Hungry Wives (1972)

Alternatieve titels: Season of the Witch | Jack's Wife

Horror / Drama
130 minuten / 89 minuten (ge-edite versie)

geregisseerd door George A. Romero
met Jan White, Raymond Laine en Ann Muffly

Joan Mitchell is een ongelukkige en gefrustreerde huisvrouw die toevlucht zoekt in de Zwarte Magie. Al gauw raakt ze ervan overtuigd dat ze een echte heks is en verzinkt ze in haar eigen fantasiewereld. Uiteindelijk kan ze geen verschil meer maken tussen fantasie en realiteit.

Erg benieuwd. Anchor Bay brengt hem waarschijnlijk volgend jaar uit.

Benieuwd waar koolwijk deze film zag.
Was toch jaren zoek?

Max en Joep
hee, dit klinkt wel leuk.
ik ga eens kijken of ik deze kan downloaden (ik ga er van uit dat hij zeer zeker niet te koop is)

avatar van Vascago
Nooit van gehoord deze film. Toch wel raar aangezien het een Romero is uit zijn goede tijd. Snel eens bekijken.

avatar van Querelle
Interessante mislukking met Cassavetes achtige situaties, goed geacteerd dus, en weinig horror, eigenlijk helemaal geen horror.
Ook geen mislukking eigenlijk.

Querelle schreef:
Ook geen mislukking eigenlijk.

Lol. Lekkere uitleg. Ik ben hem nu aan het kijken.

Meneer Bungel

avatar van Vascago
Donders saaie en lange zit. Vraag me echter wel af wat er mist in de versie die ik hier op de computer heb staan, want deze duurde maar 90 minuten. Maar als die missende 40 minuten ook zo zijn dan heb ik weinig gemist Totaal geen spanning, geen bloed, geen ja wat wel eigenlijk. Matig acteerwerk wel. Ontzettend tegenvallende Romero.

avatar van TinkerTex
Een verveelde huisvrouw (Jan White) wordt geplaagd door bizarre dromen en besluit zich te verdiepen in hekserij.
Deze minder bekende film van zombiemeester George A. Romero stamt uit 1972 en is recentelijk heruitgegeven. Verwacht geen groteske bloedbaden zoals in zijn zombiefilms, maar eerder een sfeervol en hypnotiserend portret van een verwarde vrouw die zichzelf uit haar vastgeroeste bestaan wil bevrijden. De film bevat die lekkere naïeve jaren 70-sfeer, vermengd met surrealistische droombeelden, interessante dialogen en acceptabel acteerwerk. Het is geen film die je omver blaast of een diepe indruk op je nalaat, maar ook zeker geen slechte prent die je weer snel wil vergeten, zoals Romero's laatste werk.
Over deze 'verloren' film zullen de meningen uiteen lopen. Ik vond hem wel te pruimen.

avatar van Collins
Hele sfeervolle zeventiger jaren film. Met van die heldere kleurige kleuren. En met van die typische jaren zeventig vrouwen voorzien van felblauwe oogschaduw en andere kleurige make-up. En met van die typische jaren zeventig accessoires in de diverse interieurs. Leuk om even in deze entourage te verkeren. Over de filmbeleving valt verder weinig positiefs te melden.
Het verhaal is niet heel boeiend. Een film over een verveelde huisvrouw met aspiraties om heks te worden. Haar belevenissen op de weg er naar toe zijn behoorlijk saai en kennen nauwelijks een opzienbarend piekmoment.
De film is vooral een praatfilm. Niks mis mee, maar een praatfilm zonder veel boeiende tekst is heel vervelend. De dialogen zijn gewoon niet bijzonder. En aangezien d'r heel wat wordt afgeluld, is het af en toe flink doorbijten. De sfeervolle entourage is echt leuker dan de film die zich erom heen afspeelt.
Gelukkig heeft de hoofdpersoon last van hele beeldende dromen. De droomsequenties maken dat er kan worden doorgebeten. Het zijn surrealistische scènes die wat leven en roering brengen in de vlakke pap die film en verhaal toch wel zijn. De spannende beelden doen fijn onwerkelijk aan en veroorzaken lichtelijk ongemak. Ze voorzien de film van de broodnodige opwinding en zelfs van een tikje horror van de psychologische soort. Het is desondanks te weinig.
Ik bekeek hier een misser van George A. Romero.

avatar van alexspyforever
Ik ga me vooral aansluiten bij de recensie van Collins. Net zoals Romero's Martin, de wannabe vampier die 6 jaar later uitkwam, is Hungry Wives ook meer psychologisch drama dan horror. Dit keer over een verveelde huisvrouw die een heks wil worden, meer is het niet. Veel saaie dialogen en vaak gebeurt er niets waardoor ik niet het gevoel krijg dat er echt voortgang is. Enkel de droomsequenties maken het geheel nog enigszins kijkbaar. Sfeervol is de film wel, maar het is er eentje die me niet lang zal heugen. En dan heb ik nog een ingekorte versie gezien. van 104 minuten. Nog 25 minuten extra had ik wellicht niet aangekund. Neen, tot nu toe zijn het enkel Romero's 3 originele Dead films die me kunnen bekoren.