• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.969 films
  • 12.204 series
  • 33.972 seizoenen
  • 646.997 acteurs
  • 198.990 gebruikers
  • 9.371.024 stemmen

Oz

zoeken in:

Menace2society

• 426 berichten
  • 0 stemmen

Ik raad je na deze serie The Wire aan(of The Sopranos,ook top) want Kenny uit OZ doet er ook in mee en speelt eigenlijk precies Kenny,zelfde karakter,alleen dan hoe die zou zijn als die op vrije voeten is.

Maar ook gewoon omdat het een super serie is.

Six Feet Under heb ik helemaal gezien maar ben geen fan ervan.

Apollinisch

• 21297 berichten
  • 0 stemmen

want Kenny uit OZ doet er ook in mee en speelt eigenlijk precies Kenny,zelfde karakter,alleen dan hoe die zou zijn als die op vrije voeten is.
En dat is een aanbeveling? Wangler is een 16-jarig mietje man. Wel lachen als-ie op een gegeven moment de bitch van Adebisi is.

Menace2society

• 426 berichten
  • 0 stemmen

Tja,hij is 16,kom op hee haha.

Nou ja,dat is niet de reden om The Wire te kijken,maar leuke bijkomstigheid,voor de rest een serie die je gezien MOET hebben

Ja,ik vind eigenlijk elke scene met Adebisi top,ook al doet die amper wat,die blik,de uitstraling,dat hoedje schuin op ze kop,my favo karakter,no doubt.

Charmides

• 414 berichten
  • 1304 stemmen

Ik vond het wel dikke actie " ADEBISI LEEFT''

Apollinisch

• 21297 berichten
  • 0 stemmen

Zonet seizoen vier afgerond. Jammer dat Adebisi en Keller er niet meer bij zijn. Omar White is echter een waardige opvolger. Geschift maar hilarisch figuur. Steekt elke tien minuten dat-ie in Em City zit iemand neer ofzo?

Heerlijk stukje Beecher ook in die laatste aflevering. Cynisch à la 25th Hour. Zo zie ik het graag.

danuz

• 12935 berichten
  • 0 stemmen

Zo, dit was helemaal weggedrongen. Geloof dat dit zo'n zes jaar geleden (?) op RTL (?) langskwam: Mooie serie! Ben benieuwd hoe hij me nu zou bevallen, heb ondertussen namelijk een pak minder met die gevangenisperikelen (alhoewel zo af en toe een National Geographic special inside prison toch wel fijn is!).

Bob Gray

• 1222 berichten
  • 2045 stemmen

Zeer benieuwd naar deze serie. Ga hem binnenkort bestellen voor €100,- bij dvd-voordelig.nl.

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3279 stemmen

Sterke serie. Zag er vroeger wel eens wat afleveringen van maar heb niet alles kunnen volgen. Heb de DVD box van een vriend geleend en alles nu bekeken.

Overall sterk acteerwerk en interessante personages (jammer dat Adebisi het loodje legt voor het einde van de serie). Helaas af en toe wel iets afgeraffelde of zelfs domme verhaallijnen. Die plots met de verouderingspil en met de Chinezen in de gevangenis zijn niets minder dan .

Er zitten ook erg veel bekende gezichten in Oz. Ernie Hudson en J.K. Simmons zie je regelmatig in films en voor wie Lost, The Sopranos en Dexter gevolgd heeft ziet ook veel bekende acteurs opduiken.

83Utreg!

• 827 berichten
  • 0 stemmen

Zelfde verhaal als hierboven. Zeker wel een verlavende serie op den duur. Helaas komen er een aantal enigsinds kolderieke plotholetjes en onrealistische verhaaltjes in voor, waardoor de serie niet het niveau haalt van the Sopranos of the Wire, hoewel dat ook meteen de twee beste series ooit zijn. Je ziet ook erg veel acteurs uit Oz in beide series terugkomen.

Er zitten een aantal hele vette karakters in, Schillinger, Kareem Said, Adebesi, O'reilly, Alvarez, Beecher enz enz. Zeker de moeite waard om te kijken, HBO kwaliteit.

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

Wat een topserie. Ben er een paar dagen geleden aan begonnen en heb net het tweede seizoen achter de rug. In het begin was ik eigenlijk wel teleurgesteld toen Jefferson Keane stierf, dat was toch al snel mijn favoriete personage geworden. Maar nu heb ik met Adebisi en Kareem Said twee favoriete personages, kan echt niet kiezen tussen die twee. Prachtig hoe Kareem Said op het einde van seizoen 2 gewoon zijn vrijlating weigert en terug in de gevangenis wandelt. Wat een held, echt een man met principes. Adebisi is ook af, wat een beest. Mept die twee Italiaantjes die hem wilden pakken moeiteloos tegen de vlakte en verkracht er daarna eentje.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Goede serie inderdaad. S1 gezien en moet dit toch weer eens gaan oppikken. Schrijnend dat er hier zo weinig pagina's gevuld zijn en dat zo'n flut Prion serie als Prison Break zo populair is .

Zal dit wel weer gaan voegen bij de al zo lange lijst met series.

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

Ja, vergeleken met OZ is Prison Break echt maar een flauwe pussyserie.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Je aanstekelijke review heeft mij getriggerd, heb weer zin een gevangenisserie te zien. Ben nu toch volop bezig met HBO series, ga dit er maar naast kijken. Moet toch uitzieken dit weekend dus dat moet wel lukken. Ik vond Vern echt tof toen ik S1 keek, maar ook Kareem Said was erg fijn. Wat is het acteerwerk toch altijd goed in die rauwe series van HBO, sterke karakteruitdieping en oo kde episodes zijn van een constant hoog niveau. Die verliezen niet aan kracht.

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

Als je éénmaal aan het kijken bent kan je haast niet stoppen. Ik ben nu halverwege seizoen 4. Een hevig gevecht tussen mijn favoriete personages Adebisi en Kareem Said waarbij Adebisi sterft. Prachtig gefilmd hoe Adebisi als eerste naar buiten komt en dat je als kijker dan denkt dat Kareem Said dood is. Jammer dat er één van die twee moest sterven, maar in de volgende aflevering staat er al meteen een waardige vervanger met Michael Wright in de rol van Omar White.
Ryan O'Reily vind ik ook geweldig. Heeft altijd wel van die valse plannetjes en hij komt overal mee weg.

Personages die ik het minst leuk vind zijn Kenny Wangler (die valse lafaard is gelukkig al dood), Miguel Alvarez (vals uitschot met een zielig huilgezicht) en Poet (ondankbaar en onbetrouwbaar).

Naomi Watts schreef:
Ik vond Vern echt tof toen ik S1 keek
In seizoen 1 zag ik hem niet graag, maar daarna is ie steeds beter geworden. Zorgt voor veel sensatie.

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

ADEBISI LIVES!!!!

Whaa wat een seizoen alweer. Nooit gedacht dat ik ooit een serie even goed of misschien zelfs beter dan 24 zou kunnen vinden.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Naomi Watts schreef:

Goede serie inderdaad. S1 gezien en moet dit toch weer eens gaan oppikken. Schrijnend dat er hier zo weinig pagina's gevuld zijn en dat zo'n flut Prion serie als Prison Break zo populair is .

Zal dit wel weer gaan voegen bij de al zo lange lijst met series.

Niks mis met Prison Break. Waarom moet het ene altijd slecht zijn als iets anders geweldig gevonden wordt?

Wat is Oz voor een serie dan? Wat maakt Oz anders of beter? Ik sta altijd open voor nieuwe series, maar ik ken Oz alleen van naam.

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

Oz is veel echter, geloofwaardiger en vooral ook rauwer dan Prison Break.

Bij Prison Break heb je ook heel duidelijk een scheiding tussen goed en slecht, bij Oz heb je dat niet. Als kijker kijk je niet naar puur goede of puur slechte personages. Bij Oz heeft zowat elk personage zijn goede en slechte kanten. Zo zijn mannen als bijvoorbeeld Kareem Said en Beecher eigenlijk wel goed, maar zelfs zij worden binnen de gevangenismuren tot het uiterste gedreven om te overleven.

De criminelen in Oz zijn ook harder dan in Prison Break. En toch zorgt de regisseur ervoor dat zelfs de meest geharde criminelen emoties hebben.

jacobine_rodijk

• 2806 berichten
  • 9511 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Wat maakt Oz anders of beter?

Stuk rauwer en realistischer, 't grimmige gevangenis leven wordt stukken beter weergegeven (ook mede door de 1:37.1 presentatie) dan 't gladde paradijsje uit Prison Break.

Maar behalve 't thema gevangenis staat het verder vrij los van elkaar, bij Oz gaat het over de onderlinge relaties tussen de gevangenen, bij Prison Break gaat het voornamlijk over de ontsnappings plannen.

FlyLo

• 1070 berichten
  • 745 stemmen

Het verschil tussen zowat alle HBO-series (bv. ook The Wire) & standaard big-budget series: nuance. Personages zijn nooit zo ééndimensioneel als in veel andere series.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Niks mis met Prison Break. Waarom moet het ene altijd slecht zijn als iets anders geweldig gevonden wordt?

Best een aardig serietje hoor, maar doet veel minder met de prison setting. Al heeft het voor derest weinig raakvlakken met deze Oz. Dit is een serie vol uitdieping.

Justinw

• 5378 berichten
  • 1803 stemmen

Net begonnen aan de serie Oz, na het tegenvallen van Alias waar ik niet echt in meegezogen werd.

Ik zag de comment van Nomak bij het 24 topic dat hij dit beter vond dan vorige nummer 1 24. Dus ik deed wat research en heb je serie opgezet. Net 2 afleveringen bekeken.

En ik ben verrast, had nog nooit van de serie gehoord. Kan ik me in ieder geval niet herinneren. Maar het blijkt toch wel een goede serie te zijn die zich veel meer focust op het gevangenis leven dan een Prison Break. Ik vind de vergelijking ook niet opgaan.

Prison Break is gewoon een thriller/conspiracy serie waar eigenlijk alleen het 1e seizoen naar mijn mening echt wat met het gevangenis gebeuren doet. Heb dan ook niet echt veel ervaring met gevangenis series maar ik vond Prison Break gewoon erg goed. Ik werd er in ieder geval in meegezogen en het was de eerste echte serie waar ik verslaafd aan was en in record tempo afkeek. De naam Prison Break vind ik dan ook soms misleidend.

Oz gaat echter veel dieper in op het leven binnenin de gevangenis. Veel meer ruimte voor karakteruitdieping(lijkt me na 2 episodes) en de structuur binnen een gevangenis word beter weergegeven.

Ben erg benieuwd naar meer afleveringen van Oz.

Justinw

• 5378 berichten
  • 1803 stemmen

Eerste seizoen afgerond, en ik heb genoten.

Een fantastische serie, waar gevangenen centraal staan, maar gelukkig niet oppervlakkig worden neergezet. Er is flink wat karakter ontwikkeling voor een flink aantal personages. Soms worden er aan een serie teveel personages toegevoegd met een eigen plot. Maar omdat alle gevangenen in Emerald City zitten, zie je Augustus buiten zijn eigen plotlijn ook kaarten tijdens de plotlijn van bijvoorbeeld een Chibatta. Ze verdwijnen dus niet uit oog, en dat maakt het in principe makkelijk te volgen.

Harold Perrineau speelt geweldig als een cynische prisonveteran met briljante teksten in zijn glazen cel die in het midden van Em City staat terwijl niemand het doorheeft, het is een beetje surrealistisch maar past perfect in de serie. De cast is stuk voor stuk geweldig, op een paar namen na.
Jammer dat een paar interessante karakters snel dood gaan.
MAJOR SPOILER!!!
Bob Rebadow - hij heeft volgens hem contact met god en is een van de oudere wijze gevangen.
Donald Groves - Een kanibaal waarvan ik meer zou willen zien.
Jefferson Keane - Heeft een heel groot aandeel in seizoen 1.

Maar geweldig seizoen dat eindigt op een verwachte manier. Een prison Riot. Maar door de uitvoering totaal geen probleem

Justinw

• 5378 berichten
  • 1803 stemmen

Al ver in seizoen 4 inmiddels blijft een geweldige serie, maar las even een pauze in.

MB23

• 25 berichten
  • 75 stemmen

Heb een maand geleden seizoen 1 tm 6 gekocht en helemaal gekeken. Wat een vette serie! Er vallen wel een hele hoop doden en karakters waarvan je denk dat ze een grote rol spelen kun zo verdwijnen en vervangen worden door nieuwe interessante karakters.

AC1

• 5775 berichten
  • 909 stemmen

Ik ben deze serie gestart op aanraden van een hevige HBO fan. Vol vertrouwen koop ik de eerste 5 seizoenen (hoe dom van me maar het was in de aanbieding) en wat blijkt tijdens de 4e aflevering? Ik heb er al genoeg van! Ik zie heel de tijd acteurs in plaats van echte personages. Alles voelt fake aan en ik verwacht dat het elk moment kan uitbarsten in een musical. De HBO fan wist me te overtuigen door te zeggen dat Oz van dezelfde hand is als de makers van The Wire. Ik geloof er geen snars van!

FlyLo

• 1070 berichten
  • 745 stemmen

AC1 schreef:

Alles voelt fake aan en ik verwacht dat het elk moment kan uitbarsten in een musical.

De HBO fan wist me te overtuigen door te zeggen dat Oz van dezelfde hand is als de makers van The Wire. Ik geloof er geen snars van!

Klopt volgens mij inderdaad niet, maar Oz is minstens even grauw als The Wire.

Justinw

• 5378 berichten
  • 1803 stemmen

Fake?

Er moet ook iemand zijn die het niet goed vindt!

AC1

• 5775 berichten
  • 909 stemmen

Ja, door de regie (wat een bepaalde sfeer creëert - het lijkt wel of iedereen pas begint te praten wanneer ze in beeld zijn - echt toneelachtig), het concept (o.a. de verteller in zijn wentelende glazen gevangenis) en de keuze van acteurs (iedereen ziet eruit als acteurs of jazzdansers - die schattige leider van het Arische kamp heeft niets dreigends of gevaarlijks) voelt het geheel behoorlijk onecht of onnatuurlijk aan (dit in tegenstelling tot The Wire waar de casting en de regie 'dead on' zijn). Het heet dan ook OZ, naar de gelijknamige musical. Tjonge, jonge, dat niemand dit ziet .

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3279 stemmen

Adebisi. Een echte jazzdanser .

FlyLo

• 1070 berichten
  • 745 stemmen

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.