• 11.464 nieuwsartikelen
  • 9.040.471 stemmen

Une Affaire Privée (2002)

Mystery | 107 minuten

Genre: Mystery

Alternatieve titel: A Private Affair

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Guillaume Nicloux

Met onder meer: Thierry Lhermitte, Marion Cotillard en Samuel Le Bihan

IMDb beoordeling: 6,2 (985)

Gesproken taal: Frans

Plot Une Affaire Privée

Zes maanden zijn voorbijgegaan sinds de mysterieuze verdwijning van Rachel Spirien. Haar moeder schakelt privé-detective François Manéri in om het onderzoek naar de verdwijning nieuw leven in te blazen. Tijdens zijn speurtocht zal de detective verschillende personen ontmoeten die hoog op het lijstje van verdachten staan en bovendien dicht bij de verdwenen vrouw staan: Clarisse, haar beste vriendin, haar ex-vriendje, haar schoonvader, haar buren...

logo tmdbimage

Vieil homme

Sandrine Pujol

avatar van boondock

boondock

Hmm toen ik deze film mij in de handen werd gedrukt had ik er al mn bedenkingen bij. En terecht, dit is een redelijke suffe film waar weinig in gebeurt. Dat ze willen laten zien dat de hoofdpersoon een kettingroker is, wordt op een gegeven moment behoorlijk irritant aangezien hij meer rookt dan praat. Dit was een verspilling van schare mooie zondagavondtjes..

avatar van rcsmit

rcsmit

Beetje vage film inderdaad... 2 *, waarvan er een voor Marion Cotillard

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Antipathieke detective zonder principes en moraal gaat op zoek naar een verdwenen jonge vrouw en wandelt de hele film al rokend van de ene potentiële verdachte naar de andere. Dat was nog niks geweest, ware het niet dat ook het plot zelf tegenvalt. Eén van de enige scènes waar ik moeiteloos geconcentreerd bij bleef was die waar Cotillard volledig uit de kleren gaat. Magere troost uiteindelijk.

stinissen (crew films & series)

ZDF (Une affaire privée, zaterdag 22 februari, 1:50 uur)

BBarbie

De blootscène met Marion Cotillard, waar Filmkriebel op duidt, is allicht bedoeld om kijkers te lokken. De rest van de film weet amper indruk te maken. Het is een weinig enerverend verhaal over de zoektocht naar een verdwenen jonge vrouw. De ontknoping komt nauwelijks als een verrassing want de kijker ─voor zover die ondertussen niet in slaap gesukkeld is─ had al lang een vermoeden hoe de vork in de steel zit.

Al met al een mislukte poging om een film noir te maken, omdat de film een cruciaal onderdeel mist, t.w. spanning.