menu

Filmdragers en apparatuur / Algemeen / 3D

zoeken in:

Reinbo
Goed artikel. Ben als groot 3D fan inmiddels ook er sceptisch geworden. In 90% van de films in 3D wordt nauwelijks gebruik gemaakt van de kracht van 3D en blijkt het een wassen neus. Daarbij hebben we in Nederland en Belgie ook zelden de keus uit 2d en 3d en kunnen we de films enkel in 3d zien.

Enige voordeel van 3D, dezer dagen is dat het het gebruik van je telefoon sterk afremd.

Maar kijk wel enorm uit naar de volgende Avatar en Grafity. Want echte 3D cinema kan erg indrukwekkend zijn.

Poll op FilmTotaal:

Uitslag POLL: "3D weg ermee" - FilmTotaal filmnieuws

Heb er zelf ook gestemd, ben ook erg tegen 3D. Al zal ik films die ik graag wil zien niet vermijden. Maar indien er de keuze is tussen 2D en 3D is het makkelijk voor me.

kappeuter (crew)
Ja, geheel mee eens!

Ik ben een grote fan van 3D films en gezien de reacties kan ik beter maar niks zeggen. Moet wel bekennen dat ik ooit in de bios een zware 3D bril op mijn neus had en die begon al snel pijn te doen. Dat is minder.

wilde_frans
Ten tijde van de vorige twee grote technologische overgangsmomenten in de filmhistorie, die naar geluid en kleur, heerste er bij filmmakers en productiebedrijven de angst dat filmkijkers de nieuwe technologieen zouden opvatten als een goedkope truc om (nieuw) publiek te trekken - een truc die bovendien afbreuk zou doen aan de artistieke integriteit van de regisseur en de kwaliteit van de film. Daarom hadden de eerste kleurenfilms (tot Robin Hood) een flets, 'gedempt' kleurenpalet, met slecht spaarzaam nadruk door fellere kleuren en scherpere contrasten. (Dit gebeurde overigens ironisch genoeg onder aandringen van Technicolor.)
Het lijkt mij, gezien de voorgaande reacties en de aangehaalde artikelen, en het gegeven dat ook ik vind dat de meerwaarde van 3d sinds haar introductie nagenoeg nihil is geweest, dat hun zorgen toentertijd gegrond waren.

Maar toch lijkt zulke scepsis als hierboven staat me schromelijk overdreven, en het is zeer spijtig dat de sentimenten zich zo tegen 3d-technologie hebben gekeerd, want de potentie is er (Gravity begon zo mooi!), en zodra diepte eindelijk goed toegepast wordt, gaat het heel erg mooi worden.

Er zijn een paar films waarbij het goed werkt, maar 3D is voor mij een van de redenen waarom ik niet meer naar de bioscoop ga. Het is gewoon voor de meeste films een simpel en lucratief trucje om de toch al niet misselijke prijs van een kaartje nog eens met 10% omhoog te schroeven. Bovendien word ik echt beroerd wanneer er in een film ineens een moment is waarin heel goedkoop ineens projectielen richting de kijker gegaan. Nog grotere flauwekul dan de Wilhelmscream.

Petitie.

Ban 3D uit de bioscoop? Wat mij betreft alleen die 'fakes'.

Ik ben in de bios geen fan van 3D, maar wil het thuis wel eens proberen. Welke 3D titels, buiten Avatar 3D, zijn nou echte aanraders om thuis nog eens op te zetten?

Ajax&Litmanen1

Jurassic Park (1993) vind ik in 3D (diepte) erg goed gedaan.

Heb een tijdje terug met Predator 3D in m'n handen gestaan... twijfel, twijfel.. Lijkt me toch wel wat hebben, zeker voor een herziening

jeroentjuhhhhh

Predator 3D heb ik thuis. Voor zo'n oude film is het 3D aardig tot goed, en met Arnold in de film is het super om naar te kijken. Het is zijn enige film in 3D.

Klinkt goed! Is misschien niet meteen reclame voor de home-3D markt, maar in combinatie met de film... Lijkt me voor A&L1, als fan van de film, ook wel een goede!

Bedankt voor de input!

Ik ga nog even zoeken naar meer opties of hopende dat hier meer tips komen.

Moet zeggen, ga deze week Avatar 3D kijken en heb dat vandaag even kort getest. Zag er werkelijk schitterend uit. Hoop dat er meer titels zijn die dat niveau halen.

Avatar heeft hele goede 3D maar niet de hele film. Alleen in het begin, daarna is het aardig maar niet top.

Resident Evil: Afterlife (2010) heeft trouwens ook goed 3D.

Deze zou ik proberen:
- Cloudy with a Chance of Meatballs (Phil Lord + Chris Miller)
- Tron Legacy (Joseph Kosinski)
- Legend of the Guardians (Zack Snyder)
- Cave of Forgotten Dreams (Werner Herzog)
- Transformers: Age of Extinction (Michael Bay)
- Madagascar III (Eric Darnell + Tom McGrath +Conrad Vernon)
- Life of Pi (Ang Lee)
- The Hobbit's (Peter Jackson)

Jurassic Park en Predator raad ik je ten sterkste af. Die zijn geconverteerd.

Verhoeven schreef:
Deze zou ik proberen:
- Cloudy with a Chance of Meatballs (Phil Lord + Chris Miller)
- Tron Legacy (Joseph Kosinski)
- Legend of the Guardians (Zack Snyder)
- Cave of Forgotten Dreams (Werner Herzog)
- Transformers: Age of Extinction (Michael Bay)
- Madagascar III (Eric Darnell + Tom McGrath +Conrad Vernon)
- Life of Pi (Ang Lee)
- The Hobbit's (Peter Jackson)

Bedankt! Al haal ik echt geen Transformers film, wat een rotzooi is dat zeg

Ik zat overigens nog te denken aan Guardians of the Galaxy 3D. Is dat nog wat? Heb de film wel in 2D gezien, erg goede film.

The Hobbit wacht ik mee. Ik wil een trilogiebox kopen zodra er een extended versie box te koop komt.

Zou deze site als leidraad nemen:
While film studios are cashing in on 3D films, many are "faking it" by converting 2D films into 3D post-production. Worse, they're not being upfront in their advertising, and many people feel ripped-off after paying extra fees for the "3D Experience." It's been claimed that conversions are now just as good as the real thing, but there's a limit to what can be done post-production. If you only have one-eye's worth of content, you can't just make up the content for the second eye.
De enige 'fake' die ik in 3D zou bekijken is Gravity. En als je wilt zien wat alternatieve regisseurs doen met 3D moet je eens werk van Wenders of Godard proberen.

Oh, en voordat ik het vergeet. Veel recente animatiefilms die in 3D zijn geschoten voegen echt iets toe. En Scorsese's Hugo is ook zeker de moeite waard. Al was het maar slechts voor de opening.

Verhoeven schreef:

Jammer dat je een standpunt inneemt terwijl je de films nooit in 3D hebt gezien. Ik had er eerlijk gezegd ook niet veel van verwacht totdat ik het met mijn eigen ogen zag.
Ik heb beide films zelf en vele andere en veel 3D films die tegenwoordig uit worden gebracht, kunnen zeker niet tegen Jurassic Park op. Deze is erg mooi en goed gedaan. Met reviews checken (o.a. via google) kom je een heel eind i.p.v. de vooroordelen waar niemand wat mee opschiet.

Alexander1900 schreef:
(quote)

Jammer dat je een standpunt inneemt terwijl je de films nooit in 3D hebt gezien. Ik had er eerlijk gezegd ook niet veel van verwacht totdat ik het met mijn eigen ogen zag.
Ik heb beide films zelf en vele andere en veel 3D films die tegenwoordig uit worden gebracht, kunnen zeker niet tegen Jurassic Park op. Deze is erg mooi en goed gedaan. Met reviews checken (o.a. via google) kom je een heel eind i.p.v. de vooroordelen waar niemand wat mee opschiet.

Hoe weet je eigenlijk dat hij die 2 films niet heeft gezien?

Mijn voorkeur ligt overigens wel bij een recente film die ook duidelijk in 3D is geschoten. Zoals Avatar destijds.

Al is Predator wel 1 van mijn favoriete films

De zin 'die zijn geconverteerd' geeft sterk het vermoeden dat hij ze niet heeft gezien.
Bovendien haalt hij deze site aan: Is it Real or Fake 3D? - realorfake3d.com
Op de site staat o.a. indien films geconverteerd zijn van 2D naar 3D dan is het 'nep'.

Er zitten inderdaad een hele hoop 3D 'crap' films tussen (ook die in 3D geschoten zijn), maar er zijn enkele die wel goed gemaakt zijn (o.a. ook die van 2D naar 3D gemaakt zijn).

Maar goed, ik houd het hierbij en verlaat het topic. Er zijn te weinig 3D liefhebbers op dit fora.

Alexander1900 schreef:
Er zijn te weinig 3D liefhebbers op dit fora.
Aha, een expert. Wat maakt voor jou een geslaagde 3D-film? De attractie? Hetgeen wat op je afkomt? De diepte? De ruimte? De lichtinval? En wat vond je van mijn keuzes dan?

Ajax&Litmanen1 schreef:
Ik zat overigens nog te denken aan Guardians of the Galaxy 3D. Is dat nog wat? Heb de film wel in 2D gezien, erg goede film.

Dat is de enige BR die ik 3D op mijn TV gezien heb. Ik vond het erg geslaagd - mooi licht (ik vind 3D er in de bios vaak onnodig (?) donker/grauw uitzien), maar ben dus nog geen graadmeter. Ik zou er meer moeten zien om te kijken of 3D op TV mij altijd beter bevalt dan in de bios. Bij deze vond ik het op TV in elk geval prima.

IcU
Ik merk tot mijn grote vreugde de 3D in de bioscoop af neemt. Er is steeds meer keuze tussen 3D en de 'normale' 2D versie. Helaas is dit nog niet bij alle films het geval. Sommige films zijn alleen maar in drie dimensies te bekijken.

Hoe denken we hier over? Betekend dit dat 3D op zijn retour is? Zal deze keuze mogelijkheid aanhouden en gaan bioscopen inzien dat 2D nog steeds geliefd is?

3D TV is officially dead: Sony and LG to drop support for 3D movies and TV shows this year - Mirror Online - mirror.co.uk

Moeten 3D tv's terugkomen? Teken de petitie | 3DTV Magazine - 3dtvmagazine.nl

Dat is niet leuk voor de 3D fans waaronder ikzelf. Ik denk dat ik vanaf nu ook geen (dure) 3D films meer ga kopen want kan het straks bij een nieuwe tv niet meer afspelen. Of zou er (later) alsnog een bedrijf zijn die 3D tv's maken aangezien zij dan de enige op de markt zijn...?

kappeuter (crew)
3D is dood, leve 3D - VPRO

Om de zoveel jaar wordt geroepen dat 3D-televisie de toekomst is, maar telkens weer gaat men kort daarop weer over tot de orde van de 2D-dag.
Nieuwe ontwikkelingen zijn echter gaande, klinkt het. Zou het nu eindelijk echt gedaan zijn met dat platte beeld?

Gast
geplaatst: vandaag om 19:27 uur

geplaatst: vandaag om 19:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.