- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Twin Peaks
Twin Peaks
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Twee heel interessante links, bedankt!
Ik zal er een derde meesterlijke analyse aan toevoegen 
Thomas83
-
- 4025 berichten
- 3631 stemmen
Wendy Robie was ten tijde van Twin Peaks 37, dus zo vergezocht is het niet dat ze een 35 jarige vrouw speelde....
vond je review verder leuk om te lezen!
Oh echt? Haha, zou je ook niet zeggen. 
jipt
-
- 3461 berichten
- 3471 stemmen
Wat was dit een prachtige serie. Komisch, eng, spannend, emotioneel, prachtige zwoele soundtrack. Laatste aflevering is geweldig. Heb genoten, puik werk van Lynch, zal het een 5* geven. Jammer dat er geen laatste seizoen is, binnenkort maar de film kijken.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Elke serie heeft een laatste seizoen
, en nu op naar Fire Walk With Me. Voor de rest helemaal eens, prachtige serie. Ook één van mijn favorieten, qua mystery is in die jaren alleen Carnivale in de buurt gekomen maar toch heeft TP iets eigens, wat haast onmogelijk te evenaren is.
jipt
-
- 3461 berichten
- 3471 stemmen
Zal binnenkort een Fire Walk With Me kijken, heb hem al thuis. Carnivale zal ik ook eens bekijken.
Kai
-
- 5164 berichten
- 1001 stemmen
Gewoon doen Jipt, Fire walk with me is een gifzwarte topfilm.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Misschien is het omdat ik nu al jaren hoor van bijna iedereen die het zag dat Twin Peaks absoluut het beste is dat ooit door de mensheid gemaakt is, maar ik kan na het zien van het eerste seizoen een groot gevoel van teleurstelling niet onderdrukken. Op dit forum kun je eigenlijk ook niets dan lof vinden (ik heb niet alles gelezen, maar ik kwam alleen berichten van Jordy en RamonK tegen die ook niet bijzonder positief waren). Zelf vond ik het een goede serie die echter gewoon weinig indruk maakte. Soms spannend, maar nooit intens. Soms geestig, maar nooit werkelijk grappig. Een keer werkelijk bevreemdend (in de Red Room, verreweg het beste moment uit het eerste seizoen), verder zo nu en dan licht-excentriek. Ontroering voelde ik nooit, daarvoor waren de emoties te expliciet en te soapachtig. Dit is natuurlijk ook de bedoeling van Lynch en Frost, maar die overdreven uitdrukking van emoties zoals in soaps zijn gewoon echt totaal mijn ding niet en vormde voor mij het grootste struikelblok van Twin Peaks (de romantische scènes tussen Donna en James zijn gewoon niet om aan te zien).
De neiging is er nu om misschien wat negatiever te klinken dan ik ben. Ik vond Twin Peaks leuk om te volgen. Ik wilde ook altijd wel weten wat er in de volgende aflevering gebeurde (en ben ook wel benieuwd naar het tweede seizoen, zei het met lagere verwachtingen), zonder dat er ooit de mogelijkheid ontstond verslaafd te raken aan de serie (voor de duidelijkheid, de pilor en zeven afleveringen keek ik verspreid over veertien dagen, zonder ooit twee afleveringen achter elkaar te kijken). Er zaten leuke personages in, vooral Dale Cooper, Harry Truman, Dr. Jakoby, Laura Palmer (het enige driedimensionale karakter, ondanks dat ze dood is gedurende de hele serie), Audrey Horne, Pete Martell en Catherine Martell. Enkele excentrieke momenten zijn zeer vermakelijk, waaronder het steentjes gooien. De sfeer zit er goed in, vooral omdat het toch mooier gefilmd is dan de gemiddelde serie en ook dankzij de bekende muziek.
Daartegenover staan gewoon enkele zwakheden. Sommige personages zijn leuk bedoelt maar komen totaal niet uit de verf, zoals Nadine. Andere personages worden gewoon vertolkt door slechte acteurs, met name Lara Flynn Boyle (Donna Hayward), James Marshall (James Hurley), Eric DaRe (Leo Johnson), Joan Chen (Josie Packard) en in het bijzonder de afschuwelijke Dana Ashbrook als Bobby Briggs. Bijna alle personages zijn ook vrij eendimensionaal. Ze mogen dan zoveel verborgen geheimen hebben, hun karakters zijn al duidelijk vanaf hun introductie en dat is te karig voor een heel seizoen.
Al met al is het eerste seizoen vermakelijk genoeg voor een beoordeling van 3,5*, maar tegelijkertijd smaakt het niet in het bijzonder naar meer. Had wel behoefte aan closure nu. Ik ga het tweede seizoen ook wel kijken, waarschijnlijk ook snel hierna omdat ik nu nog alle plotlijnen en relaties in mijn hoofd heb zitten. Maar wonderen verwacht ik niet meer van Twin Peaks en wonderen zijn mij beloofd! Dit kan wat mij betreft nooit in één adem genoemd worden met Mulholland Dr. of Blue Velvet. Twin Peaks is wellicht zelfs het minst interessante dat Lynch ooit gemaakt heeft.
sara-pezzini
-
- 447 berichten
- 8 stemmen
je vergeet ook dat Twin Peaks uit een tijd komt waar we nog niet eerder van zulke series hadden, nu zijn we het gewend.....
destijds, 1992 maakte het heel veel indruk op mij.....
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Nu nog zijn er geen soortgelijke series te vinden hoor. Alleen Carnivale weet ook daadwerkelijk met een mystery concept dit niveau te halen. En begin aub niet over LOST
.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4082 stemmen
Twin Peaks valt verder ook nergens mee te vergelijken, dat gekke sfeertje moet je maar net pakken.
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1803 stemmen
Precies. Moest er zelf ook eerst inkomen. Als je snel kijkt lijkt het bijna op een goedkope soap. Pas als je vanaf het begint alles volgt en de scenes ziet waarin je de wind op de bomen ziet blazen met een geweldige ondersteunende score dan weet je dat dit wat meer is dan je gemiddelde serie.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Twin Peaks valt verder ook nergens mee te vergelijken, dat gekke sfeertje moet je maar net pakken.
Wel, je kunt het natuurlijk vergelijken met de films van Lynch en toch op zijn minst dan met Blue Velvet, waarin ook een onschuldige, ietwat soapachtige aanpak wordt gecombineerd met een duistere thriller. Ten opzichte van die film en ander werk met Lynch vind ik Twin Peaks zo gek nog niet. Was het maar wat gekker!
Wat de historische context van deze serie betreft: dat Twin Peaks revolutionair was voor televisie begin jaren '90 wil alleen maar zeggen dat televisie een enorm lage standaard had als je het vergelijkt met films van diezelfde tijd. Uiteraard is Twin Peaks geen gewone serie, maar na een film als Blue Velvet kan ik me bijna niet voorstellen dat dit als een enorme verrassing kwam. Toch was het kennelijk zo.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Heel gek terwijl ik de serie ook geweldig vindt ik ook denk dat de superlatieven die deze serie door velen krijgt ook erg veel met de naam Lynch te maken heeft.
starbright boy (moderator films)
-
- 22403 berichten
- 5070 stemmen
ik heb de serie bijna 20 jaar geleden op RTL4 (!) gevolgd en vond het geweldig toen. Ik had geen idee wie Lynch was. Daarna nooit meer bekeken. Komt vast nog wel eens. Maar vooral de eerste aflevering was in mijn herinnering echt ontzettend mooi. Geen idee of het overeind zou blijven.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Ten opzichte van die film en ander werk met Lynch vind ik Twin Peaks zo gek nog niet. Was het maar wat gekker!
Had je seizoen twee ook al gezien? 
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1803 stemmen
Ik wou net zeggen, ben daardoor zelfs in eerste instantie gestopt nadat de Laura Palmer moord opgelost werd. Hierna ging alle realiteit in season 2 completely out the window.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Had je seizoen twee ook al gezien?
In gaf al aan dat ik seizoen twee niet gezien heb. Aangezien veel mensen die kennelijk zwakker vinden heb ik daar eigenlijk ook niet bijzonder veel zin in, maar ik zal me er wel toe zetten.
Heel gek terwijl ik de serie ook geweldig vindt ik ook denk dat de superlatieven die deze serie door velen krijgt ook erg veel met de naam Lynch te maken heeft.
Dat is niet wat ik beweer in mijn berichten. Volgens mij is Twin Peaks zo'n beetje Lynch' meest geliefde werk, wat waarschijnlijk niet zo zou zijn als men het alleen maar leuk zou vinden omdat Lynch eraan verbonden is. Voor mij werkt die naam misschien in het nadeel: Lynch heeft voor mij een hogere standaard dan dit.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
In gaf al aan dat ik seizoen twee niet gezien heb. Aangezien veel mensen die kennelijk zwakker vinden heb ik daar eigenlijk ook niet bijzonder veel zin in, maar ik zal me er wel toe zetten.
Je vroeg om dit:
Was het maar wat gekker!
Dat zul je ook gaan krijgen. Succes!
goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4083 stemmen
Hoewel Lynch een van m'n favoriete regisseurs is, was ik er nooit aan toegekomen Twin Peaks te gaan kijken. Vanmiddag de dvd's op de gok gekocht, en ben vanavond beginnen kijken. Heb de pilot en eerste twee afleveringen gezien, en ik moet zeggen: verbluffend!
Typisch Lynch, met alle ingrediënten waar ik zo dol op ben (nachtmerrie in de setting van een mooie nostalgische droom, veel surrealisme, een stevige dosis ironie etc.)
Dale Coopers droom met oa. de vreemd sprekende dwerg en reusachtige dubbelganger van Laura Palmer is al meteen een van de meest intrigerende scènes die ik ken!
goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4083 stemmen
Seizoen 1 afgekeken; vond het toch bergaf gaan na de pilot en de eerste twee/drie afleveringen. De afleveringen die Lynch zelf geregisseerd heeft zijn briljant; de andere regisseurs/schrijvers weten dat beklemmende en bevreemdende gevoel nooit meer op te wekken. De spanning is er een beetje uit, gelukkig blijft het wel grappig en sfeervol. Het gebruik van al dat hout in de decors geeft echt een gezellig, warm sfeertje.
goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4083 stemmen
Ik zit voortdurend afleveringen te kijken (ben nu eenmaal eerder een film- dan een seriekijker) en ben nu al halverwege seizoen 2 aanbeland. Aan aflevering 14 om precies te zijn.
Het heeft nog steeds ijzersterke momenten, maar vind het nu toch ietsjes minder worden. Er zijn echt teveel oninteressante zijlijnen, waarvan enkele zelfs nauwelijks het niveau van een ordinaire soap - het format waar ze een pastiche zouden moeten zijn - ontstijgen. Het reisje van James bijv. - kom nu zeg. Op zulke momenten is het oorspronkelijke idee van Twin Peaks ver te zoeken.
De beste momenten uit deze afleveringen zijn de avonturen van Ben Horne en the glory of the south
.
Ik hoop van harte dat de serie de juiste balans terugvindt om verpletterend te eindigen!
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4082 stemmen
Dit is het dipje in seizoen 2 waar je bent aanbeland om richting het einde weer te knallen!
Loki87
-
- 228 berichten
- 0 stemmen
Ik geef de serie 4 sterren. Zou best de beste serie ooit kunnen zijn. Lynch zijn Mystery films vind ik echter nog beter. Dit is wat braver, het is een soort mystery/drama/thriller met fantasyelementen in een verkapt (of moet ik zeggen verknipt) soapjasje.
De film had ik 2 jaar geleden opgezet maar na 5 minuten afgezet, ik merkte dat het geen goed idee was om die eerst te kijken. De film is hierna aan de beurt.
Inhoudelijk: de sfeer is geweldig, je merkt wel dat de afleveringen die Lynch regisseerde beter zijn, bepaalde verhaallijnen (tripje buiten het plaatsje van onze niet al te snuggere vriend) en personages (Zane) zijn minder geslaagd. Nadat de whodunnit klaar is wordt het ook wat minder maar nog steeds is het zeer vermakelijk. Ben het dus niet eens dat serie 1 beter zou zijn dan 2. Het begin van seizoen 1 vind ik vooral top, maar rondom de onthulling in seizoen 2 haalt het weer dat niveau (5 sterren).
Bepaalde scenes/momenten/dialogen/monologen zijn hilarisch op een absurdistische wijze.
goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4083 stemmen
Afgekeken , en in retrospect kan ik zeggen dat ik enorm van deze serie genoten heb.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Vooral die laatste aflevering zorgt voor een extra laag / dimensie zodat je Twin Peaks nooit zal vergeten.
Dee Al
-
- 272 berichten
- 197 stemmen
Ik heb nu de pilot en de eerste twee afleveringen gekeken. Heel spannend. Het lijkt wel een verfilming van een Stephen King-boek, want de serie heeft net zo'n sfeer als ik proef in The Tommyknockers of Under The Dome. Personages worden goed uitgewerkt. En een heel apart, mooi sfeertje. Ik ben benieuwd wat de rest van de serie gaat brengen.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Is er trouwens iemand geïnteresseerd in het boek "Het geheime dagboek van Laura Palmer"? Het is in het Nederlands en in degelijke staat. Voor alle duidelijkheid, het gaat over dit boek. Ik verkoop het omdat ik op de originele Engelse versie ben gestoten en nu heb ik niet echt iets aan de Nederlandse
Als er interesse is, wil ik gerust nog wel wat foto's van het boek maken.
Gizzmann
-
- 5617 berichten
- 2839 stemmen
Dit staat al een hele tijd op mijn mp3 speler, ik weiger het er af te halen.
chevy93
-
- 12753 berichten
- 1323 stemmen
Hoe komt het dat ik Twin Peaks seizoen 1 voor 20 euro op de kop getikt heb, maar seizoen 2 zo verschrikkelijk duur is? Hoewel ik nu zie dat seizoen één op FRS.nl bijna 40 euro kost en ik er in de winkel dus maar de helft voor betaald heb.
sangha
-
- 605 berichten
- 517 stemmen
Ik zag seizoen 2 vorige week bij de Bijenkorf nog voor 20 euro liggen. En anders thehut.com eens proberen? Dat is een betrouwbare site met lage verzendkosten en geen creditcard nodig (wel paypal).