24 Jours (2014)

Alternatieve titels: 24 Days | 24 Jours, la Vérité sur l'Affaire Ilan Halimi

Frankrijk

geregisseerd door Alexandre Arcady
met Zabou Breitman, Pascal Elbé en Jacques Gamblin

Parijs, januari 2006. Ilan Halimi wordt ontvoerd door een bende kleine criminelen. Ilan is joods, de 'gang van barbaren' denkt veel losgeld te kunnen vragen. Drie weken lang wordt de jongeman van 23 opgesloten en gefolterd. Ruth Halimi, zijn moeder, kijkt terug op die nachtmerrie die 24 dagen duurde.

avatar van adso
Je m'excuse Sebastiaan

avatar van narva77
narva77 (crew)
adso schreef:
Je m'excuse Sebastiaan
No problem!

Het is eigenlijk ook niet echt een spoiler, want het is natuurlijk een waargebeurd verhaal. Excuses!

Sterke film over dit dramatisch gebeuren dat uiteindelijk werd geklasseerd als een daad van antisemitisme
Schokkend en aangrijpend. Politiewerk, de houding van de ontvoerders en de paniek, verdeeldheid en emoties bij de familie zijn heel goed en evenwichtig weergegeven.
Film houdt u, niettegenstaande één en ander gekend, toch volledig in spanning.
Goede vertolkingen - toch meerdere gevestigde namen in de cast - over de ganse lijn.
Alexandre Arcady ("Ce que le Jour doit à la Nuit" - 2012) levert hier een film af met een perfecte verhouding suspens en emotionaliteit.