London Road (2015)

Verenigd Koninkrijk
Muziek / Mystery

geregisseerd door Rufus Norris
met Tom Hardy, Olivia Colman en Anita Dobson

De bewoners van London Road in Ipswich kampen al jaren met prostituees in hun straat. Wanneer op een dag in 2006 de lichamen van vijf vrouwen worden gevonden wordt de bewoner van nummer 79 opgepakt en veroordeeld voor de moorden. Ondertussen probeert de gemeenschap om te gaan met het feit dat ze in het epicentrum van deze tragedie wonen.

merkwaardig concept voor een musical.

avatar van arno74
Ben benieuwd, zijn vorige film [Broken (2012)] was top.

is dit een musical?

ja dus en laat ook maar meteen zitten dan

avatar van arno74
Een musical die een handleiding behoeft. Het is een verfilming van de gelijknamige musical. Maar dit is geen doorsnee musicalfilm, en al helemaal geen sing-along. In de film worden interviews en verslagen van journalisten gezongen, stopwoordjes inbegrepen, en of je een volle mond hebt of niet kunt zingen maakt niet uit. Dat is dus heel erg wennen, gewone zinnen waar totaal geen rijm of melodie te bekennen valt worden zingend uitgekraamd.

Inhoudelijk wordt het standpunt van de buurt en de buren genomen waar het drama plaatsvond, een buurt dat door prostitutie geplaagd werd tot er 5 vermoord werden. De film gaat niet over de moorden of over het onderzoek, maar over wat dit onder de buurtbewoners teweegbrengt.

Naast de vaak aritmisch gezongen dialogen heeft het ook een klein aantal liedjes die wel te doen zijn. Pluspuntje is die steeds vrolijke Eloise Laurence die in Broken het meisje Skunk speelde en hier opeens zingend ten tonele komt en het liedje "It Could Be Him" opvoert. Haar korte aanwezigheid maakt van de film ook meteen een vrolijke boel.

London Road is een musicaldrama geworden die anders dan anders is, en dus erg wennen. Eenmaal gewend laat het een goede smaak achter. Musicals zijn niet voor iedereen weggelegd, en dat geldt al helemaal voor deze. Ik ben er nog niet helemaal aan gewend geraakt, dus hou ik het op een ruime 2,5*. Heel apart.

avatar van John Milton
Broken gaf ik ook 3,5*, en ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar deze, al ben ik geen musicalfan pur sang.

Zou nog wel eens een polariserend filmpje kijken zijn, dit.

avatar van BlueJudaskiss
Wat was dit gaaf!! Zo origineel als deze kom je ze maar weinig tegen. Niet over de gehele linie écht interessant, maar zo knap en origineel in elkaar gezet dat ik er graag minstens een halve bonuspunt aan spendeer. 'It Could be Him' was een hoogtepunt, helaas te vroeg in de film

avatar van Mercurio
Bij vlagen interessant. Ik heb het helaas maar 45 minuten volgehouden.