Frontera (2014)

Drama / Thriller

geregisseerd door Michael Berry
met Ed Harris, Michael Peña en Eva Longoria

De vrouw van een voormalige sheriff van Arizona wordt gedood tijdens een rit op hun ranch. Het lijkt er op dat een Mexicaanse man, die illegaal de Amerikaanse grens is overgekomen, een fout heeft begaan. De voormalige en huidige sheriff gaan op zoek naar antwoorden waardoor hun leven nooit meer hetzelfde zal zijn.

Het eenvoudige, mooie, boeiende en zorgvuldig vertelde verhaal (met onder meer een persoonlijke tragedie en de reactie daarop) kwam bij mij authentiek en realistisch over en zag er (enigszins) uit als een western. De regisseur nam geen standpunt in over het immigratieprobleem in het Amerikaans Mexicaanse grensgebied, maakte geen politiek statement en was wars van vals sentiment. Hij focuste meer op de gevolgen voor een aantal betrokken families. De geweldig spelende cast kwam uiterst geloofwaardig over.

Gewoon een prima meeslepend drama, die op bepaalde momenten ook ontroerend en aangrijpend was.

Het verhaal is relatief eenvoudig en misschien ook niet echt bijzonder, maar de uitvoering ervan vond ik zeer goed en het was ook mooi verfilmd. Ook kwam ik snel in de ban van het verhaal en werd ik als het ware erin meegezogen. Het laatste gedeelte van het verhaal greep me zelfs wat aan. Het verhaal lijkt in eerste instantie af te stevenen op een wat cliché verhaal, maar dat is het zeker niet en er zitten ook best een aantal prima (heftige, ontroerende, aangrijpend en zeker ook mooie) wendingen in die ook best verrassend zijn. Ook het fraaie einde mocht er wezen en het leek zelfs af te stevenen op een anticlimax. Dat deze film en vooral de uitvoering ervan zo goed is, is mede te danken aan de uitstekende cast die sterk en overtuigend spelen. Met name van Ed Harris en Michael Peña heb ik genoten.

Al met al is dit toch zeker één van de betere drama's welke ik de afgelopen tijd heb gezien.

avatar van Brabants
Deze film is een krachtig drama in een soort van Western-achtige sfeer met tal van sterk uitgewerkte onderwerpen. Hierin staat de illegale immigratie bij de Zuidgrens van Amerika centraal. Plattelandsarmoede, hoop, afkeer, exploitatie en violatie zijn van die voorbeelden die hier onlosmakelijk mee verbonden zijn. De film tracht hiermee een brede opvatting binnen het onderwerp te creëren, zonder enig oordeel te vellen. Momenten van bezinning worden afgewisseld met prachtige muziek en fraaie beelden van de woeste Sonorawoestijn. Deze geweldige setting wordt aangevuld met een sterk acterende cast, waarbij een ieder op zijn/haar beurt weet te schitteren.

avatar van Piratje
Prachtig drama, met een westerntintje, met een duidelijke verhaallijn over de samenleving en vooral de misbruiken in de grensgebieden van Mexico in Amerika. Zelfs de overheid (sheriff en omgeving) komt (alweer) in een slecht en slordig daglicht. Dit keer eens geen verheerlijking van de Amerikaan tov de overbeleefde Mexicanen die vooral in angst en gezinsverband achteruitgestoten onderdanig leven.
Regisseur Michael Berry wist het verhaal vlot te laten verlopen met drie uitstekende meelevende acteurs. De stille momenten werden vakkundig weggeknipt en ondanks zijn twee uren verveelde de film helemaal niet. Ook de twee talen werden opvallend goed in mekaar gemixt.
Een sterk ontroerend en verrassend slot. Zeker een aanrader.
4,0 plus punten waard.

avatar van Filmkriebel
Mooie fotografie in dit meeslepende migrantendrama met western allures. De Mexicaanse emigranten worden met meer sympathie uitgebeeld en er gaat een sterk rechtvaardigheidsgevoel en wat zelfkritiek op de Amerikaanse houding tegenover migranten van de film uit (de sniper ). Het einde was nog wel een verrassing Niet de eerste film die het thema aansnijdt, wel een aanrader in dit genre. Persoonlijk vond ik La Jaula de Oro (4*) nog ietsje sterker want rauwer.

Prima debuut van regisseur Michael Berry over de gespannen relatie tussen illegale immigranten en de autochtone bevolking aan de grens tussen de Verenigde Staten en Mexico, al tientallen jaren een hot item in die regio. Berry, die medeverantwoordelijk is voor het script, weet op handige wijze zijn eigen mening te verdoezelen door het compromis dat hij sluit tussen Roy en Miguel. Of is dat compromis een statement op zich?
Een vlot verteld, geschakeerd verhaal dat met name door Ed Harris en Michael Peña op geloofwaardige wijze over het voetlicht wordt gebracht. En ook Eva Longoria doet het tot mijn verbazing best goed als een echte “desperate housewife”. Al met al een mooie film, die mij bijzonder heeft geboeid.
P.S. En overigens ben ik van mening dat ze mensensmokkelaars moeten mij opsluiten en daarna de sleutel moeten weggooien.

Aardige film waarin twee Mexicanen de Amerikaanse grens oversteken maar hierbij beschoten raken. Een mooi verhaal met een goede opbouw (maar hierdoor is het verloop ook wat voorspelbaar). Ook vond ik het einde niet echt bij de film passen. Desalniettemin kijkt het gemakkelijk weg, uiteraard ook vanwege de prima cast. Net geen 3.5 sterren.

avatar van brabusRUS
Leuke filmpje die het vooral van Harris moet hebben. De film leek af en toe op een western met sommige beelden, maar was het natuurlijk niet. De beelden waren overigens echt prachtig. Leuke, originele film, die af en toe best heftig is (zoals die verkrachting van Eva Longoria), maar over het algemeen lekker weg kijkt.

Aanrader.

avatar van Boneka
Film meer verhaal eigenlijk viel me een beetje tegen. Weinig verrassend en een gekke zijplot met de echte sniper. Daarnaast is ie nogal traag qua opbouw en de muziek is ook maar zo zo in deze low budget film. Het politieonderzoek is een lachertje. Daar allemaal doorheen kijkend is de cast en setting wel goed. Maar ik mis een goede uitwerking en diepgang om er meer dan drie sterren voor te geven. Een krappe voldoende.