Saint Laurent (2014)

Frankrijk / België
Biografie / Drama

geregisseerd door Bertrand Bonello
met Gaspard Ulliel, Jérémie Renier en Louis Garrel

Film over het leven van Yves Saint Laurent, de bekende Franse modeontwerper die eerst voor Dior werkte om nadien samen met zijn vriend Pierre Bergé met zijn eigen modelabel te beginnen. Het verhaal richt zich voornamelijk op de periode tussen 1965 en 1976, wanneer Saint Laurent zijn topjaren kende op professioneel vlak, maar zijn meest bewogen jaren kende op persoonlijk vlak.

avatar van donnie darko
Vond het een prachtige film met schitterende vertolkingen van met name Ulliel en Garrel. Hij was misschien iets te lang, en sommige scenes leken wat overbodig, maar het versterkte enkel de eigenheid van de film.

dikke 4*

De vergelijking met 'Yves Saint Laurent' uit hetzelfde jaar dringt zich op. Deze productie over een manische, worstelende grootheid, veelvuldig aan de rand van de afgrond, was chaotischer, maar intenser, emotioneler, gestileerder en zeker interessanter. De regisseur heeft zichtbaar geprobeerd om clichés en traditionele vormen te vermijden. De vrouwen stonden in het middelpunt omdat Laurent van ze hield en zich door sterke vrouwen liet inspireren, maar op seksueel vlak had hij relaties met mannen. Zo te zien was hij geobsedeerd door pracht en praal en uiterlijkheden en had deze ook in bezit. Alles overziend leek de in 2008, op 71 jarige leeftijd overleden modeontwerper, me geen gelukkig man.