Clubland (2007)

Alternatieve titel: Introducing the Dwights

Australië

geregisseerd door Cherie Nowlan
met Brenda Blethyn, Khan Chittenden en Emma Booth

Jean Dwight (Brenda Blethyn) is een comedienne die haar beste tijd wel gehad heeft. Dapper maar vol verlangen naar het verleden gaat ze door met haar shows. Thuis wachten haar twee zoons. De verlegen en aparte Tim en zijn al even vreemde broer Mark. Dan is er ook nog hun vader en de echtgenoot van Jean, die zich nergens mee lijkt te bemoeien. Ze lijken allen gevangen in een cirkel van chaos en onbegrip. Als Tim op een dag thuis komt met zijn nieuwe vriendin Jill, lijkt deze vlotte jonge vrouw de aangewezen persoon om de cirkel te doorbreken. Maar dan begint Jean te vrezen voor haar familie en ziet in Jill een groot gevaar. Het huishouden dat nooit stabiel was, verandert in een gevechtzone.

avatar van nightbreed
Sympathiek en bescheiden filmpje die hier en daar ook grappig is.
De (beginnende) relatie tussen de zoon des huizes en Jill is erg aandoenlijk, ik leefde echt met die 2 mee. Gewoon een lekker wegkijkertje.

Oei, amper 1 bericht en 15 stemmen. Het grote publiek heeft deze film blijkbaar nog niet ontdekt. Een schande, want dit is echt goed. Bij vlagen subtiel grappig en soms onverwacht emotioneel. Blethyn steelt natuurlijk de show maar vooral Booth is een openbaring. Vooral de scènes tussen het jong koppeltje zijn herkenbaar en gevoelig mooi en oprecht. Ik vind dit een echte aanrader. Maar niet voor liefhebbers van typische Amerikaanse meligheid.

avatar van Sarasani
Jammer dat deze film niet bij het grote publiek bekend is.
Zelf had ik ook nog nooit gehoord van deze film, maar door Film1 zie je vaak toch films die je normaal niet zou zin.
Vermakelijke film die lekker wegkijkt. Ik kon me goed in het verhaal inleven en er wordt goed acteerwerk afgeleverd.

avatar van newG
Zo af en toe eens een filmpje kijken met als thema "gezin". Het is altijd wel verrassend maar toch zo o herkenbaar. De scene's tussen Tim en Jill zijn erg goed. Ik hou er wel van dat de regiseur niks censureerde. Gewoon een blote borst filmen wanneer er een blote borst is. Dat maakt alles zoveel realistischer. De relatie's tussen alle personages zijn leuk en af en toe grappig verteld.

avatar van OlafK
Deze film flitste voorbij op Film1, maar wist toch mn aandacht te trekken. Na afloop was slechts 1 conclusie gerechtvaardigd: Clubland is een gigantisch leuke film!

De film draait eigenlijk om 4 hoofdpersonages:
- Jean Dwight; de moeder. Een cabaretière die haar beste tijd gehad heeft, maar toch wanhopig een comeback probeert te maken. Ze is gescheiden van de vader van haar twee zonen.
- Tim Dwight; zoon van Jean. Wordt hopeloos verliefd op Jill.
- Mark Dwight; andere zoon van Jean. Mark is verstandelijk gehandicapt doordat hij bij de geboorte te weinig zuurstof heeft gekregen.
- Jill; vriendin van Tim. Wordt door Jean als bedreiging gezien.

In het begin van de film worden deze karakters geïntroduceerd. Wat volgt is een achtbaan van hilarische en ontroerende gebeurtenissen. Clubland voelt als een geweldige trip die ons voert langs vele hilarische personages en geweldig leuke (en emotionele) momenten.

Een echte aanrader! Binnenkort maar eens zoeken voor een leuke dvd-uitgave. Dikke 4 sterren.

Erg goede leuke film....... ja klopt ik kijk heb nu ook via FIlm1 *( van UPC) want veel goede films hebben zij, ook laatst Edward`s Siccors ofzo sorry ik schrijf het helemaal verkeerd

avatar van Fran
Dit is echt een hele leuke film om naar te kijken. De combinatie komedie en drama is ook heel goed in balans. Aan de ene kant zie je die grappige, leuke moeder die ook een heel leuke caberetiere is die een leuke performance kan neerzetten. Je ziet hoe ze haar twee zonen probeert zo dicht mogelijk bij zich te houden en het is echt geinig als ze haast een rolberoerte krijgt als zoonlief een vriendinnetje mee naar huis brengt.

Heel tragisch is om te zien hoe deze leuke vrouw steeds moeilijker wordt om mee om te gaan omdat ze iedereen de schuld geeft van haar beslissingen en de loop van haar leven,behalve dat ze zichzelf de schuld geeft. Het verhaal heeft dus twee kanten. Ik vond het heel goed in balans en erg goed in elkaar steken.

Die eindscene is geweldig. Het optreden van de twee ouders ... een betere afsluiter hadden we haast niet kunnen krijgen !