Sharkwater (2006)

Canada
Documentaire

geregisseerd door Rob Stewart (II)

Passie en een levenslange adoratie voor haaien dreven Rob Stewart er toe een documentaire te maken waarin oude vooroordelen en stereotypen betreffende haaien ontkracht worden. Hij reist naar de wateren met de meeste haaien ter wereld en toont ons het belang van haaien in niet alleen de evolutiegeschiedenis, maar ook de huidige ecologie. Tevens neemt hij het voor hen op als bedreigde diersoort en krijgt hij hierdoor te maken met onder meer piraten, maffia en militairen. We zien hoe haaien langzamerhand van roofdier tot prooi zijn verworden.

avatar van james_cameron
Lijkt me zeer de moeite waard; de trailer ziet er alvast veelbelovend uit.

thebeequeen
Indrukwekkende documentaire. Wat begint als een gepassionerd verhaal over foute mythe vorming rond haaien wordt een persoonlijke kruistocht tegen haaienjagers.

Haaienvinnensoep is een populaire delicatesse in Azie en hier zit een miljoenen industrie achter. Haaienvinnenhandel, is na drugshandel het meest lucratief waardoor duizenden haaien inmiddels op barbaarse manier afgeslacht zijn en velen staat een zelfdelot te wachten. De filmmaker is een haaienvriend en komt in aanraking met de corruptie achter dit alles.

Je raakt oprecht betrokken bij het verhaal. Bleef onverwacht enorm hangen.

avatar van james_cameron
Sterke, meeslepende documentaire. Interessant van opzet: de filmmaker was eerst van plan mooie plaatjes te schieten van haaien maar ontdekte gaandeweg allerlei misstanden die zich onder en boven het water afspelen. Gelukkig is het uiteindelijk geen ego-document geworden. Soms best zware kost door de gruwelijke beelden, maar Stewart weet de toon toch voortdurend positief en opbouwend te houden. Prachtig gefilmd en voorzien van een mooie muziekscore.

Damn wat is deze film aangrijpend! Ik wist niet dat haaien zo vriendelijk van aard zijn.. Je kan gewoon met ze spelen, maar ze worden stuk voor stuk levend in stukken gesneden om de finnen..

Als je het doodknuppelen van zeehondjes al zielig vindt moet je deze film niet kijken..

Maar na het zien van deze film zal ik Sharkwater.com steunen, en ik hoop meerdere met mij!!

avatar van missl
Heftig verhaal. Sommige beelden zijn schokkend.
Wel mooi om de liefde te zien die deze docu makers hebben voor die beesten, hoe ver ze gaan.
Eng om te zien hoe weinig mensen dat interesseert en veel kapot maken voor geld.

Indrukwekkende film! Ik was niet op de hoogte dat dit met haaien gedaan wordt. Het is toch heel erg dat de levende haaien gevangen worden en worden teruggegooid nadat hun vinnen er zijn afgehakt (en dan dus doodgaan in de zee)! Dit is dus een miljoenen industrie.. Hopelijk kan dit snel gestopt worden en ik zal sharkwater.com ook zeker steunen!

Interessant onderwerp, schokkende feiten, goed gemonteerde mooie beelden.

Een must-see!
Zeer goed.

avatar van 2,20
Ik vond dit een heel aangrijpende film die veel indruk op me heeft achter gelaten. Na het zien van deze film zul je nooit meer dingen zoals haaienvinnensoep eten. Echt onmenselijk dat zulke dingen gebeuren en nog steeds worden toegelaten.

Wat een scientist heel mooi zij:"Haaien zijn een van de belangrijkste dieren van de wereld, door hen (plankton) krijgen we veel van onze zuurtstof, over 100 jaar zullen de mensen die nu leven, ONS zien als 'barbaren' die de wereld helemaal kapot hebben gemaakt. Het ergste is..dat we weten waar we mee bezig zijn, de gevolgen, maar toch wordt er niets aan gedaan"

Super documentaire 4,25*

avatar van sebo12
Leuke documantaire, maar wel een erg Amerikaans heldenverhaal dat eigenlijk ongeloofwaardig wordt (de infectie aan z'n been, en dat ie teruggaat naar Costa Rica hoewel hij gezocht wordt etc... beetje té)

avatar van 93.9
Als statement: vijf sterren.

Wereld: Wordt wakker!

erck
93.9 schreef:
Als statement: vijf sterren.

Wereld: Wordt wakker!

Haha, vandaag wordt men nog niet wakker -
ik sluit mij graag aan bij jouw vrijf sterren statement.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Bekende boodschap?

Het thema dat tijdens deze belangrijke documentaire wordt aangesneden kan niet voldoende worden aangedikt. En dus doet de maker er nog maar wat schepjes bovenop, met behulp van een dolgedraaide Greenpeace-kapitein. Zo eentje die de natuurbeweging zelf ook liever buiten beeld houdt, omdat juist hij net zo gek lijkt als het volk dat hij belaagt. Met boeven vang je nu eenmaal boeven. Geheel terecht overigens, want de haaienjagers die in deze film voorbijkomen hebben enkel dollartekens in de ogen en moeten haast wel hardhandig gestopt worden. Het komt de ecologische en bekende boodschap alleen maar ten goede. Alhoewel. Bekend? Deze hadden we waarschijnlijk nog niet eerder gehoord.

Zeer goed.

avatar van Robertdeniro
Geweldige documentaire die laat zien dat wij mensen het gevaar zijn voor alles en iedereen waar dan ook. Ook de schokkende beelden van haaien waarvan de vinnen worden afgesneden en dan als rotzooi weer in het water worden geduwd zijn niet alleen zeer confronterend maar evenzeer zeer realistisch. Voeg daar bij dat de mafia er weer achter zit en de corrupte overheid... Dan weet je dat het weer typisch menselijk is: het gaat puur om het geld. Kortom een mooi gefimde documentaire waar je de betrokkenheid vanaf voelt en die je tot nadenken aanzet over waar we als mens mee bezig zijn.

5* alleen al om de boodschap die hij meegeeft in zijn documentaire. Wake up everyone..

avatar van Fonzie1983
Ongelofelijk waar de mens mee bezig is. Shockerend, maar zeer de moeite waard om te bekijken. Een must-see!

avatar van Phantasm
Aardige, soms wrede documentaire, interessant thema.