Maidan (2014)

Alternatieve titel: Maïdan

Oekraïne / Nederland
Documentaire

geregisseerd door Sergey Loznitsa

Maidan is het centrale plein in Kiev, de hoofdstad van de Oekraïne. Vanaf november 2013 komen hier burgers van alle leeftijden en godsdiensten samen om te protesteren tegen het regiem van president Yanukovych, die in maart 2014 werd gedwongen om af te treden. Van november tot maart heeft regisseur Loznitsa de gebeurtenissen op het Maidan plein gefilmd.

Vanaf 1 juli in de bioscoop (Cinema Delicatessen)

Dat ze nog propaganda durven te maken van die fascisten uit Kiev.

avatar van Villevalo23
Balotelli schreef:
Dat ze nog propaganda durven te maken van die fascisten uit Kiev.

Pardon? teveel naar Russia Today gekeken wellicht?

Nee, Youtube heet zoiets.

Kaalgeschoren Oekraïners met swastika-vlaggen die iedere jood of Russisch sprekend persoon het licht uit de ogen slaan.

En het Westen maar reppen over 'een democratische beweging'.

Ja ammehoela.

avatar van LukaMans
Met Maïdan vertelt regisseur Sergei Loznitsa het verhaal van de strijd op het onafhankelijkheidsplein Maïdan in Kiev van januari tot en met februari 2014. Hij doet dit op intieme en objectieve wijze. Hier heb ik een recensie over geschreven. Benieuwd? Lees het hier: Maïdan | Filmrecensie | CultuurBewust.nl

avatar van Verhoeven
I-N-D-R-U-K-W-E-K-K-E-N-D. Heb er gewoon geen woorden voor. In vergelijking met het 'amateuristische' Rouge Parole of Return to Homs zal het me niet verbazen als dit ooit een Klassieker wordt. Ontstijgt het documentaire-genre met gemak. Van de website van Cinema Delicatessen:
Sergei Loznitsa richt zich niet op actuele politieke kwesties, maar kijkt naar de volksopstand als een sociaal, cultureel en filosofisch fenomeen. Maïdan toont het enthousiasme, de heroïsche strijd, angst, moed, hoop, solidariteit, volkscultuur, passie en zelfopoffering. Een overweldigende ervaring die klassieke filmtechnieken combineert met de urgentie van de documentaire.

Pas lezen als je de documentaire hebt gezien. Interview met Sergei Loznitsa:
Waar u instinctief een oplossing voor vond? Door te weten wanneer we lang genoeg naar een scène hebben gekeken? Op gevoel inderdaad en door alle extreme scènes en alle scènes met bloed eruit te laten. Die scènes die men zo graag op tv laat zien om te shockeren. Ik had bijvoorbeeld veel materiaal van een avond in februari toen er tanks naar het plein kwamen en de politie met scherp schoot. Maar als ik dat erin had gestopt zou dat de belangrijkste episode in de film zijn geworden, alsof dat de climax was van al het andere. Ik wilde dat die climax ergens anders zou liggen, namelijk bij de scène waarin de burgers afscheid nemen van de mensen die bij de protesten zijn omgekomen. Bij het verdriet en de tragedie. Ik heb zelfs ook beelden waarop je mensen door kogels geraakt ziet worden. Maar zoiets extreems duwt je uit de film. Het zet je op afstand."

avatar van Biosguru
Grappen over ernstige zaken maken “mag” soms niet omdat het te vroeg is, mag je er dan wel al Kunst van maken?

Ik zie op geen enkele manier de toegevoegde waarde van de slowcinema aanpak bij deze documentaire. Voor mij legt het enkel op een hele vervelende manier de nadruk op het auteurschap van de regisseur. Het is mijn inziens zelfs zeer storend om de hele Maidan demonstratie te filmen als ware het een mierenhoop. Ontdaan van menselijke emoties.

Hollywood en commercieele tv zijn kennelijk zo verdacht geworden dat je door het zo ver mogelijk afstand nemen van actie, emotie en zelfs close up's of interviews vanzelf bij Kunst uitkomt. Leent het onderwerp zich daarvoor. Ik denk het niet. Deze docu gaat enkel nog over de esthetische voorkeuren van de maker. En de vermeende sensatie drang van de kijker. Vooral dat laatste is miz zeer badinerend.

Wat ik mis in deze documentaire
-Interviews met betrokkenen, 100.000 mensen demonstreren, waarom, gevoelens?
-Beelden van bijeenkomsten waar de reactie op mogelijk politiegeweld besproken wordt.
-Beelden van twijfelende politieagenten, er zijn overlopers leren we op het einde.
-Close up's van gezichten, beide kanten van het conflict (politie / demonstraten)
-Een poging om de kijker bij de situatie te betrekken.

Waarom mogen we bijvoorbeeld de zangers niet zien bij de begrafenis, te sensationeel? Ik zit absoluut niet te wachten op interviews met huilende mensen, bloed, gewonden of sensationele actie. Ik vindt het een absurde stelling dat je met een meer betrokken aanpak gelijk sensationeel bezig bent. Wat is er mis met het tonen van emoties? Zie bv Harlan County U.S.A (1976) als voorbeeld van een betrokken documentaire die allesbehalve sensationeel is uitgevallen. Kennelijk is het “the fly on the wall” ideaal ook al ten prooi gevallen aan slowcinema.

Onbegrijpelijk dat je zulk materiaal in een “acquired taste” vorm als slowcinema giet. Waarvan je weet dat het 98% van de bioscoop bezoekers totaal niet bevalt. Begrijp me niet verkeerd, ik kan best wel wat hebben op dat vlak. The Autobiography of Nicolae Ceausescu heb ik bijvoorbeeld erg hoog zitten.

Deze docu wekte helaas niets dan ergernis bij me op. Zozeer zelfs dat ik het maken van dit soort docu's een erger teken des tijds vindt dan de hele situatie op Maidan.

avatar van Verhoeven
Je had al eerder werk gezien van deze kunstenaar?