Gluckauf (2015)

Nederland
Drama / Misdaad

geregisseerd door Remy van Heugten
met Bart Slegers, Vincent van der Valk en Johan Leysen

Lei, een dolende vijftiger die onderaan de sociale ladder leeft, doet alles om te overleven. Zijn grote angst is om de erkenning van zijn zoon Jeffrey, een ambitieuze twintiger, kwijt te raken. Wanneer Jeffrey ontdekt dat zijn vader een schuld heeft bij een charismatische onderwereldfiguur, doet hij wat elke liefhebbende zoon zou doen: hij beschouwt zijn vaders schuld als de zijne.

avatar van Filmkriebel
Aangename verrassing uit de lage landen. Een zwaar en somber sociaal drama in het Limburgs gesproken (heerlijk!) over een aftakelende vader-zoon relatie in een semi-crimineel wereldje. Interessant gebracht allemaal : hoe de vader, een onverbeterlijke looser, zijn eer en zelfrespect verliest wanneer de zoon zijn schulden op zich neemt. Hoewel de zoon hem uit bezorgdheid en ouderliefde helpt, ontstaat er een breuk tussen hen. Maar het is wel mooi hoe die liefde eigenlijk toch blijft, zeker wanneer de vader als een razende in de flat stormt om zijn zoon uit handen van criminelen te helpen. Het zijn mannen die het moeilijk hebben met gevoelens in een Nederlandse macho wereld waar vrouwen bijna niks te zeggen hebben. Dan de vervallen glooiende mijnstreek waar alles zich afspeelt en die een regionaal accent geeft aan het verhaal. Hoewel het niet uitnodigend lijkt, met die lokale mafia.

Gluckauf wordt vooral hemels geacteerd, zeker door Bart Slegers, die ironisch genoeg meer in Belgische dan in Nederlandse films heeft gespeeld tot nu toe. Dat noem ik nog eens acteergeweld. Maar ook die jonge gast zorgde voor een fijn samenspel en de film wist me bij momenten te raken. Verdient zeker internationale aandacht.

Het klassieke verhaal van zonde, berouw, opoffering en vergiffenis in de familiale sfeer in het jasje van de Oostelijke mijnstreek in Limburg zo'n 20 jaar na het sluiten van de mijnen. Gebroken huwelijk, vader die op alle fronten te kort schiet, een zoon die zijn vader voorbij schiet. Levens die op een afgrond afstevenen. Sterke rol van Bart Slegers; hopelijk gaan we meer films van Remy van Heugten zien, waaronder een film over het leven in de mijnen, waar Limburg al zo lang naar snakt.

avatar van ohkino
Gisteren op televisie. Ik snap sommige negatieve kritieken niet. Niks saai of erbij geleepte Limburgse context. Terecht wordt verwezen naar Vlaamse cinema en kijk het kan natuurlijk altijd beter (hier en daar wat overbodige scenes). De cast is erg goed, het dialect is goed gedaan, de sfeer van het landschap beklijft, goed acteerwerk. Alles behalve een gladde film, het maakte zeker indruk.

avatar van SturyNijmegen
Sociaal drama, niet indrukwekkend, er gebeurt gewoon veel te weinig. De troosteloosheid en de Limburgse sfeer worden goed neergezet, dat vind men in Limburg prachtig denk ik. De Vlamingen doen dit toch allemaal een stuk beter, voorbeelden zat

Sociaal drama over een bijzondere vader-zoon-relatie dat wel onthutst maar eigenlijk niet echt aangrijpt. Mogelijks te ruw om sterke, spontane emoties als medelijden los te weken.
Lei houdt van zijn zoon maar is onbekwaam hem naar een maatschappelijk hoger niveau te brengen. Integendeel, bewust en onbewust sleurt hij hem mee in zijn eigen wereld van louche zaken waardoor de relatie tussen beiden nog meer uiteen drijft en wanneer een dramatisch gebeuren plaatsvindt, dringt het tot Lei door dat hij het heeft verknald en overheersen schuldgevoelens.
Beide hoofdacteurs zijn mij niet zo bekend en eigenlijk vond ik zoon, Vincent van der Valk, het overtuigendst acteren.
Johan Leysen is een klassebak, weer uitstekend, deze keer als koele, overbiddelijke, misdadige "boss".

avatar van Banjo
"De Wolf is los"

Een geweldige film over een vader en zijn zoon...
2 karakters die elkander overstijgen, en snel een ongelukkig pad bewandelen..
De film loopt erg soepel en komt op momenten over als een documentaire..

4 sterren

avatar van bjerik76
mwa..
Acteerprestaties gingen wel, alleen vond ik het te lang uitgewerkt.
De dialecten waren even wennen, maar dat maakte de film wel iets bijzonders.
Had ingekort kunnen worden, het leek nu een langdradige " van god los" aflevering.

avatar van ILDIB
Niet slecht maar tikkie te traag of sloom of weet ik wat. Gelukkig wel goede sfeeropbouw.

Een van de betere Nederlandse films die ik de laatste tijd heb gezien, met als kwalificatie:redelijk. Hoewel het nergens echt scherp of vernieuwend is een behoorlijk sociaal drama. De twee mannelijke hoofdrolspelers spelen in het begin wat ongemakkelijk maar groeien gaandeweg in hun rol waardoor je tegen het einde toch met hun onvermijdelijk noodlot kunt meeleven. Leysen lijkt me de enige uit de cast met de nodige ervaring en dat is te merken want in elk moment van samenspel overklast hij zijn tegenspelers. De jonge debuterende Verberk doet het trouwens ook goed. Geen meesterwerk, maar zeker de moeite waard.

avatar van Decec
Een goede drama/misdaad film...
Goed verhaal...
Goed acteerwerk...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Goed beeld en geen HD aanwezig...
Onrustige camerabeweging...

avatar van notsub
Gluckauf schetst het beeld van een intense vader-zoon relatie, die verre van optimaal is. Tegen de achtergrond van allerlei schimmige zaken zie je de relatie zich maar langzaam ontwikkelen. Het duo acteert zeer behoorlijk en de lagere sociale klasse wordt realistisch in beeld gebracht. Het mooie Limburgse landschap komt regelmatig in beeld en vormt een schril contract met de trieste gebeurtenissen. Echt slecht was het niet, maar ik beleefde er uiteindelijk toch niet heel veel aan. Halverwege zie je al waar dit op uit gaat draaien.

avatar van MH040
Goed. Erg goed. Ik ben absoluut geen liefhebber van de Nederlandse film, maar dit is indrukwekkend. On-Nederlands goed. Zoals mensen voor mij al hebben gezegd, voelt dit meer aan als een Vlaamse film in de lijn van de gebroeders Dardenne of Felix van Groeningen. Ik hou ervan. Meer van dit a.u.b.

avatar van T8T
T8T
Ik ben opgegroeid in de streek waar de film zich afspeeld.
Dat er een schemer wereld bestaat is mij duidelijk, en ik heb me ervan weggehouden.

Er zijn kennissen die er tegen aanleunen, en ik heb vrienden gehad die dicht bij de wijk van de vader van Jeffrey wonen. Geen drugs, wel veel feesten en drank.
Die wijk staat bekend als een probleem gebied, dus ideaal om te gebruiken in een filmset.

De mijn regio is een echte volksregio, het mindere Limburg.
Wil je prestige proeven en succes, dan moet je in het heuveland zijn.

avatar van sinterklaas
Weer eens een sterke film op de Nederlandse radar. Lijkt ook erg overeen te komen met Rundskop.

Ik hou wel van die provinciale filmpjes met de bijbehorende dialecten... Iets wat Nederland... ook... maar weinig doet. In dit geval bevinden we ons in Limburg... Grauw en guur neergezet. We volgen vader en zoon Lei en Jeffrey... Geboren jagers en typische dorpelingen. De film lijkt in eerste instantie nog te willen zoeken, maar eenmaal de tijd een beetje verstreken is weet hij je wel in de greep te houden.

Wat kan je het eigenlijk noemen? Een soort haantjes gedrag of concurrentie tussen vader en zoon of is het uiteindelijk toch de misdaadwereld waar de vader van Lei zich in bevindt... en ze langzamerhand opslokt? Alles blijft echter wel op een afstand en pruttelt voort naar het einde... maar desalniettemin weet het me wel te raken.... Bijv: Dat momenten tussen Jeff en Lei in dat busje met slavinnen, de scenes tussen Nicole en Jeffrey, dat Jeffrey heel plotseling dood is (ongeluk? Lei had immers een flinke slok op wanneer hij achter het stuur zat)... gevolgd met die zwangerschap. En de scene tussen Lei en zijn exvrouw... Rauw...

Eindelijk weer eens een Nederlandse film die mij kon bekoren. Hier moeten er meer van gemaakt worden, zonder dat ze een beetje in een hoekje worden gedrukt.

Edit: Zie ik zojuist dat dit de regisseur van Witte Vis is... een film die is opgenomen in mijn voormalige regio.

En Valentino????? Is dat, ondanks de fleurige typisch Hollandse poster, iets?

Sterk.

Fijn om te zien dat niet alleen de Belgen dit soort films kunnen maken.

avatar van Filmkriebel
Fijn om te zien dat Nederlanders nog dit soort films kunnen maken...

avatar van j0enne
Ik zal er nooit aan kunnen wennen aan dat verschrikkelijke Limburgs. Brrrrr.

avatar van Brix
j0enne
Het is een kwestie van geduld...
Maar van de andere kant:
Ik nooit aan die vreselijke bekakte Gooise (A)R, brrrrr

avatar van de grunt
Draait as. woensdag in LUX Nijmegen

Bijzijn is meemaken!

Uitgezet, ik kan dat nep- limburgs niet aanzien

avatar van Volvolvo
Prachtig!

Voor het eerst een film gehuurd via de  tv app : Gluckauf

Ik vond het niet heel erg boeiend en wat al eerder genoemd is , met nogal wat onwaarschijnlijkheden erin.

Voor een Nederlandse film, zeker heel aardig .