Oz
Lefgozer
-
- 3491 berichten
- 2256 stemmen
Wat rook jij voor spul, AC1? Dat moet ik ook hebben! Nog nooit zo'n vervrackte kijk op Oz gezien.
maxcomthrilla
-
- 15578 berichten
- 2842 stemmen
In Overigen > Televisie > Oz ( HBO ):
Apart, nog geen eens een topic over een van de eerste grote successen van HBO.
In Nederland niet zo bekend, maar deze gevangenisserie vind ik aanmerkelijk veel beter dan Prison Break om maar even wat te noemen. Alhoewel een vergelijking niet helemaal op zijn plaats is, aangezien Oz ( wat ik er van gezien heb ) zich vooral binnen de gevangenismuren afspeelt, op wat flashbacks na dan.
Toevallig aangeraden gekregen door iemand en inmiddels ben ik toch wel verslaafd geraakt aan het wel en wee in Oz. Niet alles is hoogstaand, zo oogt de serie wel een beetje verouderd en is vooral de optiteling een doorn in het oog. Zeker als je ziet waar HBO bij een serie als Carnivale toe in staat was qua optiteling. Wel interessant om te zien is de strijd bij de gevangenen om te vechten voor hun hachje in de gevangenis en te overleven. Favoriete personages: Adebisi, Kareem Said & Schillinger.
Seizoen 1 bouwt in ieder geval op naar een bloedstollende climax. Seizoen 2 volgt binnenkort!
Edit: Blijkbaar was er dus al wel een topic over Oz. Helaas niet kunnen vinden dankzij slechts 2 letters.
psychopath
-
- 439 berichten
- 348 stemmen
Ben nu oz volledig aan het binnenhalen omdat ik als tiener toch veel gemist heb, oz scoort nog steeds goed, een hogere score dan soa en pb al ben ik wel een echte soa fan, nog een paar maanden en dan seizoen 5 \m/
maxcomthrilla
-
- 15578 berichten
- 2842 stemmen
Inmiddels heb ik ook al seizoen 2 en 3 achter de rug. Seizoen 2 vond ik erg goed t/m de laatste aflevering die ik erg rommelig en plotsgewijs erg onwaarschijnlijk vond. Seizoen 3 is echter een regelrechte voltreffer. Met de toevoeging van ( pittige dame ) Claire Howell (
) worden nu ook de verhoudingen tussen het personeel op scherp gezet en raakt de sfeer onderling verziekt. Ook de verhaallijn van Shirley is erg intrigerend.
Daarbij werd ik eindelijk eens bevestigd in mijn argwaan of Oz daadwerkelijk een van de strengste gevangenisregimes kent. Vele personages vroegen zich af hoe het nou toch kwam dat er zich zoveel toestanden afspeelden binnen hun muren, bv. overdosis zoon Schillinger in een isoleercel gelukkig werden daar nu dus vraagtekens bij gesteld hoe dat nou toch kon gebeuren.
Mijn favorieten zijn nog steeds: Adebisi, Kareem Said, Schillinger en nu ook Beecher. Verder heb ik veel sympathie voor zuster Peter Marie. En nu op naar seizoen 4!
maxcomthrilla
-
- 15578 berichten
- 2842 stemmen
Seizoen 4 ( maar liefst 16 afleveringen! ) was ook weer onwijs verslavend. Oz is dan wel niet helemaal geloofwaardig, maar op scripttechnisch gebied altijd erg interessant. Er gebeurt elke aflevering wel wat nieuws, waardoor het allemaal erg plezierig blijft om naar te kijken. Die vervanger van MacManus.
Helaas is mijn favoriete karakter Adebisi overleden, maar daar staat dan wel weer tegenover dat Kareem Said steeds meer van zich afbijt.
Mijn minst favoriete karakter is Morales, die mogen ze snel vermoorden. Overigens veel Dexter acteurs aanwezig in Oz tijdens seizoen 4: Doakes, Baptista & LaGuerta. Op naar seizoen 5!
Mindreader
-
- 83 berichten
- 118 stemmen
Ook dit is 1 van de weinige series die ik kan waarderen en in 1 adem heb uitgekeken. Eerlijk is eerlijk, veel aspecten zijn wel érg over the top, wat vaak ten koste gaat van de geloofwaardigheid. Maar dat is nou juist het gene wat Oz zo goed maakt. De serie presenteert zich als hard en ''realistisch'' en gaat soms geforceerd over lijken om te shockeren, maar compenseert dat (wat maxcomthrilla al zegt) met zeer sterke scripts. Er is bijvoorbeeld veel meer (zwarte) humor aanwezig dan je zou denken.
Verder vind ik de vergelijking met Prison Break erg oneerlijk. Ten eerste wordt Oz uitgezonden op een zender die veel meer toelaat, bijv. qua taalgebruik en geweld. En ten tweede is PB een serie die compleet afhankelijk is van het plot/samenzwering, itt Oz, wat zich juist concentreert op het hele gevangenisleven en de verschillende karakters.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Eindelijk weer aan begonnen en gelijk de overige 4 seizoenen besteld. Nuff said.
Typisch HBO werk. Duidelijk hun eerste dramaserie, best wat verouderd maar de inhoud is zo diepgaand. Vrij intense karakterstudie ondersteund door ijzersterk schrijfwerk. Enige nadelen zijn de amateuristische begingeneriek en het gebrek aan de correction facility overalls. Als dat alles is. Ga me hier voorlopig wel enorm mee vermaken
.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Wat rook jij voor spul, AC1? Dat moet ik ook hebben! Nog nooit zo'n vervrackte kijk op Oz gezien.
Die vraag kan ik ook aan jou stellen. Ik tracht gewoon de fakeness te beschrijven. 'Musical' omschrijft precies mijn gevoel. Ik begrijp echt niet hoe je deze serie als rauw en echt kunt ervaren. De casting, de dialogen, het decor, de regie, ... Af en toe probeer ik het nog eens de draad op te pikken maar ik vind het niet te harden. Ik had nooit 4 seizoenen 'at once' mogen kopen. Oz is de slechte tip die ik ooit heb gekregen van iemand.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ik snap wel wat je bedoelt overigens. Dat heb ik nou bij The Sopranos.
Asaharo
-
- 1042 berichten
- 624 stemmen
Ik heb hetzelfde gevoel als AC1. Het voelt allemaal zo fake en de verhaallijnen doen me helemaal niets. En NW je bent dus niet overtuigd geraakt van The Sopranos? 
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Nog niet. Al heb ik het een tijd on hold staan, na mijn herzieningen van Deadwood, Carnivale, Treme en het zien van deze ga ik het weer proberen. Volgens wat Sopranos fans worden mijn kritieken naarmate seizoen 3 nadert steeds meer geneutraliseerd.
Dus een alternatief oordeel volgt nog
.
Snap het ook wel, vind het ondanks de thematiek ook meer een 'rauw' sprookje. Hangt toch een vrij surrealistisch sfeertje en de serie heeft ook niet voor niks Oz
.
Lefgozer
-
- 3491 berichten
- 2256 stemmen
Die vraag kan ik ook aan jou stellen. Ik tracht gewoon de fakeness te beschrijven. 'Musical' omschrijft precies mijn gevoel. Ik begrijp echt niet hoe je deze serie als rauw en echt kunt ervaren. De casting, de dialogen, het decor, de regie, ... Af en toe probeer ik het nog eens de draad op te pikken maar ik vind het niet te harden. Ik had nooit 4 seizoenen 'at once' mogen kopen. Oz is de slechte tip die ik ooit heb gekregen van iemand.
Misschien heeft het de tand des tijds niet best doorstaan dan. Toen ik het keek (in de tijd dat het uitgezonden werd) was het de crème de la crème onder de series.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Heeft de tand des tijds prima doorstaan. Smaken verschillen gewoon.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Met de beste series die HBO te bieden heeft gezien te hebben (Six Feet Under, The Wire, Game of Thrones, Deadwood, Carnivale, Treme) kan ik niet anders concluderen dat Oz gewoon nog als een huis staat.
maxcomthrilla
-
- 15578 berichten
- 2842 stemmen
Eindelijk weer aan begonnen en gelijk de overige 4 seizoenen besteld. Nuff said.

Vorige week heb ik ook de hele boxset van 6 seizoenen besteld. Het wordt tijd om de laatste 2 seizoenen eindelijk een keer te voltooien!
Ik tracht gewoon de fakeness te beschrijven. 'Musical' omschrijft precies mijn gevoel.
Ik zou Oz niet als een musical omschrijven. De intro `s van Augustus bv. vind ik briljant. Het heeft op mij echter meer een bevreemdend effect al die rariteiten die zich afspelen in Oz. Zoals ik al zei niet altijd even geloofwaardig, wel amusant. Daarbij gaat bij mij ook niet het effect verloren dat de serie vaak zat op een realistische, harde manier de survival of the fittest strijd weer weet te geven in een gevangenis.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Ik zou Oz niet als een musical omschrijven.
Het is ook geen musical maar het heeft wel de nepheid van een oude musical. Ik zie geen 'inmates' maar fout gekozen acteurs die proberen 'inmates' te spelen. In mijn ogen is de casting en de hele voorstelling van de gevangenen ronduit zwak. De gangsters van West Side Story zijn ook niet bepaald overtuigend en daarom gebruik ik het woord "musical". Er schort iets met hun geloofwaardigheid en dat is de reden waarom ik niet verbaasd zou zijn als de karakters van Oz plotseling hun dialogen zouden zingen. Met The Wire kreeg ik het gevoel dat de makers van die serie echte gangsters van straat hadden geplukt. Street credibility was daar van het grootste belang. Ik weet niet of het iets te maken heeft met de ouderdom van de serie. Ik denk eerder dat het ligt aan de wijze waarop alles worden voorgesteld of aan de algemene visie. Either you eat it or you don't.
Glacius
-
- 4297 berichten
- 3030 stemmen
Het mooiste aspect van de serie is dat het je aan het denken zet, politiek, moreel, psychologisch/sociologisch en zelfs filosofisch op zaken van ongelijkheid, recht/onrecht etc. De scheiding tussen goed en kwaad is niet altijd een duidelijk lijn en de mensen in Oz bewandelen vaak de grenzen van deze lijn.
Ik snap in een zekere zin AC1's punt, maar dit bracht naar mijn mening geen schade toe aan de rauwheid en de niet eenduidige boodschap die Oz met zich meebrengt.
Overigens zijn het ook niet allemaal gangsters...
Stu-Pot
-
- 3491 berichten
- 1189 stemmen
Ik snap AC1 wel, alleen vind ik het niet van toepassing op het eerste seizoen dat ronduit briljant was. Daar waar het eerste seizoen de personages het verhaal dienen, worden de rollen abrupt omgedraaid in de 5 latere seizoenen, daar dient het verhaal de personages wat je meteen van die soap-toestanden oplevert.
Asaharo
-
- 1042 berichten
- 624 stemmen
Idd helemaal mee eens. Het meest schrijnende voorbeeld is de relatie Schillinger- Beecher. In het eerste seizoen is die relatie zeer interessant. De volgende seizoenen wordt het gewoon lachwekkend, het kreeg een soort frank en simmoneke gehalte.
Stu-Pot
-
- 3491 berichten
- 1189 stemmen
Beecher was inderdaad lachwekkend. Niet alleen zijn relatie met Schillinger maar ook die met Keller was frustrerend slecht. Het ideale scenario zou zijn dat Beecher stierf in seizoen 2 door toedoen van Schillinger en Keller in die gym. Dat zou nog enige symboliek gegeven hebben aan zijn dood. Beecher zou 3 kansen krijgen. De 1ste zijn martini verslaving, 2 zijn cokeverslaving en 3 zijn terugval naar de alohol. Zo zijn er nog meerdere verhaallijnen waar niets uitgehaald wordt of tot het belachelijke wordt gedreven; Peter Schibetta, Omar White, Kareem Said, Miguel Alvarez, Ryan O'reilly,..)
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Leuk die negativiteit als je juist die seizoenen nog voor de boeg hebt. Lekker vooruitzicht
.
Stu-Pot
-
- 3491 berichten
- 1189 stemmen
Ieder zijn ding natuurlijk, voor mij werkte het sinds seizoen 2 niet meer. Misschien dat het voor jou anders uitdraait wat ik dus wel denk.
Thomas83
-
- 4024 berichten
- 3630 stemmen
De eerste keer dat HBO me teleurstelt. Ik kan geen andere conclusie trekken, hoe graag ik ook zou zien dat het anders was. Het heeft natuurlijk alles te maken met de extreem hoge standaard die HBO later zou zetten. Ik hoopte heel stiekem op een soort van The Wire maar dan in de gevangenis. Dat mag Oz zich bepaald niet noemen. Daarvoor mist het voor mij in de eerste plaats dat rauwe realisme. Oz doet al een aardige poging drama naar een breder sociaal perspectief te trekken, maar kan niet zoals The Wire drama en realisme samen laten gaan. Oz is af en toe wat teveel een soap en bevat op een gegeven moment zelfs wat belachelijke verhaallijnen.
Ook mis ik de fantastische personages. Beecher, Schillinger, Alvarez (af en toe misschien een beetje een zeikerd, maar ook zo intens), Adebisi, Sister Peter Marie (zo'n tof mens, en sowieso al interessant, iemand die zowel non als psychiater is), Omar White (door Wrights stijl van acteren ook een beetje een clown, maar zo'n tragisch en innemend personage), Said, allemaal heel leuk, vooral omdat in de serie veel personages een speciale onderlinge band en geschiedenis met elkaar hebben, maar memorabel zijn ze niet, hoe aardig de poging van de serie ook is van iedereen personages te maken met goede en slechte kanten.
Helaas zijn er ook wat typetjes aanwezig of personages die al sterk die kant op gaan. Wel knap is dat ze het voor elkaar weten te krijgen dat je sympathie krijgt voor karakters die de meest vreselijke dingen hebben gedaan. En echt uniek is hoe je tot misschien later in de serie echt nooit weet wanneer iemand doodgaat.
In de pilot dacht ik in Ortolani direct een charismatisch hoofdpersonage te zien, blijkt hij dezelfde aflevering nog het loodje te leggen. Nino Schibetta is ook zo'n mooi voorbeeld. Of Jefferson Keane. En doordat de serie zich afspeelt in een gevangenis kan de serie continu nieuwe karakters op laten draven. Leuk hoe we door de jaren heen een hoop bekende gezichten zien. Edie Falco die we uit The Sopranos kennen, J.D. Williams, Lance Reddick, John Doman en Seth Gilliam uit The Wire, Kirk Acevedo uit Band of Brothers, J.K. Williams, Edward Herrmann, enzovoort.
De flashbacks waarin wordt getoond wat de personages hebben gedaan om in Oz terecht te komen zijn trouwens erg leuk. Ik herken er een beetje iets in van de sterfscènes die in Six Feet Under zitten. Het is ook een van de middelen van de scriptschrijvers om zwarte humor in de serie te stoppen. Ook een speciale vermelding verdienen de in het begin van de serie geweldige passioneel door Poet voorgedragen stukjes, en de soms lekker surrealistische stukjes met Augustus Hill als cynische verteller, die het thema van elke aflevering een beetje uit moeten dragen. Daarin onderscheidt Oz zich al echt.
Jammer is dat de serie uiteindelijk niet zo meeslepend is. In het eerste seizoen is dat nog wel best zo met Beecher die het als advocaat en rijkeluiszoonje erg zwaar heeft, je houdt je hart al vast als je hem zo ziet binnenkomen, maar verder wist het me allemaal nooit echt veel meer te raken al die persoonlijke beslommeringen van de personages. De vaak wel erg voortslepende liefdesgeschiedenissen en ruzies, en de zoektocht naar vergiffenis en boetedoening. Misschien ook al omdat ik niet gelovig ben.
Ik moet trouwens wel zeggen dat hoewel de boel niet altijd even realistisch verloopt de serie vaak wel echt sterk geschreven is. Soms kan een heel seizoen een verhaallijn tamelijk dom overkomen om op het einde behoorlijk in je waardering te stijgen doordat bepaalde dingen op zijn plek vallen. Oz neemt wel zijn tijd om verhaalijnen uit te werken. Of personages. Shirley Bellinger is seizoenen lang een soort flauwe komische noot in de serie (sowieso vaak alles rondom de gevangenen op death row, William Giles met zijn wartaal bijvoorbeeld. Hoewel zijn personage als symbool van mensen die “buiten het systeem” vallen wel zijn waarde heeft), maar op het einde komt ze een stuk interessanter over, en haar plotselinge angst en paniek op het moment van haar executie is hartverscheurend en misschien wel de meest heftig scène in heel de serie.
Works of Mercy, de aflevering waarin deze scène zit, is denk ik ook mijn favoriete aflevering van heel de serie. Zo sterk geschreven, vol met drama. In zijn algemeen heeft seizoen 4 eigenlijk wat meer aangrijpende scènes en afleveringen dan de voorgaande seizoenen. Al wil ik het bepaald geen beter seizoen noemen. Er zitten ook mindere afleveringen in, en het is het seizoen waarin onder andere Adebisi voor het laatst te zien is. In dit seizoen is er opeens ook wat flauw humor aanwezig soms. Ik geloof dat het ook dit seizoen was waarin twee gevangenen iemand moeten vermoorden, waarna het doelwit een hartaanval krijgt en de twee ingehuurde moordenaars elkaar aankijken en weglopen.
Wat andere flauwe en slechte momenten, verhaallijnen en personages in de serie over alle seizoenen (maar vooral de latere) bekeken zijn dat zijverhaaltje met O'Reily en het boksen (O'Reily bevalt me niet als personage. Een favoriet van velen, maar ik vond zijn liefdesverhaaltje met Dr. Nathan maar griezelig, en het is gewoon totaal ongeloofwaardig hoe hij iedereen maar weet te manipuleren, Busmalis die maar tunnels kan blijven graven, de telepriester, en, het absolute dieptepunt, de Chinezen en de verouderingspillen. Niet alleen de pillen zelf, maar het idee dat als je bijvoorbeeld 20 jaar moet zitten en door een pil 20 jaar ouder wordt je direct vrij zou mogen komen. Bespottelijk.
En dan lijkt Oz vaak ook wel voor het gemak wel de enige gevangenis van heel Amerika of de staat te zijn. en hebben we nog Hoy die Kirk een kruis in de borst ramt, wat hem “Jesus” doet uitroepen, waarna we Cloutier zien “herrijzen”, en de anticlimax van Cyril O'Reily's eerste executie. Heel de aflevering is enorm aangrijpend en kun je eindelijk eens volop meeleven met zijn broer Ryan, en dan komt de allerlaatste seconde een telefoontje binnen dat de executie toch niet doorgaat. Ik was zelfs teleurgesteld, haha.
Maar goed, ondanks de nodige minpunten is Oz een serie die zeker de moeite waard is. Ik zie ook geen reden om al te streng te zijn, want dit was tenlostte pas HBO's allereerste serieuze dramaserie. Er hadden alleen best twee seizoenen afgekund eigenlijk. Dat alleen al had de algemene kwaliteit goed gedaan. Verder een eervolle vermelding voor Miss Sally's Schoolyard. Mooie terugkerende grap is dat.
donmarko22
-
- 84 berichten
- 117 stemmen
Ik ben het volledig met Thomas eens.
De eerste seizoenen waren best leuk, maar de sleur komt er hard in.
Het graven van Busmalis zonder dat iemand iets merkt, de verouderings pillen....dramatisch, maar het ergste vond ik nog de systeem plafonds in de cellen.
Tijdens het schrijven van dit stukje heb ik besloten seizoen 4 niet meer af te kijken en lekker te beginnen met 'Vikings'.
Dat ziet er toch iets veel belovender uit 
maxcomthrilla
-
- 15578 berichten
- 2842 stemmen
Seizoen 5:
Na een tijdje de draad weer opgepakt en Oz begint langzaamaan helaas aan kracht te verliezen. Er lopen nog steeds genoeg boeiende personages rond ( Vern, Kareem Said, Omar White, Peter Marie & Redding ), maar daartegenover staat dat sommige ongeloofwaardigheden mij steeds meer tegen de borst stuiten. Bv. Jia, die door bewakers in elkaar wordt geslagen zonder sancties of dat het niemand van het personeel opvalt dat 2 jongens zich van Vern en zijn mannen als meisjes moeten verkleden.
Toch valt er ook weer genoeg te beleven en heeft de serie nog steeds een verslavende werking op mij. Al mag die Ryan - Cyrill + aanverwanten soap snel verdwijnen. Ik vrees er echter voor en denk dat dit een nog prominentere plek gaat krijgen in het laatste seizoen, iedereen zal Cyrill voor de doodstraf willen behoedden. Terwijl ik hem liever kwijt ben. 
Conspiracy
-
- 99 berichten
- 144 stemmen
Eindelijk heb ik Oz helemaal af gekeken. En ben erg tevreden geweest met deze serie.
Favoriete karakters waren zeker: Said, Adebisi, Beacher en Schillinger.
Het eerste seizoen vond ik toch overduidelijk het allerbeste seizoen.
Er was gewoon meer dreiging, en vooral de ontwikkeling van Beacher was erg leuk om te zien.
Naarmate je Oz verder ging kijken werd het allemaal iets minder boeiend. Dat het te maken met hoe makkelijk karakters uit de serie werden weg geschreven. Seizoen 6 was hierbij overduidelijk het minste seizoen. Wat jammer dat personen die hele serie mee gingen en sterk waren zo ongemotiveerd werden doodgemaakt. Bijvoorbeeld Said, waar sloeg dat op. Vond dat echt zonde. Maar ook die van Glynn, Wh[/ite, Schillinger, Morales stelden allemaal niet veel voor. Er werd erg duidelijk naar een einde toegewerkt.
Ook erg jammer hoe het verhaal van Beacher liep in seizoen 6, had het positief gevonden als tenminste iemand uit de gevangenis weg kwam.
spoiler]
Shinobi
-
- 4305 berichten
- 2550 stemmen
Ik had deze serie al iets van drie jaar op m'n pc staan en afgelopen maand eindelijk eens begonnen met kijken en afgerond. Wat een heerlijke serie zeg, dat ik er zo lang mee heb gewacht.
De eerste vier seizoenen staan echt als een huis met enorm sterke personages en degelijke karakterontwikkeling. Het mooie hierbij is, is dat er geen goed of kwaad is; het zit erg vaak op de middellijn. Iets wat mij vaak aan het denken heeft gezet, zeker i.c.m. Hill als charismatische verteller.
Alleen is het jammer te noemen dat het vanaf seizoen vijf allemaal iets minder wordt. De beweegredenen komen minder sterk over en de manier waarop verscheidene personages zomaar worden gedood slaan nergens op. Tevens worden enkele verhaallijnen nog geen eens waardig afgerond. De serie gaat als een nachtkaars uit.
Van mij had het bij vier seizoenen mogen blijven.
Al met al toch geen onaardige poging van HBO met hun eerste dramaserie.
JustMike
-
- 3218 berichten
- 751 stemmen
Fijn dat Oz je is bevallen Shinobi. En je hebt gelijk, na seizoen 4 werd het wel minder leuk. Wat ik vooral erg jammer vond in seizoen 4, was dat Adebisi eruit werd geschreven, hij was namelijk mijn favoriete personage en hij zorgde voor genoeg problemen om het interessant te houden. Ik had deze serie ook een aardig tijdje uitgesteld, maar toen ik er eenmaal in zat, was ik er ook zo klaar mee.