Death Comes to Pemberley (2013)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Mystery
180 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Daniel Percival
met Matthew Rhys, Anna Maxwell Martin en Matthew Goode

Mr Darcy en Elizabeth zijn al een hele tijd getrouwd en hebben twee zonen. We treffen ze als het een een drukte van belang is in en rondom hun landhuis Pemberley. Daar worden namelijk de laatste voorbereidingen getroffen voor een groot feestelijk bal. De feestelijkheden worden echter ruw verstoord wanneer Elizabeth’s zus Lydia binnenstormt met verschrikkelijk nieuws: haar echtgenoot Wickham is dood! Vermoord, zo lijkt het. Echter het dodelijke slachtoffer blijkt niet Wickham te zijn, maar diens reisgenoot. De miniserie volgt het uitgebreide politieonderzoek naar de moord op Wickhams reisgezel.

avatar van Roger Thornhill
Deel 1, een aardig begin... Ik kom hier niet als P.D. James-fan of Engelse televisiethrillerkijker maar als Austen-liefhebber, en als zodanig moet ik allereerst zeggen dat Matthew Rhys een tamelijk charismaloze Darcy is en Anna Maxwell Martin zelfs een totaal kleurloze Elizabeth. Gelukkig zijn de bijrollen goed ingevuld (inclusief James Fleet, bij mij nog altijd bekend als Kristin Scott Thomas' rijke broer uit Four weddings and a funeral, als Elizabeths vader die nog altijd liever de bibliotheek induikt dan acte de présence te geven bij sociale gebeurtenissen), zien de decors er mooi uit en is de aanzet tot het moordmysterie veelbelovend (hoewel ik me afvraag hoe ze dat spookverhaal erin willen gaan passen). Overigens, of de grap van Lydia die zegt totaal geen honger te hebben en vervolgens toch aan de schaal met lekkernijen begint uit één van Austens boeken komt weet ik niet meer, maar hij zit ook al (en nog veel effectiever) in de geweldige televisiebewerking van Persuasion uit 1995.

avatar van Roger Thornhill
Uiteindelijk wel meegesleept door het mysterie, dus een voldoende. Toch te weinig charisma in de hoofdrollen, hoewel de bijrollen goed bezet zijn met Matthew Goode (Wickham) en Trevor Eve (Sir Selwyn, de onderzoeksrechter) allebei uitstekend. (Maar wat een suffe Lady Catherine de Bourgh, zeker in vergelijking met de vertolkingen van Barbara Leigh-Hunt in 1995 en Judi Dench in 2005...)

avatar van Panta Rei
Roger Thornhill schreef:

Nou, Penelope Keith is anders heel goed in staat om hooghartige en snobistische vrouwen te spelen.
Zoek maar eens op YT naar oude afleveringen van 'The Good Life' , 'To the manor borne' en 'Next of kin'

Death comes to Pemberly is voor mijn gevoel gewoon een detective-mysterie verhaal, verpakt in een regencyjasje.
Leuk gedaan, mooi uitgewerkt, alleen jammer dat er helemaal niks is overgebleven van het sprankelende en levendige van Lizzy Bennet. Zou het huwelijk met Darcy dan toch niet zo happy zijn.
Wat een ouwelijk en tobberig gezichtje had deze Lizzy, ik vond dat ergens best wel storend.

Was ook wel nieuwsgierig hoe het af zou lopen, daarom maar alle afleveringen bekeken.
Het einde vond ik vreselijk geforceerd en onecht overkomen, Wickham die zijn nek al in de strop had en echt op het allerlaatste moment nog gered werd. En dat gedoe met die baby van het slippertje van Wickham en dat Miss Young opeens zijn zuster blijkt te zijn.
En dat Wickham en zijn vrouw Lydia daarna naar Amerika vertrekken; was in die tijd niet echt een land dat zat te wachten op zulke profiteurs en klaplopers. Je zou een leuke serie over dit gegeven kunnen maken: How Wickham and Wife survived in the far West.

Leuk om dit eens te zien, maar niet echt de moeite waard om te onthouden.

Panta Rei schreef:
Daar twijfel ik geen moment aan, maar in de paar minuutjes die haar hier werden toebedeeld kreeg ze daar amper de kans voor. Sowieso voelde die hele scène meer aan als een poging om nog even een geliefd personage uit P&P van stal te halen dan als een wezenlijk element van plot of sfeer. Ach, ik moet gewoon al blij zijn dat ze voor de "Reverend" die Elizabeth op het einde naar het sterfbed van Will vergezelt niet ook nog eens Mr Collins hebben laten opdraven...
        "ouwelijk" en "tobberig" zijn trouwens de twee perfecte adjectieven om het gezicht van deze Lizzy mee te beschrijven, ik wou dat ík daarop was gekomen. Als je haar vergelijkt met de blozend-gezonde appelwangetjes en open glimlach van Jennifer Ehle, dan was ik als Darcy nog eerder voor deze versie van Lydia gegaan. (Bij wijze van spreken dan.)

avatar van ZenZin
Bijna niet te volgen hoe snel in het begin alle personages voorbij vliegen . Heeft niks met de origenele sfeer te maken. Slap moord verhaaltje en verder niks.

Matige serie. Ondehoudend, maar meer ook niet.

Roger Thornhill schreef:
als Austen-liefhebber, en als zodanig moet ik allereerst zeggen dat

De serie is niet gebasseerd op een boek van Austen, maar op dat van de De Engelse schrijfster Phyliss Dorothy James.

avatar van Roger Thornhill
Ik maak toch ook duidelijk dat ik dat had begrepen door P.D. James in de eerste zin van mijn bericht te noemen, lezertje ? Maar Austen en haar personages waren de reden waarom ik hier naar ging kijken.

lezertje
Redelijk misdaadverhaal rondom de figuren uit Jane Austens ‘Pride and prejudice”, waarbij langzaam de relatie tussen de belangrijkste personages wordt blootgelegd, wat zorgt voor een mooi opgebouwde spanning. Des te meer is het slot er een van de bekende nachtkaars, die dankzij een deus-ex-machina uitwaait. De serie heeft verder niets, maar dan ook helemaal niets met Austin te maken, dus fans van deze 18e/19e eeuwse Engelse schrijfster zullen zich waarschijnlijk zeer bekocht voelen.

Waarschijnlijk oveerheen gelezen.