• 12.686 nieuwsartikelen
  • 167.990 films
  • 10.906 series
  • 31.287 seizoenen
  • 626.429 acteurs
  • 195.683 gebruikers
  • 9.160.723 stemmen

Klassiekers op tv

zoeken in:

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

bij Yojimbo (1961):

De Veronicagids kondigt aan dat 'Last Man Standing' uitgezonden wordt, 1 van de remakes van Yojimbo. In de gids krijgt Yojimbo de titel meesterwerk mee. Wat ik me nu eigenlijk afvraag (en dit kan erg dom klinken, maar ik heb er totaal geen verstand van): waarom zenden ze het origineel nooit uit ipv de remakes? Zijn deze klassiekers gewoon te duur voor de omroepen of verwachten de omroepen te lage kijkcijfers? Zou wel es willen weten hoe dit werkt........

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3193 stemmen

Ramon K schreef:

Wat ik me nu eigenlijk afvraag (en dit kan erg dom klinken, maar ik heb er totaal geen verstand van): waarom zenden ze het origineel nooit uit ipv de remakes? Zijn deze klassiekers gewoon te duur voor de omroepen of verwachten de omroepen te lage kijkcijfers? Zou wel es willen weten hoe dit werkt........

Dat vraag ik me ook al tijden af! Elke keer staat er weer dat Psycho of zo komt en dan kijk je in de gids en dan is het weer die remake. Erg irritant, mede omdat ik hier totaal geen mogelijkheden heb om klassiekers te huren. Dan moet ik mn toevlucht wel tot het internet zoeken en daar zijn ze ook niet allemaal te halen.

Hobbes

• 2911 berichten
  • 1195 stemmen

Ik vrees dat 't de meest belachelijke redenen zijn die je kunt bedenken: Ze zijn zwart/wit en ze zijn oud.

In het geval van last man standing zal het waarschijnlijk zijn omdat ze die als verpakkingsmateriaal hebben meegezonden waarschijnlijk (veel zullen ze er niet voor betaald hebben...). Maar A Fistful of Dollars bijv. zal meer kijkers trekken dan Yojimbo ben ik bang.

En als ze hem al uitzenden, ben ik bang voor een nasynchronisatie :O

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3193 stemmen

Hobbes schreef:

En als ze hem al uitzenden, ben ik bang voor een nasynchronisatie :O

Nee joh! We zijn Duitsland niet. Soms komen er trouwens wel klassiekers. Tijdje geleden was La Dolce Vita nog op tv. Die komen dan wel altijd op vrijdag rond een uur of 12, wat ik niet erg vind omdat ik dat een buitengewoon aangename filmtijd vind.

JayLunar

• 748 berichten
  • 2891 stemmen

Voor de omroepen is het denk ik ook makkelijk om films voor uitzending te kopen van de grote studio's (er zullen wel gewoon vaste procedures worden gehanteerd), die allen wel een vestiging hier hebben; ze hebben er regelmatig contact mee, kunnen er gewoon aankloppen (ik vermoed ook dat de Amerikanen, imperialistisch als ze zijn, er vast ook wel een soort van push-distributie methode op nahouden). Voor een film als deze moet een omroep waarschijnlijk speciaal gaan onderhandelen met Toho, en dat zal niet makkelijk gaan (zeker niet qua prijs). En waarom zou een commerciële omroep er veel moeite voor doen; het gaat immers om de kijkcijfers. Het beste is dus films te kiezen die hebben bewezen een "sure thing" te zijn wat dat betreft. En wie wil nou een Japanse film uit 1961 kijken, al wordt deze overal als meesterwerk bestempeld?

kos

• 46372 berichten
  • 8602 stemmen

JayLunar schreef:

En wie wil nou een Japanse film uit 1961 kijken, al wordt deze overal als meesterwerk bestempeld?

Hmm.. dat vraag ik me af. Ik heb het idee je best wel wat kijkers kan trekken met films die als 'meesterwerk' gekwalificeerd zijn, zwart-wit of niet. Misschien niet te vaak, maar ik geloof best dat mensen zo af en toe eens wat anders willen zien.

Of zouden wij echt gewoon een stelletje outcasts zijn?

blabla

• 2070 berichten
  • 5192 stemmen

kos schreef:

Ik heb het idee je best wel wat kijkers kan trekken met films die als 'meesterwerk' gekwalificeerd zijn, zwart-wit of niet.

Maar als er Bruce Willis of een andere bekende naam bij staat zal dat altijd meer kijkers krijgen als wanneer er meesterwerk bij staat, de meeste mensen willen vermaakt worden en dat gaat ze beter af met die bekende naam, dat geeft iets vertrouwds en voldoet meestal aan een verwachtingspatroon.

De kreet meesterwerk zou wel eens meer van je kunnen verlangen dan alleen vermaakt worden.

blabla

• 2070 berichten
  • 5192 stemmen

kos schreef:

Nee, wij zijn filmliefhebbers.

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

kos schreef:

Yep, Ik geloof dat de doorsneebevolking ons niet echt begrijpt idd

kos

• 46372 berichten
  • 8602 stemmen

Met het gevaar offtopic te gaan: Ik denk dat als je dit soort films op een bepaalde manier promoot, dus pak 'm beet elke vrijdagavond op een bepaald tijdstip zo'n klassieker uitzend, dat mensen best wel geinteresseerd raken.

Breng het ook echt als 'meesterwerk' en 'niet te missen voor de filmliefhebber' (waar veel mensen zich toch onder durven te scharen, terecht of niet) en het kan nog best eens goed uitvallen.

blabla

• 2070 berichten
  • 5192 stemmen

Tuurlijk zijn er mensen die geinteresseerd zullen raken, maar nooit een blockbuster (hoeveelheid) publiek, maar bij tv gaat het helaas ook nog om kijkcijfers dus kiezen ze liever voor iets dat mainstream is en meer publiek trekt.

kappeuter (crew films)

• 74069 berichten
  • 5900 stemmen

Nederland 3 zendt veel 'arthouse' films uit. In het verlengde daarvan zouden ze toch makkelijk kunnen overgaan op het uitzenden van klassiekers.

kos

• 46372 berichten
  • 8602 stemmen

blabla schreef:

Tuurlijk zijn er mensen die geinteresseerd zullen raken, maar nooit een blockbuster (hoeveelheid) publiek, maar bij tv gaat het helaas ook nog om kijkcijfers dus kiezen ze liever voor iets dat mainstream is en meer publiek trekt.

Oke, geen blockbuster publiek, dat is ook niet erg. Maar wel voldoende publiek om dat soort films te blijven uitzenden, daar gaat het om. Ik verwacht ook niet dat ze Stalker op zaterdag om half negen uitzenden , maar misschien op een ander tijdtip, waarop ze toch geen top-kijkcijfers krijgen.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

kappeuter schreef:

Nederland 3 zendt veel 'arthouse' films uit. In het verlengde daarvan zouden ze toch makkelijk kunnen overgaan op het uitzenden van klassiekers.

Dat lijkt mij ook. En Yojimbo bekijken om half twee 's nachts zou ook niet verschrikkelijk zijn.

blabla

• 2070 berichten
  • 5192 stemmen

kos schreef:

Ik verwacht ook niet dat ze Stalker op zaterdag om half negen uitzenden

Ik eigenlijk wel

Ben het trouwens verder wel helemaal met je eens hoor, dus ik heb geen kritiek op je opmerkingen, ik probeer alleen de realiteit voor mijzelf op een rijtje te zetten.

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3660 stemmen

Vind het ook een beetje lullig van de publieke omroep.

Ons wel documentaires laten zien over Kubrick, Felinni, en Kurosawa.

Maar de films uitzenden van dit trio doen ze niet.

blabla

• 2070 berichten
  • 5192 stemmen

Blij maken met een dood vogeltje heet dat

kos

• 46372 berichten
  • 8602 stemmen

Macmanus schreef:

Vind het ook een beetje lullig van de publieke omroep.

Ons wel documentaires laten zien over Kubrick, Felinni, en Kurosawa.

Maar de films uitzenden van dit trio doen ze niet.

Inderdaad, en wat te denken van die TV-gidsen. Zo'n beetje elke zichzelf respecterende TV-gids heeft een sterrensysteem voor filmwaardering ingevoerd. Vreemd genoeg zijn ze daar ook nog serieus in en baseren die sterren op serieuze filmcritici. Elke keer als er een klassieker op TV is krijgt hij dus gewoon 5 sterren en veel lovende woorden en de film die ze zelf dan uitzenden (robocop 3 of whatever) geven ze 1 ster. Zend die goede film dan ook uit kloothommels! Zo zetten ze hun eigen programmering nogal voor schut

starbright boy (moderator films)

• 21767 berichten
  • 4665 stemmen

Ik heb ook nooit begrepen waarom dit soort films niet door de publieke omroep (nederland 3) wordt uitgezonden. Plak er een titel (cinema 3 klassiek ofzo) en zend wekelijks een verrassende film uit.

cornelis

• 4743 berichten
  • 672 stemmen

starbright boy schreef:

Ik heb ook nooit begrepen waarom dit soort films niet door de publieke omroep (nederland 3) wordt uitgezonden.

Beperkte zendtijd. Vreemd genoeg moet NL3 om iets van half 2 uit. Vind het ook heel raar dat er 's nachts niet veel en veel meer herhaald wordt, maar ook dat heeft met poen te maken vrees ik.

Da Jando

• 1383 berichten
  • 979 stemmen

Mischien een mailtje namems Moviemeter naar ned3 (crew?)

Art

• 13507 berichten
  • 3584 stemmen

Vroeger had je op oa Ned 3 "Wereldcinema" Of ze dat nu nog hebben weet ik niet maar daar werden altijd de meest onbekende en meer bekende films uit het buitenland uitgezonden.

EmDee

• 7192 berichten
  • 1417 stemmen

Yorin zendt anders toch wel de originele Psycho uit vanavond!

JayLunar

• 748 berichten
  • 2891 stemmen

Art schreef:

Vroeger had je op oa Ned 3 "Wereldcinema" Of ze dat nu nog hebben weet ik niet maar daar werden altijd de meest onbekende en meer bekende films uit het buitenland uitgezonden.

Op zondagmiddag bedoel je? Zaten inderdaad leuke films tussen, en heb regelmatig gekeken, maar het ging vooral om recente films. Jammer dat de NPS er nu mee is gestopt.

EmDee schreef:

Klopt, maar we hadden het in eerste instantie over een buitenlandse klassieker (topic had eigenlijk anders moeten heten).

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

BoordAppel schreef:

Elke keer staat er weer dat Psycho of zo komt en dan kijk je in de gids en dan is het weer die remake.

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3193 stemmen

Dat voorbeeld nam ik omdat die nu dus toevallig eens wel op tv kwam.

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3193 stemmen

JayLunar schreef:

(quote)
Klopt, maar we hadden het in eerste instantie over een buitenlandse klassieker (topic had eigenlijk anders moeten heten).

En Psycho is een Nederlandse film?

Goodfella

• 5091 berichten
  • 4875 stemmen

EmDee schreef:

Wist niet dat MovieMeter zóveel invloed heeft op de Nederlandse omroepen!

kappeuter (crew films)

• 74069 berichten
  • 5900 stemmen

Fillumon

• 2240 berichten
  • 0 stemmen

Wordt opgenomen, morgen zien !

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.