A Hologram for the King (2016)

3,02

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Duitsland / Verenigde Staten / Mexico
Drama / Komedie

geregisseerd door Tom Tykwer
met Tom Hanks, Alexander Black en Sarita Choudhury

Ver weg van huis, in een nieuwe nog onvoltooide stad middenin de woestijn van Saudi Arabië, wacht Amerikaanse zakenman Alan Clay (Tom Hanks) samen met enkele medewerkers van een bedrijf dat gespecialiseerd is in holografische presentaties dag na dag op Koning Abdullah. Dit alles om het beslag op zijn huis te voorkomen en de studie van zijn dochter te kunnen bekostigen. Maar vooral om maar ein-de-lijk iets geweldigs te bereiken. Ondertussen beleeft hij een onverwachte romance en ontdekt hij wat écht belangrijk is in het leven.

42 BERICHTEN 13 MENINGEN
geplaatst: 28 augustus 2016, 13:20 uur [permalink]
Ik heb me prima vermaakt met deze film.
Ik vond hem totaal niet langdradig en de vervreemdende sfeer zorgde er voor dat ik tot aan het eind geboeid bleef kijken.
Ik kom vaak in Arabische landen voor mijn werk en de sfeer, de reddeloosheid en de situaties die kunnen ontstaan vanwege de cultuurkloof werd hier heel herkenbaar neergezet.

geplaatst: 3 september 2016, 20:30 uur [permalink]
Prima film, mooi verhaal, niet zomaar standaard verhaal. Tom Hanks is echt goed, pakt geen slechte crappy films nog zoals Bruce Willis aan. Verrassend eind.
Mooi. 3 sterren !

geplaatst: 19 september 2016, 10:51 uur [permalink]
Je blijft kijken, omdat je elk moment iets spannends verwacht......wat niet komt.
Het voordeel is dat ik met dit soort films heerlijk in slaap val.

geplaatst: 25 september 2016, 08:48 uur [permalink]
alexander75 schreef:
Het voordeel is dat ik met dit soort films heerlijk in slaap val.

Ah, dus wij waren niet de enige... ik dacht al heb ik het gemist?

geplaatst: 11 oktober 2016, 12:35 uur [permalink]
Het verbaasde me niet toen ik zag dat de film gebaseerd is op een boek. Als film gaat het qua script alle kanten uit en is het onduidelijk wat ze met het verhaal willen. Het begin is best aardig; de setting is mooi en het verhaal wordt rustig opgebouwd. Vervolgens gaat het mis waarbij het onduidelijk is wat ze nou willen. Verhaallijnen worden afgeraffeld en andere, minder interessante, krijgen ineens alle aandacht. De film lijkt een paar keer te gaan eindigen maar gaat dan steeds nog even door om dan lukraak te eindigen.

avatar van james_cameron
geplaatst: 31 oktober 2016, 23:14 uur [permalink]
Aangenaam filmpje, vooral de moeite waard door de sympathieke rol van Tom Hanks en de werkelijk schitterende vormgeving. Qua camerawerk en montage is dit echt eersteklas. Jammer dat het script niet erg boeiend is. De film mist ook een beetje focus en een pakkend gegeven. Niettemin vond ik de film erg onderhoudend, mede door de onderkoelde humor en de leuke supporting cast.

avatar van Collins
geplaatst: 10 december 2016, 20:17 uur [permalink]
Droogkomisch en een tikje absurdistisch. Lekkere humor die 'm voornamelijk zit in de situatieschetsen. Die zijn heel vermakelijk en hoewel absurdistisch getint, op een rare manier ook invoelbaar en herkenbaar.
De dialogen zijn tekstueel beschouwd niet bijzonder opvallend of grappig. Echter, toegevoegd aan de gekke situaties waarmee het hoofdpersonage wordt geconfronteerd, worden de dialogen levendig en vormen opeens een extra komische onderlijning. Knap als een dialoog dat doet.
Ook aardig zijn de wegdroomsprongetjes van de hoofdpersoon. Droomgedachten die visueel worden. Licht absurdistisch en surrealistisch. Ja, leuk en fris en geslaagd grappig. Ik heb er in ieder geval smakelijk om gelachen.
Acteerwerk is ok. De seting is mooi. Het camerawerk is ok. Paar opvallend mooie shots met de natuur in de hoofdrol. Shots die overigens niet veel toevoegen aan het verhaal, maar wel sfeervol bijdragen aan het Midden-Oosten gevoel.
Alles ok dus. Tot de laaste scènes dan. Want aan het eind raakt de film het spoor opeens bijster en verlaat het fijne komische pad. Heel onlogisch en onverklaarbaar. Het laatste kwartier is humorloos en “very down to earth”. Een heuse koude douche. De film krijgt aan het eind een erg foute en niet goed te plaatsen draai. Van heerlijk droogkomisch naar over the top sentimenteel en suikerzoet. Foute feelgood. Blèh! Ik kon dat niet plaatsen in het licht van de rest.
De film is gebaseerd op een boek. Waarschijnlijk verklaart dat feit de misplaatst aanvoelende filosofische inslag van sommige scènes. Denk dat het boek er meer tekstuele bagage omheen breit waardoor bij een geschreven scène een diepere gedachte of intrigerende filosofie meer deel van het geheel is en niet als een weeskind aanvoelt. Nu is het geforceerd en heeft het een remmende werking op het kijkplezier en op de humor. Vond ik toch ook een minpuntje.

avatar van macrobody
geplaatst: 25 januari, 09:09 uur [permalink]
Voor het werk naar het buitenland, check, communicatie verschillen, check, cultuurverschillen, check, relatie met een buitenlandse, check, feestje op kosten van de baas, check.
Ik kon veel herkennen in de situatie van Tom Hanks. Niets overdreven, had zo een waargebeurd verhaal kunnen zijn. Leuk om een keer te hebben gezien.

avatar van Banjo
geplaatst: 31 januari, 14:33 uur [permalink]
Of je hem nou een vliegtuig, een boot of een woestijn geeft Tom Hanks maakt er een feest van...
En volgens mij speelt hij altijd zichzelf met alleen wat extra inzet.
Deze man heeft altijd die huisvader uitstraling en ook dat soort 'onwetende' humor..
Zijn films zij altijd goed.

3 1/2 ster voor deze aparte film.

avatar van keimpeS
geplaatst: 25 februari, 20:57 uur [permalink]
Ik heb echt genoten van deze film en ook wederom van Tom Hanks. Tom Hanks mag je tegenwoordig wel één van de beste acteurs van deze tijd noemen. Ook in deze film bijzondere leuke humor, heb best vaak moeten lachen! Een gemoedelijke film die lekker weg kijkt!

avatar van Rodger
geplaatst: 7 maart, 00:23 uur [permalink]
ja.. wel een leuke film, en idd Tom Hanks zijn films zijn meestal goed.!
Film kabbelt op een rustig tempo door, maar net zo dat het niet vervelend wordt.
3.5 ***

lezertje
geplaatst: 9 april, 20:03 uur [permalink]
Aardige feel good/komedie met een sterke rol van Ton Hanks en een leuke bijrol van Alexander Black als zijn chauffeur. De film doet veel denken aan ‘Lost in translation’. Ook hier een Amerikaan die verdwaald is in een door hem zelf niet gewilde situatie in een vreemd land. Allen wordt de toon hier wat lichter gehouden.