die er een dergelijke mening over hebben, die alleen maar bezig zijn met zichzelf (ën winst maken met hun eigen onderneming over de rug van alles en iedereen). Nou dan heb ik dus nog liever dat mensen op de door jouw beschreven manier toch iets doen.

kos

• 46411 berichten
  • 8632 stemmen

merijn82 schreef:

Maar daarom vroeg ik eerder al, wat zouden die mensen die deze kritiek leveren zelf doen aan 'een betere wereld'? Kijk als de mensen die kritiek hebben net terug zijn uit Afrika en maandenlang voor niks ontwikkelingswerk hebben gedaan, tja.. Dan vind ik die kritiek gegrond. Maar meestel (is een aanname van mij) zijn het vrij rechtse mensen die er een dergelijke mening over hebben, die alleen maar bezig zijn met zichzelf (ën winst maken met hun eigen onderneming over de rug van alles en iedereen). Nou dan heb ik dus nog liever dat mensen op de door jouw beschreven manier toch iets doen.

Wat een volstrekte onzin zeg. Ik heb er totaal niks tegen dat er iets gedaan wordt voor die mensen en ze mogen van mij het 3 dubbele binnenhalen van alle jaren hiervoor bij elkaar, maar ik zou niet weten waarom dat niet op een integere manier kan.

kos

• 46411 berichten
  • 8632 stemmen

'rechtse mensen'

wat mij betreft mogen ze het ontwikkelingssamenwerkingsbudget verdubbelen. Daar is dit allemaal peanuts bij.

merijn82

• 1920 berichten
  • 446 stemmen

Het valt mij gewoon op dat het altijd bepaalde types zijn die hier kritiek op hebben. Dus jij mag het afdoen als onzin, ik blijf erbij. Waarom zou dit op een integere manier moeten (ik vind het al vrij integer, want de diverse belangen zijn behoorlijk doorzichtig), maar vinden we het in het bedrijfsleven heel normaal dat we dagelijks worden 'opgelicht'?

Knisper

• 13015 berichten
  • 1261 stemmen

kos schreef:

Wat een volstrekte onzin zeg. Ik heb er totaal niks tegen dat er iets gedaan wordt voor die mensen en ze mogen van mij het 3 dubbele binnenhalen van alle jaren hiervoor bij elkaar, maar ik zou niet weten waarom dat niet op een integere manier kan.

Het gaat nou eenmaal veel sneller als de media worden ingeschakeld; tv en radio. En iets dat op radio of tv is, is meteen ook reclame voor die tv-zender of dat radiostation (met al die bedrijven die erop afkomen). Ik denk dat op deze manier het meeste geld wordt opgehaald. Ik ben het wel met je eens dat dat niet de meest integere manier is, maar ja, uiteindelijk levert het wel een bedrag op, dat anders nooit bereikt zou worden.

kos

• 46411 berichten
  • 8632 stemmen

Prima. Laat ik het zo zeggen, je stemt met zn allen wel voor een regering die driekwart miljard bezuinigd op ontwikkelingssamenwerking en hier ook niet meer aan meedoet, en bovendien ontwikkelingssamenwerking afhankelijk stelt van of het wel nuttig is voor Nederland en dan wel lekker zielig doen omdat grappige dj's een paar lousy centen vragen met BN'er geneuzel. Whatever.

maar het is zo leuk op de radio in de auto met deze dagen. .

kos

• 46411 berichten
  • 8632 stemmen

Reacties op twitter zijn ook lachen:

En vanavond weer heerlijk genieten van Grieks eten bij Ilio's in #Eindhoven Straks nog even de sfeer proeven bij het Glazen Huis #sr10

.

Ik zal ophouden nu.

merijn82

• 1920 berichten
  • 446 stemmen

Daar mis ik de humor/het belachelijke even van. Ik bedoel, niet dat ik het in mijn hoofd haal om daar naar het glazen huis te gaan staan kijken hoor, maar is dat zo gek dat mensen dat wel leuk vinden?

Ik vind het lachwekkender hoe jouw mening in (korte?) tijd is veranderd. Wel mooi dat je dat zelf aan het begin van deze pagina even hebt aangehaald. Zoveel is er niet veranderd hoor in de tussentijd. De intenties van deze actie zijn nog altijd hetzelfde.

Goed ik hou nu ook op

Apollinisch

• 21287 berichten
  • 0 stemmen

Kos baalt er gewoon nog steeds van dat het Glazen Huis niet in Nijmegen staat. En volgend jaar ook niet.

Loco-burgemeester Jan van der Meer: "Nijmegen was er helemaal klaar voor. Blijkbaar hebben andere steden meer geboden om mee te doen. Ik denk dat Eindhoven mede daarom de winnaar is geworden."
Au.

eRCee

• 13387 berichten
  • 1944 stemmen

kos schreef:

Prima. Laat ik het zo zeggen, je stemt met zn allen wel voor een regering die driekwart miljard bezuinigd op ontwikkelingssamenwerking en hier ook niet meer aan meedoet, en bovendien ontwikkelingssamenwerking afhankelijk stelt van of het wel nuttig is voor Nederland en dan wel lekker zielig doen omdat grappige dj's een paar lousy centen vragen met BN'er geneuzel. Whatever.

Niet vergeten dat er vorig jaar een rapport is verschenen dat pleitte voor de afschaffing van ontwikkelingssamenwerking op regeringsniveau. Een aflevering van Tegenlicht liet ook zien dat er Afrikaanse leiders zijn die zeggen dat het inderdaad misschien wel beter is om daarmee te stoppen.

De doelen die via Serious Request en Het Rode Kruis echter worden gesteund zijn vaak stille rampen die meer vallen onder de categorie 'humanitaire hulp' dan 'structurele hulp'. Dus ik zie hier nog steeds zeker wel een plek voor. Daarnaast is het toch gaaf dat zo'n actie een deel van het land echt in beweging zet. Er zit een heel stuk bewustwording bij, niet in de laatste plaats door de reportages van Eric Corton die toch maar weer elk jaar uitgezonden wordt naar een van de landen waar het geld ook heen gaat.

Ik zie nog steeds veel meer voordelen dan nadelen aan Serious Request.

En inderdaad, het is ook nog eens fijne radio.

kos

• 46411 berichten
  • 8632 stemmen

Hoho, er is nog ALLE ruimte tot structurele ontw.samenwerking. Enorm veel zelfs. Alleen op een totaal andere manier dan tot op heden is gebeurd.

Dit soort symptoomhulp is een enorme stap terug mijns inziens. Wat betreft dat advies van de Regeringsraad neemt het kabinet conveniently alleen dat over wat hen uit komt. En verder denken dat ontwikkelingshulp privatiseren iets goeds brengt... Tja, naiever lijkt me onmogelijk.

eRCee

• 13387 berichten
  • 1944 stemmen

kos schreef:

Hoho, er is nog ALLE ruimte tot structurele ontw.samenwerking. Enorm veel zelfs. Alleen op een totaal andere manier dan tot op heden is gebeurd.

Ben ik het mee eens. Maar ook dan moeten we er rekening mee houden dat de goedbedoelde regeringshulp ook afhankelijkheid in de hand kan werken.

Overigens is het nieuwe budget voor ontwikkelingssamenwerking nu 0,7% van het BNP toch (ipv 0,8)?

Dit soort symptoomhulp is een enorme stap terug mijns inziens.

Ja, dat heb ik ook altijd gedacht. Maar die Tegenlicht-docu heeft me wel duidelijk gemaakt dat je soms nog beter niks kan doen dan verkeerde ontwikkelingshulp te geven. Met name het rechtstreeks aan regeringen doneren is uiterst schadelijk.

Wat verder nog aardig is, is dat in het genoemde rapport van de wetenschappelijke raad voor het regeringsbeleid nadrukkelijk wordt benoemd dat ontwikkelingssamenwerking uiteindelijk ook goed is voor onszelf...

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.