Project Almanac (2014)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Dean Israelite
met Amy Landecker, Sofia Black-D'Elia en Ginny Gardner

Een groep tieners vindt in een kelder geheime plannen voor de bouw van een tijdmachine. Ze besluiten de machine te bouwen. De machine blijkt te werken en al snel beleven ze de nodige uitbundige avonturen. Ze komen er echter ook achter dat er de nodige nadelige kanten zitten aan het tijdreizen.

avatar van james_cameron
Middelmatig tijdreis-verhaaltje voor tieners, in beeld gebracht als found footage-film a la Chronicle. Aanvankelijk best intrigerend, tot je beseft dat de plot al snel geen kant meer op kan en de personages steeds minder interessant worden. Tegen het einde proberen de makers er nog een beetje een serieuze draai aan te geven, maar dan is het kwaad al geschied. Wat ontbreekt is spanningsopbouw en een boeiend script.

avatar van Collins
De bouw van een tijdmachine is een leuke fantasie en een aardig uitgangspunt voor een film. Helaas is de uitwerking van dit idee in deze film benedenmaats.
Ondanks dat het spelen met de tijd uitdaagt tot grootse en spannende daden, stijgt het verhaal nergens boven het niveau "highschool-onbenulligheden" uit. Het blijft vlak, clichématig en kinderlijk.
Het is "Back to the future" met middelmatige acteurs en zonder enige zelfspot.
Iets positiefs? Visueel was het ok.

avatar van joolstein
MTV- variant van back to the future en butterfly effect. De hele film is hip!!Daarom is er gekozen voor de o zo hippe hand-held camera's. Ook de acteurs en actrice`s zijn van het soort dat je kunt zien langs komen in tiener- films. Misschien dat de doelgroep er iets meer mee kan? Ikzelf vond het allemaal te middelmatig. De film Time Lapse is uit hetzelfde jaar en is een stuk leuker om te zien!

avatar van aspers
Trailer gaf mij hoop op een (eindelijk weer eens...) een geslaagde time-travel thriller. Maar helaas... Het gaat ruim 1,5 eigenlijk nauwelijks ergens over. Het begin van de film wist mij wel te boeien. Maar zodra ze het 'geflikt' hebben, dan is de koek op. In het laatste kwartier/half uurtje proberen ze het nog even spannend te maken. Maar dat faalt hopeloos.

Je hebt eigenlijk de hele film het gevoel "dit gaat zometeen gruwelijk mis", maar nee hoor. Men vond het veel belangrijker om een kwartier te spenderen aan jongeren die staan te dansen en feesten op een festival en luisteren naar hun favoriete band.

Oh, en het hele hand-held gebeuren daar zullen het maar niet over hebben, want dan beland de scoren op een 1*. Hierboven het frame van de youtube trailer geeft al meteen het goede/slechte voorbeeld. Kap d'r toch een mee als het in je verhaal niet past.

Gevalletje jammer... 2*

hele vermakelijke film. heb er echt van genoten! *4

Thereisnospoon
About time, Time Lapse, Hot Tub Time Machine, Safety not Guaranteed,
Midnight in Paris, Looper, Project Almanac, Predestination,
Ik zou zeggen: Back to the future!

Verrassend heel goed. Totaal niet verwacht.
Verhaal is goed. Toch wel spannend op sommige momenten.
Naar het einde zwak de film wel iets af. Ik had meer op een origineel einde gehoopt.
Acteurs doen het goed. Het zag er ook goed uit.

avatar van DragQueen
Vermakelijke found footage film. Die beter bleek te zijn dan ik verwachtte. Er wordt aardig geacteerd, de effecten ogen overtuigend, en het verhaal steekt goed in elkaar. Er wordt goed met de tijdslijnen gespeeld. 3,5 Ster.

avatar van flaphead
Jammerlijk. Een tijdreisfilm die zich verstapt in waar het interessant zou kunnen zijn. Van de eerste momenten naar een werkend apparaat gaat veel te snel en oppervlakkig. Hier en daar wat ombouwen, wat testen, en succes. Ineens past de tijdmachine zelfs in een rugzak.
Daarna gaan de kids er allerlei leuke dingen mee doen om hun eigen leven te verbeteren. Die momenten worden veel te lang uitgesponnen met als dieptepunt de Lollapalooza-scenes; dit heeft -op de backstagepassen na- niks meer met het tijdreizen te maken en is er alleen maar om de 'best friends-bonding' naar de grootste hoogte te krijgen (zodat het daarna als drama verwerkt kan worden) en om de hoofdrol weg te leggen voor waar het eigenlijk om gaat: een romance. Daarna komt eindelijk pas de cause & effect om de hoek kijken en lijkt het verhaal meer diepte te krijgen, maar ook dat te slordig uitgewerkt (dit werd in genregenoot The Butterfly Effect veel beter gedaan). Het verhaal zit zo vol plotgaten en het einde is van ver te zien. De één-na-laatste scene (het vinden van twéé camera's) is dan weer leuk, maar had de laatste scene dan weggelaten.
Trieste conclusie is dan ook eigenlijk dat het weinig meer is dan een highschool-romance-drama, waar het verhaal te dun blijft, terwijl er zeker meer mogelijk was geweest. Nee, deze prent laat een flinke reeks tijdreisfilms voor zich.

avatar van Noodless
Tegenvaller ! Kan me wel vinden bij het commentaar van mijn voorganger. Uiteindelijk draait het allemaal om een romance en zijn de scènes bij het concert veel te lang uitgesponnen zonder eigenlijk iets te betekenen. Zwakke film. 4/10

Vrij knullige tijdreisfilm waarbij het tijdreisaspect slecht is uitgewerkt. Het verhaal richt zich met name op de cliché bekommeringen waarbij Amerikaanse tieners in films altijd mee te maken hebben, wat niet boeiend is. Het meest storende is nog wel het found footage aspect; alles is toevallig net goed in beeld gebracht (de vallende camera komt altijd goed terecht) en bij de meest stomme situaties, waarin uiteindelijk wel wat gebeurt, staat altijd de camera aan.

avatar van Diederik58
Pulp. Er zijn veel betere tijdreisfilms gemaakt.
Slechte cast met overjarige pubers op een middelbare school, die intelligenter zijn dan Einstein.
Hangt van toevalligheden aan elkaar.
Het irritante cam-filmen maakt het nog erger.
Links laten liggen.

Goeie film over een groepje vrienden die een tijdreismachine weten te maken en deze volop gebruiken. Vermakelijk en bijzonder onderhoudend uitgewerkt. Het plot speelt leuk met de paradoxen die gepaard gaan met tijdreizen. Het found footage is niet direct storend, maar zeker onnodig hier. Een kleine 3.5 sterren voor deze leuke pulpfilm.

joolstein schreef:

Prima samenvatting!

avatar van Glennekeeeee
als je bij voorbaat al de rip off van chronicle word genoemd en je hebt Michael Bay op de affiche staan (als producer weliswaar) dan zijn veel filmliefhebbers al snel overtuigd dat dit niet echt een hoogstaande film word. Die filmliefhebbers krijgen ook gelijk, maar anderzijds vermaakt de film wel.

Of de film het found foutage gebeuren nodig had weet ik niet. Buiten de opzet dat het tijdreizen ontdekt werd in vaders camera kan ik de link niet echt leggen. Een echte meerwaarde geeft het deze film niet, storen doet het evenmin. De cast doet het aardig, allemaal vrij onbekende namen maar elk doet z'n ding. Ondanks dat de personages nogal vlak en stereotiep geschreven zijn, zijn het wel de juiste typetjes die deze film nodig hadden en hebben ze dus allen hun recht in deze film. Waar de film vooral de mist ingaat, is het verhaal. Nu mag je bij tijdreizen niet té veel nadenken om de plotgaten te ontdekken want dan heb je bijna geen enkele leuke tijdreisfilm maar in deze film gaan ze toch wel érg ver, zover dat je na een tijdje toch het niet meer echt kan pikken dat de schrijvers zo onzorgvuldig zijn omgegaan met de materie en het toch wel storend begint te worden. Maar net op dat moment start de finale die nogal rommelig is uitgewerkt zodat je je weer op iets anders kan focussen. de effecten zien er wel puik uit en de opzet is op zich wel leuk gedaan, alleen is het jammer dat er net niet wat meer tijd is besteed aan het verhaal want dan had deze film wél op het niveau van chronicle kunnen komen. Achteraf bekeken heb je eigenlijk een bay-film gezien in klein formaat: allemaal best vermakelijk maar het kan véél beter.

Project Almanac is best vermakelijk met dank aan een leuke jonge talentvolle cast. Ondanks dat de film te veel fouten maakt met zijn materie en de finale nogal belachelijk is, gaat de film wel als een trein vooruit en is het gegeven op zich vermakelijk genoeg om je meer dan 90 minuten te boeien

Raffael77
Leno schreef:

Ben het hier wel mee eens.

Leuke en vermakelijke film. Had er niet zulke hele hoge verwachtingen van maar de film heeft me positief verrast.

Leuke effecten en een verhaal dat voor de mainstream kijker prima weg te kijken is. Wel jammer is het dat er niet wordt ingegaan op het verhaal van de vader van de hoofdrolspeler david. Dit had het verhaal net wat interessanter gemaakt. Nu blijft het wat oppervlakkig.

Na het goede begin kan je er natuurlijk op wachten dat er een keer wat mis gaat. Ik snap alleen niet wat een bosbrand in Spanje te maken heeft met het tijdreizen in Amerika. Zover ik kan denken zit hier geen connectie tussen. De vliegtuig crash wordt wel uitgelegd. Ik had het persoonlijk ook leuker gevonden als het niet op zijn Amerikaans goed afloopt. Dus dat bijvoorbeeld de stikstof op is als hij op zijn eigen verjaardag zit. Maar dat is persoonlijk.

Leuke film die zeker het kijken waard is. Voor mij zelfs zo leuk dat ik de film zeker een 2de keer ga kijken.

avatar van f2sputnik
De film bekeken, wat een onrustige film.
Ten eerste doordat het door de ogen van een camera gefilmd en bekeken wordt.
Ten tweede vond ik de film niet echt op gang komen.
Het had allemaal een stuk beter uitgewerkt kunnen worden.
Het verhaal is bedoelt om een romance die nooit had kunnen gebeuren toch te laten gebeuren.
Daar houdt het wel zo'n beetje mee op.

avatar van dvdcrusher
Heel aardige film met af en toe een paar onduidelijke zeg maar rommelige momenten. De meisjes zien er best leuk uit en er wordt goed geacteerd. Een dikke 4 sterren

avatar van Decec
Goed SF/Thriller film...
Goed verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Helaas, te snel camerabeweging...
Redelijk HD kwaliteit breedbeeld (soms geruis)...
Goed achtergrond geluid
(Dolby Digital)...
Geen Top film...

avatar van Tom-Hanks
"Project Almanac" deed me de hele tijd denken aan "The Butterfly Effect". Het is een gelijkaardig verhaal.
Het vervelendste van de film is dat er geen vaste camera is. Alles wordt gefilmd met een handcamera waardoor het beeld heel de tijd op en neer beweegt.
Ik geef het niet meer dan 2.5

De zoveelste door de ogen van een handcamera gefilmde film en dit keer gaat het om een groepje tieners welke in de kelder van een broer en zus geheime plannen van hun inmiddels overleden vader vinden voor de bouw van een tijdmachine.

Ze vinden deze plannen overigens, omdat de broer en zus op de zolder een oude handcamera vinden van hun vader waarop een verjaardagsfeestje van hun staat, toen ze nog zeer jong waren, en waarop de broer iets vreemds ziet. Hij ziet zichzelf (als tiener in de tegenwoordige tijd) namelijk in de opnames terug in een spiegel. Uiteraard besluiten ze om de tijdmachine te bouwen (zou ik ook hebben gedaan) en gaan ze met kleine stappen (in eerste instantie dagen) terug in de tijd en gaan ze er vooral plezier meebeleven (zoals o.a. geld winnen via een loterij, fratsen uithalen op de school waarop ze zitten en gaan naar een groot openluchtconcert) die ook in eerste instantie geen schadelijke gevolgen heeft voor de toekomst. Ze stellen daarbij wel bepaalde regels op (men mag o.a. alleen met zijn allen terug in de tijd), maar zodra de broer deze regels verbreekt en alleen terug gaat in de tijd (om het meisje voor zich te winnen waarop hij verliefd is), gaat het mis en komen ze achter de nadelige kanten van het tijdreizen die de broer dan steeds teniet probeert te maken. Echter het wordt steeds van kwaad naar erger en daar draait dit verhaal om.

Opzicht was het verhaal wel leuk gevonden en terug gaan in de tijd blijft natuurlijk een fascinerend onderwerp, maar helaas heeft men er in deze film teveel clichématige en flauwe dingen (geld, school en tienerliefde en met name het laatste) meegedaan en duurt het ook behoorlijk lang voordat deze film een beetje interessant begon te worden. Zodra het ook nog eens interessant begint te worden, draait het verhaal ook nog eens helemaal door en wordt eigenlijk maar een flauwe en belachelijke bedoeling. De film duurt in mijn ogen eigenlijk ook iets te lang, want circa 90 minuten was meer dan voldoende geweest voor deze film. Het einde van de film was wel aardig en zoals ik het interpreteer, zal het verhaal zich weer gaan herhalen.

Ondanks dat alles is opgenomen met een handcamera zag het er visueel allemaal aardig uit en hetzelfde geldt voor de special effecten (zeker bij de bouw van de tijdmachine). Het is wel jammer dat deze handcamera in het begin vooral bediend wordt door de zus (gespeeld door de zeer fraaie Virginia Gardner), want ik had haar liever meer in beeld gezien dan achter de camera. De keren dat ze in beeld verscheen, spatte ze wel van het scherm (vooral bij het openluchtconcert) Overigens mocht Sofia Black-D'Elia er ook wel wezen. De onbekende talentvolle cast deed het overigens wel verdienstelijk en we zullen ongetwijfeld meer van hun zien in toekomstige films of series.

Leuk om eens gezien te hebben deze met een handcamera opgenomen Sciencefiction / Thriller film, maar het is wel jammer dat men niets beters heeft gedaan met het thema tijdreizen. Maar goed omdat het in deze film draait om tieners, is dat misschien wel begrijpelijk.

avatar van Loontjee
flaphead schreef:

Helemaal mee eens, niets meer aan toe te voegen! Wat een slechte film.

avatar van clubsport
ben het ermee eens dat er veel meer met het verhaal gedaan had kunnen worden , toch is de film niet helemaal de mist in gegaan en was hij het bekijken nog wel waard .

avatar van Daan258
Een prima tijdreisfilmpje.

Vanaf het begin wist het mij goed te vermaken en een leuke mix tussen Sciencefiction / Thriller en hier en daar wat nodige humor.
Ondanks dat er nog wel een aantal dingen niet duidelijk zijn aan het einde film en volgens mij ook zelfs wat foutjes in zitten heb ik me hier erg goed mee vermaakt.
Helaas net niet een 3,5*

avatar van K. V.
Deze eens geprobeerd en vond het een leuke film. Hij doet wel een beetje denken aan The Butterfly Effect.
'k vond dat de film halfweg een beetje z'n sterkt verloor, maar over het algemeen was het wel een goeie film. De cast deed het prima.
Een goeie film om eens mee te pikken, maar een klassieker zal het waarschijnlijk niet worden.

avatar van bounze
De zoveelste door de ogen van een handcamera gefilmde film, zonder steadyshot! Ik heb me er het eerste kwartier kapot aan geergerd. Heb de film dan ook afgezet. Het was voor mij niet boeiend genoeg.