- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Het grote opmerkingen / feedback topic #2
Het grote opmerkingen / feedback topic #2
dualcia
-
- 953 berichten
- 2311 stemmen
Bedoel je het zogenaamde 'filmoverzicht' dat op de vorige site geïntroduceerd was vorig jaar?
Dat is er volgens mij inderdaad niet meer in die vorm. Zou wel leuk zijn als dat weer terug zou komen, bijvoorbeeld onder On Demand als menuoptie: 'zoeken in alle aanbieders'.
Ja, ik bedoel inderdaad dat vorig jaar geïntroduceerde 'filmoverzicht'! Dan hoef ik nu in ieder geval ook niet verder te zoeken, maar vond het toen een erg waardevolle toevoeging, waar ik veel gebruik van heb gemaakt.
Nicolage Rico
-
- 20220 berichten
- 2364 stemmen
Vast al benoemd, maar heb echt een serieus minpunt van de nieuwe site: het overzicht van de gemaakte films van een regisseur. Daar keek ik heel vaak naar op de oude site; een duidelijk overzicht dat in één oogopslag te zien was, ook nog eens op chronologische volgorde.
Niks van dit alles meer. Kan dit niet beter? Lees: op de oude manier.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Als je klikt op de regisseur en vervolgens op de link 'Regisseur' zie je de films die lijst wel.
Het zou prettiger zijn als dat overzicht meteen getoond wordt en je niet eerst op die link hoeft te klikken.
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1198 stemmen
Weet niet of het genoemd is maar ik zou graag sneller toegang tot het forum / films willen. Dat is zeker op je mobiel erg veel klikken.
Verder: het klikken op "profiel" is mobiel niet goed mogelijk en vandaag (zonet) kreeg ik op de laptop geheel geen respons door op mijn profiel te klikken.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Als je klikt op de regisseur en vervolgens op de link 'Regisseur' zie je de films die lijst wel.
Het zou prettiger zijn als dat overzicht meteen getoond wordt en je niet eerst op die link hoeft te klikken.
Eerlijke vraag van mij, is deze bèta bedoeld om nog flink te kunnen laten verbouwen door de eigenaren na onze commentaren en feedback of is dit iets waar ze voor 95% gewoon achterstaan en alleen nog wat kleine details gaan corrigeren?
Want heel eerlijk, ik denk dat er al wel 100 dingen zijn benoemd hier waar enige onvrede of verwarring over is qua nieuwe lay-out.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Daar weet ik het antwoord niet op.
Sommige dingen zullen een kwestie van wennen zijn.
De bugs hebben uiteraard prioriteit, en de missende elementen.
Wat er verder nog met de feedback gedaan zal worden dat weet ik niet. Je kunt niet verwachten dat 100 procent wordt aangepakt, maar de dingen waar meerdere users tegenaan lopen krijgen in eerste instantie vanzelfsprekend prioriteit.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Want heel eerlijk, ik denk dat er al wel 100 dingen zijn benoemd hier waar enige onvrede of verwarring over is qua nieuwe lay-out.
Wil je een site die gratis is en ok is, of wil je een gepersonaliseerde site waar je voor moet dokken?
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Wil je een site die gratis is en ok is, of wil je een gepersonaliseerde site waar je voor moet dokken?
Ik zou geen moeite hebben met een premiumaccount met een jaarlijks bedragje als ik daarmee de beleving van het oude Moviemeter terug zou kunnen krijgen.
Maar er zijn hier best forse dingen nu aangepast, zoals 2 sites met elkaar fuseren. Mensen hebben zich op beide sites niet geregistreerd met het idee dat dat zou gaan gebeuren. Dus ik hoop inderdaad wel dat ze de kritieken en feedback serieus nemen en er hopelijk wat mee doen. Ergens zou het leuk zijn als bv meter_fan zich hier in discussies zou mengen om te horen wat hun mening is. Al neem ik aan dat ze hier wel meelezen natuurlijk.
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
op al die films individueel moeten klikken om te zien of je ze gezien hebt (ik weet dat met enige regelmaat niet zeker) en wat je gestemd hebt, is bepaald niet handig. 
Weet je zo of daar specifiek nog iets voor op de planning staat?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Ik geef door dat stemtabel (of iets in de geest van) door een groot deel van de users gemist wordt, en zal aangeven dat dit prioriteit heeft.
Dus het is wel waarschijnlijk dat zoiets er weer komt. Misschien in een iets andere vorm.
Vraag mij svp niet om harde toezeggingen. 
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Maar er zijn hier best forse dingen nu aangepast, zoals 2 sites met elkaar fuseren. Mensen hebben zich op beide sites niet geregistreerd met het idee dat dat zou gaan gebeuren.
Maar dat is toch al heel lang van te voren aangekondigd? En uiteindelijk maakt het toch ook weinig uit, behalve als je twee verschillende usernames hebt. Nou, dan maak je daar één van. Dát moet natuurlijk wel soepel verlopen, met behoud van berichten.
milannn
-
- 119 berichten
- 1842 stemmen
ah ok.
Ik zie daar ook niets, maar hebben ze het niet zo bedacht dat we eerst op 0,5 of 3 of 4,5 oid moeten klikken? dan krijg ik wel mijn stemmen te zien namelijk.
Nee standaard worden de filmstemmen weergegeven en dan onderin de 5* beoordelingen. Bij jou staat er dus bij films ook standaard 'Er zijn geen stemmen gevonden' omdat je nog geen 5* hebt gegeven
. Bij films zul je dus bij het klikken op de andere beoordelingen wel je stemmen zien. Maar ga ik de stemmen van series bekijken dan lukt dit ook op jouw profiel niet. Klik ik op een bepaalde beoordeling, dan schiet ik automatisch terug naar de hoofdpagina van je profiel.
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Het belangrijkste verschil denk ik in deze nieuwe site, is dat de MovieMeter opgezet is als een simpele schil rond externe sites als IMDb en Wikipedia. Bewust beperkt, met het idee van "in een oogopslag" de belangrijke info geven, je klikt maar door als je meer wil weten. Zonder dat dat per se goed of slecht is, dat is nu veranderd. De site is nu grotendeels een volwaardig alternatief voor deze sites.
Alles is wel zo'n beetje gezegd, maar op dit punt wil ik wel iets dieper ingaan. Jarenlang was de inbreng van gebruikers (de discussies, het toevoegen van films, informatie corrigeren etc) , de grote motor achter de site. Er werd weliswaar al veel langer gewerkt met bepaalde scriptjes om automatisch informatie op te halen van elders. Nu wordt echter veel meer gedetailleerde informatie van de cast en crew weergeven, veel zeer discutabel en beperkt zelfs, opgehaald van elders. Ik vermoed van TMDB.
Mensen kennen misschien wel het probleem dat ze op Imdb allerlei zaken willen corrigeren, maar dat dit een moeizaam proces is. Daar staan enorm veel fouten. Ik beperk mij even alleen tot het gebied van muziek van een titel op die site. . Er stond al jaren een stuk trivia bij La Piovra, wat ze altijd hebben geweigerd aan te passen. Ik had tal van bronnen, uitleg, maar ze weigerde het iedere keer (een stuk of 20 keer geprobeerd). Pas toen ik, nota bene een recensie van mij zelf, als bron meegaf wilde ze het pas verwijderen. De gebundelde pogingen en reacties zijn een hilarisch document op zich. Maar ook op het gebied van muziek staan daar zoveel fouten, dat ik de moeite geen eens meer neem om iets anders re corrigeren. Maar al dat soort informatie wordt nu wel standaard gegenereerd voor Moviemeter via zo'n soort bron. De sleutelrol, ook vast nog vol fouten, voor een database is geen robot, maar enthousiasten mensen die hieraan willen meebouwen. Moviemeter pretendeerde dit nooit te willen zijn. Nu wel.
Voorbeeld van foutieve informatie:
Ten eerste wordt een originele score (muziek) onder het kopje 'geluid' geplaatst. Het is mij een raadsel waarom. Naast Preisner, krijgt Bertrand Lenclos een gelijkwaardige credit. Imdb geef hem nog een composer: additional music) credit, maar ook die is feitelijk onjuist.
Klik ik door naar Preisner
Samengewerkt met Juliette Binoche? Ja, hij heeft een originele score geschreven voor films waarin zij speelt, maar van samenwerking is totaal geen sprake. Zomaar 1 voorbeeld.
Acteur (1) (Notabene van een documentaire waarin hij geen ‘acteur’ is. Terwijl hij wel degelijk in twee films een semi-acteur rol al dan niet cameo heeft. Als je elke discipline al een profiel krijgt, dan moet dat de focus liggen op hun normale werk, niet bijzaken als een enkel rolletje.
Kijk ik naar de crew pagina van twee willekeurige andere films staan er soortgelijke fouten. Bij de ene ene best gedetailleerde credits op het gebied van muziek;van een orkest, een speler van een solo instrument, maar ontbreekt gemakkelijk ook 1 essentiële. Bij de andere film wordt de componist van van de originele score niet vermeldt, maar de naam van een bestaand stuk van een componist die voor de zoveelste maal in een film is gebruikt, maar wel onder de noemer 'original music composer' staat. Tja.
Ik zie dus eigenlijk al bij 3 willekeurige filmtitels curieuze, inconsequente en foutieve informatie. Als dit allemaal automatisch wordt binnengehaald, niet afhankelijk van onze gebruikers, vrees ik dat er ontelbare veel fouten zijn te ontdekken.
Pretendeert Moviemeter een meer volledige hoofdbron te willen zijn, wat tot dusverre niet de insteek was, dan moet dit niet van een robot komen, maar van onze gebruikers, en wel altijd correct.. Zelfs als ik al de mogelijkheid zal hebben om dit soort informatie te corrigeren, wat ik onmogelijk acht, is dit wederom onbegonnen wel.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Misschien ter geruststelling:
Helemaal bovenaan de prioriteitenlijst van de crew staat sowieso dat TMDb data door ons gecorrigeerd (overruled) kan worden.
Zonder te ver in detail te treden; we lopen tegen compabiliteitsproblemen aan dus er zal iets op gevonden moeten worden, zodat fouten in ieder geval gecorrigeerd kunnen worden en onze eerder ingevoerde data leidend worden.
Dit is al gerealiseerd bij regisseurspagina's waar we geboortedata afkomstig van TMDb kunnen wijzigen.
Zoiets zal er dan ook moeten komen voor andere onderdelen zoals jij hier terecht aanhaalt.
In de allereerste versie van de nieuwe site namen we ook regisseursfoto's over van TMDb maar vanwege betere rechtenbescherming zijn we op dit punt teruggeschakeld naar Wikimedia Commons plaatjes als voorkeursbron, die we gelukkig al veelvuldig hadden verzameld in de loop der jaren.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
In het nieuwe design verdwijnen blijkbaar ook films? Voorbeeldje van Tex Avery:
In het nieuwe design heeft die 50 films op zijn naam staan
https://i.imgur.com/7Y2v7lE.png
In het oude design zijn het 65 films (ik heb namelijk op zijn volledige oeuvre op de site gestemd):
https://i.imgur.com/zbrH544.png
edit: blijkbaar gaat het om onder andere Dangerous Dan McFoo (1939) waar de regisseursnaam om de een of andere reden niet aanklikbaar is? En iets wat me nu ook opvalt, waarom doen we moeite om goede afbeeldingen te vinden als die uiteindelijk in het nieuwe design toch zonder nadenken worden geresized:
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Goed dat je dit meldt. Dit is bij ons bekend.
Deze films staan wel op MM, dus de films 'missen' niet echt, ze staan wel op de site.
Door de koppeling met TMDb worden sommige films niet getoond.
Dit heeft voor de crew de hoogste prioriteit en het is uiteraard de bedoeling dat ALLE films van een regisseur getoond worden. Het heeft ermee te maken dat er compatibiliteitsproblemen zijn.
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Misschien ter geruststelling:
Helemaal bovenaan de prioriteitenlijst van de crew staat sowieso dat TMDb data door ons gecorrigeerd (overruled) kan worden.
Zonder te ver in detail te treden; we lopen tegen compabiliteitsproblemen aan dus er zal iets op gevonden moeten worden, zodat fouten in ieder geval gecorrigeerd kunnen worden en onze eerder ingevoerde data leidend worden.
Dit is al gerealiseerd bij regisseurspagina's waar we geboortedata afkomstig van TMDb kunnen wijzigen.
Zoiets zal er dan ook moeten komen voor andere onderdelen zoals jij hier terecht aanhaalt.
In de allereerste versie van de nieuwe site namen we ook regisseursfoto's over van TMDb maar vanwege betere rechtenbescherming zijn we op dit punt teruggeschakeld naar Wikimedia Commons plaatjes als voorkeursbron, die we gelukkig al veelvuldig hadden verzameld in de loop der jaren.
Dat is op zich positief, maar ik vind dat de omgekeerde wereld. Ik ga geen moeite nemen om allerlei standaard gegenereerde informatie alsnog te verbeteren, nota bene op een andere site. Zoals eerder gezegd in betrekking tot Imdb is dat onbegonnen werk.
Daarom vind ik dit nog meer als die nieuwe onoverzichtelijke chaos bij een gemiddelde pagina het grootste probleem. Als ik vanaf het moment dat je een film kon toevoegen op de site, lang geleden, al die extra informatie kon toevoegen, dan was ik er nog best toe bereid. Dan bouw je langzaam aan zo'n database. Ik geloof ook best dat veel van de automatisch gegenereerde informatie zal kloppen, maar een kleiner percentage, vooral bepaalde vlakken, zeer foutief is. Dat is voor mij een niet te overbruggen verandering.
FAC73
-
- 46 berichten
- 137 stemmen
Ik krijg een melding dat mijn gebruikersnaam al bezet was door een andere MovieMeter-gebruiker, daarom is er nu automatisch _mm achter gezet. Duurde ook even voordat ik in kon loggen, want dat moet blijkbaar ook met deze naam nu.
Als ik echter op mijn oude gebruikersnaam zoek, vind ik helemaal geen MovieMeter-gebruiker die die naam heeft? Hoe kan dat dan?
En waar zijn de smileys gebleven?
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Goed dat je dit meldt. Dit is bij ons bekend.
Deze films staan wel op MM, dus de films 'missen' niet echt, ze staan wel op de site.
Door de koppeling met TMDb worden sommige films niet getoond.
Dit heeft voor de crew de hoogste prioriteit en het is uiteraard de bedoeling dat ALLE films van een regisseur getoond worden.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Dankjewel voor de extra voorbeelden, maar de oplossing zal technisch moeten zijn, zodat we overal weer de complete filmografiën krijgen.
Dat snap ik maar de bedoeling is dan niet dat je data op TMDb gaat wijzigen, maar de mogelijkheid hebt om dat rechtstreeks op MM te doen. Niemand verplicht je daartoe uiteraard.
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Daarin zie ik overigens geen verschil; of ik het nu hier of via TMDB moet doen, oorspronkelijk komt dit van TMDB, dat vind ik vooral het kwalijke.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 berichten
- 5071 stemmen
Nieuwtjes, lijstjes, stemmen bijhouden en opzoeken is voor mij minder van belang. Ik vind vooral afvinklijstjes interessant niet zozeer welk cijfer ik er ooit aan heb gegeven.
Dit is een oude wens die door verschillende gebruikers al vaker is geuit. de mogelijkheid om films als gezien af te vinken zonder te stemmen. Ik zou dat ook een goede toevoeging vinden.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
op al die films individueel moeten klikken om te zien of je ze gezien hebt (ik weet dat met enige regelmaat niet zeker) en wat je gestemd hebt, is bepaald niet handig. 
Weet je zo of daar specifiek nog iets voor op de planning staat?
Dat heb ik ook al aangehaald, beetje zoals op letterboxd waar je een film kan aanvinken als zijnde gezien. Je kan daar ook de ganse lijst oproepen van de films die je als gezien hebt gemarkeerd en dus ook per regisseur kan je dat opvragen. Dat zou ik nog de beste toevoegingen vinden van allemaal. De rest vind ik vooral fantasietjes die ik weinig zal gebruiken.
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Ik ga ervan uit dat ik niet goed kijk..... Op de oude site zag je bij een bepaalde regisseur onmiddellijk jouw aantal stemmen en jouw stemgemiddelde van deze regisseur. Ik kan het niet meer vinden.
Basto
-
- 11933 berichten
- 7403 stemmen
Vast al benoemd, maar heb echt een serieus minpunt van de nieuwe site: het overzicht van de gemaakte films van een regisseur. Daar keek ik heel vaak naar op de oude site; een duidelijk overzicht dat in één oogopslag te zien was, ook nog eens op chronologische volgorde.
Niks van dit alles meer. Kan dit niet beter? Lees: op de oude manier.
Eens! En als je uiteindelijk doorklikt, dan krijg je een overzicht waarbij de vertaalde titels niet meer bij staan. Erg lastig als je in Aziatische films geïnteresseerd bent. Bij het oeuvre van Mikki heb ik zo echt geen idee welke films dat zijn.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11902 berichten
- 5309 stemmen
Ook een klein apart dingetje: ik moet sommige keren heel vaak op het hartje drukken wil ik een bericht kunnen 'liken'.
Decec
-
- 6743 berichten
- 8585 stemmen
Zijn allen namen regie in orde?
Volgens mij niet.
voorbeeld:
(regie geen blauwe onderstreept)
ik zie maar een?
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Zoals diverse users al aangeven, zoals gauke, Basto en Nicolage Rico is het nieuwe regisseurs-overzicht een groot pijnpunt voor het gebruik van de site. Samen met het zoeken op stemmen binnen een film. Dat zijn twee functies die je als user van MM gewoon veel gebruikt om dingen bij te kunnen houden, op te zoeken, lijstjes samen te stellen enz.
Dringend verzoek aan meter_fan om hiernaar te kijken!
Belangrijk is dat je een overzicht krijgt / kan genereren van de films die je hebt gezien van een regisseur.
Het mooiste zou het zijn als dit direct opkomt bij het selecteren van die regisseur (dus niet zoals nu eerst 'informatie' maar gelijk het oeuvre). En zonder ruis, dus geen titels als 1e assistent of als scriptschrijver. Liefst op chronologische volgorde.
Zoals ik het zie zou er daarvoor een extra tabblad moeten worden gemaakt wat nog voor 'informatie' komt en wat een chronologisch overzicht geeft van de geregisseerde films + je stem en het algemene gemiddelde.
Daarnaast zeer graag terugbrengen van de zoekfunctie binnen de stemmen bij een film.
Dit zijn juist de elementen die van MM een community-site maken.
GoodOldJack
-
- 1339 berichten
- 4625 stemmen
Ik heb niet alles doorgelezen dus mijn excuus als ik hier iets post dat al bekend is: Maar ik krijg mijn stemmen van series niet te zien op mijn profiel, terwijl mijn account (arevee) vanuit tv meter wel gekoppeld is aan mijn account hier op mm.
trebremmit
-
- 3014 berichten
- 1465 stemmen
Hier werkt het liinken naar regisseur en acteurs niet. Corri, Uomo, Corri (1968)
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.