Sergio Herman: Fucking Perfect (2014)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Willemiek Kluijfhout

Topchef Sergio Herman neemt een radicale beslissing: hij sluit de deuren van zijn driesterrenrestaurant Oud Sluis. Deze documentaire volgt de topchef gedurende het jaar van de grote ommekeer; van maart 2013 tot de zomer van 2014. Het grote keerpunt is de sluiting van zijn restaurant Oud Sluis. De film gaat over de enorme drive van Sergio Herman. Zijn dagelijkse streven naar schoonheid en perfectie en de offers die daarvoor gebracht moeten worden. Sergio’s leven kenmerkt zich door sterke contrasten. Niet alleen in de gerechten die hij bereidt, maar ook in zijn dagelijks leven.

avatar van narva77
Rickyman schreef:
Nou, omdat de meeste Zeeuwen vrij bescheiden zijn en gezien hun christelijke achtergrond.
Het geeft ook geen meerwaarde aan die titel en klinkt het dan misschien wel "modern" al is het nog net geen fokking of fuckin, maar vind het ook niet zo chique staan, naar wat hij met zijn restaurants wil uitstralen.
Nou nou, wat een vooroordelen. Lang niet alle Zeeuwen zijn bescheiden, en ook niet (meer) Christelijk, zeker in de steden niet. Natuurlijk zijn er bepaalde delen en dorpen die nog steeds de Bible Belt vormen, maar dat betekent niet dat iedere Zeeuw per definitie gelovig is.
Ik ben zelf ook een Zeeuw en ik heb nergens last van!

De titel heeft wel degelijk een meerwaarde vind ik, zoals ik hierboven al eerder schreef. De titel slaat volgens mij op het vele gescheld in de keuken, Sergio's taalgebruik en op de hoge werkdruk in de keuken.
Ook slaat de titel denk ik op het "Rock 'n Roll"-karakter van Sergio Herman...

avatar van Rickyman
Tuurlijk narva77, wil ook niet te generaliserend zijn. Zei ook meeste..
Woon er ook en heb ook niets met het geloof, totaal geen last van en vind het wel heerlijk rustig wonen.
Toch merk je dat het hier in het dagelijks leven zulke woorden over het algemeen niet echt worden gewaardeerd, kom hier zelf ook niet oorspronkelijk vandaan, maar van een stad uit een andere provincie waar grover taal gebruik met de paplepel is ingebracht. Heeft mij soms nog, best moeite gekost om hier te integreren..

Het stoorde me verder niet hoor.
De titel wil in mijn ogen aangeven, dat Sergio streeft om alles naar perfectie te krijgen, niet zozeer het gevloek in de keuken.
Zou bijvoorbeeld bij een Ramsey beter staan, onze Sergio heeft dat toch niet nodig.

avatar van martijn011
Topkoks en hun restaurant met bijbehorende formule hebben me al vaak geïntrigeerd. Het nieuwsbericht dat Oud Sluis de deuren zou gaan sluiten is me dan ook niet ontschoten, maar verder nooit meer bij stil gestaan. Tot ik zag dat deze documentaire op TV kwam en m'n interesse snel gewekt werd.

Helaas kon de docu m'n hoge verwachtingen niet geheel waar maken. Zo wordt er naar mijn mening te weinig met de hele bijzondere gerechten gedaan en had ik graag nog wat meer filmpjes in de keuken en restaurant willen zien.
Nu krijgen we soms wat minder interessante dingen op ons bord geschoteld.

Toch heb ik me de gehele speelduur niet verveeld. Het blijft me toch verbazen hoe hard iemand als Herman werkt en het niet helemaal door schijnt te hebben dat hij enorm roofbouw pleegt op z'n lichaam. Interessant persoon met een enorme drive om te presteren wat ten koste gaat van z'n relatie en sociale contacten.
Voldoende.

avatar van ILDIB
Mooi geschoten en prima sound. Die sergio moet knetter worden van de onrust in zijn kop. Arme ellemiek. Respect voor koks voor wat ze doen. De manier waarop blijft altijd bij mij weerstand oproepen. De blik van Herman op het laatst in de keuken van zijn broer. . Zegt alles al probeert ie het daarna te bagatelliseren om vervolgens weer precies dat te doen wat ie altijd doet: perfectie. .