Providence (1977)

Frankrijk / Zwitserland
Drama / Komedie

geregisseerd door Alain Resnais
met Dirk Bogarde, Ellen Burstyn en John Gielgud

Clive Langham is een alcoholistische schrijver die tijdens een dronken avond op Rhode Island een nieuw boek schrijft. Hij baseert de karakters uit het boek op zijn eigen familieleden, zijn zoons en schoondochter. Clive beschrijft een verhaal over een liefdes-driehoek waarin verbitterde personages de hoofdrol spelen.

Ik heb de pest aan culturele pretenties van het genre Greenaway - laat dat even duidelijk zijn. Alain Resnais wil volgens mij ook altijd interessant gevonden worden door connaisseurs.
Er zijn best een paar positieve dingen te verzinnen over deze film... maar mag ik even bedanken ?
Ik zie nog liever een matige western.

avatar van xgogax
The bipartite structure of Providence was hailed by films critics as a precursor to David Lynch's Lost Highway (1997) and Mulholland Drive (2002).

avatar van xgogax
Dit meesterwerk van Resnais is inderdaad een soort van blauwdruk voor Lost Highway, Mulholland Dr. en Inland Empire. Ook in deze film komt driehoeksverhouding uitgebreid aan bod. Mensen die bovengenoemde films van Lynch beter willen begrijpen, zijn wat mij betreft verplicht Providence te zien. Hoe de voice-over hier wordt toegepast is echt meesterlijk. Dankzij de voice-over is Providence duidelijk te volgen. Bovendien bevind je je hierdoor als het ware in het brein van de schrijver en je bent getuige van het creatief proces.
Ik vind deze film in ieder geval beter dan Mulholland Dr. en Inland Empire. Niet alleen is dit meesterwerk minder verwarrend, maar ook absoluut niet zo onevenwichtig als Mulholland Dr. en Inland Empire.
Ik weet niet of ik Providence beter vind dan Lost Highway. Lost Highway is mysterieuzer en is minder saai, kil en 'klinisch'. Bovendien oogt Lost Highway moderner en ik ben dol op de sfeer die Lych in zijn film schept.

Zoals we het van Resnais gewend zijn, zijn de cinematografie en de fotografie van de buiten categorie. En wat een prachtige begeleidende muziek!

***** / *****, voor de beste film van Alain Resnais en een van de hoogtepunten van de jaren '70 cinema. Legendarische film!

avatar van Poisonthewell
Een bijzonder plezierige verrassing, deze film waar ik wel benieuwd naar was gezien zn notering in vele best-of lijstjes, maar waarvan ik vermoedde dat ie saai zou worden. Helemaal niet dus! Een scherpe, aangename, soms hilarische zwarte comedy die zoals gezegd de 'puzzelfilms' van de afgelopen decennia beinvloedt heeft (maar niet zoveel als Resnais' eerdere Marienbad). Fijn geacteerd door iedereen; Gielgud kan zn lol niet op, en Bogarde is altijd op zn best als ie lekker flamboyant, cynisch, neerbuigend en campy kan zijn. De grootste triomf is echter het script, dat naast originaliteit en welbespraaktheid ook zulke gortdroge oneliners kent als 'I've got an erection, but it isn't mine.'

avatar van Metalfist
Don't you think to have only one bastard after sixty years of action is almost tantamount to self denial?

Altijd fijn als het lokale filmhuis een film geeft van een regisseur waar je al langer naar benieuwd bent. Alain Resnais kwam het afgelopen jaar vooral even terug in the picture vanwege zijn dood in maart 2014, maar raakte in eerste instantie vooral bekend met met zijn eerste twee films, Hiroshima Mon Amour en L'Année Dernière à Marienbad. Providence is één van zijn meer bekeken films (afgaande op het aantal stemmen hier) en Dirk Bogarde kan nooit echt veel verkeerd doen.

Jammer dan ook dat dit een fikse tegenvaller is geworden. De grootste stoorfactor is ongetwijfeld de voice-over. Nu moet ik ook wel toegeven dat ik daar in het algemeen niet zo'n fan van ben, maar dit wekte wel erg veel irritatie op. Kudos voor Resnais dat hij het inderdaad eens op een atypische manier wou aanpakken, al ben ik niet zo lovend over de manier waarop zoals xgogax dat wel is. Wat rest is een nogal slepende film rond een schrijver die op een dronken avond een nieuw boek besluit te schrijven en zich daardoor laat inspireren door zijn nabije familie. Een interessant gegeven weliswaar, maar het had best wel wat compacter gemogen. Zeker het slotstuk waar de echte familiebanden worden getoond lijkt maar door te draven. Ik heb denk ik 3 keer het gevoel gehad dat de film ging eindigen terwijl hij uiteindelijk toch nog ettelijke minuten doorging.

De stijl van Resnais ligt me op zich wel. Overduidelijk een regisseur die weet hoe hij zijn film in beeld moet brengen en er zitten dan ook een paar mooie scènes tussen. Sommige stukken zijn zelfs in Antwerpen (Berchem specifiek) geschoten! Beetje teleurstellend weliswaar dat mijn favoriet stuk de openingsscène is, al vond ik het visueel trucje waarbij de trap aan de deur verdwijnt wel een leuke tweede. Soit, Dirk Bogarde was eigenlijk de voornaamste reden om hier eens voor te gaan zitten, naast het feit dat dit een film van Resnais is, en ook hier is hij duidelijk op zijn plaats. Hij laat zich omringen door onder andere Shakespeare acteur John Gielgud, maar die vond ik toch eerder wat op het randje. David Warner verbleekt als Kevin, de bastaardzoon, tegenover Bogarde en Gielgud. Ellen Burstyn daarentegen weet zich wel staande te houden.

Neen, dit was het toch niet. De link met David Lynch ontgaat me eerlijk gezegd (misschien moet ik Lost Highway en Mulholland Drive eens herzien, dat is toch ook alweer respectievelijk 6 en 7 jaar geleden), maar de film sleept en de voice-over is nogal irritant te noemen. Geen goede kennismaking met de Fransman, maar ik wil hem nog niet afschrijven.