Project Almanac (2015)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Dean Israelite
met Amy Landecker, Sofia Black-D'Elia en Ginny Gardner

Een groep tieners vindt in een kelder geheime plannen voor de bouw van een tijdmachine. Ze besluiten de machine te bouwen. De machine blijkt te werken en al snel beleven ze de nodige uitbundige avonturen. Ze komen er echter ook achter dat er de nodige nadelige kanten zitten aan het tijdreizen.

• zaterdag om 22:30 uur op TV (RTL7)

avatar van jippie2010
Sjonge, hoeveel clichés kan je in één film stoppen? Beter goed gejat dan slecht bedacht zullen ze gedacht hebben. Ik kon er maar met moeite doorheen kijken. Jammer! *2.5

avatar van m1701
Voor 3 kwart was de film super...maar daarna werd het allemaal verwarrend..
Film keek wel lekker weg

avatar van Shadowed
Had meer kunnen zijn.

Israelite heeft met zijn 2 films laten zien dat hij wellicht een Michael Bay 2.0 kan worden. Al is dat niet snel iets om heel veel lof toe te roepen, aangezien Michael Bay ook niet een perfect regisseur is. Israelite lijkt wel met zijn films iets verder te kijken van slechts visueel niveau, maar moet daar nog aan werken.

Ik hoopte eigenlijk weer op zo'n positieve verrassing a la Chronicle . Die vond ik destijds echt geweldig, en ik kan dit soort verhalen er dan ook best makkelijk mee vergelijken. Het volgt dan ook eigenlijk precies hetzelfde pad, maar je ziet wel dat er 2 totaal verschillende regisseurs achter het roer staan.

En Trank wist voor de rest ook veel beter wat hij met zijn project aanmoest. Israelite moet daar nog aan werken. Want het leek alsof hij helemaal geen zin had in een found-footage project en daar dus ook maar halve inzet voor toonde. Deze film lijkt namelijk uit te schreeuwen gewoon een normale Hollywood-film te willen zijn.

Maar de keuze voor found-footage is dan ook wel goed. Want aangezien tijdreizen voor mij niet meteen het meest boeiende is, kan deze vertelstijl daar nog wel een boeiende film van maken. Maar dit was net bepaald boeiend. Regelmatig eigenlijk saai, er gebeurd te weinig memorabels.

Bovendien voelt het nauwelijks aan als found-footage. Alles is heel scherp, regelmatig komen er plots slowmotion beelden bij kijken die dat stoer "kijk mij eens mooie effecten gebruiken" uitschreeuwt en bovendien dragen de tieners wel heel vaak de camera bij zich. De redenen zijn te simpel. Trank ging hier met Chronicle veel beter mee om.

Acteerwerk is gelukkig nog wel goed. Enthousiaste tieners, maar ook een paar 30-jarige die wel erg op tieners lijken. Gardner was nog wel jong en die zie ik nog regelmatig in redelijk bekende titels opduiken. Visueel ook best knap, al past het niet altijd bij de found-footage. Maar het blijft er knap en enthousiast uitzien.

Het is allemaal niet helemaal gelukt. Er is duidelijk te weinig aandacht gegaan in het schrijfwerk, terwijl het er visueel wel goed uitziet allemaal. Richting de slotfase is de film wel een stuk interessanter, maar het blijft die uitdaging nodig hebben. Een redelijk braaf, maar uiteindelijk ook weer niet slecht projectje.

avatar van Roger Thornhill
Een leuke verrassing, met een cast die mij bijna geheel onbekend was (alleen die scheikundeleraar had ik wel eens eerder gezien) maar die toch uitstekend speelt en er ook nog eens goed uitziet. Die "found footage"-benadering is onderhand wel een beetje oudbakken maar stoorde hier niet, vooral omdat het tempo er de hele film door goed inblijft, en het gestresste einde levert een aardige afronding op. Net als meerdere gebruikers hier deed deze film me een beetje denken aan de opzet van Chronicle, en hij was eigenlijk net zo vermakelijk. (De slow-motion-beelden waar mijn voorganger het over heeft waren volgens mij trouwens niet door het script ingevoegd om een mooi effect te laten zien, maar stonden "echt" op de videoband omdat het beeld vervormd en vertraagd werd als gevolg van de energie-uitstoot op het moment dat de tijdmachine in werking trad – ze vormen als het ware een organisch geheel van de found-footage.)