Wonder Man (1945)

geregisseerd door H. Bruce Humberstone
met Danny Kaye, Virginia Mayo en Vera-Ellen

De spetterende nachtclubkomiek Buzzy Bellew (Kaye) wordt vermoord omdat hij teveel afweet van een onderwereld-afrekening. Zijn geest neemt nu bezit van het lichaam van zijn tweelingbroer, de oersaaie professor Edwin Dingle. Dat is voor beiden even wennen, maar de professor kan wel alsnog optreden als kroongetuige Buzzy. Alleen zitten de moordenaars hem (opnieuw) op de hielen.

Moviestar
Vermakelijke film met leuke liedjes en leuke gebeurtenissen. 4*

zoals de gedaanteverwisseling en het opera stuk

avatar van matthijs_013
Vrolijke sfeer en muziek en een interessant verhaal. Vooral Mayo en Vera-Ellen spelen leuk.

Frisse muzikale komedie met een magistrale Danny Kaye.
Gelukkig amper smijt- en gooiwerk of doldwaze achtervolgingen maar grappige situaties en dialogen, waarbij Danny Kaye zijn ganse gamma aan grimassen, klanken en imitaties boven haalt.
Nog steeds genietbaar net als in die tijd toen men zich afvroeg "Hoe doen ze het?" "Een echte dubbelganger ? Met spiegels ? Gewoon knippen en aan elkaar plakken ? Heerlijk filmpje.

avatar van wendyvortex
Erg grappige MGM-comedy met Danny Kaye als vermoorde nachtclub-komiek en als zijn tweelingbroer, de saaie boekenwurm, die de rol van zijn broer moet overnemen om een gangster achter de tralies te krijgen.
André van Duin heeft duidelijk het één en ander afgekeken van Danny Kaye, en we krijgen ook nog paar leuke musical-nummers inclusief een finaal in de mist lopende opera.
Tweeling-effecten zijn fantastisch gedaan.

Bijna 70 jaar oud is deze film, maar het betekent niet dat het geen goede film meer is.
Integendeel, vond hem wel goed geslaagd, grappig ook.
Een goede Danny Kay in een dubbelrol.
En de beelden waarin hij in beide personages is te zien zijn bijzonder goed gemaakt.

avatar van stefan dias
Ooit lag ik dubbel bij het zien van de bekkentrekkerij van Danny Kaye.
Maar toen liep ik nog wel in korte broek rond.
Nu kon ik af en toe een lichte glimlach om zoveel onnozelheid niet onderdrukken. Maar veel verder ging het toch niet. Soms tergend lange muziekintervallen, het tapwerk kon ik dan weer wel appreciëren. Een beetje op en af dus, met finaal toch een veel te flauwe, zeg maar slappe plot die al bij al een slordig niemendalletje oplevert met hier en daar onleuk moment. Te weinig toch wel…

Betere Kaye.

Zoals verwacht vind ik het allemaal iets leuker wanneer het niet vasthangt aan één of andere Robin Hood genreparodie. Er zit nog steeds wel wat genregeneuzel in, maar de setting is lekker vertrouwd in één of andere nachtclub met optredes en artiesten.

Een film die het verder niet zo nauw neemt met z'n plotje, want sommige optreden en scenes worden erg lang gerekt. Zo mag Vera-Ellen vlotjes een heel nummer dansen en mag Kaye ook een hele zanger-skit doen. Het verhaal wordt braafjes even op pauze gezet.

Kaye zelf is best wel lollig. Niet alles is even grappig, maar zijn inzit is onmiskenbaar en zelfs wanneer scenes niet zo heel lekker lopen blijft hij vrolijk verderdoen tot er alsnog wat grappigs uitkomt. Het maakt dat deze filmpjes toch nog redelijk makkelijk wegkijken, zelfs als stellen ze verder niet zo heel veel voor en is het vooral gericht op mensen die de dans en zang nummers kunnen waarderen.