• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.914 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.966 gebruikers
  • 9.370.161 stemmen

BoekMeter.nl

zoeken in:

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Als het een beetje meezit is de nieuwe versie van MovieMeter rond mei/juni klaar. Vervolgens zal ik MusicMeter overzetten naar de nieuwe code, dan zitten we misschien in september/oktober. Heel misschien vind ik het daarna wel een goed idee om eindelijk met de derde telg in de familie te komen... de beurt zal het dan zijn aan boeken. Zal niet de drukst bezochte site van Nederland worden, dus dat moet qua dataverkeer wel bij de server kunnen (waar we tegen die tijd ook mogen zitten).

Ik vind het wel leuk om alvast een beetje na te denken over de site. Wat is een goede naam voor de site? Om de traditie door te zetten zou "bookmeter.nl" kunnen, maar dat vind ik echt afgrijselijk. Wat is een goede naam? Wat is een goede kleur (bruintinten?)

Bovendien is het net als bij de andere sites niet de bedoeling dat elk boekje maar op de site kan. Misschien alleen romans? Wie weet genoeg van de materie om een voorstel te doen wat betreft wat wel/wat niet? Welke info wordt er van boeken getoond (schrijver, uitgever, genre, plot, jaartal, taal, ISBN, ....)

Laat het speculeren beginnen

Een nummer vier op m'n lijstje zouden denk ik games zijn. Nadeel is dat ik daar persoonlijk niet zo in geïnteresseerd ben, en dat er volgens mij al vele grote sites zijn op games-gebied die een beetje volgens het *meter principe werken. Daar zou ik dus verder maar niet op rekenen, dat dat er ooit komt.

gotti

• 14075 berichten
  • 5883 stemmen

Top! Ik stem voor boekenmeter.nl. Dat klinkt het mooist, zou ik zeggen.

lngrid

• 1232 berichten
  • 553 stemmen

Leuk, leuk!

Boekenmeter vind ik ook prima (iedereen spreekt moviemeter toch ook al op z'n hollands uit, ook al was dat geloof ik niet de bedoeling). Beter dan literatuurmeter of leesmeter.

Hm, welke info? Uitgever is lastig omdat sommige boeken door verschillende uitgevers zijn uitgegeven. Maar wel weer handig bij boeken die moeilijk te vinden zijn. Met ISBNummers hetzelfde probleem. Verschillende uitgaven (drukken) hebben een verschillend ISBN.

Titel, schrijver, jaar, oorspronkelijke taal, genre en plot moeten er natuurlijk in.

Hm, wat wel/niet? Non-fictie toch ook wel, lijkt me (documentaires mogen immers hier ook), al hoeft dat voor mij persoonlijk niet zo nodig. Dichtbundels? Kweenie.

starbright boy (moderator films)

• 22396 berichten
  • 5066 stemmen

Mooi idee. Het zou er wederom een worden waar ik actief zou zijn.

Wat gedachten van mij:

Ik denk wel dat grenzen nog moeilijker zijn aan te geven bij boeken. Alle boeken lijkt me voorbode voor een enorme wildgroei. Alleen literatuur is moeilijk. Dat zorgt voor oneindige discussies. Als je zegt fictie dan zijn er ook nog een hoop grensgevallen (en dan kan strikt genoemen Het Achterhuis er niet op) , maar dat is al iets minder. Nadeel is wel dat pak 'm beet de hele bouquet-reeks toegevoegd kan worden. Dan zijn er nog jeugdboeken. Ook die grens is soms nogal willekeurig. Zo is een bundel met korte verhalen van Roald Dahl uitgegeven als kinderboek , de rest als volwassenenboek. De verschillen zijn echter te verwaarlozen. Als jeugdboeken dan weer wel mogen, dan mag Nijntje in de Sneeuw ook. Wat doe je met poëzie? En hoe vermijd je religieuze discussies als je de bijbel (fictie of non-fictie?) toelaat? Als non-fictie wel mag waar leg je dan de grens? Mogen Hoogtepunten uit 100 jaar Tour de France of Tuinieren het hele jaar dan ook? Vragen genoeg.

Info lijkt me : Originele titel, vertaalde titel, schrijver, jaartal eerste uitgave, plot, uitgever en ISBN nummer van de laatstverschenen (bij voorkeur) Nederlandse uitgave. Genre misschien. Maar hoe noem je boeken die als film drama zouden heten?

Boekenmeter klinkt lekker, maar is wel wat algemeen. De andere mogelijkheden klinken dan weer lang niet zo goed.

Van bruintinten ben ik ook nog niet helemaal overtuigd eerlijk gezegd. Zou het eerst willen zien. Misschien vind ik groen wel mooier.

kijkert

• 3584 berichten
  • 0 stemmen

lngrid schreef:

Leuk, leuk!

Boekenmeter vind ik ook prima (iedereen spreekt moviemeter toch ook al op z'n hollands uit, ook al was dat geloof ik niet de bedoeling

Op zijn hollands? Men zegt toch 'moeviemieter' en geen 'mooviemeter'. Misschien 'moeviemeter' maar 'moviemeter...'....?

Boekmeter zou ik op 'Novelmeter' houden, met een goede scheiding tussen wat er wel en wat er niet op komt....

Art

• 13507 berichten
  • 3658 stemmen

Goed idee! Ik ben zelf voor de kleur rood

joyce.b

• 712 berichten
  • 0 stemmen

waarom niet gewoon nederlands?

boekenmeter.

muziekmeter.

filmmeter.

lngrid

• 1232 berichten
  • 553 stemmen

kijkert schreef:

Op zijn hollands? Men zegt toch 'moeviemieter' en geen 'mooviemeter'. Misschien 'moeviemeter' maar 'moviemeter...'....?

Ik bedoelde de meter. Of zeg jij 'mieter'?

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

Mieters !

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

lngrid schreef:

iedereen spreekt moviemeter toch ook al op z'n hollands uit, ook al was dat geloof ik niet de bedoeling

"Movie" moet op z'n Engels, "meter" op z'n Nederlands.

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

Literatuurmeter is wel leuk. Allereerst literatuur erop, daarna eventueel uitbreiden met detectives of andersoortige genre's. Non-fictie zie ik eigenlijk niet zo zitten. (in eerste instantie)

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

starbright boy schreef:

En hoe vermijd je religieuze discussies als je de bijbel (fictie of non-fictie?) toelaat?

Ik denk dat we non-fictie maar gewoon toe moeten laten.

"Hier en daar wat ongeloofwaardig en prekerig, ik vond het een beetje een EO-boek. In het begin lekker veel geweld, maar het werd allemaal steeds sentimenteler. De Bijbel krijgt 2 sterren op Jordy's Boekenmeter"

starbright boy (moderator films)

• 22396 berichten
  • 5066 stemmen

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Probeer daar de religieuze discussies maar eens weg te houden

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

Is er voor boeken een controle-site zoals IMDB en Allmusic. ?

akkkia

• 140 berichten
  • 0 stemmen

Jordy schreef:

Probeer daar de religieuze discussies maar eens weg te houden

oei,

is dat je bedoeling ?

Dustyfan

• 5607 berichten
  • 0 stemmen

Wat een verschrikkelijk leuk idee zeg

Heb even wat zitten hobbiën...

(afbeelding)

(Niet op schoonheidsfoutjes letten )

Zoiets? Heb ook groen en rood uitgeprobeerd, maar dat doet na een poosje wel pijn aan m'n ogen, eerlijk gezegd

akkkia

• 140 berichten
  • 0 stemmen

akkkia schreef:

(quote)

oei,

is dat je bedoeling ?

laat maar

zie dat ik weer naar off-topic neig

lngrid

• 1232 berichten
  • 553 stemmen

O, en boeken die (nog) niet in Nederlandse vertaling zijn verschenen? Die moeten maar op het forum ofzo. Net als hier tv-programma's/series.

In de bibliotheken in NL gebruiken ze deze indeling (misschien zijn er meer, weet het niet meer zo goed uit mijn hoofd):

- spanning

- science-fiction/fantasy

- historische romans

- reisverhalen

- romantiek

Andere mogelijkheden:

- nederlandse literatuur

- wereldliteratuur

- jeugdliteratuur

Dan hebben we 'drama' toch niet meer apart nodig?

Ook als je het bij alleen romans houdt zullen ook politieke discussies soms misschien moeilijk weg te houden zijn (bijv. bij Houellebecq). Maar onmogelijk wordt het natuurlijk als 'De puinhopen van acht jaar paars' erop mag.

U-96

• 11875 berichten
  • 2062 stemmen

Jordy schreef:

"Movie" moet op z'n Engels, "meter" op z'n Nederlands.

Zo spreek ik het ook altijd uit.

Dustyfan schreef:

(Niet op schoonheidsfoutjes letten )

Het grootste schoonheidsfoutje is nog wel dat er in je FF een apart scherm van Orlando Bloom staat.

Dustyfan

• 5607 berichten
  • 0 stemmen

Lekker he? Zo'n kijkje 'achter' mijn scherm

Welke vorm en inhoud boekenmeter ook mag krijgen, ik doe zeker mee

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

lngrid schreef:

O, en boeken die (nog) niet in Nederlandse vertaling zijn verschenen?

Nee dat ben ik helemaaaaal niet met je eens. Engelse boeken zijn primair Engelse boeken, en staan ook onder die titel op de site. De Nederlandse titel mag er best als alternatieve titel bij (lijkt me handig)... We wachten bij Disney's ook niet tot Katja Schuurman en Carlo Boshard de studio zijn ingedoken voor de vertaling toch?

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Dustyfan schreef:

Heb even wat zitten hobbiën...

Ik vind je kleur iets teveel op MovieMeter lijken. Als bruin (beige) te stoffig is zou ik voor groen stemmen, denk ik.

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

topictitel aangepast, voorlopige werktitel is "boekenmeter.nl"

Als je me wilt pesten: nu is je kans om me voor te zijn met de domeinnaam dan nemen we wel wat anders.

Yekezzez

• 2512 berichten
  • 1126 stemmen

Of LiterMeter.nl

neo

• 15435 berichten
  • 10035 stemmen

Filmboeken....

Da Jando

• 1383 berichten
  • 1060 stemmen

Goed nieuws Jordy! Al zal m'n sociale leven er niet beter op worden

Over de kleur: Kies maar.

Diesel

• 9411 berichten
  • 0 stemmen

boekenmeter.nl vind ik wel goed klinken.

Erg leuk dat er ook een boekenmeter komt.

Ik sta te popelen om op boeken te stemmen..

Queto Yurlunyur

• 4775 berichten
  • 3110 stemmen

Misschien is het een idee om in plaats van een uitgebreide lijst aan criteria te stellen dat een boek 'verhalend' moet zijn? Dat is niet helemaal vast gedefinieerd (er zijn altijd grensgevallen), maar het is in ieder geval niet subjectief (wat het begrip 'literatuur' wel is). Verhalende non-fictie lijkt me in principe geen bezwaar (autobiografieen e.d.) en politiek-gemotiveerde boeken ontkom je toch niet aan (veel gerenommeerde literaire werken zijn ook politiek getint of gemotiveerd, dus een scheidslijn daartussen trekken lijkt me moeilijk), maar politieke manifesten kun je met het verhalend-criterium wel weer uitsluiten. Manga's en andere stripboeken kunnen dan gewoon op de site, maar stripboeken met korte losse grappen (Garfield, De Stamgasten) dan weer niet. Naslagwerken en educatieve boeken (encyclopedieen, catalogi, studieboeken, veredelde folders etc.) kun je ook eenvoudig weren.

De Bijbel is een verzameling losse werken (door heel verschillende personen in heel verschillende tijden geschreven) en is daarmee dus ook uit te sluiten. Wel zou dat consequenties hebben voor verhalenbundels, al hebben die meestal nog iets van een rode draad, maar de Bijbel wil je natuurlijk per se niet ter beoordeling stellen. Tevens is er daarbij het probleem dat afzonderlijke verhalen uit een verhalenbundel soms alleenstaand heruitgegeven worden, of andersom - dus je zou er ook voor kunnen kiezen om alle verhalen uit verhalenbundels los op de site te zetten (maar dan komen verschillende bijbelboeken ook weer in aanmerking). Dit wordt nog een moeilijk punt; misschien verhalenbundels die uitsluitend uit afzonderlijke verhalende verhalen bestaan wel toestaan en andere verhalenbundels niet? (de Bijbel valt dan af vanwege o.m. Psalmen)

Voor poezie kun je eventueel weer een aparte regel aanmaken (verhalende verhalen plus poezie dan), als je er behoefte aan hebt die op de site te hebben. Ik heb zelf helemaal niets met poezie dus kan er weinig zinnigs over zeggen. Ik lees trouwens sowieso heel weinig (verhalende) boeken, dus denk ueberhaupt niet zo actief te zullen worden op boekenmeter (boekmeter.nl klinkt iets beter trouwens vind ik; spreekt makkelijker uit vooral).

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.