Qivitoq (1956)

Denemarken
Drama / Romantiek

geregisseerd door Erik Balling
met Poul Reichhardt, Astrid Villaume en Gunnar Lauring

De jonge lerares Eva Nygaard reist van Denemarken af naar Groenland om haar verloofde Erik Halsøe te verrassen, maar ontdekt dat hij inmiddels gaat trouwen met een verpleegster. Teleurgesteld gaat ze naar een klein vissersdorpje, waar ze de Deense handelaar Jens ontmoet. Jens wil de plaatselijke Groenlander Pavia overtuigen om voor zijn bedrijf te gaan vissen, maar Pavia is bang dat dit de geest Qivitoq zal ontstemmen.

avatar van Baggerman
Blijkbaar heb ik deze film ooit zelf toegevoegd. Nu de eerste stem voor deze film die er veel jonger uitziet dan dat je zou doen vermoeden. Allereerst doordat het prachtig in kleur is geschoten, waardoor de beelden van Groenland des te fraaier worden. Het is de eerste speelfilm die werd gefilmd op Groenland en de eerste Deense film die een Oscarnominatie kreeg.

Het plot is wat afgezaagd (afgewezen vrouw die gedwongen een tijd bij een eenzame man in een afgelegen Inuitdorp moet doorbrengen en je weet wel wat daar van komt), maar de Groenlanders spreken hun eigen taal in de film en worden volledig realistisch geportretteerd.

Leuk om een gezien te hebben en een inkijkje te hebben gehad in het Groenland van toentertijd.