Na Yeh Ling San, Ngo Joa Seung Liu Wong Gok Hoi Wong Dai Bou Dik Hung Van (2014)

Alternatieve titel: The Midnight After

Hongkong / China
Mystery / Thriller

geregisseerd door Fruit Chan
met You-Nam Wong, Janice Man en Simon Yam

Op een doodgewone nacht in Hongkong klimt een groep passagiers aan boord van een minibus die ze van Mongkok naar Tai Po brengt. De groep is al even divers als de stad: er is een jongeman die aan drugs zit, een ruziënd koppel, een vrouw met gebedskralen en een meisje dat net verliefd is geworden. Achter het stuur zit de spraakzame bestuurder. Maar wanneer de bus een tunnel uit rijdt, valt alles stil: de straten en gebouwen zijn allemaal leeg en er is nergens een ziel te bekennen, alsof iedereen plotseling is verzwolgen door de aarde. De groep zoekt toevlucht in een verlaten café om te bespreken wat de volgende stap is. Op dat moment doen ze een gruwelijke ontdekking.

avatar van tattoobob
Ben benieuwd.

avatar van Biosguru
Onwerkelijk rommeltje, scene's die heel erg lang duren en niets toevoegen, verhaal wat alle kanten op zwalkt. Niet best, de zeer lage score is terecht miz. Jammer, Dumplings was erg mooi. De halve punt extra is voor de "Groundcontrol to Major Tom" scene.

Heh.

Erg leuke film van Fruit Chan. Altijd een beetje hit & miss, maar deze hangt lang op het randje tussen goed en geweldig.

Het is een mix van veel. Begint als een typische horror/mystery setup (denk Reeker), maar al snel wordt duidelijk dat de personages hier de hoofdrol spelen en dat de film zich rond hen aanpast. Dat zorgt er inderdaad voor dat er niet echt een homogene sfeer is en Chan met allerlei verschillende genres aan de slag gaat, maar storen doet het allerminst.

Sommige scenes zijn inderdaad iets minder, zo vond ik net de Major Tom scene niet geweldig, andere scenes zijn dan weer erg knap en soms zelfs best hard (de steek-scene). Toch blijft dit een HK product en links en rechts duiken er toch wat meer komische momentjes op. Inclusief typsich HK overacting, maar wat verwacht je met Lam Suet en Simon Yam in zo'n situatie.

Het is dat sommige scenes net niet genoeg vlotten en het tempo soms breken, maar The Midnight After is een leuke, verrassende en geslaagde film die graag een loopje neemt met z'n publiek. En wie hoopt dat het op het eindelijk allemaal duidelijk wordt ... begin er zelfs niet aan.