An Early Frost (1985)

geregisseerd door John Erman
met Aidan Quinn, Ben Gazzara en Gena Rowlands

Voor Nick en Katherine Pierson stort de wereld in als hun succesvolle zoon Michael hun meedeelt dat hij homoseksueel is, en bovendien aan aids lijdt. Nick kan zijn zoon niet accepteren, maar Katherine probeert Michael te steunen. Beide ouders onderschatten echter de ernst van de situatie: Michael zal hoogstwaarschijnlijk overlijden.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Mijlpaal in de geschiedenis van de TV-film, An Early Frost is namelijk de eerste TV-film die het onderwerp AIDS behandelt. Zeker in 1985 was dit uiterst baanbrekend. Het is een prima drama met een beroemde cast. Respect voor degenen die hier aan hebben (mee)gewerkt, want het woord alleen al kwam nog amper over mensen hun lippen. Laat staan dat er duidelijkheid bestond omtrent de ziekte. Quinn is uitstekend op dreef. Goed.

Mierzoet, emotioneel en dramatisch; vakkundig in beeld gebracht en uitmuntend geacteerd. Terecht onderscheiden met een Golden Globe en vier Emmy Awards. Ik heb opnieuw van deze tv-film genoten.

avatar van Madeliefje
Echt fantastisch en ontzéttend dramatisch. Wel viel het einde me een beetje tegen, het leek te vroeg afgekapt, maar misschien is het ook wel beter zo, wel 'hoopvol'.
Aidan Quinn is echt fantastisch, net als vader, moeder en oma. Vriendje kwam wat te weinig in beeld vond ik, zeker later in de film. Toch ontzettend het bekijken waard.

avatar van mrklm
Sterk ensemblespel in een vroege film die op een volwassen en realistische manier alle problemen rondom AIDS behandeld. De altijd uitstekende Gena Rowlands is ook hier voortreffelijk als de moeder van een homoseksuele advocaat [Aidan Quinn] die zijn familie pas op de hoogte brengt van zijn geaardheid wanneer hij AIDS blijkt te hebben. Ben Gazzara is eveneens uitstekend als de vader die het nieuws om uiteenlopende redenen moeilijk kan accepteren. Sylvia Sidney won een Golden Globe voor haar vrij beperkte bijdrage als de grootmoeder, maar het is John Glover die het meeste indruk maakt in een genuanceerde vertolking als Victor DiMato, een ernstig aftakelende AIDS-patiënt die met zwartgallige humor probeert z'n eigen pijn en die van zijn mede-patiënten. De muziek is een groot minpunt, maar dit is een TV-film die een grote positieve invloed had op het debat rondom AIDS en daarmee zijn legendarische status meer dan waard is.