Skinwalker Ranch (2013)

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Devin McGinn
met Jon Gries, Erin Cahill en Kyle Davis

Een wetenschappelijk team onderzoekt en documenteert de bovennatuurlijke verschijnselen rond de verdwijning van een 10-jarige jongen, de zoon van een veeboer. De gebeurtenissen die plaatsvonden tijdens de verdwijning maakte veel los bij de paranormale gemeenschap van over heel de wereld.

Leuk.

Ondertussen bekend terrein, found footage opzet, een vage video waarop een verdwijning van een jongetje te zien is, een hoop semi-amateurs die erop afgaan om alles te documenteren en uiteraard een hoop lokale legendes die volop olie op het vuur gooien.

Toch is dit filmpje opvallend minder schuw. Soortgelijke films zijn toch vaak een opstapje voor regisseurs die het net iets makkelijker willen aanpakken, het found footage gebeuren leent zich dan ook perfect voor een less is more aanpak (wat niet meteen wil zeggen dat het makkelijke films zijn om te maken), maar deze film is gretig met het tonen van de mysterieuze gebeurtenissen.

Zeker geen fout filmpje in het genre, McGinn bouwt goed op, laat genoeg zien en weet het qua spanning effectief aan te pakken, maar toch mist de film om het tot een echte topper in het genre te maken. Het is net iets te braaf en iets té bekend terrein.

avatar van Shinobi
"You need to get the fuck out of here."

Het gegeven doet me lichtelijk denken aan Dark Skies (2013). Gelukkig zitten er niet dezelfde uitgekauwde clichés in deze film, daarnaast bevindt Skinwalker Ranch zich in het found footage genre.

Het wordt redelijk opgebouwd met de introductie van de verscheidene wetenschappers en hier en daar een scare ertussen. Doordat er zoveel personages inzitten had ik weinig feeling met ze, maar met zo een dergelijke film is dat eigenlijk niet nodig. Om tegen het einde aan aardig los te gaan.

Het enige minpunt is dat het nergens eng wordt, althans ik werd nergens bang van. En dat is best jammer te noemen, omdat er toch wat leuke vondsten in zitten. Zoals Onderhond al aangeeft is het net iets braaf.

Al met al oké om eens te zien, je moet alleen wel van zulke genrefilms houden. Het is namelijk niet veel nieuws onder de zon.

Kleine 2,5 sterren.

avatar van bjerik76
ik heb het even gehad met live footage films.
ziet er wel oke uit, maar die bewegende trillerige camerabeelden maken me ongemotiveerd.

avatar van Daan258
Vreselijk saai.
Totaal niet spannend en er gebeurt zowat niks.
Je kan alleen de trailer kijken dan heb je eigenlijk al heel de film gezien.
Had zelf een heel klein beetje een soort Dark Skies verwacht, maar dat was het dus helemaal niet.

avatar van schumacher
Ja jongens, wat was me dit alweer zeg, zucht.
Saai.

avatar van De_Hollander
weer een ballenfilm, de laatste tijd kunnen ze geen boeiende films meer maken. pfffffff
alles is ruk tegenwoordig.

avatar van Rickyman
Heel matig dun verhaaltje dat langzaam voortkrabbelt, totdat er uiteindelijk wat aktie en spanning komt en dan is de film afgelopen.
Het duurde net iets langer dan een uur en een kwartier, had wat meer in kunnen zitten ..

avatar van Curriculum
Mysterieus, onheilspellend en voortdurend vermakelijk.
Area 51 gecombineerd met Paranormal Activity.

avatar van Insignificance
Korte, maar niet erg krachtige found footage horror. Het helpt wanneer zo'n cast het enigszins naturel doet en dat lukt niet helemaal tijdens de introducties. Andere schade die het in de opmaat oploopt, iets dat voor een filmpje als dit nog wat harder aankomt, is dat het onderweg al vrij snel nogal gefabriceerd overkomt.

En dat tast het gevoel van authenticiteit aan, toch een van de troeven van dit soort werkjes. McGinn komt wat beter voor de dag wanneer hij aan z'n mysterie sleutelt. Niet bepaald opzienbarend, maar wel redelijk effectief met rare verschijningen, video scrambling en een indiaan die het boeltje nog eens onderstreept.

Van het scenario moet het het niet hebben, maar wat op zich wel aardig is, is dat het in korte tijd de meest uiteenlopende vormen van dreiging gebruikt en dat onder het mom van je zoekt het maar uit op de kijker afvuurt. Niet genoeg om het nog richting een voldoende te trekken, daarvoor mist het al met al teveel pit.

avatar van mnrk
Dit was toch best een prima film van Devin McGinn...

Het verhaal is mysterieus en ook de uitwerking ervan is in orde...

De setting waar alles afspeelt zorgt ook voor de juiste sfeer bij deze film...

Het acteerwerk is voor deze film naar behoren en de acteurs vullen elkaar goed aan...

ik ben fel tegen found footage!Haalt echt de film ervaring weg en zeker bij de moderne films met hd en wat er aan gaat komen 4 k etc
maaar ik ben zo getriggerd doo de trailer dat ik deze toch de kans ga geven....ben benieuwd

avatar van DutchTakeshiro
Skinwalker ranch is een film in het verzadigde "found footage" genre. Deze film hoort helaas bij de stapel slechte "found footage". Ondanks de vrij korte speelduur weet de film niet te boeien van begin tot eind. Spijtig dat de poster van de film al zoveel laat zien, je weet bij voorbaat al dat er aliens in gaan voorkomen.

De film heeft lang nodig om op gang te komen, komt eigenlijk helemaal niet op gang. Er zit welgeteld één scene in die wat horror/spanning uitstraalt. Geen enkele schrikeffecten zorgen ervoor dat zelfs die motivatie om de film te zien afwezig is. De uiteindelijke ontmoeting met het bovennatuurlijke is eigenlijk wel belachelijk te noemen. Persoonlijk vond ik het camerawerk eigenlijk alles behalve schokkerig, keek prima weg.

Het meest positieve van deze film was de cast. Gelukkig geen irritante acteurs en middelmatig acteerwerk, meer kan je niet verwachten van een film zoals deze. Ik kan eigenlijk niets over individuele acteerprestaties zeggen omdat ze bij mij al in de vergetelheid zijn geraakt, zoveel indruk laten ze achter.

Skinwalker ranch is het gewoon niet, er zijn veel betere films in dit genre gemaakt. Eigenlijk is het vrij zonde van je tijd, zeker als je al een hoop van dit soort film heb gezien. Absoluut geen aanrader

avatar van Renatessalon
Halverwege uit gezet, kon me niet blijven boeien.

avatar van Drifter
Bij elkaar geraapte scenes, figuren en effecten. Een film om heel snel te vergeten.

avatar van tattoobob
Ik heb slechtere films in dit genre gezien...niet super maar ook zeker niet slecht.

avatar van mcdaktari
Ik kwam deze trailer vandaag op fb tegen, en omdat ik dit soort films over het algemeen wel kan waarderen ga ik hem vanavond toch een kans geven. Mijn interesse is iig gewekt door die trailer.

avatar van Gang_Star
De zoveelste film in het found footage genre, maar toch wel een leuke. Goed opgebouwd en lekker mysterieus en spannend inclusief een goede setting.

avatar van Psycho-M
Er komt een nieuwe documentaire uit omtrent de Skinwalker Ranch:
HUNT FOR THE SKINWALKER Trailer (2018) Movie - YouTube

redelijke goede sf films een gezin dat belaagd word door buitenaardse wezens.
die de kinderen van een gezin terroriseert. redelijke film wat mystery rond paranormale films en buitenaardse levens die kinderen ontvoeren. een beetje moelijk in te komen naar het einde toe begint er echt wat meer spanning wanneer het niet meer alleen blijft met licht spelen. niets houd hen tegen zelfs geen vijzen in een houten plank dan komen ze echt binnen in hen huis en zie je hun ware gelaat.