- Home
- Filmforum
- Filmdragers en apparatuur - Titels
- Oude & Nieuwe Godfather DVD screenshots (Bevat spoilers)
Oude & Nieuwe Godfather DVD screenshots (Bevat spoilers)

ThaMovieVoter
-
- 3638 berichten
- 2073 stemmen
Ik heb de oude Godfather DVD Box vergeleken met de nieuwe versie. Deze is door restauratie koning Robert A. Harris onder de loep genomen en volledig geremastered, zowel qua geluid als qua beeld. Er heeft een paar uurtjes werk in gezeten, maar het is het zeker waard geweest. Getuige deze screenshots:
(nieuwe versie boven, oude versie onder)

serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Ik vind het niet zo heel denderend eigenlijk. Maar ik zou toch voor die nieuwe gaan

ThaMovieVoter
-
- 3638 berichten
- 2073 stemmen
Niet zo heel denderend? Jij hebt er duidelijk geen kaas van gegeten Maar ieder zijn mening natuurlijk...

kos
-
- 45729 berichten
- 8263 stemmen
Inderdaad, ik vind die onderste juist die lekker jaren '70 look. Heerlijk.
Maar ik pretendeer verder ook niet er verstand van te hebben, puur smaakkwestie.

Goodfella_90
-
- 10393 berichten
- 2440 stemmen
Gelukkig heb ik de oude nog; die ziet er een stuk beter uit.

Onderhond
-
- 86940 berichten
- 11535 stemmen
Die nieuwe zien er een stuk beter uit. Die onderste zijn duidelijk niet met Dash Color gewassen. Heb niks met dat flets gedoe.

Halcyon
-
- 9933 berichten
- 0 stemmen
De oude vind ik persoonlijk beter. Het beeld is helderder en geeft meer details weer, maar de nieuwe bevatten wel sterkere kleuren wat op zich ook mooi is.

serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Niet zo heel denderend? Jij hebt er duidelijk geen kaas van gegeten Maar ieder zijn mening natuurlijk...

ThaMovieVoter
-
- 3638 berichten
- 2073 stemmen
Inderdaad, ik vind die onderste juist die lekker jaren '70 look. Heerlijk.
Die zogenaamde jaren '70 look is ontstaan door de tand des tijds. Niet omdat de film er van oorsprong zo uit zag. Dit kwam omdat de originele negatieven door slordig gebruik in de loop der tijd waren beschadigd, en de orignele kleuren waren vervaagd.
Voor meer informatie zie deze links:
http://hollywood-elsewhere.com/archives/2007/08/godfather_resto.php
http://www.ascmag.com/magazine_dynamic/May2008/PostFocus/page1.php#
http://www.cinema.nl/thuisbioscoop/artikelen/3684934/opgepoetste-gangsters
http://www.humo.be/cps/rde/xchg/humo/hs.xsl/DVD_Index.html?review_id=5190
Om nog maar even wat te citeren:
Ondertussen hebben de originele negatieven van de films een complete restauratie ondergaan. In de opgepoetste en geremasterde versie van de misdaadklassiekers zijn weer nuances te zien tussen de verschillende kleuren zwart die Coppola in veel scènes gebruikte. Ook de goudgele kleuren die zo kenmerkend voor de film zijn - maar verbleekt waren door het vele kopiëren - zijn weer als vanouds.
Francis Ford Coppola heeft nooit weggestoken dat hij niet geweldig tevreden was met de video- en later dvd-versie van zijn befaamde gangstercyclus (voor de transfer moest men gebruik maken van lelijk gehavende masters) en zag zijn kans schoon toen DreamWorks, de studio van zijn maatje Spielberg, door Paramount werd overgenomen.

Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Ik vind de nieuwe niet allemaal mooier, met name die eerste twee zijn gewoon te donker, je kan z'n ogen niet eens meer zien.

ThaMovieVoter
-
- 3638 berichten
- 2073 stemmen
De oude vind ik persoonlijk beter. Het beeld is helderder en geeft meer details weer
Ik sta echt versteld van deze opmerking.. Ik zou zeggen, kijk onderstaande screenshots nogmaals (en in het groot door erop te klikken)
Deze spreken voor zich:
Veel meer scherpte en kleurgeving op het gezicht:
Let hier onder bij de bovenstaande screenshot op de detaillering van zijn blouse.

ThaMovieVoter
-
- 3638 berichten
- 2073 stemmen
Ik vind de nieuwe niet allemaal mooier, met name die eerste twee zijn gewoon te donker, je kan z'n ogen niet eens meer zien.
Dit komt omdat de screenshots op de een of andere manier donkerder werden dan het beeld zelf.

Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Dit komt omdat de screenshots op de een of andere manier donkerder werden dan het beeld zelf.
OK, als dat zo is denk ik dat de nieuwe wel een vooruitgang is, maar we zouden dus gewoon het beeld moeten zien om echt te kunnen oordelen.

Halcyon
-
- 9933 berichten
- 0 stemmen
Ik sta echt versteld van deze opmerking.. Ik zou zeggen, kijk onderstaande screenshots nogmaals (en in het groot door erop te klikken)
Je hebt gelijk. Ik was precies aan het slapen . Ik heb ze allemaal nog eens gecheckt, en er zijn er toch een tweetal waarvan ik de oudere scherper vind. Maar bij al de overige zijn de nieuwe inderdaad beter.

ThaMovieVoter
-
- 3638 berichten
- 2073 stemmen
Vergeet trouwens ook niet dat de nieuwe transfer is ontdaan van die lelijke zwarte randen, die je ziet bij de screenshots van de oude versie.

harm1985
-
- 526 berichten
- 503 stemmen
Beetje een dood topic, maar heb zojuist de hele trilogie weer eens bekeken, betreft de 2001 Godfather Collection en inderdaad, de transfer kan beter. Ik moest ook een beetje zoomen om die zwarten randen weg te krijgen. Over het algemeen zijn de kleuren wat flets, zeker in Godfather 1, die op goedkope flimstock is geschoten door het beperkte budget en in sommige scenes is de hoeveelheid grain mij wat te veel, om maar niet te spreken van de witte vlekjes her en der.
Ik ga in de nabije toekomst zeker weten de Coppola Restauration op Blu-Ray kopen, want naast het feit dat de DVD's er flets uitzien is de DVD resolutie bij lange na niet toereikend. Overigens is Blu-Ray.com een stuk positiever dan DVD Beaver.
Overigens hebben ze ook Gordon Willis geraadpleegd, en besproken wat het kleurenschema moest zijn, en het bleek dat de oude transfers wat te geel waren. Zie je ook goed in de screenshots.