They Came Together (2014)

geregisseerd door David Wain
met Paul Rudd, Amy Poehler en Ed Helms

Molly (Amy Poehler) is de eigenaar van een kleine winkel. Joel (Paul Rudd) is werkzaam bij een grote corporatie die gespecialiseerd is in het overnemen van kleine winkels zoals die van Molly. Joel krijgt de opdracht om de overname te overzien van Molly’s winkel, die zij kwijt is vanwege financiële problemen. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan voor Joel, die als een blok valt voor de lieftallige Molly.

Ach kom.

They Came Together is zowat de beste en meest frisse Amerikaanse comedy die ik in lange tijd gezien heb. Moeilijk te vergelijken met andere films, het leunt eigenlijk nog het dichtst aan bij iets als In De Gloria, maar dan op Amerikaanse leest gemaakt.

Een duidelijk parodie, maar niet zoals Amerikaanse parodieën doorgaans gemaakt worden. Niet alles 2, 3 of 10 keer uitvergroot, maar gewoon 10-20% erbij. Het voelt allemaal érg aan als hetgeen het parodieert en als je vanuit de verte kijkt mis je zelfs misschien de verschillen, maar een hoop dwaze conversaties ('you like fiction'), melig acteerwerk (die lachjes!) en onverhoopt scherpe momenten (bubby!) maken van dit filmpje een grootse verrassing.

Niet elke scene is even leuk. Dat verkleedpartijtje bijvoorbeeld schoot z'n doel wat voorbij, maar de scenes met Rudd en Poehler werken goed, nét omdat ze ook al een beetje dat imago van kliertjes hebben. Heerlijk hoe ze dat hier in hun voordeel weten te draaien.

Een verrassende Amerikaanse comedy, een ware zeldzaamheid. Onbegrijpelijk dat dat hier dan niet gewaardeerd wordt. Je zou bijna denken dat sommigen de clou gemist hebben, al zou me dat wel zéér verbazen. Daarvoor ligt het er dan toch wel dik genoeg op.

Een romantische komedie met wisselend leuke vondsten (helaas waren die te sporadisch aanwezig) en onvoorstelbaar langdradige, flauwe scènes. De meeste geintjes werkten niet waardoor deze film niet zo leuk was als ie graag zou willen zijn. Bij regelmaat had ik het idee dat de regisseur in een soort van parodie wilde laten zien hoe belachelijk en nietszeggend het romantische komedie genre in feite is. Daar is ie dan ongewild teveel in geslaagd.

avatar van Ste*
Op het eerste gezicht een film die ik nooit zou kijken, maar er waren wat mensen enthousiast over, dus toch maar een kans gegeven. En meteen merk je dat we hier niet te maken hebben met een standaard romkom.

In principe is het een leuk idee natuurlijk, maar probleem is dat de film schromelijk overdrijft, en vooral scherpte mist in wat het probeert te doen, waardoor het zijn doel totaal voorbij schiet en ook niet grappig is. (Snap dus ook echt niet waarom Onderhond het heeft over 10-20% erbij en het blijkbaar nog wel subtiel genoeg vindt).
De eerste 20 minuten weet het door de verrassing nog wel te amuseren, maar het wordt bijzonder snel flauw. Als je echt élk aspect van romantische komedies zodanig op de hak neemt en een meta-behandeling geeft, wordt het dus net zo voorspelbaar en duf als de films die het in de eerste plaats parodieert.

Als het nou gepaard zou gaan met echte scherpte was het nog wat geweest, maar in plaats daarvan is het vaak een soort mislukte absurdistische humor die de film wat belachelijk maakt.

Leuk geprobeerd dus, maar niet geslaagd. Bovendien deed de hoofrolspeelster me enorm denken aan Martine Sandifort en daar ergerde ik me aan.

gauke schreef:

Dit meen je toch niet hè? Het ligt er wel zo duimendik bovenop.

Ste* schreef:

Omdat Amerikaanse parodieën normaal gezien veel dikker aangezet zijn. Denk maar aan de Scary Movie reeks en aanverwanten.

avatar van Ste*
Daar heb je misschien een punt, maar dit vergelijken met Scary Movie maakt deze film wat mij betreft niet ineens subtiel (genoeg) of echt geslaagd in wat het wil bereiken.
Romcoms zijn zo uitgekauwd, dat zelfs een parodie erop uitgekauwd is, in ieder geval met een aanpak als dit.

Tja, daar ben ik het dan niet mee eens. Wain toont dat hij het genre goed onder de knie heeft en kan daarom net die typische kenmerken extra dik aanzetten zonder dat het flauwe onzin wordt.

Tuurlijk kan het nog subtieler, maar dan wordt het al snel wat meer high-brow, terwijl deze film toch gewoon een luchtige comedy wil zijn. Alleen, dat was ook niet echt origineler geweest, want van dat soort films zijn er net wel meerdere te vinden. Punt is juist dat er in deze categorie (in Amerika) amper gelijkaardige films zijn.

avatar van D-ark
Tjah de grens tussen scary movie en they came together is erg groot, waar scary movie vooral andere films gebruikt om zijn (uhm) 'mening' over te brengen is They Came Together vooral een parodie op alles wat in het romantisch komedie genre gebeurd.

Zover heeft Wain ook vooral liefdevolle persiflages op kamp films(wet hot American summer), religie komedies(Wanderlust) en de 'wij doen iets slecht dus nu zitten we vast aan iets' komedie(Role Models).

En vanaf de eerste minuut is het raak, de film begint al meteen met een parodie op de moeder van alle romantische komedies The Shop around the Corner met het hij werkt voor het bedrijf dat zij met de kleine winkel haat. Natuurlijk is er ook de relatie die kapot gaat en gaat het winkeltje van Phoeler onder. En ja voor de rest kun je de helft van de plotwendingen wel raden maar ze worden op een lompe maar ook slimme manier op het scherm gebracht.

De film neemt vooral de onnatuurlijkheid en de 'ze moeten samen komen' plot van veel romantische komedies op de schop en doet dit erg goed. Paul Rudd is vaak al leading men in (prima) romantische komedies geweest en speelt een soort van dommere self aware versie van die rollen. Amy Poehler speelt een duidelijke parodie op de manic pixie girl en dan vooral de Zooey Deschanel variant met de stereotype street wise zwarte vriendin. Het ligt er nogal dik op maar de film erkent het zelf maar half, niet als scary movie waarin alle grappen soms bij de titels van de films al worden genoemd en het heel duidelijk is dat het probeert op zijn bronmateriaal te lijken.

They came together ziet eruit als een romantische komedie, vooral als je even niet op de dialoog let. Hier ligt ook vooral de sterkte van de film, zoals ik al eerder zei ligt het er nog steeds dik op maar het is allemaal gigantisch herkenbaar en weet precies welke stukken van het genre het moet parodiëren.

They came together is vooral de hot american summer van de romantische komedies. Niet iedereens smaak maar als je tegen een beetje drukheid kan en meta achtige humor is de film zeker een aanrader.

avatar van Fortune
Paar grappige momenten in deze parodie op romantische komedies maar de film kon mij niet helemaal overtuigen. Het had in mijn ogen wel veel beter en grappiger gekund. Het einde dat ze allemaal beginnen te lachen bijvoorbeeld is wel heel grappig maar de seksscène is bijvoorbeeld weer ontzettend uitgekauwd en niet grappig.

Een film met puberale slechte humor en wat betere humor die sociale gelegenheden op de hak neemt die veelal voorkomen in rom-coms maar in het algemeen niet helemaal slaagt in zijn opzet. Romantische komedies zijn natuurlijk heel makkelijk om belachelijk te maken en deze had wel dieper in het oppervlakkige formule van roms-coms mogen gaan om het belachelijk te maken, deze film schraapt maar net tegen de oppervlakte daarvan. Daarnaast vond ik het ook, ook al duurt het 84 minuten een redelijke lange zit. Niet echt grappen of momenten die je bijblijven.

avatar van Fortune
Onderhond schreef:

Die seksscène is 100% Scary Movie humor en zo nog wel een paar van die momentjes. Volgens mij komt er precies zo'n scene voor in de Scary Movie reeks.

Jeez. Dit is wel echt extreem flauw zeg. De vergelijking met Scary Movie zie ik niet zo. Eerder met iets als Naked Gun of zo.
Maar dan romcom. En totaal niet grappig

De film zit echt vol met grappig bedoelde missers en welgeteld 1 voltreffer: de test bij de ouders .

Je moet hier wel echt heel wat joints bij smoken.

avatar van Macmanus
Geinig filmpje.

Voelt aan als een tussendoor projectje. Maar leuk genoeg. Loopt allemaal vlot, genoeg flauwigheden, die ik wel leuk vond. Vond de timing sterk. Maar hou wel van dat doorzetten van flauwe humor.

Niet iets wat ik dagenlang in me hoofd heb. Maar prima te doen.

3 sterren.

avatar van schumacher
Wat een rare film zeg, niet die slecht was maar tsloeg vaak nergens op .
Er komen echt heel bizarre dingen in vind ik.

avatar van blurp194
Ik wil dat uur terug.

Wat een vreselijk onleuke film is dit. Ontzettend flauwe grappen met een verkeerde timing. Slechte acteurs die staan te stuntelen - vooral in het begin van de film misschien, maar het zet de toon. En als het dan al een parodie is, dan was het verstandig geweest om dat wat minder serieus te nemen. Nu is het veel te veel "kijk ons toch eens leuk zijn" maar dat is het niet.

Misser.

avatar van opa-ben
een niet zo komische komedie. Zaten wel wat leuke momenten in maar verre van genoeg.

Wat een slechte voorspelbare film. En slecht geacteerd ook trouwens. (Persoonlijke mening, terwijl mijn vrouw hem niet slecht vond)

avatar van margo1
Wat een waardeloze film is dit zeg. Flauw van begin tot einde. Jammer van mijn tijd

avatar van jeuletaxi
Tegenvallende film, omdat er momenten in de film zo slecht waren met veel herhalingen die komisch bedoeld waren maar finaal de plank mis liepen.
Misschien wilde ze romantische films belachelijk maken, of iets speciaals maken op een rare manier.
Niet gelukt.
Kijk zelf en voor mij een lichte onvoldoende.

avatar van Passiebloempje
Ik heb deze onzin welgeteld 8 minuten en 36 seconden volgehouden.

avatar van lars-pixar
Regisseur David Wain laat met ‘They Come Together’ een andere kant van zichzelf zien.
Meestal zijn de films van Wain inhoudelijk het zelfde als het gaat om humor, maar in deze nieuwe film wordt er de combinatie gemaakt van romantiek en humor, wat samen een romkom vormt.

Het verhaal is leuk bedacht en wordt op een typische Wain stijl neergezet waardoor de bekende humor toch niet achter blijft en af en toe toch nog opvallend in het verhaal verwerkt zit.
Ik heb het hier dan ook over de foute humor die in de meeste films voor komt van deze regisseur.
Toch weet hij de combinatie te maken met zijn eigen humor en het wat toegankelijkere humor en deze combinatie heeft de film ook zeker nodig, zeker omdat het hier gaat om een romantische komedie.

Ook in deze film is de hoofdrol weggelecht voor Paul Rudd, die bij elke Wain film is te bewonderen.
Zelf heeft Rudd het weer erg naar zijn zin en kan hij zich prima uitleven in de rol van Joel.
Verder doen Amy Poehler, Ed Helms en Bill Harder het ook erg leuk en zijn Kenan Thompson, Norah Jones en Judy Scheindlin een leuke extra toevoeging aan de cast.
Volledig komt deze film erg vermakelijk over en heb ik mij dan ook wel vermaakt, maar verder stelt het voor mij niet voor. Wel kijk ik erg uit naar de volgende film van Wain, maar misschien gaat dat nog wel even duren aangezien hij bezig is met de opnames voor een Netflix serie.

broncode
Een film die twee kanten op wil, maar niet vooruit gaat.
Is het nu een romcom of een spoof vroeg ik me af, en dat kwam voornamelijk door de scene met ober (was volledig misplaatst).
Toch zaten d'r enkele goed getimede grappen in die d'r voor zorgde dat ik hem helemaal uit keek.