menu

Death Comes to Pemberley (2013)

mijn stem
3,07 (21)
21 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Drama / Mystery
180 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Daniel Percival
met Matthew Rhys, Anna Maxwell Martin en Matthew Goode

Mr Darcy en Elizabeth zijn al een hele tijd getrouwd en hebben twee zonen. We treffen ze als het een een drukte van belang is in en rondom hun landhuis Pemberley. Daar worden namelijk de laatste voorbereidingen getroffen voor een groot feestelijk bal. De feestelijkheden worden echter ruw verstoord wanneer Elizabeth’s zus Lydia binnenstormt met verschrikkelijk nieuws: haar echtgenoot Wickham is dood! Vermoord, zo lijkt het. Echter het dodelijke slachtoffer blijkt niet Wickham te zijn, maar diens reisgenoot. De miniserie volgt het uitgebreide politieonderzoek naar de moord op Wickhams reisgezel.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=TfmNuutyymI

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Roger Thornhill
3,0
Deel 1, een aardig begin... Ik kom hier niet als P.D. James-fan of Engelse televisiethrillerkijker maar als Austen-liefhebber, en als zodanig moet ik allereerst zeggen dat Matthew Rhys een tamelijk charismaloze Darcy is en Anna Maxwell Martin zelfs een totaal kleurloze Elizabeth. Gelukkig zijn de bijrollen goed ingevuld (inclusief James Fleet, bij mij nog altijd bekend als Kristin Scott Thomas' rijke broer uit Four weddings and a funeral, als Elizabeths vader die nog altijd liever de bibliotheek induikt dan acte de présence te geven bij sociale gebeurtenissen), zien de decors er mooi uit en is de aanzet tot het moordmysterie veelbelovend (hoewel ik me afvraag hoe ze dat spookverhaal erin willen gaan passen). Overigens, of de grap van Lydia die zegt totaal geen honger te hebben en vervolgens toch aan de schaal met lekkernijen begint uit één van Austens boeken komt weet ik niet meer, maar hij zit ook al (en nog veel effectiever) in de geweldige televisiebewerking van Persuasion uit 1995.

avatar van Roger Thornhill
3,0
Uiteindelijk wel meegesleept door het mysterie, dus een voldoende. Toch te weinig charisma in de hoofdrollen, hoewel de bijrollen goed bezet zijn met Matthew Goode (Wickham) en Trevor Eve (Sir Selwyn, de onderzoeksrechter) allebei uitstekend. (Maar wat een suffe Lady Catherine de Bourgh, zeker in vergelijking met de vertolkingen van Barbara Leigh-Hunt in 1995 en Judi Dench in 2005...)

avatar van Panta Rei
1,0
Roger Thornhill schreef:
Uiteindelijk wel meegesleept door het mysterie, dus een voldoende. Toch te weinig charisma in de hoofdrollen, hoewel de bijrollen goed bezet zijn met Matthew Goode (Wickham) en Trevor Eve (Sir Selwyn, de onderzoeksrechter) allebei uitstekend. (Maar wat een suffe Lady Catherine de Bourgh, zeker in vergelijking met de vertolkingen van Barbara Leigh-Hunt in 1995 en Judi Dench in 2005...)

Nou, Penelope Keith is anders heel goed in staat om hooghartige en snobistische vrouwen te spelen.
Zoek maar eens op YT naar oude afleveringen van 'The Good Life' , 'To the manor borne' en 'Next of kin'

Death comes to Pemberly is voor mijn gevoel gewoon een detective-mysterie verhaal, verpakt in een regencyjasje.
Leuk gedaan, mooi uitgewerkt, alleen jammer dat er helemaal niks is overgebleven van het sprankelende en levendige van Lizzy Bennet. Zou het huwelijk met Darcy dan toch niet zo happy zijn.
Wat een ouwelijk en tobberig gezichtje had deze Lizzy, ik vond dat ergens best wel storend.

Was ook wel nieuwsgierig hoe het af zou lopen, daarom maar alle afleveringen bekeken.
Het einde vond ik vreselijk geforceerd en onecht overkomen, Wickham die zijn nek al in de strop had en echt op het allerlaatste moment nog gered werd. En dat gedoe met die baby van het slippertje van Wickham en dat Miss Young opeens zijn zuster blijkt te zijn.
En dat Wickham en zijn vrouw Lydia daarna naar Amerika vertrekken; was in die tijd niet echt een land dat zat te wachten op zulke profiteurs en klaplopers. Je zou een leuke serie over dit gegeven kunnen maken: How Wickham and Wife survived in the far West.



Leuk om dit eens te zien, maar niet echt de moeite waard om te onthouden.

avatar van Roger Thornhill
3,0
Panta Rei schreef:
Nou, Penelope Keith is anders heel goed in staat om hooghartige en snobistische vrouwen te spelen.
Daar twijfel ik geen moment aan, maar in de paar minuutjes die haar hier werden toebedeeld kreeg ze daar amper de kans voor. Sowieso voelde die hele scène meer aan als een poging om nog even een geliefd personage uit P&P van stal te halen dan als een wezenlijk element van plot of sfeer. Ach, ik moet gewoon al blij zijn dat ze voor de "Reverend" die Elizabeth op het einde naar het sterfbed van Will vergezelt niet ook nog eens Mr Collins hebben laten opdraven...
        "ouwelijk" en "tobberig" zijn trouwens de twee perfecte adjectieven om het gezicht van deze Lizzy mee te beschrijven, ik wou dat ík daarop was gekomen. Als je haar vergelijkt met de blozend-gezonde appelwangetjes en open glimlach van Jennifer Ehle, dan was ik als Darcy nog eerder voor deze versie van Lydia gegaan. (Bij wijze van spreken dan.)

avatar van ZenZin
1,5
Bijna niet te volgen hoe snel in het begin alle personages voorbij vliegen . Heeft niks met de origenele sfeer te maken. Slap moord verhaaltje en verder niks.

2,5
Matige serie. Ondehoudend, maar meer ook niet.

lezertje
Roger Thornhill schreef:
als Austen-liefhebber, en als zodanig moet ik allereerst zeggen dat


De serie is niet gebasseerd op een boek van Austen, maar op dat van de De Engelse schrijfster Phyliss Dorothy James.

avatar van Roger Thornhill
3,0
Ik maak toch ook duidelijk dat ik dat had begrepen door P.D. James in de eerste zin van mijn bericht te noemen, lezertje ? Maar Austen en haar personages waren de reden waarom ik hier naar ging kijken.

lezertje
Redelijk misdaadverhaal rondom de figuren uit Jane Austens ‘Pride and prejudice”, waarbij langzaam de relatie tussen de belangrijkste personages wordt blootgelegd, wat zorgt voor een mooi opgebouwde spanning. Des te meer is het slot er een van de bekende nachtkaars, die dankzij een deus-ex-machina uitwaait. De serie heeft verder niets, maar dan ook helemaal niets met Austin te maken, dus fans van deze 18e/19e eeuwse Engelse schrijfster zullen zich waarschijnlijk zeer bekocht voelen.

lezertje
Roger Thornhill schreef:
Ik maak toch ook duidelijk dat ik dat had begrepen door P.D. James in de eerste zin van mijn bericht te noemen, lezertje ? Maar Austen en haar personages waren de reden waarom ik hier naar ging kijken.


Waarschijnlijk oveerheen gelezen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:19 uur

geplaatst: vandaag om 20:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.