A Hologram for the King (2016)

3,02

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Duitsland / Mexico / Verenigde Staten
Drama / Komedie

geregisseerd door Tom Tykwer
met Tom Hanks, Alexander Black en Sarita Choudhury

Ver weg van huis, in een nieuwe nog onvoltooide stad middenin de woestijn van Saudi Arabië, wacht Amerikaanse zakenman Alan Clay (Tom Hanks) samen met enkele medewerkers van een bedrijf dat gespecialiseerd is in holografische presentaties dag na dag op Koning Abdullah. Dit alles om het beslag op zijn huis te voorkomen en de studie van zijn dochter te kunnen bekostigen. Maar vooral om maar ein-de-lijk iets geweldigs te bereiken. Ondertussen beleeft hij een onverwachte romance en ontdekt hij wat écht belangrijk is in het leven.

45 BERICHTEN 16 MENINGEN
Ik heb me prima vermaakt met deze film.
Ik vond hem totaal niet langdradig en de vervreemdende sfeer zorgde er voor dat ik tot aan het eind geboeid bleef kijken.
Ik kom vaak in Arabische landen voor mijn werk en de sfeer, de reddeloosheid en de situaties die kunnen ontstaan vanwege de cultuurkloof werd hier heel herkenbaar neergezet.

Prima film, mooi verhaal, niet zomaar standaard verhaal. Tom Hanks is echt goed, pakt geen slechte crappy films nog zoals Bruce Willis aan. Verrassend eind.
Mooi. 3 sterren !

Je blijft kijken, omdat je elk moment iets spannends verwacht......wat niet komt.
Het voordeel is dat ik met dit soort films heerlijk in slaap val.

alexander75 schreef:
Het voordeel is dat ik met dit soort films heerlijk in slaap val.

Ah, dus wij waren niet de enige... ik dacht al heb ik het gemist?

Het verbaasde me niet toen ik zag dat de film gebaseerd is op een boek. Als film gaat het qua script alle kanten uit en is het onduidelijk wat ze met het verhaal willen. Het begin is best aardig; de setting is mooi en het verhaal wordt rustig opgebouwd. Vervolgens gaat het mis waarbij het onduidelijk is wat ze nou willen. Verhaallijnen worden afgeraffeld en andere, minder interessante, krijgen ineens alle aandacht. De film lijkt een paar keer te gaan eindigen maar gaat dan steeds nog even door om dan lukraak te eindigen.

avatar van james_cameron
Aangenaam filmpje, vooral de moeite waard door de sympathieke rol van Tom Hanks en de werkelijk schitterende vormgeving. Qua camerawerk en montage is dit echt eersteklas. Jammer dat het script niet erg boeiend is. De film mist ook een beetje focus en een pakkend gegeven. Niettemin vond ik de film erg onderhoudend, mede door de onderkoelde humor en de leuke supporting cast.

avatar van Collins
Droogkomisch en een tikje absurdistisch. Lekkere humor die 'm voornamelijk zit in de situatieschetsen. Die zijn heel vermakelijk en hoewel absurdistisch getint, op een rare manier ook invoelbaar en herkenbaar.
De dialogen zijn tekstueel beschouwd niet bijzonder opvallend of grappig. Echter, toegevoegd aan de gekke situaties waarmee het hoofdpersonage wordt geconfronteerd, worden de dialogen levendig en vormen opeens een extra komische onderlijning. Knap als een dialoog dat doet.
Ook aardig zijn de wegdroomsprongetjes van de hoofdpersoon. Droomgedachten die visueel worden. Licht absurdistisch en surrealistisch. Ja, leuk en fris en geslaagd grappig. Ik heb er in ieder geval smakelijk om gelachen.
Acteerwerk is ok. De seting is mooi. Het camerawerk is ok. Paar opvallend mooie shots met de natuur in de hoofdrol. Shots die overigens niet veel toevoegen aan het verhaal, maar wel sfeervol bijdragen aan het Midden-Oosten gevoel.
Alles ok dus. Tot de laaste scènes dan. Want aan het eind raakt de film het spoor opeens bijster en verlaat het fijne komische pad. Heel onlogisch en onverklaarbaar. Het laatste kwartier is humorloos en “very down to earth”. Een heuse koude douche. De film krijgt aan het eind een erg foute en niet goed te plaatsen draai. Van heerlijk droogkomisch naar over the top sentimenteel en suikerzoet. Foute feelgood. Blèh! Ik kon dat niet plaatsen in het licht van de rest.
De film is gebaseerd op een boek. Waarschijnlijk verklaart dat feit de misplaatst aanvoelende filosofische inslag van sommige scènes. Denk dat het boek er meer tekstuele bagage omheen breit waardoor bij een geschreven scène een diepere gedachte of intrigerende filosofie meer deel van het geheel is en niet als een weeskind aanvoelt. Nu is het geforceerd en heeft het een remmende werking op het kijkplezier en op de humor. Vond ik toch ook een minpuntje.

avatar van macrobody
Voor het werk naar het buitenland, check, communicatie verschillen, check, cultuurverschillen, check, relatie met een buitenlandse, check, feestje op kosten van de baas, check.
Ik kon veel herkennen in de situatie van Tom Hanks. Niets overdreven, had zo een waargebeurd verhaal kunnen zijn. Leuk om een keer te hebben gezien.

avatar van Banjo
Of je hem nou een vliegtuig, een boot of een woestijn geeft Tom Hanks maakt er een feest van...
En volgens mij speelt hij altijd zichzelf met alleen wat extra inzet.
Deze man heeft altijd die huisvader uitstraling en ook dat soort 'onwetende' humor..
Zijn films zij altijd goed.

3 1/2 ster voor deze aparte film.

avatar van keimpeS
Ik heb echt genoten van deze film en ook wederom van Tom Hanks. Tom Hanks mag je tegenwoordig wel één van de beste acteurs van deze tijd noemen. Ook in deze film bijzondere leuke humor, heb best vaak moeten lachen! Een gemoedelijke film die lekker weg kijkt!

avatar van Rodger
ja.. wel een leuke film, en idd Tom Hanks zijn films zijn meestal goed.!
Film kabbelt op een rustig tempo door, maar net zo dat het niet vervelend wordt.
3.5 ***

lezertje
Aardige feel good/komedie met een sterke rol van Ton Hanks en een leuke bijrol van Alexander Black als zijn chauffeur. De film doet veel denken aan ‘Lost in translation’. Ook hier een Amerikaan die verdwaald is in een door hem zelf niet gewilde situatie in een vreemd land. Allen wordt de toon hier wat lichter gehouden.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Omdat ik nog een paar dagen vakantie heb (ik begin a.s. donderdag weer) en ik geen andere films meer op voorraad had, heb ik gisteravond via "Film1 On Demand" deze Drama / Komedie (zeker ook Romantiek) film bekeken en dat vooral vanwege het meespelen van Tom Hanks, die ik steeds meer begin te waarderen als acteur.

In deze film draait het om de Amerikaanse gescheiden zakenman Alan Clay (gespeeld door Tom Hanks) uit Boston, die naar Saoedi-Arabië vertrekt voor een audiëntie (vanwege holografische presentatietechniek, welke hij wilt verkopen) bij de koning in de hoop de deal te sluiten waarmee hij zijn leven eindelijk weer op de rails kan krijgen. In een land vol tegenstrijdigheden waar niets is wat het lijkt wordt hij geconfronteerd met de demonen uit zijn verleden terwijl hij worstelt met de onzekerheid van zijn toekomst. Hoewel Alan Clay continu van het kastje naar de muur wordt gestuurd, vindt hij in onverwachte hoek toch datgene waar hij eigenlijk naar zoekt, namelijk hoop.

Het is inderdaad zoals "lezertje" hierboven al aangeeft een aardige feelgood film, die zich lekker wegkijkt maar er nergens echt uitspring op de cast en het visuele aspect na, want de locaties en omgevingen in Saudi Arabië waren werkelijk een lust voor het oog en spatten ook van het scherm af (in mijn geval helaas maar een 40 inch Full HD scherm).

De film begint zeer leuk met Tom Hanks in de rol van "Talking Heads" frontman David Byrne, die gedurende één minuutje hun nummer "Once In A Lifetime" vertolkt. De opening zet gelijk ook de toon voor de rest van het verhaal, dat vooral luchtig en komisch is en dat laatste vooral door de chauffeur en eveneens gids van Alan Clay, te weten Yousef (gespeeld door Alexander Black), die o.a. tijdens zijn ritten met Alan Clay hard muziek draait van o.a. "Chicago" en "ELO (Electric Light Orchestra)", waarbij Alan Clay de eerste band niet echt kon waarderen, maar de laatste zeker wel.

Met opbouw van het verhaal zit het wel goed en daarbij is het vooral leuk en humoristisch om te zien dat Alan Clay en zijn drie medewerkers in eerste instantie continue van het kastje naar de muur worden gestuurd, doordat ze tijdens hun werk moeten verblijven in een grote tent met alleen maar Airco en zonder eten en Wifi. Ook was het wel geinig en zelfs een beetje spannend als ze rijden in de auto en daarbij de verkeerde afslag nemen, waardoor ze in Mekka uitkomen, welke niet toegankelijk is voor niet moslims.

Verder is het leuk om de verschillende personen (vooral vrouwen) te zien welke Alan Clay ontmoet in Saoedi-Arabië zoals de al eerder genoemde Yousef, Maha (gespeeld door de mooie Amira El Sayed) die een receptioniste is en Alan Clay van het kastje naar de muur stuurt, Hanne (gespeeld door Sidse Babett Knudsen) die werkt voor de Deense ambassade en Alan Clay wegwijs maakt (o.a. met drank en een groot feest) en ook graag met hem wilt neuken en Zahra Hakem (gespeeld door Sarita Choudhury) die een dokter is (een vrouwelijke dokter in Saudi Arabi is apart) en zich ontfermd over Alan Clay vanwege een aandoening (flinke knobbel op zijn rug) en die beiden gevoelens voor elkaar hebben.

Daardoor eindigt het verhaal ook mooi (Alan Clay blijft achter in Saoedi-Arabië en gaat daar werken en gaat een relatie aan met Zahra Hakem) en dat ondanks dat de zakendeal niet doorgaat, welke uiteindelijk Chinezen krijgen omdat hun techniek sneller is en goedkoper. Dat mooi heeft o.a. betrekking op een prachtige gefilmde onderwater scene, waarbij Alan Clay en Zahra Hakem samen gaan zwemmen (beter gezegd snorkelen) en waarbij Zahra Hakem zich dan kleedt als een man (dus met alleen maar een zwembroek aan), om geen argwaan op te wekken bij de buren. Tijdens die mooie scene is de destijds al 50-jarige Zahra Hakem dan ook eventjes topless te bewonderen.

De cast tilt deze relatief eenvoudige film naar een hoog niveau en dat vooral dankzij de vier hoofdrolspelers in het verhaal, te weten Tom Hanks, Alexander Black, Sarita Choudhury en Sidse Babett Knudsen. Al met al best een mooie Drama / Komedie film welke qua verhaal niet zoveel voorstelt (best clichématig en voorspelbaar), maar wel qua uitvoering en dat vanwege het visuele aspect en de cast.

Redelijke film over een Amerikaanse zakenman die zijn product in Saudi Arabië probeert te verkopen. Op zich wel een aardig verhaal, maar vooral mbt de cultuurverschillen had er meer in gezeten en het mist ook een beetje richting. Hier en daar mooi gemonteerd en de film blijft onderhoudend. Tom Hanks zet weer een prima rol neer.

avatar van Decec
Een redelijk komedie/drama/romantiek film...
Redelijk verhaal....
Redelijk acteerwerk...
Bekende acteur Tom Hanks...
En ook een bekende actrice Sidse Babett Knudsen
(Borgen TV Series)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...