menu

De Site / Algemeen / BoekMeter.nl

zoeken in:
Onderhond schreef:
Ik heb hier al eerder verklaard dat film (en literatuur - kunst) propaganda is van ideeëngoed, zienswijzes en interpretaties.

Propaganda, tja. Die term lijkt me een beetje overdreven, tenzij je elke meningsuiting opvat als propaganda (itt tot de VanDale, die spreekt over systematische werkzaamheden en zekere principes).

Ik denk dat de meeste schrijvers helemaal niet zo'n duidelijke visie hebben op het leven maar wel hun ervaringen en inzichten proberen te laten zien. Daar kan je volgens mij wat van leren. Alsof je naar een lezing luistert van een persoon die andere dingen heeft meegemaakt dan jij of meer dingen kan doorgronden, bepaalde zaken onder woorden kan brengen, of simpelweg meer levenservaring meedraagt.

Dat is toch geen propaganda? En als het dat wel is, wat is er dan mis mee?

Naast dat je een heleboel mist als je niet leest (persoonlijke mening), mis je ongelofelijk veel taalkennis. Hoe meer je leest hoe beter je je taalkennis ontwikkeld. Dit geldt voor je eigen taal, maar dit geldt helemaal als je een andere taal wilt leren.

Je zult ergens je woordenschat moeten opdoen en nergens gaat dat zo gemakkelijk mee als met lezen.

Het idee van boeken lezen voor je middelbare school is écht niet alleen gegrond op het feit dat het zo belangrijk is om literatuur tot je te nemen.

us_raider schreef:
Is dat zo speciaal dan? Bij mij op school leest ook bijna iedereen alleen de verslagen ervan op internet...

Alleen als kind al die kinderboekjes ja. Enige boek die er wel opstaat die ik heb gelezen, is HEt Achterhuis.

aegron schreef:
Je zult ergens je woordenschat moeten opdoen en nergens gaat dat zo gemakkelijk mee als met lezen.

Het idee van boeken lezen voor je middelbare school is écht niet alleen gegrond op het feit dat het zo belangrijk is om literatuur tot je te nemen.

Helemaal juist.
Toch heeft Onderhond een punt wat de reikwijdte van onze fantasie betreft in vergelijking met die van film. De vraag is of het inderdaad zo is dat hetgeen je leest geprojecteerd wordt met dingen die je reeds gezien hebt, met andere woorden dat je zelf niks "uitvindt". Volgens mij refereert ons brein gewoon naar het begrip 'berg' (bv.), zonder dat je daarbij een concrete projectie hoeft te maken.

JJ_D schreef:
(quote)

Helemaal juist.
Toch heeft Onderhond een punt wat de reikwijdte van onze fantasie betreft in vergelijking met die van film. De vraag is of het inderdaad zo is dat hetgeen je leest geprojecteerd wordt met dingen die je reeds gezien hebt, met andere woorden dat je zelf niks "uitvindt". Volgens mij refereert ons brein gewoon naar het begrip 'berg' (bv.), zonder dat je daarbij een concrete projectie hoeft te maken.

Ik heb voor Lord of the Rings nog nooit een fantasyfilm gezien. Toch heb ik zo'n 6 jaar vrijwel uitsluitend fantasy gelezen. Als het niet mogelijk is om je eigen invulling te geven aan beschrijvingen, zou het hele genre fantasy nooit zo populair geworden zijn.

aegron schreef:
(quote)

...

Akkoord. Afwachten wat Onderhond hierop zegt...

Eh, sorry, even dit topic uit het oog verloren.

Het voorbeeld van aegron vind ik redelijk onzinnig. Je kan dan voor LOTR nog nooit een fantasy film gezien hebben, je gaat me niet wijsmaken dat je geen voorgedefinieerd idee van "een tovenaar had". Iedereen kent een tovenaar als een oude man, grijze baard en zo'n pinnemuts op z'n kop. Dat is gewoon een collectief beeld waar nog weinig fantasy aan gekoppeld is.

Je kan uiteraard een eigen invulling geven aan beschrijvingen, maar ik betwist of daar veel "fantasie" aan te pas komt. Zelfs al heb je nog nooit van een tovenaar gehoord, of er nog nooit een gezien, dan zal je gewoon afgaan op de beschrijving van de schrijver en alsnog een collage maken.

Wat taalkennis betreft, ik heb genoeg Franse zooi gelezen (en Franse films zonder ondertitels) gezien om te weten dat taalkennis veel meer voortvloeit uit het zelf spreken en gebruiken. Anders schiet je er niet veel mee op, misschien enkel wat qua woordenschat.

Als een schrijver nu erg goed de situatie beschrijft kan ik daar wel een goede voorstelling voor mezelf van maken dus heeft dat weinig met beperking van fantasie te maken. In een film word alles voorgekauwd in een boek heb je zelf de mogelijkheid te bedenken hoe de schrijver een plaats of iets anders bedoeld heeft. Ik lees nu Desperation van Stephen King en heb het gevoel dat ik er zelf bij ben zo goed kan ik me er in inleven en zo duidelijk is het voor mij hoe alles er uit ziet. Dus bij boeken kun je wel degelijk je fantasie gebruiken..het is de vraag of je fantasie hebt

Onderhond schreef:

Wat taalkennis betreft, ik heb genoeg Franse zooi gelezen (en Franse films zonder ondertitels) gezien om te weten dat taalkennis veel meer voortvloeit uit het zelf spreken en gebruiken. Anders schiet je er niet veel mee op, misschien enkel wat qua woordenschat.

Wat taalkennis betreft ben ik het eens met Aegron. Ik weet van mezelf dat ik meer profijt heb in talen aangezien ik zo veel lees, dus er zit wel wat in. Ik heb weinig problemen met spelling bijvoorbeeld...Maarja ik ga geen discussie met je aan mr koppigheid

Wat taalkennis betreft ben ik het eens met Gerard.

Ik vind 't eerlijk gezegd een beetje verwarrend als men steeds gebruikers bij de voornaam noemt.

Vind ik ook verwarrend, maargoed op een gegeven moment raak je er wel gewend aan.

zo dan

aegron schreef:
Naast dat je een heleboel mist als je niet leest (persoonlijke mening), mis je ongelofelijk veel taalkennis. Hoe meer je leest hoe beter je je taalkennis ontwikkelD.

Whaha, sorry, ik zal wel op mijn kop krijgen van de moderators wanneer ik dit neerzet, maar het is duidelijk dat jij dan niet veel boeken hebt gelezen. Of in ieder geval te weinig

kijkert
Onderhond schreef:
Eh, sorry, even dit topic uit het oog verloren.

Je kan uiteraard een eigen invulling geven aan beschrijvingen, maar ik betwist of daar veel "fantasie" aan te pas komt. Zelfs al heb je nog nooit van een tovenaar gehoord, of er nog nooit een gezien, dan zal je gewoon afgaan op de beschrijving van de schrijver en alsnog een collage maken..

Ik las LOTR voor ik de film zag, en het beeld dat ik van 'hobbits' had was toch heel anders.
Ik zag ze als een soort dikke harige wezens, die een beetje op 'Alf' (from Melmac) leken.
Dat Jackson, en ook vele anderen ze gewoon als kleine mensen zagen, zoals ook in het boek beschreven wordt, was een schok voor mij!

BlueJudaskiss schreef:
(quote)

Whaha, sorry, ik zal wel op mijn kop krijgen van de moderators wanneer ik dit neerzet, maar het is duidelijk dat jij dan niet veel boeken hebt gelezen. Of in ieder geval te weinig

Hij staat wel toevallig op nummer één...

BlueJudaskiss schreef:
(quote)

(of eigenlijk de smiley die met een hamer op zijn kop geslagen wordt)

Film Pegasus (moderator)
aegron schreef:
Naast dat je een heleboel mist als je niet leest (persoonlijke mening), mis je ongelofelijk veel taalkennis. Hoe meer je leest hoe beter je je taalkennis ontwikkeld. Dit geldt voor je eigen taal, maar dit geldt helemaal als je een andere taal wilt leren.

Je kan het snel merken dat iemand niet leest of juist wel. Zo is mijn persoonlijke ervaring toch. Ik komt via de dansgroep waar ik meewerk, veel in contact met tieners. En je kan zo zien wie er veel leest en wie juist niet. Los van wetenschappelijke bewijzen, merk ik toch in praktijk dat er een gebrek aan taalkennis/woordenschat is bij jongeren die niet of amper lezen.

Ik denk maar aan de vele fouten bij het schrijven van een mail, sms of chatsessie. Ook hebben ze geen uitgebreide woordenschat. Zo verschoten we dat er een tijd geleden enkele meisjes van 14 jaar niet weten wat een smid is. Niet lezen vloeit ook naar een gebrek aan extra kennis en interesse in actualiteit. Je merkt ook wat onkunde bij taalspelletjes, dubbelzinnige grapjes waarbij je met taal speelt, ...

Lezen is enorm belangrijk voor de ontwikkeling van taal. Zowel spreken, schrijven, creativiteit als kennis. Dat hoeft daarom niet perse de 'klassiekers' te zijn, maar gewoon regelmatig lezen helpt al heel veel.

Gelukkig ondertitelen we in Nederland films.

BoordAppel schreef:
Gelukkig ondertitelen we in Nederland films.

Goed argument om steeds weer voor film te kiezen...

Film Pegasus schreef:
niet weten wat een smid is.

Nu ja, zoveel lopen er tegenwoordig ook niet meer rond, en erg veel heb ik aan dat woord nog niet gehad in mijn leven .

Heheh, ik denk bij een smid ook in eerste instantie aan boeken: de Kameleon.

Maar in tweede instantie aan AC/DC! Gitarist Angus Young woonde namelijk jarenlang bij mij om de hoek. Hij is getrouwd met de dochter van de smid uit het dorp waar ik ben opgegroeid. Die smid is nog steeds smid als ik het goed heb.

In De Site > Algemeen > Boeken:

onlangs verscheen op deze site het bericht dat naast de MovieMeter en de MusicMeter ook een site komt voor boeken. Ik ben de titel kwijt. Kan iemand mij helpen?

Mug
De verplaatsing zegt voldoende...

Nee maar.. boekmeter.nl is in de lucht!

Jordy (admin)
like, duh

Beter vijf à zes maanden te laat dan nooit....

Ik sta er zelf ook een beetje van te kijken!

Waar was die nieuwsbrief nu ik `m nodig had?

Gast
geplaatst: vandaag om 00:38 uur

geplaatst: vandaag om 00:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.